Klasszikus

Így készülnek a versenyzők a Bartók Világverseny döntőjére

2021.10.29. 12:50
Ajánlom
A hegedűművészek és a zongoristák után idén a vonósnégyesek mérkőzhetnek meg a Bartók Világversenyen – megnéztük, hogyan készülnek a versenyzők az élő fordulókra.

Október 27-én, az elődöntők második napján tekintettünk be a Bartók Világverseny kulisszái mögé.

A kisebb termekben izgatottan készülődő versenyzők, a Solti Teremben hangpróbát tartó együttesek, lelkes jövés-menés, különféle helyeken  fellelhető információs anyagok és lelkes segítők

– ezek a képek fogadtak minket, amikor délelőtt beléptünk a Zeneakadémiára, hogy meglássuk, hogyan zajlanak az élő fordulók előkészületei. Az előző nap folyamán hat vonósnégyes már megmérkőzött, a szerdai napra még öten maradtak. A versenyzőknek a délelőtt folyamán lehetőségük nyílt próbálni, illetve húszperces váltásokban az elődöntő helyszínével is megismerkedhettek. A programon egy Haydn- és egy Bartók-vonósnégyes szerepelt, a középdöntőben romantikus darabok és két kortárs mű közül lehetett választani, a döntőben pedig majd Schubert és ismét Bartók várja a versenyzőket.

A versenyről

A Zeneakadémia 2016-ban hozta létre a Bartók Világversenyt, azzal a céllal, hogy Bartók művészetének jellemző szegmenseire, a hegedűre, a zongorára, a kamarazenére és a zeneszerzésre irányítsa a figyelmet. Először 2017-ben rendezték meg, a hegedűművészek számára, majd két évvel később a zongora kategóriájára került sor. A köztes években a zeneszerzők mérkőzhettek meg, és írhattak darabot a következő év versenyzői számára. A tavaly született két díjnyertes alkotás, Brandenburg Ádám Distances és Okamoto Sinszuke Kalligráfia Levegőre és Földre című műve idén szerepelt is a középdöntő kötelező programjában.

ERD_4424-122704.jpg

Sonoro Quartet (Fotó/Forrás: Erdős Dénes / Zeneakadémia)

Mikor megérkeztünk, épp a betűrend legvégén álló Velvet Quartet próbált a Solti Teremben, belesve láthattuk, hogy a vonósnégyesnek mindig más tagja hallgatta a nézőtérről a többiek játékát. A versenyzők alaposan kihasználták a rendelkezésükre álló időt, főleg a Haydn-darabbal foglalkoztak. Mikor kijöttek, lehetőségünk nyílt néhány szót váltani a Németországban működő, spanyol, lett, illetve török-bolgár muzsikusokból álló együttes tagjaival. A legaktívabb közülük a csellista Laura Isbert volt, aki egyfajta szószólóként képviselte a többieket. Elmondta, hogy bár a kvartettjük 2018-ban alakult, a jelenlegi felállásban csak egy éve zenélnek együtt, így ez az első közös versenyük.

Elsősorban a versenyprogram sokszínűsége fogta meg őket, hogy klasszikus, romantikus és modern darabokat is játszhatnak, mivel a fő céljuk most a tapasztalatgyűjtés lenne.

A belga Sonoro Quartetből még csak az egyetlen hölgy, Mona Verhas tartózkodott a gyakorlótermükben, mikor felkerestük őket.

A fiatal művész nagy lelkesedéssel beszélt Bartók 1. vonósnégyeséről, mint mondta, nem ismerte ezt a művet, a versenyre tanulta meg, de magával ragadta annak komplexitása.

Hasonlóképpen nagyon kedveli Brandenburg Ádám darabját is, szívesen játszik kortárs műveket. Utána a hangpróbára várakozó amerikai csapat, a Unison Quartet két tagjával sikerült beszélni (aki követte az eddigi fordulókat, biztosan emlékszik rájuk, égőpiros ruhájukban vizuálisan is nagyon egyedi élményt nyújtottak). A két hegedűművész, Mary Grace Johnson és Katherine Kyu Hyeon Lim arról számolt be, hogy

a versenyről a közösségi médiából szereztek tudomást, és elsősorban az keltette fel a figyelmüket, hogy a program nagyon illett a saját repertoárjukhoz is.

Nem maradt azonban sok idejük beszélgetni, mert hamarosan a Solti Terem színpadára kellett lépniük. Elsősorban ők is a Haydn-művel foglalkoztak, és – a kamarazenében nem feltétlenül magától értetődő módon – igen demokratikusan zajlott a munkafolyamat, minden tag véleményezte a közös produkciót, és javaslatokat tett, hogyan csiszolhatnának rajta.

ERD_4709-122500.jpg

Unison Quartet (Fotó/Forrás: Erdős Dénes / Zeneakadémia)

Az elődöntő két napja utána a zsűri – Kelemen Barnabás , Keller András , Mikhail Kopelman , Bjørg Lewis , Johannes Meissl , Oike Ami , Rolla János és Tallián Tibor – közzétette a középdöntőbe jutó hét kvartett nevét, a csütörtöki nap végén pedig az eredetileg tervezett

három helyett öt együttes jutott be a szombat esti döntőbe: a Chaos String Quartet, a Quartet Integra, a Sonoro Quartet, a Unison Quartet és nagy örömünkre a magyar csapat, a Korossy Quartet is.

Mindannyiukért izgulhatunk a szombat esti döntőn – a helyszínen vagy a képernyő előtt ülve.

A döntő és a gálakoncert élőben követhető a verseny honlapján.

Fejléckép: Korossy Quartet (fotó: Mudra László / Zeneakadémia)

Kezdődik a Bartók Világverseny

Kapcsolódó

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

„Tökéletlen csaknem az alapjaiig” – Könyvek, amelyeket megbántak íróik

Kit kellett megölnie Sir Arthur Conan Doyle-nak, hogy végre nyugodtan írhasson? Miért tagadta meg főműveit Lev Tolsztoj? Mitől borzong Krasznahorkai László?
Vizuál

Látványos magyar sci-fi érkezik a mozikba márciusban

A 129 című film történelmet ír azzal, hogy az első olyan magyar sci-fi , amelynek szinte minden jelenetében látványos CGI elemeket láthatunk, kizárólag magyar szakemberek munkája nyomán. A neves színészgárdával készült alkotás március elején debütál.
Tánc

Ifjú tehetségek nyertek felvételt a Magyar Táncművészeti Egyetemre

Több mint 90 gyermek és szüleik részvételével zajlott januárban a Magyar Táncművészeti Egyetem felvételije a felsőfokú táncművészképzés előkészítőjére klasszikus balettművész, valamint a moderntánc és színházi tánc szakirányra.
Színház

Tabudöngető előadások érkeznek Szabadkáról a Bethlen Téri Színházba

A Kosztolányi Dezső Színház két Urbán András-rendezést és egy friss Hegymegi Máté-előadást hoz magával a VII. kerületi teátrum 11. Vendégváró Fesztiváljára. A felkavarónak ígérkező produkciókat február 17-19. között láthatják az érdeklődők.
Színház

Szabálytalan utak szabadsága – beszélgetés Pelsőczy Rékával és Vajdai Vilmossal

Pelsőczy Réka és Vajdai Vilmos pályájuk kezdete óta, megszakítás nélkül a Katona József Színház tagjai, akiket rendezőként és színművészként is, egyaránt jegyez a szakma és a nagyközönség. A két művésszel a Katona első évtizede kapcsán beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Dekonstruált dalok

Két egymás utáni napon, január 20-án és 21-én is olyan koncertre került sor a BMC Könyvtárában, amely a dal műfajának modern-kortárs utóéletével, feldolgozásaival foglalkozott.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kertész Lajos zongoraművész

A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Zenetanárképző Intézetének tanárát, Kertész Lajos zongoraművészt, református teológust életének 98. évében érte a halál.
Klasszikus hír

Visszavon egy zeneelméleti könyvet az MMA Kiadó a fordítási hibák miatt

Roger Scruton A zenéről című kötetének fordításáról Tornyai Péter zeneszerző közölt kritikát, az észrevételek hatására a kiadó visszavonja és felülvizsgálja a kötetet.
Klasszikus magazin

A játéktól az áhítatig – Francis Poulencre emlékezünk

Hatvan éve hunyt el Francis Poulenc zeneszerző, a Hatok csoport tagja, aki sokáig vidám, szellemes vagy éppen frivol műveivel hívta fel magára a figyelmet, ám pályája második szakaszában a vallási témájú alkotások váltak uralkodóvá.
Klasszikus ajánló

Túlvilági utazás a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával

Három 19. századi zenemű szerepel a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és vezető karmesterüknek, Riccardo Frizzának február 8-i koncertműsorán, melyek mindegyike gyönyörű dallamokkal szól az elmúlásról.