Klasszikus

Így készülnek a versenyzők a Bartók Világverseny döntőjére

2021.10.29. 12:50
Ajánlom
A hegedűművészek és a zongoristák után idén a vonósnégyesek mérkőzhetnek meg a Bartók Világversenyen – megnéztük, hogyan készülnek a versenyzők az élő fordulókra.

Október 27-én, az elődöntők második napján tekintettünk be a Bartók Világverseny kulisszái mögé.

A kisebb termekben izgatottan készülődő versenyzők, a Solti Teremben hangpróbát tartó együttesek, lelkes jövés-menés, különféle helyeken  fellelhető információs anyagok és lelkes segítők

– ezek a képek fogadtak minket, amikor délelőtt beléptünk a Zeneakadémiára, hogy meglássuk, hogyan zajlanak az élő fordulók előkészületei. Az előző nap folyamán hat vonósnégyes már megmérkőzött, a szerdai napra még öten maradtak. A versenyzőknek a délelőtt folyamán lehetőségük nyílt próbálni, illetve húszperces váltásokban az elődöntő helyszínével is megismerkedhettek. A programon egy Haydn- és egy Bartók-vonósnégyes szerepelt, a középdöntőben romantikus darabok és két kortárs mű közül lehetett választani, a döntőben pedig majd Schubert és ismét Bartók várja a versenyzőket.

A versenyről

A Zeneakadémia 2016-ban hozta létre a Bartók Világversenyt, azzal a céllal, hogy Bartók művészetének jellemző szegmenseire, a hegedűre, a zongorára, a kamarazenére és a zeneszerzésre irányítsa a figyelmet. Először 2017-ben rendezték meg, a hegedűművészek számára, majd két évvel később a zongora kategóriájára került sor. A köztes években a zeneszerzők mérkőzhettek meg, és írhattak darabot a következő év versenyzői számára. A tavaly született két díjnyertes alkotás, Brandenburg Ádám Distances és Okamoto Sinszuke Kalligráfia Levegőre és Földre című műve idén szerepelt is a középdöntő kötelező programjában.

ERD_4424-122704.jpg

Sonoro Quartet (Fotó/Forrás: Erdős Dénes / Zeneakadémia)

Mikor megérkeztünk, épp a betűrend legvégén álló Velvet Quartet próbált a Solti Teremben, belesve láthattuk, hogy a vonósnégyesnek mindig más tagja hallgatta a nézőtérről a többiek játékát. A versenyzők alaposan kihasználták a rendelkezésükre álló időt, főleg a Haydn-darabbal foglalkoztak. Mikor kijöttek, lehetőségünk nyílt néhány szót váltani a Németországban működő, spanyol, lett, illetve török-bolgár muzsikusokból álló együttes tagjaival. A legaktívabb közülük a csellista Laura Isbert volt, aki egyfajta szószólóként képviselte a többieket. Elmondta, hogy bár a kvartettjük 2018-ban alakult, a jelenlegi felállásban csak egy éve zenélnek együtt, így ez az első közös versenyük.

Elsősorban a versenyprogram sokszínűsége fogta meg őket, hogy klasszikus, romantikus és modern darabokat is játszhatnak, mivel a fő céljuk most a tapasztalatgyűjtés lenne.

A belga Sonoro Quartetből még csak az egyetlen hölgy, Mona Verhas tartózkodott a gyakorlótermükben, mikor felkerestük őket.

A fiatal művész nagy lelkesedéssel beszélt Bartók 1. vonósnégyeséről, mint mondta, nem ismerte ezt a művet, a versenyre tanulta meg, de magával ragadta annak komplexitása.

Hasonlóképpen nagyon kedveli Brandenburg Ádám darabját is, szívesen játszik kortárs műveket. Utána a hangpróbára várakozó amerikai csapat, a Unison Quartet két tagjával sikerült beszélni (aki követte az eddigi fordulókat, biztosan emlékszik rájuk, égőpiros ruhájukban vizuálisan is nagyon egyedi élményt nyújtottak). A két hegedűművész, Mary Grace Johnson és Katherine Kyu Hyeon Lim arról számolt be, hogy

a versenyről a közösségi médiából szereztek tudomást, és elsősorban az keltette fel a figyelmüket, hogy a program nagyon illett a saját repertoárjukhoz is.

Nem maradt azonban sok idejük beszélgetni, mert hamarosan a Solti Terem színpadára kellett lépniük. Elsősorban ők is a Haydn-művel foglalkoztak, és – a kamarazenében nem feltétlenül magától értetődő módon – igen demokratikusan zajlott a munkafolyamat, minden tag véleményezte a közös produkciót, és javaslatokat tett, hogyan csiszolhatnának rajta.

ERD_4709-122500.jpg

Unison Quartet (Fotó/Forrás: Erdős Dénes / Zeneakadémia)

Az elődöntő két napja utána a zsűri – Kelemen Barnabás , Keller András , Mikhail Kopelman , Bjørg Lewis , Johannes Meissl , Oike Ami , Rolla János és Tallián Tibor – közzétette a középdöntőbe jutó hét kvartett nevét, a csütörtöki nap végén pedig az eredetileg tervezett

három helyett öt együttes jutott be a szombat esti döntőbe: a Chaos String Quartet, a Quartet Integra, a Sonoro Quartet, a Unison Quartet és nagy örömünkre a magyar csapat, a Korossy Quartet is.

Mindannyiukért izgulhatunk a szombat esti döntőn – a helyszínen vagy a képernyő előtt ülve.

A döntő és a gálakoncert élőben követhető a verseny honlapján.

Fejléckép: Korossy Quartet (fotó: Mudra László / Zeneakadémia)

Kezdődik a Bartók Világverseny

Kapcsolódó

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Színház

Meghirdette teljes évadát a Pintér Béla és Társulata

A társulat a 2024/2025-ös évadot június 27-én zárja, de addig még számos előadás várja a nézőket, mind az Átriumban, mind pedig a Szkéné Színházban.
Színház

Az emberség kellékei – jótékonysági árverést hirdet a Radnóti Színház

Ikonikus színházi kellékek kerülnek kalapács alá Az emberség kellékei című jótékonysági online aukciót során. A szervező Radnóti Színház sikeres előadásaihoz köthető kellékeit árverezi el. Az aukció március 24–31. között zajlik.
Tánc

A cirkusz az egekbe juttat – így zajlik a jövő artistáinak és bohócainak képzése a Cirkuszművészeti Főiskolán

A jelenleg 67 hallgatót képző Budapest Cirkuszművészeti és Kortárstánc Főiskola rektorával, Reidl Kamillával és a bohócképzés vezetőjével, Greifenstein Jánossal beszélgettünk a cirkusz és a bohócok mai helyéről, a világ és a humor megváltozásáról, majd Budavári Zoé levegőakrobatika szakos hallgatótól azt is megtudtuk, hogyan lehet legyőzni a magasságtól való félelmet.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.