Klasszikus

Így készülnek a versenyzők a Bartók Világverseny döntőjére

2021.10.29. 12:50
Ajánlom
A hegedűművészek és a zongoristák után idén a vonósnégyesek mérkőzhetnek meg a Bartók Világversenyen – megnéztük, hogyan készülnek a versenyzők az élő fordulókra.

Október 27-én, az elődöntők második napján tekintettünk be a Bartók Világverseny kulisszái mögé.

A kisebb termekben izgatottan készülődő versenyzők, a Solti Teremben hangpróbát tartó együttesek, lelkes jövés-menés, különféle helyeken  fellelhető információs anyagok és lelkes segítők

– ezek a képek fogadtak minket, amikor délelőtt beléptünk a Zeneakadémiára, hogy meglássuk, hogyan zajlanak az élő fordulók előkészületei. Az előző nap folyamán hat vonósnégyes már megmérkőzött, a szerdai napra még öten maradtak. A versenyzőknek a délelőtt folyamán lehetőségük nyílt próbálni, illetve húszperces váltásokban az elődöntő helyszínével is megismerkedhettek. A programon egy Haydn- és egy Bartók-vonósnégyes szerepelt, a középdöntőben romantikus darabok és két kortárs mű közül lehetett választani, a döntőben pedig majd Schubert és ismét Bartók várja a versenyzőket.

A versenyről

A Zeneakadémia 2016-ban hozta létre a Bartók Világversenyt, azzal a céllal, hogy Bartók művészetének jellemző szegmenseire, a hegedűre, a zongorára, a kamarazenére és a zeneszerzésre irányítsa a figyelmet. Először 2017-ben rendezték meg, a hegedűművészek számára, majd két évvel később a zongora kategóriájára került sor. A köztes években a zeneszerzők mérkőzhettek meg, és írhattak darabot a következő év versenyzői számára. A tavaly született két díjnyertes alkotás, Brandenburg Ádám Distances és Okamoto Sinszuke Kalligráfia Levegőre és Földre című műve idén szerepelt is a középdöntő kötelező programjában.

ERD_4424-122704.jpg

Sonoro Quartet (Fotó/Forrás: Erdős Dénes / Zeneakadémia)

Mikor megérkeztünk, épp a betűrend legvégén álló Velvet Quartet próbált a Solti Teremben, belesve láthattuk, hogy a vonósnégyesnek mindig más tagja hallgatta a nézőtérről a többiek játékát. A versenyzők alaposan kihasználták a rendelkezésükre álló időt, főleg a Haydn-darabbal foglalkoztak. Mikor kijöttek, lehetőségünk nyílt néhány szót váltani a Németországban működő, spanyol, lett, illetve török-bolgár muzsikusokból álló együttes tagjaival. A legaktívabb közülük a csellista Laura Isbert volt, aki egyfajta szószólóként képviselte a többieket. Elmondta, hogy bár a kvartettjük 2018-ban alakult, a jelenlegi felállásban csak egy éve zenélnek együtt, így ez az első közös versenyük.

Elsősorban a versenyprogram sokszínűsége fogta meg őket, hogy klasszikus, romantikus és modern darabokat is játszhatnak, mivel a fő céljuk most a tapasztalatgyűjtés lenne.

A belga Sonoro Quartetből még csak az egyetlen hölgy, Mona Verhas tartózkodott a gyakorlótermükben, mikor felkerestük őket.

A fiatal művész nagy lelkesedéssel beszélt Bartók 1. vonósnégyeséről, mint mondta, nem ismerte ezt a művet, a versenyre tanulta meg, de magával ragadta annak komplexitása.

Hasonlóképpen nagyon kedveli Brandenburg Ádám darabját is, szívesen játszik kortárs műveket. Utána a hangpróbára várakozó amerikai csapat, a Unison Quartet két tagjával sikerült beszélni (aki követte az eddigi fordulókat, biztosan emlékszik rájuk, égőpiros ruhájukban vizuálisan is nagyon egyedi élményt nyújtottak). A két hegedűművész, Mary Grace Johnson és Katherine Kyu Hyeon Lim arról számolt be, hogy

a versenyről a közösségi médiából szereztek tudomást, és elsősorban az keltette fel a figyelmüket, hogy a program nagyon illett a saját repertoárjukhoz is.

Nem maradt azonban sok idejük beszélgetni, mert hamarosan a Solti Terem színpadára kellett lépniük. Elsősorban ők is a Haydn-művel foglalkoztak, és – a kamarazenében nem feltétlenül magától értetődő módon – igen demokratikusan zajlott a munkafolyamat, minden tag véleményezte a közös produkciót, és javaslatokat tett, hogyan csiszolhatnának rajta.

ERD_4709-122500.jpg

Unison Quartet (Fotó/Forrás: Erdős Dénes / Zeneakadémia)

Az elődöntő két napja utána a zsűri – Kelemen Barnabás , Keller András , Mikhail Kopelman , Bjørg Lewis , Johannes Meissl , Oike Ami , Rolla János és Tallián Tibor – közzétette a középdöntőbe jutó hét kvartett nevét, a csütörtöki nap végén pedig az eredetileg tervezett

három helyett öt együttes jutott be a szombat esti döntőbe: a Chaos String Quartet, a Quartet Integra, a Sonoro Quartet, a Unison Quartet és nagy örömünkre a magyar csapat, a Korossy Quartet is.

Mindannyiukért izgulhatunk a szombat esti döntőn – a helyszínen vagy a képernyő előtt ülve.

A döntő és a gálakoncert élőben követhető a verseny honlapján.

Fejléckép: Korossy Quartet (fotó: Mudra László / Zeneakadémia)

Kezdődik a Bartók Világverseny

Kapcsolódó

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

Ha május, akkor Artmozik éjszakája!

Oppenheimer, Szegény párák, Érdekvédelmi terület, Lefkovicsék gyászolnak, Magyarázat mindenre – néhány sikerfilm a közelmúltból, amelyet ismét átélhetünk az Artmozik éjszakáján, de a szervezők premier előtti vetítésekkel is készülnek.
Könyv

Krasznahorkai- és Nádas-mondatok Szvoren Edina tollából

A Libri Irodalmi Díjas Szvoren Edina legújabb, Kérődző Kronosz című kötetében kortárs szerzők stílusát imitálja, köztük saját magáét is. A májusban megjelenő könyvet négy különböző borítóval adja közre a Magvető Kiadó.
Vizuál

Izgalmas, titkokkal teli film mutatja be Ravel leghíresebb művének keletkezését

Az ünnepelt rendező, Anne Fontaine Bolerója a világ egyik leghíresebb és leggyakrabban előadott zeneművének történetét, illetve a zeneszerző és a körülötte lévő különleges nők viszonyát mutatja be.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Vezető karmesterként folytatja a munkát Vajda Gergely az Ensemble Ars Novával

A neves zeneszerző-karmester három éven át volt a francia kortárs zenei együttes rezidens művésze, ám a sikeres közös projekteknek köszönhetően a zenekar továbbra is együtt kíván dolgozni vele.
Klasszikus beszámoló

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Klasszikus hír

Dobri Dániel művét díjazták Washingtonban

A zeneszerző Halmazállapot-változások (States of Matter) című műve az öt legjobbnak választott alkotás közé került az Art Music Society zeneszerzőversenyén.
Klasszikus ajánló

Kortárs koncertek a Kodály Kórussal újra a BMC-ben!

Budapestre látogat a hazai kóruskultúra egyik kiemelten fontos együttese, a debreceni Kodály Kórus a hazai és a külföldi kortárs muzsika gyöngyszemeit hozza el a BMC_be, május 4-én és június 1-jén.
Klasszikus hír

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.