Klasszikus

Így látják a világsztárok a Müpát

2015.03.14. 14:00
Ajánlom
Különböző művészeti ágak legjelesebb képviselői, akik tíz év alatt megfordultak a Müpában. Többek között Sir Simon Rattle, Laurie Anderson, Branford Marsalis, Fassang László, Bogányi Gergely, Harcsa Veronika, Erik Truffaz, Palya Bea mesélik el a Müpával kapcsolatos élményeiket. VIDEÓ

Kinek mi jut eszébe a Müpáról? Erre a kérdésre adnak választ a Müpában megfordult világsztárok az alábbi videóban.

Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója:

„Cinque... dieci...venti... trenta..."

Figaro számolva indítja a legbonyolultabb Mozart-operát, amely annyira szövevényes, amennyire egy művészeti palota tevékenysége sokszínű. A Müpa eltervezése, felépítése és működése kihívás volt mindenkinek - a legnagyobb riválist bizonyára a legnagyobb intézmény, az Opera kapta benne. Mégsem az lett, inkább partner. Modern, gyors és mutatós kulturális cég, amely több fokozattal feljebb kapcsolta a budapesti zenei élet sebességét. Ugyanakkor társ is lett: nem egy esetben együtt voltunk erősek, és nem egyszer jó volt az operaműfaj előadóinak is a pompás koncertteremben fellépniük.

A Művészetek Palotája nekünk elegáns kihívó; jó egymás mozgását figyelni, és fontos pillanatokban összekapcsolódni. Társ, sőt inkább hihetetlenül gyorsan növekvő „öcs" - így most a patinás „báty" üdvözli a tizedik születésnapot. Öt... tíz... (majd) húsz... harminc... Gyorsan szállnak az évtizedek.

Minden jót Neked, Müpa!

Kocsis Zoltán a Nemzeti Filharmonikus Zenekar fő-zeneigazgatója:

A lakótárs üdvözlete

Sokszor azt érzem, hogy a Művészetek Palotájától még mindig egy feljavított Zeneakadémiát várnak, pedig ez teljesen másról szól. Ha már egyszer évtizedeket vártunk erre a teremre, meg kell tanulnunk becsülni. Senki és semmi sem tökéletes, de azt tudnunk kell, hogy bizonyos vállalkozásoknak a Zeneakadémia nem felelt meg; hogy két példát említsek, már Ravel Daphnis és Chloéjával vagy Sosztakovics Ötödik szimfóniájával is gondjaink voltak a Zeneakadémia nagytermében. Ez az épület, ez a terem viszont az ilyen művekre, produkciókra minden szempontból megfelel.

A kölcsönös segítőkészség talán nem meglepő egy rezidens intézmény esetében, de mindenképp kiemelendő, ahogyan a Művészetek Palotája viszonyul a Nemzeti Filharmonikusokhoz és a Nemzeti Énekkarhoz. A M üpa hathatós közreműködése nélkül nem tudnám például a Strauss-sorozatunkat olyan színvonalon megvalósítani, mint amilyent ezek a művek megkívánnak.

Máig a legnagyobb élményem a nem hivatalos nyitókoncert volt, amikor 2005. január elején Mozart-estet adtunk. Azóta tudom, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem kiváló koncerthelyszín. A többi pedig rajtunk múlik és a közönségen.

Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum igazgatója:

„Szinergikus kultúraközvetítés"

Tíz évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit Budapest legnagyobb művészeti központja, az első olyan intézmény, amelyben a kortárs előadó és képzőművészet valamennyi válfaja terepet kapott. A helyszín kiválasztása, a Duna-part és az egykori dokknegyed felélesztése azt a célt szolgálta, hogy a belvárosra koncentrált művészeti életet a központból kimozdítsa, új tájakat kapcsoljon be a körforgásba - és ezzel új közönséget is megnyerjen.

Szinergikus kultúraközvetítés - hangzatos kifejezés a közös munkánkra. Amikor először ültünk le a Müpa vezetésével közös stratégiákon gondolkodni, azt mondtam, ne szomszédokként vagy rokonokként tekintsünk egymásra, hanem barátokként. Ez a gyakorlatban is így működik, lassan két éve.

A Művészetek Palotája és a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum két önálló műfajt képvisel és egymástól független pályákon mozog. A legnagyobb közös kihívás megtalálni azokat a csatornákat és lehetőségeket, amelyek a két nagy autonóm műfajból, a zene/tánc/színház, illetve a képzőművészet világából közösen építik fel közönségüket, egyúttal megteremtik az egymásra ható inspirációt is. Hiszünk benne, hogy van átjárás a két műfaj független élménye között.

Az elmúlt tíz évben számtalan felejthetetlen koncerten vettem részt itt, de 2014 őszén Laurie Andersont, az egyébként szakmai kollégát (művészettörténész) látni a színpadon talán minden eddiginél nagyobb hatást tett rám. Aki ott volt, minden bizonnyal megértette, milyen, amikor a nagy művészeti ágak összeforrnak, és egy döntően új befogadói élményt hoznak létre. Sok ilyen élményt szeretnék még kapni a tízéves Müpától.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.
Színház

Kováts Kriszta: Az SZFE-s fiataloknak érezniük kell: nincsenek egyedül!

Múltról és jelenről, elismerésekről, kiállásról és természetesen az SZFE ügyről is beszélgettünk Kováts Krisztával. A Jászai Mari-díjas színésznő nemrégiben vehette át – maszkban – a Pro Artis Erzsébetvárosért díjat, amit értékteremtő művészeti tevékenységéért és kimagasló alkotómunkája elismeréseként kapott.
Zenés színház

A legkiemelkedőbb művészeket díjazták a Magyar Operett Napján

Immár hagyomány, hogy a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre születésének és Lehár Ferenc halálának évfordulóján – amit 2002 óta a Magyar Operett Napjaként tartanak számon – díjazza az évadban legjobb teljesítményt nyújtó színészeket.
Könyv

Zsigerien ismerős történetek Szöllősi Mátyás új könyvében

Feszes, izgalmas és jelenkori próza Szöllősi Mátyás új kötete, amely két elbeszélést tartalmaz. Párdarabok: az egyik kíméletlen gyomros jelenkorunk Magyarországáról. A másik viszont gyönyörű katarzis a figyelmes olvasó számára. Spoilermentes kritika.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Novemberben újra fiatal zenészeket hallgathatunk a Párbeszéd Házában

November 3-án folytatódik a fiatal művészek koncertsorozata: az előadáson Bach és Liszt művei is elhangzanak.
Klasszikus hír

Kórházba került Rost Andrea

„Szeretettel és együttérzéssel gondolok minden embertársamra, aki a fertőzéssel küzd!” – írta Facebook oldalán Rost Andrea, akit a bejegyzés tanúsága szerint néhány napja a Szent László Kórházban kezelnek koronavírussal.
Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.