Klasszikus

Így „lopott” Händel saját magától

2022.04.08. 14:40
Ajánlom
Georg Friedrich Händelről köztudomású, hogy gyakran dolgozta fel a kortársak muzsikáját, de legalább ilyen szívesen merített dallamokat a saját műveiből is.

A rossz nyelvek szerint Georg Friedrich Händel valójában nem is komponálta, hanem gyűjtötte a zenét, mivel a filológiai kutatások bőségesen találtak olyan eseteket, amikor a zeneszerző kollégáinak alkotásait hasznosította újra.

2008-ban az Operaház Xerxész-bemutatójának műsorfüzetében hosszú lista állt a közönség rendelkezésére, hogy tanulmányozzák, honnan, kiknek az operáiból származnak az opera egyes részletei.

A korban ez nem volt szokatlan dolog, ahogy az sem, hogy a szerző a saját műveit „hasznosította újra”, részben vagy egészben felhasználta őket más darabjaiban.

Aki hallotta már az 1725-ben keletkezett Rodelinda című opera Vivi, tiranno kezdetű áriáját (például Anthony Roth Costanzo budapesti koncertjén), ismerősnek találhatja a kíséretet. A szóló egy kicsit ércesebb hangon él a fülünkben, és mintha az énekszólamban is meg kellene szólalnia, nem igaz?

Nem tévedtünk sokat, ebben az áriában ugyanis Händel fiatalkori oratóriumának, Az Idő és a Kiábrándulás diadala című oratóriumának egy részét dolgozta fel.

De ha már az említett oratóriumnál tartunk: Händel egy másik, híres önátvétele is ebből származik. Valahol érthető, hogy

a Szépség gyönyörű áriája neki is annyira tetszett, mint az utókornak, szinte már túl magával ragadónak érezzük,

amint a mű végén erkölcsi vereséget szenvedő Szépség (az allegorikus erények összecsapásának újabb tipikus barokk példáját találhatjuk ebben a darabban) ilyen magával ragadóan győzködi az embert, hogy ragadja meg a pillanat örömeit. Egy rövid időre az ember teljes valójában érzi a világ mulandóságának fájdalmát.

Ez az ária csendül fel új szöveggel a Rinaldo című operában is, ám ezúttal leplezetlen fájdalommal, a fogságba esett Almirena, a címszereplő kedvese siratja így a sorsát.

Akárhogy is, Händel zenéje olyan csodálatos, hogy többször is szívesen meghallgatjuk. Akár különböző darabokban is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Lélek és hitelesség a muzsikálásban – Keller András és Pierre-Laurent Aimard a Concerto Budapest turnéja kapcsán

Szeptember közepén nagy sikerű koncertsorozatot adott a Concerto Budapest az Egyesült Királyságban és Írországban. A turné zárópontján Keller András karmester és Pierre-Laurent Aimard zongoraművész osztotta meg velünk gondolatait.
Könyv

Válogatás az idei Könyvfesztivál programjaiból

Mások mellett Rakovszky Zsuzsa, Vámos Miklós, Nádasdy Ádám, Christine Leunens és Clara Dupont-Monod is a Könyvfesztiválon mutatja be új könyvét. Szubjektív válogatásunkban számos izgalmas programot ajánlunk. 
Zenés színház

Christian Thielemann a Berlini Állami Opera új főzeneigazgatója

Az intézménynek azután kellett új vezetőt találnia a pozícióra, hogy januárban a korábbi főzeneigazgató, Daniel Barenboim egészségi állapotára hivatkozva lemondott posztjáról.
Klasszikus

Megújult épületben kezdi a 2023/24-es évadot a Szent István Filharmonikusok

A 2024-ben megalapításának hetvenedik évfordulóját ünneplő együttes épületbejárással egybekötött sajtóeseményen jelentette be új évadát, amelynek során a jól ismert sorozatok mellett új, kamarazenei bérlet is várja a közönséget.
Klasszikus

Magyar Kincsek – Folytatódik a Concerto Budapest zenei kaleidoszkópja

A felfedezés és újrafelfedezés, az értékek megtalálása központi motívuma a Concerto Budapest Magyar Kincsek-programjainak, melyeknek a közönség az idei évadban is koncertsorozat keretein belül lehet részese a Zeneakadémián.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Neves baszk zeneszerző működik közre az Eötvös Péter Alapítvány mesterkurzusában

Ramon Lazkano a kurzus során tanítja a fiatal karmestereket és zeneszerzőket, emellett beszélgetést hallhat vele a közönség, a zárókoncerten pedig műveit is játszani fogják.
Klasszikus ajánló

Magyar Kincsek – Folytatódik a Concerto Budapest zenei kaleidoszkópja

A felfedezés és újrafelfedezés, az értékek megtalálása központi motívuma a Concerto Budapest Magyar Kincsek-programjainak, melyeknek a közönség az idei évadban is koncertsorozat keretein belül lehet részese a Zeneakadémián.
Klasszikus hír

Jövőre is a kamarazene gyöngyszemeivel vár az Anima Musicae

Meghirdette 2023/24-es évadát a „zene lelkéről” elnevezett Anima Musicae Kamarazenekar: a szeptember 25-i sajtótájékoztatón bemutatták az évad kiemelt koncertjeit, külföldi vendégszerepléseket.
Klasszikus ajánló

Balogh Máté vokális művei csendülnek fel a Pax et Bonum Kamarakórus előadásában

Az itthon és nemzetközi viszonylatban is elismert, fiatal komponista lesz a Magyar Zene Háza „Szerzők? Jelen!” című koncertsorozatának soron következő részének vendége október 4-én.
Klasszikus hír

Megújult épületben kezdi a 2023/24-es évadot a Szent István Filharmonikusok

A 2024-ben megalapításának hetvenedik évfordulóját ünneplő együttes épületbejárással egybekötött sajtóeseményen jelentette be új évadát, amelynek során a jól ismert sorozatok mellett új, kamarazenei bérlet is várja a közönséget.