Klasszikus

Így „lopott” Händel saját magától

2022.04.08. 14:40
Ajánlom
Georg Friedrich Händelről köztudomású, hogy gyakran dolgozta fel a kortársak muzsikáját, de legalább ilyen szívesen merített dallamokat a saját műveiből is.

A rossz nyelvek szerint Georg Friedrich Händel valójában nem is komponálta, hanem gyűjtötte a zenét, mivel a filológiai kutatások bőségesen találtak olyan eseteket, amikor a zeneszerző kollégáinak alkotásait hasznosította újra.

2008-ban az Operaház Xerxész-bemutatójának műsorfüzetében hosszú lista állt a közönség rendelkezésére, hogy tanulmányozzák, honnan, kiknek az operáiból származnak az opera egyes részletei.

A korban ez nem volt szokatlan dolog, ahogy az sem, hogy a szerző a saját műveit „hasznosította újra”, részben vagy egészben felhasználta őket más darabjaiban.

Aki hallotta már az 1725-ben keletkezett Rodelinda című opera Vivi, tiranno kezdetű áriáját (például Anthony Roth Costanzo budapesti koncertjén), ismerősnek találhatja a kíséretet. A szóló egy kicsit ércesebb hangon él a fülünkben, és mintha az énekszólamban is meg kellene szólalnia, nem igaz?

Nem tévedtünk sokat, ebben az áriában ugyanis Händel fiatalkori oratóriumának, Az Idő és a Kiábrándulás diadala című oratóriumának egy részét dolgozta fel.

De ha már az említett oratóriumnál tartunk: Händel egy másik, híres önátvétele is ebből származik. Valahol érthető, hogy

a Szépség gyönyörű áriája neki is annyira tetszett, mint az utókornak, szinte már túl magával ragadónak érezzük,

amint a mű végén erkölcsi vereséget szenvedő Szépség (az allegorikus erények összecsapásának újabb tipikus barokk példáját találhatjuk ebben a darabban) ilyen magával ragadóan győzködi az embert, hogy ragadja meg a pillanat örömeit. Egy rövid időre az ember teljes valójában érzi a világ mulandóságának fájdalmát.

Ez az ária csendül fel új szöveggel a Rinaldo című operában is, ám ezúttal leplezetlen fájdalommal, a fogságba esett Almirena, a címszereplő kedvese siratja így a sorsát.

Akárhogy is, Händel zenéje olyan csodálatos, hogy többször is szívesen meghallgatjuk. Akár különböző darabokban is.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Klasszikus

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Vizuál

Pedro Almodóvar nyerte a fődíjat a Velencei Filmfesztiválon

A Spanyol rendező legújabb filmjében az eutanázia és a klímaváltozás kérdéseivel is foglalkozik. A művész köszönőbeszédében arról is beszélt, hiszi, hogy minden ember alapvető joga méltósággal búcsúzni a világtól.
Tánc

A szerelem a központi témája a Duna Művészegyüttes legújabb bemutatójának

A Szerelemkert című produkció válogatást nyújt neves koreográfusok rég nem látott műveiből, kiegészülve az együttes jelenlegi repertoárján lévő koreográfiáival. A bemutató október 3-án lesz látható a Nemzeti Táncszínházban.
Klasszikus

Belga zene áll az idei Európai Hidak fesztivál fókuszában

A szeptember 16. és 22. között, a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar által közösen megrendezett Európai Hidak programsorozat Budapest és Brüsszel között épít kulturális átjárót.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Egyedülálló művészeti élményt hozott idén is az MVM ZENERGIA gálakoncert

Az MVM kilencedik alkalommal hívta életre az MVM ZENERGIA összművészeti koncertjét, ahol a klasszikus és könnyűzene mellett helyet kapott a vizuális élmény, valamint az irodalom.
Klasszikus ajánló

Belga zene áll az idei Európai Hidak fesztivál fókuszában

A szeptember 16. és 22. között, a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar által közösen megrendezett Európai Hidak programsorozat Budapest és Brüsszel között épít kulturális átjárót.
Klasszikus hír

Elizaveta Kulagina nyerte a Fidelio különdíját a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyen

A huszonhat éves orosz szoprán a döntőben Offenbach és Sztravinszkij áriáit adta elő. A különdíjakat a szeptember 8-i, operaházi gálán adták át a versenyzőknek.
Klasszikus hír

Koreai tenor nyerte a 6. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyt

A szeptember 7-én a Zeneakadémia Nagytermében tartott döntőn tizenkét énekes mutathatta meg tehetségét, amely után a zsűri a koreai Jihoon Parkot találta a legjobbnak.
Klasszikus ajánló

Három felnőtteknek szóló és két ifjúsági bérletsorozattal várja a közönséget a Szegedi Szimfonikus Zenekar

Kiváló szólistákkal, öt bérleti sorozattal, különleges koncertprogramokkal várja a közönséget az ország egyik legnagyobb szimfonikus együttese, akik évente több mint harminc iskolába viszik el a zene szeretetét.