Klasszikus

Így söröztek ők

2017.06.14. 12:17
Ajánlom
A nyári sörözések ideje elérkezett, nézzük hát végig, mit és hogyan ittak a nagy zeneszerzők, Smetana, Wagner, Brahms és a többiek!

Bedřich Smetana

A cseh zeneszerző ereiben, ha mondhatjuk így, vér mellett sör is csörgedezett. Az apja ugyanis sörfőzőmester volt egy nemesi szervezet foglalkoztatásában, Smetana így gyerekként is sok időt töltött a sörfőzdében. (Persze a Sörgyári capriccio után már korántsem meglepő, ha egy cseh életének jelentős részét ilyen helyen tölti.) A zenekedvelők legnagyobb előnyére Smetana végül a zeneszerzői pályát választotta, de nem felejtette el azt a sörszagú közeget, ahonnan jött. Az eladott menyasszony című opera egyik kórusszáma a második felvonásból így kezdődik: „To pivečko, to věru je nebeský dar”, ami annyit tesz:

Ez a sör minden bizonnyal az ég ajándéka.

Nem tudunk vitatkozni.

Richard Strauss

Szeretnék egy korsó sört olyan pontosan ábrázolni zeneileg, hogy a hallgató meg tudja mondani, hogy az Pilsner vagy Kulmbacher.

Igen, ezt a Zarathustra és A rózsalovag zeneszerzője mondta egy ízben, ami nemcsak azt jelzi, hogy nagy ambíciókkal rendelkezett, hanem azt is, hogy nem vetette meg a sört. Itthon ugyan kevésbé elérhető, a Hacker-Pschorr márka, de ha Németországban van, igyon egy korsóval a második Richard tiszteletére. A zeneszerző ugyanis a márka alapítóinak leszármazottja volt.

Johannes Brahms

Mielőtt még nagyszakállas, bibliás ember lett volna, Brahms kétes hírű helyeken zongorázott – „für twee Dahler un duhn” – azaz két tallérért és annyi piáért, amit meg tudott inni. (Igaz, ez csak a családi hagyomány folytatása volt a részéről, az apja ugyanis szintén bárokban és tánctermekben zenélt.) Az ivással kapcsolatban Brahms később sem helyezkedett más álláspontra, állítólag nem ivott keveset komponálás közben. Sőt, szívesen tett nagy túrákat a közeli Pörtschach nevű halászfaluban, de állítólag ilyenkor a söröcskével működött.

Amikor találkozott nagy pályatársával, Csajkovszkijjal, csak a nedű tartotta össze rövid barátságukat. Ötvenöt éves volt, amikor találkoztak, de nem szerették egymás zenéjét. Két évvel később, amikor Brahms egyenesen azért utazott Hamburgba, hogy jelen legyen Csajkovszkij Ötödik szimfóniájának bemutatóján, a koncert után együtt vacsorázott a két komponista. Brahms bevallotta, hogy nem érdekelte különösebben a szimfónia, Csajkovszkij pedig azt, hogy nem tetszik neki Brahms zenéje. Ebben meg is egyeztek, ledobtak még néhány sört, és soha többé nem találkoztak.

Anton Bruckner és Richard Wagner

Anton Bruckner csak tizenegy évvel volt fiatalabb Wagnernél, de a legelvetemültebb rajongója volt. 1873 szeptemberében – végre valahára – megmutathatta a II. és a III. szimfóniáját neki, azzal a tervvel, hogy amelyik jobban tetszik a nagy mesternek, azt neki dedikálja. Nem hiszem, hogy Wagner könnyekre fakadt volna ezen az ajánlaton, a két zeneszerző mindenesetre megtalálta az italosszekrényt azon az este. Amikor reggel felkelt, Bruckner rájött, hogy nem emlékszik, melyik szimfóniát választotta Wagner. Végül a III. szimfóniára került az ajánlást, melyet azóta is Wagner-szimfóniaként emlegetnek.

Wagnernek egyébként a sörökkel kapcsolatban is volt egy furcsa félelme: kórosan rettegett a sörösüvegektől, ugyanis gyerekkorától kezdve az alakváltó szellemeket juttatták eszébe. (Hogy miért? Várjuk az olvasói megfejtéseket!)

(via WQXR.org)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

15 sor színház: Büszkeség és balítélet

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy rengeteg kultúrát fogyasztunk nap mint nap, kár, hogy élményeinknek csupán töredékét oszthatjuk meg olvasóinkkal. A következő rövid írás a Vígszínház Büszkeség és balítélet című előadásáról szól. 15 sor színház.
Vizuál

Újabb Mijazaki-klasszikus jön a mozikba

Folytatódik az ADS Service Ghibli-sorozata, amely során Mijazaki Hajao újabb remekműve kerül nagyvászonra: az 1989-es A Kiki – A boszorkányfutár április 3-tól lesz látható a magyar mozikban.
Vizuál

Peter Lindbergh képeivel érkezik a Budapest Fotófesztivál

Országos premierrel indítja programsorozatát a Budapest Fotófesztivál – Magyarországon először a Műcsarnokban láthatók a legendás német divatfotográfus, Peter Lindbergh ikonikus alkotásai.
Klasszikus

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Zenés színház

Horváth István a Magyar Állami Operaház kamaraénekese lett

A népszerű tenort a március 23-i Bánk bán-előadás tapsrendje alatt érte a meglepetésszerű bejelentés: a következő szezonban a Magyar Állami Operaház legnagyobb címét viselheti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Miller Lajos és Kecskés D. Balázs kapta a Bartók–Pásztory-díjat

A Zeneakadémia oktatóiból álló kuratórium 2025-ben Miller Lajos operaénekesnek és Kecskés D. Balázs zeneszerzőnek ítélte a Bartók–Pásztory-díjat, az átadóünnepséget a hagyománynak megfelelően március 25-én tartották a Zeneakadémián.
Klasszikus ajánló

5+1 érdekesség Bartók Mikrokozmoszáról

Bartók Béla Mikrokozmosz című zongorasorozatának tételei, valamint a zeneszerzőt inspiráló mezőségi dallamok állnak a Mezőség-Mikrokozmosz című összművészeti előadás fókuszában. Előbbiről árulunk el most néhány érdekességet.
Klasszikus ajánló

Minden, amit a Máté-passióról tudni kell

A zenetörténet két talán legismertebb passiója – a János- és a Máté-passió – Johann Sebastian Bach nevéhez fűződik, utóbbit az idei Bartók Tavaszon is hallhatja a közönség. Most elárulunk néhány érdekességet róla!
Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.