Klasszikus

Így történt: Bernstein legendás debütálása a Carnegie Hallban

2017.12.10. 11:59
Ajánlom
1943. november 14-én Bernsteint kizavarták az ágyból, és megmondták neki, hogy be kell ugrania a Carnegie Hallban Bruno Walter helyett. A többi pedig... nos, tudják a többit.

„Voltak idők, amikor arról fantáziáltam (...), hogy "egy nap, fiam, ez mind a tiéd lesz", ahogy mondják. De soha nem gondoltam volna, hogy egyedül sétálok majd ki oda [a Carnegie Hall színpadára]” – emlékezett vissza Leonard Bernstein élete egyik utolsó interjújában arra a nagyszerű napra, amikor huszonöt évesen az utolsó pillanatban ugrott be az influenzás Bruno Walter helyett vezényelni.

Csak arra emlékszem, hogy ott álltam, remegtem, nagyon meg voltam rémülve. Nem volt próba sem.

Bernstein délelőtt röviden találkozott Walterrel, hogy átbeszéljenek néhány dolgot a partitúrában. Egyébként még rendes öltözéke sem volt, egy szürke üzleti öltönyben állt a pódiumra. „Volt egy-két órám, szóval a drogériában üldögéltem. Kávét kértem. A gyógyszerész azt kérdezte, hogy miért vagyok ilyen sápadt – emlékezik Bernstein –, és adott két pirulát, egy zöldet és egy pirosat. Azt mondta: »Mielőtt felmész, vedd be ezeket. Az egyik megnyugtat, a másik feltölt energiával.« Szóval zsebre raktam őket.”

A koncert színlapja

A koncert színlapja (Fotó/Forrás: New York Philharmonic Digital Archives)

Bernstein még átbeszélt néhány részletet a Don Quixote c. Richard Strauss-versenymű szólistáival, és délután három órakor már kezdődött is a koncert. „Ami nem hagyott nyugodni, az a Schumann-nyitány kezdete volt, ami nagyon trükkös, mert egy szünettel kezdődik – az első ütés egy szünet. Ha nem egyszerre jönnek, az egész koncertnek annyi. (...) Ki kellett mennem és megcsinálnom, próba nélkül (...).”

Ez az egyetlen lehetséges válasz az erőszakra Bernstein szerint

Kapcsolódó

Ez az egyetlen lehetséges válasz az erőszakra Bernstein szerint

„Ez lehet minden jóakaratú ember célja: hogy lankadatlanul, önmagát unásig ismételve is ragaszkodjon ahhoz a nagyszerű emberi vívmányhoz, hogy az ész győzedelmeskedhet az erőszak fölött” – mondta Leonard Bernstein JFK meggyilkolása után 1963-ban. Szavai ma, egy nappal a manchesteri tragédia után fájóan aktuálisak.

Amikor Bernstein a színpad felé ment, eszébe jutottak a pirulák. „Kivettem őket a zsebemből, és elhajítottam őket olyan messze, amennyire csak tudtam. »Ezt egyedül fogom megcsinálni«, mondtam. Kimentem, és onnantól semmire sem emlékszem. A koncertszünetre sem, csak a végén az állva tapsoló emberekre.”

Az alábbi videóban a zeneszerző-karmester testvére, Burton Berstein emlékezik a történekre.

Ez a cikk a Koktélparti című sorozat része. Ön is járt már úgy, hogy meghívták egy elegáns koktélpartiba, ahol csupa sznob és nagyvilági ember mulatta az időt, de Ön csak bután állt a sarokban, mert nem tudott miről beszélgetni? Nos, ennek vége! Vágjon fel előttük azzal a sok mindennel, amit itt olvas!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.
Színház

Összefogás gálát kezdeményez a Szabad Tér Színház

Benkő Nóra, a Szabad Tér Színház igazgatója a Fidelio.hu-nak elmondta: „Összefogás gálát” szerveznek a nyár második felére, s erről már számos színházvezetővel, többek között Mácsai Pállal, Máté Gáborral is egyeztetett, akik támogatják ezt a jótékonysági kezdeményezést a nehéz helyzetbe került előadóművészek megsegítésére. Benkő Nóra szerint közös a krízis, közösen kell abból kijutni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus portré

A japán, akit szívébe zárt Magyarország: 80 éves Kobajasi Kenicsiró

Április 9-én ünnepli 80. születésnapját Kobajasi Kenicsiró japán karmester, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar örökös elnök-karnagya, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének győztese.
Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.