Klasszikus

Ilyen nincs

2013.03.29. 09:25
Ajánlom
Claudio Abbado neve hallatán az ember minden egyéb megfontolást félretéve, mintegy automatikusan megy hangversenyre (Budapesten különösen, ahol az efféle esemény a rendkívüli ritkaságok közé tartozik). Mindegy, milyen zenekar élén áll a legendás olasz karmester, és a legkevésbé sem számít, mi a műsor. KRITIKA

Ez a lelkes nemtörődömség március 27-én roppant szerencsés körülménynek bizonyult, mivel az este programja jelentősen eltért az előre meghirdetett változattól: az Orchestra Mozart Beethoven 3. Leonóra-nyitánya (op. 72b), Haydn B-dúr sinfonia concertantéja (Hob. I/105) és Mozart B-dúr szimfóniája (K 319) helyett végül a 2. Leonóra-nyitánnyal (op. 72a) és Beethoven 4. szimfóniájával (B-dúr, op. 60), valamint Mozart C-dúr oboaversenyével (K 314) érkezett a Művészetek Palotájába. Persze minden további nélkül játszhattak volna akár Strauss-keringőket is, zúgolódást valószínűleg az is csak elvétve váltott volna ki, ahogyan a fiatal olasz zenekar is inkább őszinte érdeklődést keltett a Bartók-teremben, mint afölötti csalódást, hogy a dirigens nem valamelyik tekintélyes múltú és méretű, világhírű szimfonikus együttessel lépett pódiumra - jóllehet a Beethoven-kompozíciók markáns tuttijainak erőteljes, mégis inkább tökéletesen formás, mint lehengerlően szenvedélyes kibontakozásai időnként teret adtak némi enyhe, inkább csak nosztalgikus vágyakozásként előlopakodó hiányérzetnek.

A 2004-ben alapított, Abbado fiatal zenészeket támogató együtteseinek (az Európai Közösség Ifjúsági Zenekarának, az Európai Kamarazenekarnak, a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekarnak) a sorába illeszkedő Orchestra Mozart tagjai ugyanis nagyszerű, igaz, bizonyos tekintetben kissé túl fegyelmezett produkcióval mutatkoztak be a Budapesti Tavaszi Fesztivál közönsége előtt. Játékuk kifogástalanul koncentrált volt, pontos és egységes, a zenekari hangzás ragyogása a pasztellárnyalatú pianissimókban sem kopott meg, a motívumok formálásának muzikalitásából pedig mindvégig a szakértelem eleganciája áradt. Pompásan professzionális Mozart-interpretációjuk voltaképpen azonnal lemezre rögzíthető lett volna, ha az előadásmód életteli változatosságát nem gyengíti kissé a precizitás óramű-jellege, a kedélyesség valamelyest merev maszkja, amely a szólistaként fellépő Lucas Macías Navarro (a Concertgebouw Zenekar és a Luzerni Fesztiválzenekar szólamvezető oboistája) technikailag kikezdhetetlen, gyöngyöző futamainak fürgeségét, dallamíveinek szépségét is mechnikus vonásokkal ruházta fel, óhatatlanul meggátolva a versenymű melodikus édességének és ellenállhatatlan, ösztönös humorának valódi kibontakozását.

A Beethoven-művekben sokkal nyilvánvalóbban mutatkoztak meg a zenekar erényei. A hang testének, a dinamika szintjeinek, a tutti tömörségének fantasztikusan egységes, pillanatnyi átalakulásai lenyűgöző élményt jelentettek, a magabiztosan sugárzó tetőpontok és a leheletfinom, kecses rajzolatú részletek váltakozásainak koncentrált szépsége elbűvölt hitetlenkedést ébresztett a hallgatóságban. A kompozíciók drámai sodrását ugyan mindvégig féken tartotta zárt, absztrakt szerkezetük, mintegy eltávolítva, a forma tisztaságával felülbírálva a tematikus elemek örvénylő erejét, a dramaturgia borzongató lendülete azonban így is magával ragadóan érvényesült.

Az este megismételhetetlen csodája mégsem ezekben a részletekben rejlett, hanem Abbado személyiségében, az összpontosított figyelem, az okos értelmezés, a tudatosan megtervezett és kivitelezett interpretációs folyamat máskor oly vonzó megtapasztalásának hiányában. Abbado utolérhetetlen természetességgel irányította a zenekart, a kivételesen nagy művészek megfejtehetetlen zsenialitásával, azt a leküzdhetetlen benyomást keltve, hogy koncentrációra, bonyolultan gyönyörű koncepció megvalósítására, kimerítően alapos értelmezés kibontására, az újrafelfedezés friss lendületére vagy éppen hagyományos formálásra való törekvés helyett egyszerűen tudja, mit kell csinálni. Mit kell tenni ahhoz, hogy minden gesztus a helyén legyen, hogy a megindító, felkavaró, fölényesen könnyed és megközelíthetetlenül zárkózott szépség hatására az ember képes legyen hinni abban, ami nincs: a világban megmutatkozó rendben. Abbadónál ez a rend létezik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Vizuál

Átadták a 44. Magyar Filmszemle díjait – Tarr Béla életműdíjat kapott

Tizenhárom év szünet után visszatért a magyar mozgóképkultúra egyik legfontosabb eseménye, a Magyar Filmszemle. A rendezvény hagyományosan filmes verseny is volt, az ünnepélyes díjátadót február 9-én tartották meg a Corvin mozi Korda termében. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.
Színház

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Jazz/World

Idén is meghirdeti Fringe felhívását a Magyar Zene Háza

Mivel az intézmény kiemelt céljának tekinti a zenei tehetségek támogatását, a zenélés népszerűsítését kortól és zenei háttértől függetlenül, 2025-ben is meghirdeti a Fringe-t. Jelentkezési határidő: március 2., vasárnap éjfél.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.
Klasszikus ajánló

Az élő zenei hagyomány megünneplésével jubilál a Cziffra Fesztivál

Fazil Say estjével, hazai sztárokkal, tudományos előadással és határátlépő zenei programokkal várja a közönséget a 10. Cziffra Fesztivál, amelyet idén február 13. és 23. között rendeznek meg.
Klasszikus ajánló

Dán szerelmi történettel búcsúzik az Erkel Színháztól az Opera

Több mint háromszáz fős előadói apparátus szólaltatja meg a százötven éve született Arnold Schönberg Gurre-dalok című, monumentális oratóriumát február 15-én az Erkel Színházban.
Klasszikus ajánló

Újabb világsztár tart kurzust fiatal magyar tehetségeknek a Concerto Mesteriskola keretében

Február 11-én a klasszikus zenei élet egyik kiválósága, Pierre-Laurent Aimard a zeneszerető közönség számára is ingyenesen látogatható mesterkurzust tart a Concerto Mesteriskola keretében kiemelkedően tehetséges magyar zongoraművész-növendékek számára.
Klasszikus ajánló

Mahler műve csendül fel az OMIKE következő koncertjén a Rumbach zsinagógában

Fischer Iván vezényli Gustav Mahler Dal a Földről című művét az OMIKE (Országos Magyar Izraelita Közművelődési Egyesület) március 5-i estjén, neves szólisták közreműködésével.