Klasszikus

Ilyen volt: Baráti Kristóffal zenélt a Kodály Filharmonikusok a reptéren

2019.05.16. 16:55
Ajánlom
A négy őselem, a tűz, a víz, a föld és a levegő szolgált mottóként a debreceni Kodály Filharmonikusok nagyszerű koncertjének műsorában. Kritika.

Április 12-én a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében, a ferihegyi egyes terminál tágas csarnokában adott koncertet a Kodály Filharmonikusok. Tudható, hogy a zenekar igazgatóját és művészeti vezetőjét, Somogyi-Tóth Dánielt családi és egyéb személyes vonatkozások révén szoros kapcsolat fűzi a repüléshez és a ferihegyi repülőtérhez, azért azonban, hogy a város egyik legszebb 20. századi épületére a másik, vagyis az első számú, zenész-énjével is nyitott maradt, csak hálásak lehetünk neki, hiszen felfedezte számunkra ennek a tágas csarnoknak a kiváló akusztikai kvalitásait, s immár nem először demonstrálta is őket.

kodaly4-140139.jpg

Somogyi-Tóth Dániel és a Kodály Filharmonikusok (Fotó/Forrás: Derencsényi István)

A négy elem hiánytalanul, bár nem egyforma súllyal került fókuszba a szép és egyszersmind meglehetősen szokatlan programban. A műsor 20. századi része, amely három, egy évtizeden belül keletkezett kompozícióból állt, egy szinte pontosan 200 évvel korábban született barokk versenymű-sorozatot fogott közre. A 20. századi darabok két szerzőtől származtak: Debussytől Az elsüllyedt katedrális Leopold Stokowski által írt zenekari átirata csendült fel, Stravinskytól pedig nyitószámként a Tűzijáték, a koncert zárószámaként pedig a második, 1919-es Tűzmadár-szvit (s így az idén százéves darab tovább szaporította a kerek évszámokat). Vagyis a koncertnek ebben a részében a tűz és a víz játszott főszerepet, s persze ahol madár van, ott levegő is van. A barokk zenére, a világ talán „legszabadtéribb” programzenei ciklusára, Vivaldi Négy évszakára maradt tehát a negyedik elem, a föld képviselete – ez persze rendben is van, némi leleményességgel a versenyművek programjába akár mind a négy elemet gond nélkül bele lehet szuszakolni.

kodaly2-140139.jpg

Kodály Filharmonikusok (Fotó/Forrás: Derencsényi István)

Szokatlan társítása a zeneműveknek: barokk és 20. századi darabok, hatalmas szimfonikus zenekar és vonós kamarazenekar, eredeti kompozíció és átirat – ez azonban sem engem, sem mást nem zavart. Nem csupán azért nem, mert másfelől nézve ez gazdagságot, sokszínűséget jelent, hanem főleg azért, mert a zenei élvezetek özönében az ember nem ér rá kukacoskodni. Hiszen a Tűzijátékot nyitó fuvola-sziporkáktól a Tűzmadárt záró hatalmas zenekari fokozásig folyton izgalmas zenei hatások kereszttüzében találtuk magunkat, a zenekar rendkívüli színgazdagságától a kifejezés intenzitásáig, Somogyi-Tóth Dániel elegáns és precíz, ugyanakkor hallatlanul koncentrált és energikus vezénylésétől a Vivaldi-versenyművek szólistájaként fellépő Baráti Kristófnak a mindenki által kívülről fújt ismert slágerdarabot az alapoktól újrafelfedező, nagyszerű interpretációjáig, a zenekari perfekciótól és ragyogó egyéni teljesítményektől a vonós szekció neves kamarazenekarokat megszégyenítően összecsiszolt és szikrázóan életteli játékáig.

kodaly5-140139.jpg

Baráti Kristóf, Somogyi-Tóth Dániel és a Kodály Filharmonikusok (Fotó/Forrás: Derencsényi István)

Ez a Négy évszakot – amelyet Somogyi-Tóth a csembaló mellől vezényelt, pontosabban a zene igényei szerint megosztotta a vezetést a szólistával, sőt esetenként a koncertmesterrel –, megvallom, némi aggodalommal vártam, féltem, hogy a nagyzenekari játéknál jóval szolisztikusabb zenélést kívánó, s a kisebb létszám miatt hangzás szempontjából jóval kényesebb kamarazenekari játék kockázatokat jelenthet, esetleg némi csalódást okozhat a briliáns nagyzenekari művek árnyékában. Ám nagyobbat nem is tévedhettem volna.

A ciklus, amelyet nem egyszer unatkoztam végig jó nevű együttesek koncertjein, kifejezetten felvillanyozó hatást keltett.

Éltek a partitúra legelrejtettebb effektusai is, energiával telítettek voltak az akcentusok, izzottak a pianók, és egyáltalán: a zenekar az első pillanattól az utolsóig a koncentráció tetőfokán zenélt. S ami – számomra legalábbis – a legnagyobb élményt jelentette, az a Baráti Kristóffal kialakított, a nagy gesztusokban és a legapróbb részletekben egyaránt megnyilvánuló zenei harmónia, amely mögött okkal gyaníthatjuk a csembaló mellett szerényen continuózó Somogyi-Tóth Dániel gondos előkészítő-közvetítő munkáját.

Ám akármennyire váratlan és különleges élménnyel szolgált a barokk műsorrész, nem homályosíthatta el a ragyogó 20. századi partitúrák igen magas színvonalú életre keltésének élményét. (Valamint azt a váratlan élményt sem, hogy a reptéri csarnok mindkét fajta, igen különböző méretű és hangvolumenű együttes hangzását milyen élményszerűen tudta befogadni.) A nyitó, mindössze négy perces Tűzijáték mindenekelőtt példás precizitásával lepett meg, s a figyelemreméltó folytatás ígéretével szolgált. A Vivaldi-blokk után játszott, sikerült Debussy-átirat elsősorban fölényes biztonsággal felrajzolt hatalmas ívével és a festői és akusztikus elemek (köd, hullámok, zsolozmázás, harangzúgás) változatosságával és megdöbbentő plaszticitásával teljesítette a felfokozott várakozásokat.

kodaly1-140139.jpg

Baráti Kristóf, Somogyi-Tóth Dániel (Fotó/Forrás: Derencsényi István)

A négy évszak mellett azonban mégiscsak a szünet után következő Tűzmadár volt a másik nagyszabású remekmű és a program másik súlypontja. A korábban felsorolt erények és zenei élvezetek itt sűrítetten, Stravinsky egyedülállóan varázslatos és érzéki, ugyanakkor elementáris erejű zenéjében mutatkoztak meg. A karmester itt is megnyilvánuló kiváló tempó- és karakterérzéke, nagyszabású építkezése a rendkívül magas kultúrájú és teljes odaadással játszó zenekarral karöltve olyan emlékezetes élményekkel szolgált, mint a nyitótétel fűszeres illatai és fafúvós remeklései, A hercegnő körtáncának bódító-igézetes vonós színei, Kascsej táncának idegszálainkon kalapáló ütősei, a Bölcsődalban a finom és olvadékony oboázás, amelyhez hasonló lehetett egykor a szirének éneke, vagy a varázslatos pianississimo tremolók kevéssel később.

Ám, túl a legszebb részleteken,  a lényeg az, ahogyan Somogyi-Tóth Dániel és a Kodály Filharmonikusok az egész darab rendkívüli szépségét elénk állították. Köszönet érte.

Hol, mikor, mi? április 12. 19:30 Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, A1 terminál.
Kodály Filharmonikusok, vez. Somogyi-Tóth Dániel, km. Baráti Kristóf (hegedű)
Budapesti Tavaszi Fesztivál 2019

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Vizuál

Wim Wenders-filmhetet tartanak az Art+ Cinemában

Június 28. és július 2. között a német rendező 1984 és 2000 közötti filmográfiájából öt alkotást lehet majd elcsípni mozivásznon szinkronnal, majd ezek után legfrissebb alkotását, immár felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Klasszikus interjú

„A művek mélyebb megértését tartom a legfontosabbnak” – beszélgetés Szalai Molli zongoraművésszel

Külföldön értük utol a friss Junior Prima-díjas zongoraművészt, aki jövőre már második mesterdiplomáját szerzi. Az MVM Zrt. jóvoltából idén megemelt, hárommillió forinttal járó elismerést ezért felkészülésre, új hangszerre és megszakítás nélküli, folyamatos munkára fordítja majd.
Klasszikus hír

Balogh Máté olasz zeneszerzőversenyen nyert első díjat

A trieszti Friedrich Schiller Kulturális Társaság által kiírt dalversenyen a nagy német költő szövegeit kellett megzenésíteni. A megmérettetést az első alkalommal rendezték meg, Jörg Widmann fővédnöksége alatt.
Klasszikus ajánló

Stradivari, Guadagnini és Guarneri hangszerei varázsolnak el az idén tizenöt éves Kaposfesten

Tizenötödik alkalommal, augusztus 12-18. között rendezik meg idén az ország egyik legjelentősebb komolyzenei eseményét, a Kaposfestet. Most is számos meglepetéssel készülnek a rendezők a kaposvári fesztiválra.
Klasszikus interjú

„Emberi kapcsolat nélkül nem lehet tanítani” – interjú Szecsődi Ferenccel

Kortárs vonóshangszer-kiállítással nyílik meg A magyar hegedű ünnepe június 22-én délelőtt az MMA székházában, a Pesti Vigadóban. A kétnapos összművészeti esemény idén összekapcsolódik Szecsődi Ferenc hetvenedik születésnapi ünneplésével.