Klasszikus

Íme az egyik legfontosabb zeneszerző, akiről talán sosem hallottál

2017.08.20. 14:08
Ajánlom
Florence Pricenak hívják, és ő volt az első afroamerikai nő, akinek szimfonikus zenekarra írt művét bemutatták.

1933. június 15-én a Chicagói Szimfonikus Zenekar bemutatott egy új művet egy addig teljesen ismeretlen szerzőtől. Rögtön első díjat nyertek ezzel az előadással, a Chicago Daily News pedig azt írta: „hibátlan munka, egy darab, ami a saját üzenetét hangosan és mégis szenvedéllyel közvetíti. Megérdemelné, hogy bekerüljön a szimfonikus zenekari kánonba”.

Ez eddig rendben is volna, ámde az ismeretlen szerzővel két „probléma” is akadt: nő volt, és fekete.
Florence Price

Florence Price

Florence Price 1887-ben Arkansasban született egy zenetanár anya és egy fogorvos apa gyermekeként. Anyja felismerte a lányban rejlő tehetséget és a zenei pálya felé terelgette. Florence el is végezte a New England-i zenei konzervatóriumot zongora és orgona szakon, 1910-re pedig már az atlantai Clarc Atlanta University zeneművészeti szakának vezetőjévé vált. 1912-ben hozzáment Thomas J Price-hez, és visszaköltöztek arkansasi szülővárosába, ahol egészen addig éltek, amíg a faji feszültség nem emelkedett elviselhetetlen szintekre. Ekkor, 1927-ben Chicagóba költöztek, ez idő alatt viszont Florence elkezdett zeneszerzést tanulni, és 1928-ban be is mutatott négy zongorára írt művet. 1931-ben elvált férjétől, Florence pedig egyedül maradt két gyermekével. Ekkor, hogy megéljenek, Florence némafilmes zongoristaként kerete a kenyeret, valamint rádiós szignálokat írt. 1932-ben azonban fordulópont következett be az életében: a Wanamaker Foundation Awards díjára pályázva e-moll szimfóniájával rögtön elnyerte az első díjat. Ezt a művet mutatta be a Chicagói Szimfonikus Zenekar, és innen robbanásszerűen elindult zeneszerzői karrierje.

Zenéjében az európai klasszikus zenei tradíciókat afroamerikai spirituálékkal és népzenei elemekkel ötvözte. Vonóskvartettre írt Five Folksongs in Counterpoint című művében például kristálytisztán felismerhető az egyik legismertebb spirituálé. Florence mélyen vallásos volt, így nem csoda, hogy az afroamerikai templomi zenét is beemelte kompozícióiba, de emellett Dvořák, Csajkovszkij és más romantikus európai zeneszerzők hatása is érezhető zenéjén. Egyik leghíresebb dala, a My Soul's Been Anchored in de Lord című

Amerika egyik legfontosabb koncertjén is elhangzott.

1939 húsvét vasárnapján a Lincoln Center lépcsőjén tartott koncerten Maria Anderson volt a sztárfellépő. Mivel azonban ő színesbőrű volt, nem adhatott elő a Washington D.C-i Alkotmányházban. Washington D.C. egy kirekesztő város volt akkoriban, és a törvény kimondta, hogy kizárólag fehér bőrű előadók léphetnek fel ott. A közönség ugyancsak szegregált volt, ezért Eleanor Roosevelt, Amerika miniszter asszonya kitalálta, hogy a koncertet a Lincoln Center lépcsőjén fogják megtartani. Rooselvelt kérte, hogy a koncert Price dalával záruljon. A koncertet a rádió is közvetítette, ami azt jelenti, hogy több százezer amerikai emberhez jutott el művészete.

Most pedig szánjon Florence művészetére néhány percet, garantáljuk, hogy nem fogja elvesztegetett időnek érezni!

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Jazz/World

Visszahelyezik a verset ősi jogaiba – 50 éves a Kaláka

Idén ötvenéves a Kaláka zenekar, akinek dalain már több generáció nőtt fel. A jubileumot november 30-án a Müpában is megünneplik, ennek kapcsán kérdeztük Gryllus Dánielt a vers szerepéről, a gyerekközönségről és Latinovits Zoltánról.
Vizuál

Milyen volt Jeney Zoltán kapcsolata a filmmel?

Jeney Zoltánra emlékezik a Magyar Nemzeti Filmalap. Az október végén elhunyt zeneszerzőt talán sokan a Jób lázadása, a Szindbád és a Kincskereső kisködmön filmzenéiért ismerték. Négy alkotása most ingyen elérhető az interneten.
Vizuál

Tölts egy napot Woody Allennel

November 28-án érkezik a hazai mozikba Woody Allen legújabb filmje, az Egy esős nap New Yorkban. Ebből az alkalomból Woody Allen-napot tartanak a Kino Cafe Moziban, a mester utóbbi években készített legjobb filmjeivel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az EU is elismerte a Kodály-módszeren alapuló digitális tudásközpontot

A zeneoktatás innovatív módszereinek kidolgozására létrejött digitális zenepedagógiai tudásközpont, a Kodály HUB az első magyar vezetésű felsőoktatási Erasmus-projekt, amely „Jó Gyakorlat” és „Sikertörténet” minősítést is nyert.
Klasszikus interjú

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Klasszikus beszámoló

Ha a rezesek viccelni kezdenek...

... csinálják úgy, mint ez az öt plusz egy fickó. Most, amikor kis hangszórókon hallgatunk zenét, mindennél fontosabb, hogy megismertessük a legkisebbekkel az élő zene izgalmait. A Brass In Five harsány humorral és a hangszereik sokféle hasznosításával végzik ezt a munkát.
Klasszikus lemez

Bösendorfer zongorát hallunk Érdi Tamás új Beethoven-lemezén

Mindig, mindenhol a Steinway, most viszont egy olyan lemez jelent meg, amelyen Bösendorfer-zongora szól. De korántsem ez Érdi Tamás felvételének érdeme.
Klasszikus koktélparti

A Mozart, aki nem a Wolfgang Amadeus

Háromszáz éve született Leopold Mozart, korának egyik legjobb hegedűtanára, akire csodagyerek és csodafelnőtt fia révén emlékezünk.