Klasszikus

"In art dreams come true"

2007.09.21. 00:00
Ajánlom
Katarzyna Kozyra világszerte ismert és az egyik leghíresebb kortárs lengyel multimédiaművész. Ő képviselte Lengyelországot 1999-ben a 48. Velencei Nemzetközi Művészeti Biennálén.

Magyarországon, egy budapesti gyógyfürdőben rejtett kamerával forgatott Női fürdő, majd a Férfi fürdő című videómunkákkal vált híressé, amelyek szociológiai szempontból kívánták tanulmányozni, hogy megváltozik-e a nők viselkedése, s ugyanígy a férfiak viselkedése a másik nemtől mentes környezetben.

Néray Katalin, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója már 1997-ben felfigyelt Katarzyna Kozyra munkásságára, amikor a Polónia Expressz lengyel kulturális fesztiválkeretében a Műcsarnokban bemutatta a Brémai muzsikusok című, mese ihlette Állatpiramisát. A művész Tavaszi áldozat című videó-projektjének 2003-ban intézményünk régi helyszíne adott teret, a Budavári Palota "A" épületében, amelyben Igor Stravinsky zeneműve és Vaclav Nizsinszkij koreográfiája alapján a fiatal és szédületes mozdulatokat végző táncosokat öregkorú mezítelen szereplőkkel helyettesítette. 2007 szeptemberében, immár másodszor mutatkozik be Katarzyna Kozyra egyéni kiállítással a LUMÚ-ban.

Katarzyna Kozyra In art dreams come true (A művészetben megvalósulnak az álmok) című vándorkiállítása 2003-ban indult, azaz több mint három éve tartó és két helyszínen, Varsóban és Berlinben videómunkákon dokumentált projektjét mutatja be, amelyben a színház-, és filmművészet, valamint az opera vizuális eszközeit felváltva használja. E multimediális munkában a lengyel művésznő a nőtípusok szélsőségesen különböző megjelenítéseit tárja a néző elé, például az operadívát, a tündérmesékben szereplő hercegnőt, a popsztárt vagy a végzet asszonyát. E szerepek megtanulásához, eljátszásához, asztereotípiákká való átváltozáshoz a művész két tanárt választ magának. Az elsővel, egy transzvesztita DJ énekessel, művésznevén Gloria Viagrával Berlinben találkozik, aki az éjjeli klubok világába, hangulatába vezeti be, megtanítja az ahhoz illő sminkre, frizurára, viselkedésre, mozgásra, elkíséri shoppingolni és segít a ruhák kiválasztásában is. Így alakul ki a művész és a rendszeresen nővé változó férfi között egy valódi barátnői kapcsolat. Gloria legfontosabb célja és feladata, hogy segítsen a művészben rejlő "nő" kibontakoztatásában, kivirágoztatásában, valamint Kozyra saját nőiességére való ráébredésében és felfedezésében. A transzvesztita paradox módon nőiességi tanácsadóként áll Kozyra mellett, így a művész Gloria Viagra képmásaként, mint ikertestvére is megjelenik videómunkáiban.

A másodikkal, a Maestro álnevű énektanárral Varsóban találkozik. Tőle az operaéneklés légzéstechnikáját és a helyes testtartást sajátítja el, valamint az opera műfajára jellemző, a szublimált érzelmek túlzott, szinte erőltetett és irreális előadási módszerét tanulja meg. Kozyra már több mint egy éve tanul klasszikus éneket, hogy fejlessze az érzelmek kifejezésének képességét két, a Maestro által kiválasztott áriában: Chérubin szerepét Mozart Figaro házassága és Marguerite szerepét Gounod Faust című operájában. A Katarzyna és a Maestro közötti kapcsolat alakulását is bemutatják a rövidfilmek, kiemelve a kölcsönös elragadtatásnak indult, de hamar viszálykodásba, sőt ellenségeskedésbe torkolló viszonyt, mintha egy hóhért és áldozatát látnánk. Fellépéseiben is, akár a változó minőségű énekteljesítményében, akár a bizonytalan varrású kosztümökben, érződik egy tudatos tökéletlenség, pontatlanság, amelyet paródiaként lehet értelmezni, ugyanakkor arról is tanúskodik, hogy bármennyire is erőlködik a művész, nem tud azonosulni teljes mértékben a felvett szereppel.

Bár elsőre ellentét feszül az éjjeli pillangó és az operaénekesnő világa között, mégis mindkettő mesterkélt környezetben zajlik, mindkettőben a nőiesség a központi téma, ezen túl az átalakulás folyamatát, az álruhába öltözést és a felszínességet is bemutatja. E két szerep elsajátítására való törekvés párhuzamosan hangsúlyozza a szélsőségesen drámai, színpadias és látványos viselkedés-sztereotípiákat. A két világ szinte egybeolvad, és középpontjukban a művésznővel, egy torzult tündérmesét alkotnak irreális álmokról, vágyakról. Az előírt, nemhez kapcsolódó szerepek megkérdőjelezésével, valamint a férfiasság és nőiség közötti megkülönböztetések elhomályosításával Katarzyna Kozyra e projektben a nem változtatás kérdésére kíván választ adni.

A művésznő minden egyes átváltozása művészeti eseménynek számít, ezért nyilvánosságra kerül happening és performansz formájában, amelyben sokszor a nézők is részt vehetnek. A rövidfilm vagy videómunka formájában rögzített akciókban mesterei, Gloria Viagra és Maestro is aktívan részt vesznek.

E kiállítás előzőleg Varsóban és Wroclawban (Lengyelország), Brnóban (Cseh Köztársaság), majd Trnavában (Szlovákia) került bemutatásra.

A Ludwig Múzeum a wroclawi BWA Galéria közreműködésével a művésznő mintegy 30 videómunkáját mutatja be különféle technikák segítségével: tévén, számítógépen, projektorral kivetítve, valamint az öt, speciálisan erre a projektre tervezett ruhát, amelyet fellépésein viselt.

Ehhez a munkához kapcsolódó izgalmas kérdés a fogadtatás és a nézőre gyakorolt művészi hatás: vajon a látogató feminista provokációként fogja e értelmezni Kozyra bemutatott anyagát; vagy tudja-e érzékelni és átélni a művésznő saját megpróbáltatásainak intenzitását, és a néző magára ismer-e; vagy együtt tud-e érezni erőfeszítéseinek tökéletlen megnyilvánulásaival?

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Elhunyt Törőcsik Mari

A Kossuth-nagydíjas, kétszeres Jászai Mari- és Balázs Béla-díjas színésznőt életének 86. évében, hosszas betegség után pénteken hajnalban érte a halál.
Színház

Törőcsik Mari: „Beszentelik a hamvaimat, aztán a Tiszába szórnak. Az az én folyóm.”

A 85 éves korában elhunyt Törőcsik Mari néhány éve Bérczes Lászlónak „végrendelkezett” a színésznő nevét viselő beszélgetőkönyben.
Színház

„Ez a pillanat a gondolkodásra jó, beszédre nem” – Pályatársai, tisztelői búcsúznak Törőcsik Maritól

Sorra jelennek meg a személyes hangvételű visszaemlékezések a 85 évesen elhunyt Törőcsik Mariról a közösségi médiában, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat.
Vizuál

Az újrakezdés filmjei

Egyre közelebb kerül az újranyitás gondolata, bár a bemutatókat még halogatják, de előbb-utóbb moziba is mehetünk. Addig is öt olyan klasszikus magyar filmet ajánlunk a Filmio kínálatából, amelyekben a hősök élete teljesen más irányt vesz.
Színház

Zsótér Sándor Törőcsik Mariról: „Az idegrendszere feltépte a szobát”

Törőcsik Mari „kitüntetett azzal, hogy dolgozott velem” – emlékezett vissza Zsótér Sándor rendező a pénteken elhunyt színésznőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.
Klasszikus zongora

Domingo támogatásával jutott mesterzongorához Balázs-Piri Soma

A Virtuózok ifjú tehetsége évek óta gyűjtött egy mesterzongorára, végül Plácido Domingo támogatása révén teljesülhetett a zongorista dédelgetett álma.
Klasszikus nekrológ

A legendák köztünk élnek – Búcsú Orczi Géza előadóművésztől

Az Artisjus-díjas ütő- és pengetős hangszeres művész április 9-én, 65 éves korában hunyt el. Orczi Géza hangszerkészítő mesterként és restaurátorként is tevékenykedett, halálával kifejezhetetlen űrt hagy maga után.
Klasszikus gyász

80 éves korában elhunyt Bartalus Ilona zenepedagógus, karvezető

Az Artisjus-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend kiskeresztjével kitüntetett zenepedagógust, karvezetőt, a Duna Televízió egykori főszerkesztőjét és zenei vezetőjét hosszan tartó betegség után, 81. életévében érte a halál.