Bella Máté a rotterdami de Doelen koncertközpont megrendelésére írta Tabula Smaragdina című kompozícióját.
A mű olyan átfogó rendszert mutat be, amely összefoglalja az ember és a világmindenség kapcsolatát. Univerzális receptet ad, amelynek segítségével a dolgok természetes vagy tökéletes állapotba helyezhetők, nem véletlen, hogy Isaac Newtontól kezdve több gondolkodót megfogott már.
Zenehallgatás közben az idő relatívvá válik, van, hogy gyorsabban telik, van, hogy lelassul. Az én kompozícióm abba az irányba mutat, hogy lelassítsa, majd kikapcsolja a klasszikus időérzékelést. A folyamatot két zenekar és egy szoprán szólista segíti. A zenekarok puha, lírai akkordokat játszanak, amelyek egymásba folynak, akár egy impresszionista festmény” – mondta a műről a fiatal zeneszerző, a Zeneakadémia oktatója.
A kortárs koncert különlegessége, hogy a műsort Arie van Beek karmester vezetésével tanulták meg a közreműködők Rotterdamban, ahol be is mutatják a budapesti hangverseny előtt. A másik elhangzó mű, a holland Louis Andriessen 1981-es De Tijd (Az idő) című műve Szent Ágoston egyházatya és filozófus szövegére készült, női karra és hangszeregyüttesre. Szólót énekel Horti Lilla (a vele készült interjú itt olvasható).
A koncertre díjtalan belépő igényelhető a Zeneakadémia jegypénztárában.