Klasszikus

Irwin Hoffman: "A zene is globalizálódik"

2012.04.24. 09:08
Ajánlom
Április 25-én negyedik hangversenyéhez érkezik a MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-Mesterbérlet sorozata, amelyen Irwin Hoffman amerikai karmester, illetve Xiayin Wang ifjú zongorista tehetség lép közösen színpadra. A koncert programjáról, valamint az európai és tengerentúli zenekarok közti különbségekről kérdeztük a művészeket.

- Milyen szempontokat tartott szem előtt a program összeállításánál?

Irwin Hoffman: A programot Lendvai Györggyel, a zenekar igazgatójával állítottuk össze, akivel korábban szerencsém volt külföldön együtt dolgozni, és még azokban az időkben kért fel arra, hogy egyes koncertműsorokat itt Budapesten vezényeljek a MÁV Szimfonikusokkal is. A műsorban elhangzó Beethoven V. szimfóniája a legismertebb a szerző kilenc szimfóniája közül, különösképpen az első négy hang, mely a győzelem szimbólumává vált, ennek ellenére a korábbi években viszonylag kevesebbet játszott klasszikusok közé tartozott. Talán sokan úgy gondolták, mivel ilyen ismert darabról van szó, már nem is szükséges azt eljátszani. A klasszikus zene szerelmeseinek azonban mindig jön egy új generációja és bár a közönség jól ismeri a mű első tételét, a darab további három tételből áll. Hasonló a helyzet, mint a IX. szimfónia esetében, ahol az utolsó tétel a legpopulárisabb.

- Mit hallhatunk még az est programjában?

Irwin Hoffman: A koncert műsora népszerű darabokból áll. Strauss Don Juanja mindig kihívás a zenekaroknak, hiszen rengeteg hangot kell megtanulni, különösképpen a vonósoknak. Pont amiatt, hogy technikailag nagyon nehéz műről beszélünk, meghallgatásokon is gyakran játszott opusz. A hangverseny harmadik darabja Rahmanyinov II. zongoraversenye lesz.

Xiayin Wang: Már első alkalommal, amikor hallottam Rahmanyinov II. zongoraversenyét, beleszerettem a csupa szín és szenvedéllyel átitatott darabba. A művet újra és újra meghallgattam és nagy vágyam volt, hogy egyszer eljátszhassam. Legutóbb, amikor szólistaként léptem fel Budapesten a MÁV Szimfonikusokkal, Lendvai Györggyel beszélgetve kiderült, hogy neki is ez a mű az egyik legkedvesebb zongoraversenye. Ekkor ígéretet tett arra, hogy ebben az évben eljátszhatom a zenekarral. Rahmanyinov nagyon aprólékosan kidolgozta a művét, sok munkát igényel a próbafolyamat, hiszen rengeteg hangjegyet kell eljátszani. Izgatottan várom a koncertet, a zenekar nagyon erős hátteret biztosít nekem és elhivatottságuk nagy biztonságot ad. 

- Milyen érzés visszatérni Budapestre? Nem első alkalommal járnak itt.

Irwin Hoffman: Ötödik alkalommal játszom a zenekarral, 2005-ben kaptam az első meghívást a MÁV Szimfonikusoktól. Érzékeny és rendkívül fogékony zenészekből álló együttes, akik nagyon komolyan veszik a munkájukat. Csak, hogy egy példát említsek: az első próbán, Beethovennel kezdtünk - ahol az első téma vonós része nagyon bonyolult technikát igényel - és felvillanyozott, hogy a zenészek mennyire felkészülten érkeztek a próbára. Ez nem mindig mondható el és nagyon jó érzés így indítani a próbafolyamatot.  

Xiayin Wang: Tavaly márciusban már együtt játszhattam a MÁV Szimfonikusokkal Schumann a-moll zongoraversenyét, ahol tapasztalhattam, hogy a zenekar tagjai nem csak nagyszerű zenészek, de rendkívül elhivatott és szenvedélyes művészek is. Irwin Hoffmannal viszont első alkalommal találkozom a színpadon. Nagyon nagy tudású művész, biztos, hogy sokat tanulhatok tőle.

- Mindketten a tengeren túlról érkeztek, New Yorkból és Costa Ricából. Alapvetően milyen különbséget látnak az európai és az amerikai zenekarok között?

Xiayin Wang: Ezen már sokat gondolkodtam. Úgy vélem, hogy ha egyénekről beszélünk, akkor természetesen számít az iskola és a zenei koncepció. Európai zenekarok, csak úgy, mint a kultúrájuk, rendkívül gazdagok, a zenészek pedig elmélyülnek a munkában. Követik a koncertmestert, még akkor is, ha nem minden esetben azonos a megközelítésük, közösen dolgoznak a jó hangzásért.

Irwin Hoffman: A vonósok zenéhez való hozzáállásáról elmondhatjuk, hogy többé-kevésbé egységes a világ minden táján, értem ez alatt a technikai felkészültségüket és a szellemiséget. Ez annak köszönhető, hogy rengeteg európai tanár elment az Egyesült Államokba tanítani (ez fordítva már nem mondható el). Csekély különbségek természetesen felfedezhetőek voltak, úgy mint az orosz iskola, ami különbözött például a franciától, de ez ma már kevésbé érzékelhető. A fúvóshangszerek esetében viszont sokáig sokkal nagyobb különbséget láttam. Amerikában általában több rézfúvós hangszert használtak egy együttesen belül, mert el akarták kápráztatni a közönséget. Európában sokkal kontrolláltabb, visszafogottabb volt ezeknek a hangszereknek a használata. A fafúvósoknak, az oboának más volt a hangzásuk, különösképpen Németországban. Azonban azt tapasztalom, hogy mindez megváltozott. A zenekarok ma már sokkal egyformábban szólnak és integráltabbá váltak. Ezért leginkább a karmester tudja megteremteni a különbséget azzal, hogy jellegzetes hangzáson dolgozik a zenekarral. Egészébe véve leginkább ez határozza meg a különbségeket és nem az egyes zenészek technikai képességei. Csakúgy, mint a gazdaság, a zene is globalizálódott. 

- Milyen terveik vannak a jövőre nézve? 

Xiayin Wang: Júniusban New Yorkban koncertezem, majd a nyár folyamán több fesztiválon veszek részt Kaliforniában és Puerto Ricóban. Decemberben ismét visszatérek Európába a Litván Állami Szimfonikusokhoz, majd jövő évben a Skót Királyi Zenekarral felvesszük Gershwin Zongoraversenyét és további két amerikai zeneszerző művét.  

Irwin Hoffmann: Budapestről közvetlenül Bogotába utazom, hogy a Kolumbiai Nemzeti Szimfonikusokat vezényeljem, majd május közepén a Costa Rica Nemzeti Szimfonikusokkal koncertezem. Ezt követően a nyár folyamán Caliban, szintén Kolumbiában tartok workshopokat karmestereknek, ősszel pedig Venezuelában dirigálok. 

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Újra színpadon - Így élték meg a művészek a visszatérést

A pandémia miatti leállás során nemcsak mi, nézők szoktunk el a személyes kulturális élményektől, de bizony a művészeknek is újra kellett tanulniuk a színpadi jelenlétet és a közönséggel történő találkozást. Ennek a folyamatnak a lelki oldaláról kérdeztük őket.
Klasszikus

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Tánc

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Zenés színház

Sztárgála és jótékonysági nap Patricia Petibonnal és Lawrence Brownlee-val az Opera Eiffel Műhelyházában

2021. augusztus 21-én 19:00 órától a kivételes francia koloratúrszoprán, Patricia Petibon és a legkeresettebb amerikai bel canto tenor, Lawrence Brownlee ad szabadtéri koncertet az Opera Eiffel Műhelyházának parkjában.
Zenés színház

Kazinczy Ferenc fiáról készít előadást a Madách Színház

Derzsi György és Meskó Zsolt darabja, a Kazinczy, a tizenötödik nyerte a III. Madách Musical Pályázatot, melyet a teátrum műsorra tűz a 2021/22-es évadban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Zenei utazás Mozarttól Josef Sukig

Álmodozó nyári éjjel címmel július 29-én szabadtéri koncertet az Anima Musicae Kamarazenekar, az Óbudai Társaskör kertjében. A műsorban elhangzanak Mendelssohn, Mozart, Hugo Wolf és Josef Suk művei is, valamint vendégművészként fellép Horgas Eszter és Polónyi Ágnes.
Klasszikus arcus temporum

Középpontban Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága Pannonhalmán

Augusztus 27-29. között rendezik meg az Arcus Temporum Pannonhalmi Kortárs Művészeti Fesztivált, amelynek zenei gerincét idén Liszt Ferenc és Dukay Barnabás munkássága adja. A programot Klukon Edit és Ránki Dezső művészházaspár állított össze. 
Klasszikus ajánló

A természet, a mozgás és a művészet egysége

Idén nyolcadik alkalommal rendezik meg a Természet Operaháza Tisza-tavi Fesztivált július 30. és augusztus 1. között.
Klasszikus interjú

Herboly Domonkos: „Még jobban megbecsüljük a közönséget”

Megpróbáltatásokkal teli koncertévad van mögöttünk, ami az ország első számú együtteseit is próbára tette, szakmailag és lelkileg egyaránt. A Nemzeti Filharmonikusok főigazgatójával, Herboly Domonkossal beszélgettünk a tapasztalatokról és a következő évadra vonatkozó terveikről.
Klasszikus hír

Zongorabillentyűzetet formázó virágkompozíció Cziffra György tiszteletére

A Cziffra György-emlékév keretében különleges virágkompozíciót készített a FŐKERT Nonprofit Zrt a Szent István Parkba.