Klasszikus

Irwin Hoffman: "A zene is globalizálódik"

2012.04.24. 09:08
Ajánlom
Április 25-én negyedik hangversenyéhez érkezik a MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-Mesterbérlet sorozata, amelyen Irwin Hoffman amerikai karmester, illetve Xiayin Wang ifjú zongorista tehetség lép közösen színpadra. A koncert programjáról, valamint az európai és tengerentúli zenekarok közti különbségekről kérdeztük a művészeket.

- Milyen szempontokat tartott szem előtt a program összeállításánál?

Irwin Hoffman: A programot Lendvai Györggyel, a zenekar igazgatójával állítottuk össze, akivel korábban szerencsém volt külföldön együtt dolgozni, és még azokban az időkben kért fel arra, hogy egyes koncertműsorokat itt Budapesten vezényeljek a MÁV Szimfonikusokkal is. A műsorban elhangzó Beethoven V. szimfóniája a legismertebb a szerző kilenc szimfóniája közül, különösképpen az első négy hang, mely a győzelem szimbólumává vált, ennek ellenére a korábbi években viszonylag kevesebbet játszott klasszikusok közé tartozott. Talán sokan úgy gondolták, mivel ilyen ismert darabról van szó, már nem is szükséges azt eljátszani. A klasszikus zene szerelmeseinek azonban mindig jön egy új generációja és bár a közönség jól ismeri a mű első tételét, a darab további három tételből áll. Hasonló a helyzet, mint a IX. szimfónia esetében, ahol az utolsó tétel a legpopulárisabb.

- Mit hallhatunk még az est programjában?

Irwin Hoffman: A koncert műsora népszerű darabokból áll. Strauss Don Juanja mindig kihívás a zenekaroknak, hiszen rengeteg hangot kell megtanulni, különösképpen a vonósoknak. Pont amiatt, hogy technikailag nagyon nehéz műről beszélünk, meghallgatásokon is gyakran játszott opusz. A hangverseny harmadik darabja Rahmanyinov II. zongoraversenye lesz.

Xiayin Wang: Már első alkalommal, amikor hallottam Rahmanyinov II. zongoraversenyét, beleszerettem a csupa szín és szenvedéllyel átitatott darabba. A művet újra és újra meghallgattam és nagy vágyam volt, hogy egyszer eljátszhassam. Legutóbb, amikor szólistaként léptem fel Budapesten a MÁV Szimfonikusokkal, Lendvai Györggyel beszélgetve kiderült, hogy neki is ez a mű az egyik legkedvesebb zongoraversenye. Ekkor ígéretet tett arra, hogy ebben az évben eljátszhatom a zenekarral. Rahmanyinov nagyon aprólékosan kidolgozta a művét, sok munkát igényel a próbafolyamat, hiszen rengeteg hangjegyet kell eljátszani. Izgatottan várom a koncertet, a zenekar nagyon erős hátteret biztosít nekem és elhivatottságuk nagy biztonságot ad. 

- Milyen érzés visszatérni Budapestre? Nem első alkalommal járnak itt.

Irwin Hoffman: Ötödik alkalommal játszom a zenekarral, 2005-ben kaptam az első meghívást a MÁV Szimfonikusoktól. Érzékeny és rendkívül fogékony zenészekből álló együttes, akik nagyon komolyan veszik a munkájukat. Csak, hogy egy példát említsek: az első próbán, Beethovennel kezdtünk - ahol az első téma vonós része nagyon bonyolult technikát igényel - és felvillanyozott, hogy a zenészek mennyire felkészülten érkeztek a próbára. Ez nem mindig mondható el és nagyon jó érzés így indítani a próbafolyamatot.  

Xiayin Wang: Tavaly márciusban már együtt játszhattam a MÁV Szimfonikusokkal Schumann a-moll zongoraversenyét, ahol tapasztalhattam, hogy a zenekar tagjai nem csak nagyszerű zenészek, de rendkívül elhivatott és szenvedélyes művészek is. Irwin Hoffmannal viszont első alkalommal találkozom a színpadon. Nagyon nagy tudású művész, biztos, hogy sokat tanulhatok tőle.

- Mindketten a tengeren túlról érkeztek, New Yorkból és Costa Ricából. Alapvetően milyen különbséget látnak az európai és az amerikai zenekarok között?

Xiayin Wang: Ezen már sokat gondolkodtam. Úgy vélem, hogy ha egyénekről beszélünk, akkor természetesen számít az iskola és a zenei koncepció. Európai zenekarok, csak úgy, mint a kultúrájuk, rendkívül gazdagok, a zenészek pedig elmélyülnek a munkában. Követik a koncertmestert, még akkor is, ha nem minden esetben azonos a megközelítésük, közösen dolgoznak a jó hangzásért.

Irwin Hoffman: A vonósok zenéhez való hozzáállásáról elmondhatjuk, hogy többé-kevésbé egységes a világ minden táján, értem ez alatt a technikai felkészültségüket és a szellemiséget. Ez annak köszönhető, hogy rengeteg európai tanár elment az Egyesült Államokba tanítani (ez fordítva már nem mondható el). Csekély különbségek természetesen felfedezhetőek voltak, úgy mint az orosz iskola, ami különbözött például a franciától, de ez ma már kevésbé érzékelhető. A fúvóshangszerek esetében viszont sokáig sokkal nagyobb különbséget láttam. Amerikában általában több rézfúvós hangszert használtak egy együttesen belül, mert el akarták kápráztatni a közönséget. Európában sokkal kontrolláltabb, visszafogottabb volt ezeknek a hangszereknek a használata. A fafúvósoknak, az oboának más volt a hangzásuk, különösképpen Németországban. Azonban azt tapasztalom, hogy mindez megváltozott. A zenekarok ma már sokkal egyformábban szólnak és integráltabbá váltak. Ezért leginkább a karmester tudja megteremteni a különbséget azzal, hogy jellegzetes hangzáson dolgozik a zenekarral. Egészébe véve leginkább ez határozza meg a különbségeket és nem az egyes zenészek technikai képességei. Csakúgy, mint a gazdaság, a zene is globalizálódott. 

- Milyen terveik vannak a jövőre nézve? 

Xiayin Wang: Júniusban New Yorkban koncertezem, majd a nyár folyamán több fesztiválon veszek részt Kaliforniában és Puerto Ricóban. Decemberben ismét visszatérek Európába a Litván Állami Szimfonikusokhoz, majd jövő évben a Skót Királyi Zenekarral felvesszük Gershwin Zongoraversenyét és további két amerikai zeneszerző művét.  

Irwin Hoffmann: Budapestről közvetlenül Bogotába utazom, hogy a Kolumbiai Nemzeti Szimfonikusokat vezényeljem, majd május közepén a Costa Rica Nemzeti Szimfonikusokkal koncertezem. Ezt követően a nyár folyamán Caliban, szintén Kolumbiában tartok workshopokat karmestereknek, ősszel pedig Venezuelában dirigálok. 

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ilyen volt a Sziget Fesztivál első két napja – Galéria

Szabadság, buli, önfeledt szórakozás, némi kultúrával megspékelve – a Sziget idén is hozza a formáját, a fesztiválozók pedig nagyon várták mindezt, főleg két év kihagyás után. Fura jelmezekbe bújt fiatalokból most sincs hiány, mindenki barátságos, és nagy csodálkozásunkra földön fetrengő fesztiválozókból is jóval kevesebbet láttunk, mint néhány évvel ezelőtt.
Színház

29 éves korában elhunyt Uszléber Ádám színpadtechnikus

A Komáromi Jókai Színház munkatársát hosszú betegség után, tragikusan fiatalon érte a halál – tudatta Facebookon a teátrum.
Klasszikus

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Vizuál

Elsőként Budapesten látható a rasszizmus elleni vándorkiállítás

A rasszizmus és a radikalizáció elleni harc fontosságára hívja fel a figyelmet egy bécsi vándorkiállítás, amely augusztus 23-tól lesz látható a budapesti Holokauszt Emlékközpontban. Az Osztrák Történelem Háza (hdgö) tárlatát a nagy nemzetközi sikerre való tekintettel világkörüli útra indították. "A radikalizáció bécsi modellje. Ausztria és a Soá" című kiállítást elsőként Budapesten mutatják be.
Plusz

Udvarlási tánc a Willendorfi Vénusz árnyékában – Programajánló a Sziget 3. napjára

Nem mindennapi udvarlási táncot láthatunk az olasz művész, Alessandro Sciaronni tolmácsolásában, amelyben szinte akrobatikus mozdulatokkal feszülnek egymáshoz a testek. Ha a táncból nem lenne elég, nézzük meg a Willany Leó előadását is, levezetésképpen pedig irány az ArtZone, ahol kollázsolhatunk, festhetünk és zenélhetünk is. Látogassatok el a Fidelio támogatásával megvalósuló színház- és táncplaccra augusztus 12-én is!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Tihanyban lép fel a világhírű Marmen Quartet

A brit vonósnégyes első Magyarországi koncertjét adja az Esterházy Magyarország Alapítvány meghívására, az esemény a Harmónia a Vizek Felett III. – Bencés Zenei Ünnep programsorozat részeként valósul meg, és egyben tiszteleg Joseph Haydn előtt születésének 290. évfordulója alkalmából.
Klasszikus ajánló

Mozarttal járja körül a Balatont a Concerto Budapest

A Jupiter szimfónia, a Varázsfuvola-nyitány, a Kis éji zene, a Serenata notturna, a klarinétverseny, az Üvegharmonika-kvintett, a D-dúr és az F-dúr divertimento is megszólal azokon a hangversenyeken, amelyeket a Concerto Budapest rendez augusztus 11-14. között, nyolc balatoni helyszínen.
Klasszikus ajánló

A Magyar Dal Napja a Pesti Vigadóban

A szeptember 11-i eseményen magyar költők kortárs zeneszerzők által megzenésített verseivel találkozhat a közönség. A Zeneművészeti Tagozat részvétele a Magyar Dal Napján lehetőséget ad arra, hogy a tagozat ösztöndíjasa, Nagy Márta bemutatkozzon mint fellépő zongoraművész, s mint a műsor szerkesztője.
Klasszikus ajánló

Magyarországi bemutatók és világsztárok a Kaposfesten

2022. augusztus 13-16. között újra megrendezik az ország egyik legfontosabb kamarazenei ünnepét, a 13. Kaposfestet. Az idei fesztivál kiemelt vendége lesz Elisabeth Leonskaja, a zongora nagyasszonyaként emlegetett világhírű zongoraművésznő.
Klasszikus ajánló

A megújulás útján – augusztusban újra Arcus Temporum Művészeti Fesztivál

Valódi mélységek és tartalmak. Ezt kínálja minden évben az Arcus Temporum a Pannonhalmi Főapátságban. A monostor csodálatos tereiben idén is a zenei, az irodalmi és a képzőművészeti élet hazai és nemzetközi kiválóságai, és persze a bencés szerzetesek várják a közönséget augusztus 26–28. között.