Klasszikus

Irwin Hoffman: "A zene is globalizálódik"

2012.04.24. 09:08
Ajánlom
Április 25-én negyedik hangversenyéhez érkezik a MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-Mesterbérlet sorozata, amelyen Irwin Hoffman amerikai karmester, illetve Xiayin Wang ifjú zongorista tehetség lép közösen színpadra. A koncert programjáról, valamint az európai és tengerentúli zenekarok közti különbségekről kérdeztük a művészeket.

- Milyen szempontokat tartott szem előtt a program összeállításánál?

Irwin Hoffman: A programot Lendvai Györggyel, a zenekar igazgatójával állítottuk össze, akivel korábban szerencsém volt külföldön együtt dolgozni, és még azokban az időkben kért fel arra, hogy egyes koncertműsorokat itt Budapesten vezényeljek a MÁV Szimfonikusokkal is. A műsorban elhangzó Beethoven V. szimfóniája a legismertebb a szerző kilenc szimfóniája közül, különösképpen az első négy hang, mely a győzelem szimbólumává vált, ennek ellenére a korábbi években viszonylag kevesebbet játszott klasszikusok közé tartozott. Talán sokan úgy gondolták, mivel ilyen ismert darabról van szó, már nem is szükséges azt eljátszani. A klasszikus zene szerelmeseinek azonban mindig jön egy új generációja és bár a közönség jól ismeri a mű első tételét, a darab további három tételből áll. Hasonló a helyzet, mint a IX. szimfónia esetében, ahol az utolsó tétel a legpopulárisabb.

- Mit hallhatunk még az est programjában?

Irwin Hoffman: A koncert műsora népszerű darabokból áll. Strauss Don Juanja mindig kihívás a zenekaroknak, hiszen rengeteg hangot kell megtanulni, különösképpen a vonósoknak. Pont amiatt, hogy technikailag nagyon nehéz műről beszélünk, meghallgatásokon is gyakran játszott opusz. A hangverseny harmadik darabja Rahmanyinov II. zongoraversenye lesz.

Xiayin Wang: Már első alkalommal, amikor hallottam Rahmanyinov II. zongoraversenyét, beleszerettem a csupa szín és szenvedéllyel átitatott darabba. A művet újra és újra meghallgattam és nagy vágyam volt, hogy egyszer eljátszhassam. Legutóbb, amikor szólistaként léptem fel Budapesten a MÁV Szimfonikusokkal, Lendvai Györggyel beszélgetve kiderült, hogy neki is ez a mű az egyik legkedvesebb zongoraversenye. Ekkor ígéretet tett arra, hogy ebben az évben eljátszhatom a zenekarral. Rahmanyinov nagyon aprólékosan kidolgozta a művét, sok munkát igényel a próbafolyamat, hiszen rengeteg hangjegyet kell eljátszani. Izgatottan várom a koncertet, a zenekar nagyon erős hátteret biztosít nekem és elhivatottságuk nagy biztonságot ad. 

- Milyen érzés visszatérni Budapestre? Nem első alkalommal járnak itt.

Irwin Hoffman: Ötödik alkalommal játszom a zenekarral, 2005-ben kaptam az első meghívást a MÁV Szimfonikusoktól. Érzékeny és rendkívül fogékony zenészekből álló együttes, akik nagyon komolyan veszik a munkájukat. Csak, hogy egy példát említsek: az első próbán, Beethovennel kezdtünk - ahol az első téma vonós része nagyon bonyolult technikát igényel - és felvillanyozott, hogy a zenészek mennyire felkészülten érkeztek a próbára. Ez nem mindig mondható el és nagyon jó érzés így indítani a próbafolyamatot.  

Xiayin Wang: Tavaly márciusban már együtt játszhattam a MÁV Szimfonikusokkal Schumann a-moll zongoraversenyét, ahol tapasztalhattam, hogy a zenekar tagjai nem csak nagyszerű zenészek, de rendkívül elhivatott és szenvedélyes művészek is. Irwin Hoffmannal viszont első alkalommal találkozom a színpadon. Nagyon nagy tudású művész, biztos, hogy sokat tanulhatok tőle.

- Mindketten a tengeren túlról érkeztek, New Yorkból és Costa Ricából. Alapvetően milyen különbséget látnak az európai és az amerikai zenekarok között?

Xiayin Wang: Ezen már sokat gondolkodtam. Úgy vélem, hogy ha egyénekről beszélünk, akkor természetesen számít az iskola és a zenei koncepció. Európai zenekarok, csak úgy, mint a kultúrájuk, rendkívül gazdagok, a zenészek pedig elmélyülnek a munkában. Követik a koncertmestert, még akkor is, ha nem minden esetben azonos a megközelítésük, közösen dolgoznak a jó hangzásért.

Irwin Hoffman: A vonósok zenéhez való hozzáállásáról elmondhatjuk, hogy többé-kevésbé egységes a világ minden táján, értem ez alatt a technikai felkészültségüket és a szellemiséget. Ez annak köszönhető, hogy rengeteg európai tanár elment az Egyesült Államokba tanítani (ez fordítva már nem mondható el). Csekély különbségek természetesen felfedezhetőek voltak, úgy mint az orosz iskola, ami különbözött például a franciától, de ez ma már kevésbé érzékelhető. A fúvóshangszerek esetében viszont sokáig sokkal nagyobb különbséget láttam. Amerikában általában több rézfúvós hangszert használtak egy együttesen belül, mert el akarták kápráztatni a közönséget. Európában sokkal kontrolláltabb, visszafogottabb volt ezeknek a hangszereknek a használata. A fafúvósoknak, az oboának más volt a hangzásuk, különösképpen Németországban. Azonban azt tapasztalom, hogy mindez megváltozott. A zenekarok ma már sokkal egyformábban szólnak és integráltabbá váltak. Ezért leginkább a karmester tudja megteremteni a különbséget azzal, hogy jellegzetes hangzáson dolgozik a zenekarral. Egészébe véve leginkább ez határozza meg a különbségeket és nem az egyes zenészek technikai képességei. Csakúgy, mint a gazdaság, a zene is globalizálódott. 

- Milyen terveik vannak a jövőre nézve? 

Xiayin Wang: Júniusban New Yorkban koncertezem, majd a nyár folyamán több fesztiválon veszek részt Kaliforniában és Puerto Ricóban. Decemberben ismét visszatérek Európába a Litván Állami Szimfonikusokhoz, majd jövő évben a Skót Királyi Zenekarral felvesszük Gershwin Zongoraversenyét és további két amerikai zeneszerző művét.  

Irwin Hoffmann: Budapestről közvetlenül Bogotába utazom, hogy a Kolumbiai Nemzeti Szimfonikusokat vezényeljem, majd május közepén a Costa Rica Nemzeti Szimfonikusokkal koncertezem. Ezt követően a nyár folyamán Caliban, szintén Kolumbiában tartok workshopokat karmestereknek, ősszel pedig Venezuelában dirigálok. 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Könyv

950 személy számára állítottak ki igazolást arról, hogy Arany János rokona

Nem várt fordulat az Arany-kutatásban: az egyházi anyagkönyvek vizsgálata alapján akár 2000 élő rokona is lehet a költőnek, igaz, mind oldalági.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.