Klasszikus

Isten ostora a fák között

2004.07.20. 00:00
Ajánlom
Új nyári évad - új vezetés. Koltay Gábor filmrendező helyett Bán Teodóra prímabalerina. Megfelelően: új program. Verdi Attilája tágítja a választékot.

Új nyári évad - új vezetés. Koltay Gábor filmrendező helyett Bán Teodóra prímabalerina. Megfelelően: új program. Verdi Attilája tágítja a választékot, még ha a 32 éve Gardelli vezényletével énekelte is a szigeten Marton Éva, Gregor József, Kónya József. Közülük Gregor megtette azt a szívességet, hogy a páholyból jobbra ülvén széltől óvott: térfogata sokat felfogott az őszies nyáresti hűvösségből. Verdi mégsem tartozik a legmodernebb operaszerzők közé, hogy túlságosan kalandori kockázatnak tekinthetnők színrevitelét. De az Attila nem is Verdi-sláger. Nem vetekedhet az Aida, a Trubadúr, az Otelló népszerű lenyúzottságával. A Margit-szigeti Attila nagyobb kockázata, hogy koprodukcióban állították elő a Debreceni Csokonai Színház operaegyüttesével. Nincsenek nemzetközileg jól hangzó nevek, legfeljebb jól hangzó hangok. Gábor Géza robusztus hangú basszus. Félelmetes "isten ostora". A közképzeletben és a valóságban volt hun fejedelemnél azonban, ha nem is értelmiségibb, de mindenképp érzékenyebb (rá is fizet a végén: úgy lekaszabolják, mint Julius Caesart, aki arra jár, beledöf alaposan). Mellette toronylik Kirkósa Orsolya, az aquilai Aida, az ő szopránját hajókürtté segítette a hangerősítés. Az ecuadori-magyar Xavier Rivadeneira, az operaház tenoristája olyan olaszosan hangzó lírai tenor Forestóként, mint utoljára a drága Réti József volt. Figyelemre méltó színészi-előadói képességével is emlékeztet rá. Massányi Viktor (Ezio, római követ) jól hangzó drámai erő és Böjte Sándor (Uldino) szorgalmas dramaturgiai bonyolítója a kamaradrámának fölfogott operaelőadásnak. Kocsár Balázs (az első szereposztás karmestere) a Csokonai Színház zenekarának vezetője. Helyette a francia vendégkarmester Philippe De Chandelar könnyed eleganciával keményen kézben tartotta a zenekart és a színpadot. (Karigazgató: Pálinkás Péter, zenei rendező: Tóth Péter.)

Kentaur statikailag erős várat épített a színpad elejére. Valóságos kamaraszínpadot a térszínpad helyére. Kizárta a tér mélységét. A fákat, a bokrokat. Olyan impozáns, mégis intim tér, hogy bízvást leszerelhetőek volnának az énekesekre ráerősített mikroportok és a belógatott mikrofonok. Így rádióközvetítés elektromos hangjait halljuk, sóváran emlékezve vissza azokra a modernizálás előtti időkre, amikor még nem vágták ki a szín fenekét lezáró őstölgyfát, és prózai színészek hangjához is előzékeny akusztikájú volt a szabadtéri színház. Régen volt, igaz sem volt. Csak az biztos, hogy többé nem hallunk elektromosság nélküli emberi hangot, sem verset mondani, sem énekelni.

Nem vagyunk biztosak benne, mint föstött a hun hadi nép. Bartha Andrea jelmezeiben terroristaelhárító kéményseprőknek hatnak. A római katonák osztrák lovasságiaknak jelmezezettek. A hun leányok az asztal tetején csábító dombérozó mulatsága strandruhás, vagy alsóneműre vetkőztetett go-go görlök. (Koreográfus: Király Attila.)

Alföldi Róbert rendezte az operát, minden kényszeres magamutogatás nélkül. A drámára összpontosított.

A kórust felküldte egy szénapadlásnak ható felsőszínpadra. Pontos, fegyelmezett, takarékos kézmozdulatokkal

megbontotta az elsősorban mégis énekes föladatokat teljesítő kart: élnek,

cselekvő módon beletartoznak

a dráma bonyolításába.

Alföldi szakít a szabadtéri közhelyekkel. Nincsenek nagy be- és kivonulások, üres statisztamenetelések, lólátványosságok és harci szekerek, zászlólobogtatások és hadi jelvények. Nincs közhelyesen mozgatott rutinkavarodás. Szabatos drámai beállítások teszik plasztikussá a belső történéseket. Attila és a római Ezio ahelyett, hogy kifordulna a közönséghez és rátapadna a karmesterre: egymásnak feszülő színpadi pózban folytatják a drámát. Az opera előadása színházi élmény.

A szólisták és a kar zenedrámai mód emberi viselkedéseket mutat. Fontos szerepet kap a néma szereplők között egy érzékenyen instruált, őszinte tehetséget mutató kisfiú, aki lendületes színházi közhelyek helyett anyját siratva kóborol a történetben, megjelenítve a háború csapásait.

A falragaszokról, szórólapokról lefelejtették a kalandos életű librettista-zeneszerző Temistocle Solera nevét, aki volt színigazgató, rendőrfőnök, diplomáciai futár Egyiptomban és régiségkereskedő Párizsban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Elhunyt Heller Ágnes

A filozófus kilencven éves volt, a 444 értesülése szerint Balatonalmádiban érte a halál.
Klasszikus

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Zenés színház

Jesszumpeppi, az előzetes alapján borzasztónak tűnik a Macskák filmváltozata

Olyan világsztárok főszereplésével jön a Macskák című Lloyd Webber-musical filmváltozata, mint Taylor Swift, Ian McKellen és Judi Dench. Nem tűnik jónak.
Plusz

Sokkal több ilyen kölyök kéne ebbe az országba

Szokatlanul kulturált fesztiválozókra bukkantam, összebarátkoztam egy csigával, de aztán hamar tempót váltottam, ficamodott bokával toltam a Middlemist Redre. Színházat alapítottak egy erdő szélén. Bánkitó-napló négy napról.
Klasszikus

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Barokk randevú Gödöllőn

A barokk zenének ad otthont augusztusban a Gödöllői Királyi Kastély, ahol Bach egyik ritkán játszott világi kantátájának színpadi változata és Vivaldi a-moll kettősversenye is elhangzik.
Klasszikus lemez

Új lemezt készített a Szent Efrém Férfikar

A Wings című lemezen – magyarul talán az Angyalszárnyak címet viselhetné – a Szent Efrém Férfikar megkísérel a saját hangvételével és stílusában az angyali kórushoz csatlakozni.
Klasszikus interjú

Miranda Liu három órán át játszott a zenekarnak, míg megkapta a koncertmesteri széket

Tizenkilenc évesen vált a legfiatalabb hazai koncertmesterré, igaz, meg is dolgozott érte. Miranda Liu még mindig csak huszonkettő, de már kvartettalapító, most pedig egy új kamarazenei fesztivált szervez az ősz beköszöntekor. Ez lesz a New Millennium.
Klasszikus ajánló

Holnap kezdődik a Fesztivál Akadémia a Zeneakadémián

A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagy koncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus ajánló

Mélyreható érzések a Vajdahunyadvárban!

A Budapesti Vonósok idén is különleges műsorral készül a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztiválra. Július 25-án egy érzelemgazdag koncertet hallhatunk a világszínvonalú kamarazenekartól a Vajdahunyadvár reneszánsz kertjében.