Klasszikus

Isteni fény és földi árny

2013.02.14. 08:05
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok és a Pécsi Nemzeti Színház közös Rómeó és Júlia-produkciójának köszönhetően a közönség zenei társasutazást élhetett át.

A három felvonás alatt gyors egymásutánban olyan nagyhatású érzelmek peregtek le, mint az élet szépsége, a halál rútsága, a felhőtlen boldogság és a gyötrő szomorúság, a lehető legvégletesebb művészi formában. Megállapításom nem a lelkemben előidézett lelki vihar kifejezése, mindez a körülöttem ülők arcvonásain tükröződött. Felkészültem a feladatomra: a szakirodalom szerint Charles Gounod Rómeó és Júlia című operaadaptáció adja vissza talán az egyik legsikerültebben Shakespeare drámájának feszültségét, torokszorító pillanatait, az elsöprő szerelem halálban való beteljesülését. A közönség velem együtt a Pécsett megfogalmazandó választ várta, hogyan tesz eleget a zenekar és az énekesek az érzelmi végletesség tükröztetése zenei kihívásának.

Rómeó szerepében Balczó Péter szenvedélyes játékát csodálhattuk, mely végig kiegyensúlyozott és magabiztos volt. Alakításában lehetett legjobban átérezni a szerelem fájdalmas és kínzó érzését, a közönséget szinte hipnotizálta, hogy vele együtt átélje mindazt a boldogságot és fájdalmat, amit Rómeóként kellett kifejeznie. Júlia alakjának megformálásában Kriszta Kinga nem volt végig ennyire átütő erejű, megjelenésekor még haloványnak tűnt alakítása, mintha egy láthatatlan falat húzott volna fel önmaga és a közönség közé, melytől tartózkodóbb, távolságtartóbb volt párjánál, Rómeónál. Az előadás közben sikerült alkalmazkodnia szerepéhez, az opera utolsó felvonásában már azt a Júliát láthattuk s hallhattuk, aki szerepéhez méltóan érzelmi mélységeket kavaró vad örvényeket formált. A legkülönbözőbb karaktereket alakító mellékszereplők játéka a tiszta egyszerűség szűrőjén keresztül adta vissza szerepük lényegét. Az előadásban fontos szerepet vállaló kórus olyan volt, mint egy hatalmas földöntúli erő. A zenekar kiváló játékával ugyancsak mindent megtett a drámai erő megerősítéséért.

A magával ragadó produkció egy-egy levegővételnyi szünetben a darab egyenes ívű sugárútja helyett a kevésbé fontos ösvényekre kalandozott. Az előadók hatásosan tudták a színpadra varázsolni az "isteni fény" ellenpontjaként a"földi árny" jelenlétét is. Az érzelmi láncolat végső kifejlődését - az összhangbontóan durva, már-már terrorista jellegű - technikai félrelépések sem tudták megakadályozni. A mű csúcspontjaként - az író és a zeneszerző közös akarata szerint - bekövetkező katarzis "beethoveni" erőhöz hasonlatosan viharzott keresztül a színpadon. Rómeó és Júlia égi szférákba emelkedő "szerelmi halála" - alakítóiknak köszönhetően - túlmutatott egy szokványos földi tragédia egyszerűségén, ezért a nagyszerű opera többi jelenete e mellett már-már középszerűnek hatott.

Még szót kell ejteni az előadás egyik legfontosabb feltételéről, az ötletgazdag, minden hivalkodást nélkülöző rendezésről. A szcenikának tulajdonítható, hogy az opera kezdő felvonásában első látásra fel sem tűnte a szokványostól eltérő megoldások, a darab újszerű megközelítése. A második felvonásban már jobban domináltak a zavaró szürreális megoldásokat nélkülöző modern elemek, meg sem próbálva felülkerekedni a klasszikus operán. Összességében a rendezés a darab engedelmes szolgájaként és nem hataloméhes uraként meg sem próbálta, hogy mindent tönkretéve átvegye a hatalmat a cselekmény nagyszerűsége felett. A ravasz fények játékának egyedi légkörében a jelenetek kényelmesen, tág térben követték egymást, szűk helyen nem is tudtak volna így kibontakozni.

A Rómeó és Júlia opera feszült és nyugtalan drámai cselekményének előadásától elvárható volt, hogy az "isteni fény" végig a szemünk előtt villózzon. Ez a szinte megvalósíthatatlan emberi varázslat végig nem is sikerülhetett, összességében mégis olyan művészi produkciót láthattunk, mely díszes palotát varázsolt a pécsi "világot jelentő deszkákra".

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A szélességi körök visszhangjai – spanyol vonósnégyes kalauzol az európai és amerikai zene világában

A Cuarteto Matrice programja északról dél felé haladva navigál keresztül a 20. századi Európán és Amerikán. A spanyol kvartett a hiánypótló MERITA – európai kamarazenei együttműködés keretében érkezik Magyarországra, és ad koncertet a BMC-ben, április 7-én.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sofia Gubaidulina zeneszerző

Napjaink egyik legjelentősebb orosz zeneszerzőjét, aki élete utolsó évtizedeit Németországban töltötte, kilencvenhárom éves korában, március 13-án érte a halál.
Klasszikus ajánló

Végh Sándor egykori tanítványa tart kamarazene kurzust a Concerto Mesteriskola keretében

A kamarazenei élet egy újabb kiválósága, Arvid Engegård tart ingyenes, nyilvános, angol nyelvű mesterkurzust március 17-én, a zenekar Páva utcai székházában.
Klasszikus hír

Még lehet jelentkezni a Kocsis Zoltán-díjra!

A Kocsis–Hauser Alapítvány idén is meghirdette a Kocsis Zoltán-díjat, amelyre a Magyarországon és külföldön élő magyar állampolgárságú, valamint Magyarországon élő vagy tanuló külföldi, nem magyar állampolgárságú zongoristák jelentkezését várják. Jelentkezési határidő: április 10.
Klasszikus ajánló

Haydn alakját járja körül a Metrum Ensemble koncertszínházi előadása

A zeneszerző titokzatos élete, a zseni és a külvilág kapcsolata, valamint a Haydn körüli nőalakok állnak a Haydn out, muse in – múzsadilemmák – című előadás fókuszában, amely legközelebb április 4-én látható a Jurányi Házban.