Klasszikus

Isteni fény és földi árny

2013.02.14. 08:05
Ajánlom
A Pannon Filharmonikusok és a Pécsi Nemzeti Színház közös Rómeó és Júlia-produkciójának köszönhetően a közönség zenei társasutazást élhetett át.

A három felvonás alatt gyors egymásutánban olyan nagyhatású érzelmek peregtek le, mint az élet szépsége, a halál rútsága, a felhőtlen boldogság és a gyötrő szomorúság, a lehető legvégletesebb művészi formában. Megállapításom nem a lelkemben előidézett lelki vihar kifejezése, mindez a körülöttem ülők arcvonásain tükröződött. Felkészültem a feladatomra: a szakirodalom szerint Charles Gounod Rómeó és Júlia című operaadaptáció adja vissza talán az egyik legsikerültebben Shakespeare drámájának feszültségét, torokszorító pillanatait, az elsöprő szerelem halálban való beteljesülését. A közönség velem együtt a Pécsett megfogalmazandó választ várta, hogyan tesz eleget a zenekar és az énekesek az érzelmi végletesség tükröztetése zenei kihívásának.

Rómeó szerepében Balczó Péter szenvedélyes játékát csodálhattuk, mely végig kiegyensúlyozott és magabiztos volt. Alakításában lehetett legjobban átérezni a szerelem fájdalmas és kínzó érzését, a közönséget szinte hipnotizálta, hogy vele együtt átélje mindazt a boldogságot és fájdalmat, amit Rómeóként kellett kifejeznie. Júlia alakjának megformálásában Kriszta Kinga nem volt végig ennyire átütő erejű, megjelenésekor még haloványnak tűnt alakítása, mintha egy láthatatlan falat húzott volna fel önmaga és a közönség közé, melytől tartózkodóbb, távolságtartóbb volt párjánál, Rómeónál. Az előadás közben sikerült alkalmazkodnia szerepéhez, az opera utolsó felvonásában már azt a Júliát láthattuk s hallhattuk, aki szerepéhez méltóan érzelmi mélységeket kavaró vad örvényeket formált. A legkülönbözőbb karaktereket alakító mellékszereplők játéka a tiszta egyszerűség szűrőjén keresztül adta vissza szerepük lényegét. Az előadásban fontos szerepet vállaló kórus olyan volt, mint egy hatalmas földöntúli erő. A zenekar kiváló játékával ugyancsak mindent megtett a drámai erő megerősítéséért.

A magával ragadó produkció egy-egy levegővételnyi szünetben a darab egyenes ívű sugárútja helyett a kevésbé fontos ösvényekre kalandozott. Az előadók hatásosan tudták a színpadra varázsolni az "isteni fény" ellenpontjaként a"földi árny" jelenlétét is. Az érzelmi láncolat végső kifejlődését - az összhangbontóan durva, már-már terrorista jellegű - technikai félrelépések sem tudták megakadályozni. A mű csúcspontjaként - az író és a zeneszerző közös akarata szerint - bekövetkező katarzis "beethoveni" erőhöz hasonlatosan viharzott keresztül a színpadon. Rómeó és Júlia égi szférákba emelkedő "szerelmi halála" - alakítóiknak köszönhetően - túlmutatott egy szokványos földi tragédia egyszerűségén, ezért a nagyszerű opera többi jelenete e mellett már-már középszerűnek hatott.

Még szót kell ejteni az előadás egyik legfontosabb feltételéről, az ötletgazdag, minden hivalkodást nélkülöző rendezésről. A szcenikának tulajdonítható, hogy az opera kezdő felvonásában első látásra fel sem tűnte a szokványostól eltérő megoldások, a darab újszerű megközelítése. A második felvonásban már jobban domináltak a zavaró szürreális megoldásokat nélkülöző modern elemek, meg sem próbálva felülkerekedni a klasszikus operán. Összességében a rendezés a darab engedelmes szolgájaként és nem hataloméhes uraként meg sem próbálta, hogy mindent tönkretéve átvegye a hatalmat a cselekmény nagyszerűsége felett. A ravasz fények játékának egyedi légkörében a jelenetek kényelmesen, tág térben követték egymást, szűk helyen nem is tudtak volna így kibontakozni.

A Rómeó és Júlia opera feszült és nyugtalan drámai cselekményének előadásától elvárható volt, hogy az "isteni fény" végig a szemünk előtt villózzon. Ez a szinte megvalósíthatatlan emberi varázslat végig nem is sikerülhetett, összességében mégis olyan művészi produkciót láthattunk, mely díszes palotát varázsolt a pécsi "világot jelentő deszkákra".

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

58 évesen elhunyt James Redford, Robert Redford fia

Az amerikai színészlegenda fia pénteken hunyt el epevezetékrákban – írta a BBC hírportálja.
Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Könyv

Alföldi Róbert előadásában jelent meg Esterházy Péter Hasnyálmirigynaplója

Esterházy Péter utolsó regénye egy hónappal a halála előtt jelent meg. A fájdalmas mű most Alföldi Róbert hangján hallható.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.
Klasszikus ajánló

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.
Klasszikus kult50

A zenekar lett életének második fejezete – Keller András a Kult50-ben

Keller András néhány éve főként karmesterként áll színpadon, a vonósnégyesezés után a zenekarról szól élete második fejezete. A Concerto Budapest pedig virágzik a kezei alatt, és már számon tartja őket a nemzetközi szakma.
Klasszikus hír

Új magyar fejlesztés forradalmasítja a tubajátékot

Egy új magyar hangszerfejlesztésnek köszönhetően ezentúl állva is lehet játszani az ehhez átalakított tubán. A Szentpáli Roland és Juhász Zoltán által kifejlesztett mechanika lehetővé teszi, hogy a szólista szabadon mozogjon a színpadon.