Klasszikus

Istenkép

2008.01.08. 00:00
Ajánlom
A Budafoki Dohnányi Zenekar január 27-én Gyöngyösi Levente: Istenkép című darabját adja elő. Játsszon a Fidelióval és nyerjen két jegyet a koncertre!

"1975-ben születtem. Édesanyám, Kapusi Mária, építész, édesapám, Gyöngyösi Miklós, ipari alpinista. A helyi Művészeti Líceumban zongorázni tanultam. Zeneszerzési ambícióim VI.-os elemista koromban mutatkoztak először. 1989-ben családommal Magyarországra települtünk, ahol felvételt nyertem a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába, zeneszerzés (tanárom: Fekete Győr István), ill. zongora (Schweitzer Katalin) szakra. Első önálló szerzői estemet 1992. márc. 17-én tartottam a Konzervatórium Nagytermében. 1992 okt. 20-án az iskola zenekara, Szabó Tibor igazgató úr vezényletével a Zeneakadémia Nagytermében bemutatta Sinfonietta c. művemet.
1993-ban érettségiztem, jeles osztályzattal. Ugyanez évben felvettek a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés szakának II. évfolyamára, ahol Orbán György növendéke voltam. 1994. márc. 12-én és 13-án, szintén a Főiskola Nagytermében a MATÁV Szimfonikus Zenekar Balog József ifjú zongorista közreműködésével, ill. Kesselyák Gergely vezényletével bemutatta a Varró Margit Alapítvány felkérésére írt Concertinómat zongorára, ütőkre és zenekarra.

A főiskolai évek alatt Matyó Tamás, Horváth Balázs és Dinyés Dániel kollégáimmal-barátaimmal közösen ezután 5 szerzői estet rendeztünk a Régi Zeneakadémia Dísztermében (1995. nov. 28., 1996. máj. 1., 1996. nov. 4.), a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola Ferencsik János termében (1997. ápr. 29.), ill. a Zeneakadémia Kistermében (1997. dec. 11.).

Ezeken a teltházas növendékhangversenyeken egynemű- és vegyeskarra írott kompozícióim, ill. kamaraműveim szólaltak meg.
1997. november 20-án a Magyar Rádió Énekkara Erdei Péter vezényletével előadta „Magnificat” c. 5 szólistára és kettős kórusra írott művemet. Ebből később ún. „Z”-felvétel készült, melyet a Bartók Rádió többször sugárzott. Többszörös díjazottja vagyok különféle zeneszerző versenyeknek: 1994-ben (fúvósötösre és zongorára írott Szextettemmel),
1995-ben (Cselló-zongora szonátámmal) és 1998-ban (Gólyakalifa c. operám 2. jelenetének koncertszerű előadásával) II., 1997-ben (Villon szerelme c. drámai jelenetemmel, bariton hangra és 5 szaxofonra) pedig I. helyezést értem el a főiskola házi zeneszerzés versenyén. 1996-ban II. helyet szereztem a budapesti Monteverdi Kórus által meghirdetett versenyen, amelyet követően az esztergomi Bazilikában 1996. augusztusában, Kollár Éva vezényletével bemutatták Missa Brevis c. a cappella kórusdarabom 2 tételét.
2004-ben Venite, exsultemus Domino c. nőikarom I. helyezést ért el a szegedi Vántus István Társaság által kiírt zeneszerzőversenyen.

Eddigi legfontosabb munkám kétfelvonásos opera volt "A gólyakalifa" címmel, mely Babits Mihály azonos című regénye alapján készült; a librettót Balla Zsófia költő írta. A művet a Magyar Állami Operaház rendelte a 2000. évi millenniumi operapályázatra, és a pályázaton II. helyezést értem el. Az Operaház 2005. május 28.-án mutatta be a művet 4 előadáson, két szereposztásban, Harangi Mária rendezésében, Vashegyi György vezényletével. 1999. május 5.-én diplomáztam a Zeneakadémia Nagytermében, kiváló minősítéssel. A hangversenyen, ahol többek közt kórusdarabjaim és kamaraműveim, valamint „A gólyakalifa” c. opera I. felvonása hangzott fel, a MÁV Szimfonikus Zenekart Vashegyi György vezényelte. Külföldön eddig négyszer hangzottak fel műveim: 1995. nyarán az ausztriai Edlach-Reichenauban részt vettem az Internationale Sommerakademie Prag-Wien-Budapest mesterkurzusán, 1997. január 31.-én a párizsi Magyar Intézetben rendezett koncerten léptem fel (mindkét alkalommal cselló-zongora szonátámat adtuk elő), 1997. május 17-én szülővárosomban mutatkoztam be a Kolozsvári Magyar Diákszövetség Vermesy Stúdiója rendezésében., 2001. december 29.-én pedig a moszkvai Magyar Kulturális Intézetben tartottam előadást A gólyakalifa c. operámról.

Az utóbbi években számos kórusdarabot írtam rangos professzionális és amatőr énekkarok számára: az Assumpta est Maria c. vegyeskart (1999) az ifj. Sapszon Ferenc vezette Cantate Vegyeskar részére (többek között ezzel a művel a kórus elnyerte az Énekeljenek a népek nevű nemzetközi, több országban sugárzott kórusverseny II. díját az ifjúsági vegyeskar kategóriában), ezt a művet 2003-ban a BBC Singers, a világ egyik leghíresebb professzionális vegyeskara is elénekelte Budapesten; a Két keserű népdal c. vegyeskart (2000) a Kollár Éva vezette Budapesti Monteverdi Kórusnak; a szopránszólót, nőikart és 2 hangszert foglalkoztató Salve Reginát (2000) a százhalombattai Chorus Matricanusnak (vezetője Strausz Kálmánné); a Vanitatum vanitas c. nőikart (2001) a szegedi Kardos Pál Nőikarnak (vezetője Ordasi Péter), a Missa Lux et Origo c. nőikart (2004) a Cantate et Iubilate Kórusnak (vezetője ifj. Sapszon Ferenc). 2002. július 2.-án a Tóth Ágnes vezette Debreceni Gyermek- és Ifjúsági Kórus elénekelte a Szilágyi Domokos verseire írt, a Debreceni Bartók Béla Kórusverseny felkérésére készült Vihar c. gyermekkaromat. 5 tételes szimfonikus ciklust komponáltam Verkündigung címen (2001) a Héja Domonkos vezette Danubia Ifjúsági Szimfonikus Zenekarnak, amelyet 2003. május 23.-án mutattak be a zenekar 10 éves fennállását ünneplő jubileumi koncerten. A 2004. évi Budapesti Tavaszi Fesztiválon, 2004. április 3.-án, a Mátyás-templomban mutatták be Naphimnusz c. oratóriumomat (2002-2003, 4 szólóénekesre, kórusra, vonószenekarra és orgonára), melyet a Baross Gábor vezette ELTE Zenekar részére írtam. Jelenleg passiót komponálok Lukács evangélista nyomán, amely mű a 2006-ban esedékes doktori koncertem fő részét képezi majd.
A Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában 1997-től 1999-ig korrepetitorként dolgoztam, ill. partitúraolvasást tanítottam.

1999. júliusától continuo-játékosként állandó tagja vagyok a Vashegyi György által vezetett, korhű hangszereken barokk és klasszikus zenét játszó Orfeo Zenekarral. A koncertek közük, amelyeken velük részt vettem, legfontosabb az 1999. augusztusában, a budapesti Hilton Szálló Dominikánus udvarában bemutatott Mozart-opera, a Così fan tutte volt, melyben Mozart salzburgi koncert-fortepianójának kópiáján játszottam, valamint 2000. április 6.-án a Zeneakadémián Bach Máté-passiója. Mindkét korszakalkotó művet először hallhatta a közönség Magyarországon teljes egészében korhű hangszereken. Állandó résztvevői vagyunk a Magyar Haydn Társaság által szervezett fertődi Haydn-fesztiválnak; itt 2000. szeptember 5.-én szólistaként is bemutatkoztam Haydn 4 szólóénekesre, orgonára és zenekarra írott Salve Reginá-jában. Koncerteztünk Belgiumban (1999), Franciaországban (2001), Olaszországban (2002), Ausztriában (2003, a „Toujours Mozart” fesztiválon). 2004. augusztus 20.-án Fertődön, a Haydn Eszterházán sorozatban Paulik Lászlóval eljátszottuk J. Haydn F-dúr hegedű-csembaló kettősversenyét az Orfeo Zenekar kíséretével.

Kiegészítést készítettem Mozart befejezetlen L’oca del Cairo c. operájához, melyet 2005. januárjában mutattunk be a bécsi és salzburgi „Toujours Mozart” fesztiválon, és amelynek magyarországi bemutatója 2005. november 13.-án lesz a Művészetek Palotájában.

Az 1999-2000. tanévtől doktoranduszként elvégeztem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 3 éves zeneszerzés DLA programját, majd 2003-ban abszolutóriumot szereztem. A programot Jeney Zoltán tanszékvezető egyetemi tanár vezeti. A védési eljárásra várhatóan 2005-ben kerülhet sor. 2000-ben, 2001-ben és 2002-ben Kodály Ösztöndíjban részesültem.

A 2002-2003.-as tanévtől a Zeneakadémia zeneelmélet tanszékén (tanszékvezető: Komlós Katalin) tanársegédként partitúraolvasást, a zeneszerzés tanszéken (tanszékvezető: Jeney Zoltán) rondóformát tanítok."

Kérdésünk: Hol született Gyöngyösi Levente? (Kérjük, válaszát ne foglalja mondatba! A válasz mezőbe csak egy városnevet írjon!)

Ha a helyes választ az alábbi időpontig elküldi nekünk, sorsoláson vesz részt, amelyen öt szerencsés megfejtőnk két jegyet nyer a koncertre.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.