Klasszikus

Istennel perlekedő

2008.11.04. 00:00
Ajánlom
"Többen mondták nekem, úgy érzik, a Mise zsidó mű. Tudom, mire gondoltak. Isten kérdőre vonása valóban hagyományos zsidó magatartás. Azon az Istenhez kötődő meghitt viszonyon alapszik, amit a zsidók mindig is éreztek, különösen a diaszpórában, a száműzetésben, a gettóban – mivel ott csak ez adatott meg nekik" – nyilatkozta Leonard Bernstein 1972-ben, néhány hónappal a Mise bemutatója után, amelyre a 1971. szeptember 9-én a Kennedy Centerben került sor.

Persze e perlekedő viszonyhoz jóban is kell lenni Istennel, érezni, hogy kegyelmébe fogadott. Az 1918-ban született Bernstein saját bőrén tapasztalhatta meg egy felsőbb hatalom jóindulatát – különösen a hosszúra sikeredett indulás időszakában –, pályájának szerencsés fordulatait egy forgatókönyvíró is megirigyelhetné. Érthetetlen, hogy míg Gershwin jóval "unalmasabb" életétről Hollywoodban forgattak filmet, Bernsteinéről (tudomásom szerint) nem.

Az Ukrajnából New Yorkba kivándorolt, szegény ortodox zsidó, Samuel Bernstein (ez ám a "musicalnév"!) Újvilágban született gyermekeinek nyugalmas, anyagilag kiegyensúlyozott életet remélt, s ennek megalapozásáért mindent el is követett. Leonardnak az üzlet továbbvitelét, egy szolid parókaüzem vezetését szánta. S hogy a zene csábításának ellenállni képtelen Lenny hideglelést kapott e perspektívától, tulajdonképpen érthető. Miként az is, hogy a fiú zenei pályájának kibontakozását a jó papa aktívan nem támogathatta. De szerencsére nem is akadályozta. "Tiszteld apádat, és hosszú életű leszel a földön" – ehhez az ótestamentumi intelemhez Leonard mindig hű maradt, így az apa-fiú közötti, klasszikusnak mondható konfliktusok nem mérgezték viszonyukat. Első nagyszabású kompozícióját, a Jeremiás-szimfóniát (1942) apjának dedikálta. E konfliktusmentes viszony már önmagában is isteni ajándéknak tekinthető. Olyan adománynak, mely talán még azoknál a váratlan fordulatoknál is értékesebbek, melyek az ifjú, komponálással is foglalkozó, sajátos technikájú, de kétségtelenül kivételes zenei adottságokkal rendelkező zongorista-karmestert korának legbefolyásosabb zenészeinek környezetébe és jóindulatába sodorta. A nevek önmagukért beszélnek: Mitropoulos, Koussevitzky, Reiner Frigyes, Aaron Copland, Bruno Walter. A 25 éves Bernstein azonban némi joggal tartott a jövőtől, szerencse ide, szerencse oda, a muzsikus pálya még mindig távolinak tűnt, a parókaüzem pedig ijesztően közelinek.

Az eddigieknél is drasztikusabb isteni beavatkozásra volt tehát szükség. Bruno Walter váratlan megbetegedése miatt a néhány hónapja másodkarmesterkedő Bernstein váratlanul reflektorfénybe került, pont úgy, ahogy a "nagy beugrásokat" Hollywoodban ábrázolni szokás. A New York-i Filharmonikusok élén adott fergeteges sikerű koncert a 20. század zenetörténetének legnagyobb legendái közé került. 1943 novemberében járunk, s bár a világpolitika, a háború bőséggel szolgál hírekkel, a szenzációs koncertről szóló beszámolók címoldalra kerülnek a New York Timesban és a New York Herald Tribune-ban. A kritika egy új Toscaniniről vizionál. Egy karrier elindul.

Valószínű, hogy Bernstein nem venné zokon, ha a közönség a West Side Storyt tekintené zeneszerzői főművének. Ő a Miséről gondolta ugyanezt. A kritika pedig meglehetősen vegyesen fogadta, néhány befolyásos zenekritikus igen keményen meg is bírálta. Harold C. Schoenberg például így írt: "A Mise a felületesség és hatásvadászat ötvözete, a stílusok lehető legvegyesebb keveréke." A darab szándékolt eklektikusságával kevesen békültek meg, s sokan kétségbe vonták Bernstein vallásosságának őszinteségét, a mű anti-credója pedig végképp megmagyarázhatatlannak bizonyult. A hit kérdéseiben prűd kortársak többsége nem akarta észrevenni, hogy a Mise nem egy klasszikus oratórium, hanem minden elemében színpadi mű, zenés show, ha tetszik: modern Divina commedia.

(2008. november 8. és 11. - Művészetek Plaotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem 19:30 - Bernstein: Mise; km.: Egyházi Géza, Homonnay Zsolt, Kerényi Miklós Máté, Kökény Pál, Mikecz Kornél, Ozsgyáni Mihály, Schwimmer János, Serbán Attila, Szabó Dávid, Szemenyei János, Bódi Barbara, Lukács Anita, Peller Anna, Sas Éva (ének), Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar és Oratóriumkórus, a Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola növendékei (karig.: Tóth Márton); vez.: Záborszky Kálmán; rend.: Böhm György)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Tánc

40 évesen Júliát táncolni? Nem lehetetlen!

Kenneth MacMillan Rómeó és Júlia-koreográfiájának címszerepében debütál New Yorkban a 40 éves ragyogó szépség, Stella Abrera.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Vizuál

Hollywood elfeledett férfi ikonja

James Dean és Marlon Brando mellett a legnagyobb sztárok közé tartozott - míg rájuk azonban ma is emlékszünk, Montgomery Cliftnek csak zseniális filmjei maradtak fent.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.