Klasszikus

Izgalmak

2007.04.02. 00:00
Ajánlom
"Miért is járunk hangversenyre?" – szól Kerékfy Márton cikkének címe, és válaszol is rá később, a tőle megszokott magától értetődő egyszerűséggel: "mert művészi élményt akarunk adni és kapni". A lemezhallgató ehhez halkan hozzáteszi: ettől még otthon is maradhatunk. Mégis van olyan koncert, melyen "ott kell lenni".

Sokan éreztek így Dmitrij Baskirov fellépésével kapcsolatban. Az a gyanúm, a Tavaszi Fesztivál egyik melléfogása, hogy ezt a koncertet nem a Zeneakadémiába tették – az MTA Díszterme zsúfolásig megtelt, pótszékből sem lehetett volna többet elhelyezni. A felfokozott várakozás gyakran torkollik maximalizmusba (ld. Szokolov hangversenye). Volt, aki a szünetben hazament. Baskirov – akinek mentségére szól, hogy a reptéren elkeveredett a csomagja – a tolerálhatónál többet ütött mellé, olykor a kottával, olykor pedig az elvárt (vagy megszokott) stílussal állt hadi lábon. Ezt a koncertet mégis érdemes volt végighallgatni.

Egyrészt a hibák mellett az első pillanattól érezhettünk két dolgot: hogy a hangképzés Baskirovnál mennyire tudatos és fontos, illetve hogy zenélésének minden pillanata intellektuálisan izgalmas – akkor is, amikor vitatható. Mozart c-moll fantáziájának végén pl. van egy triolás kromatikus menet – ebben a triolát csak az hallotta, aki ismeri a művet. Mindig tudtam, ez Mozart egyik legmodernebb műve – Baskirovnál ezen volt a hangsúly. Haydn Esz-dúr szonátájában pedig a lassú tétel hasonlíthatatlan szépségén. Beethovennél (Holdfény-szonáta) a gyengédség és az erő ellentétén (ennek első tétele vitán felül technikailag és megformálásában is tökéletes volt). A harmadik tétel hallatán viszont arra gondoltam, nem szeretnék pofont kapni az idős mester balkezétől.

Igazán szünet után derült ki, mennyire érdemes volt maradni: a Chopin-művekre nemcsak a technika állt a helyére, hanem a kommunikáció is. Baskirov végre nemcsak az agy számára adott élményt, hanem magával ragadta a hallgatóságot. A Chopinek alatt és között (!) egy sóhajt sem lehetett hallani. Baskirov, aki az első részben feltűnően inkább a falat nézte, mint minket, innentől gesztusaiban is otthonosan viselkedett. A Schubert-átiratok a bonyodalmakat, kérdéseket, a mélységet (különösen a Doppelgänger és az Atlas), a két Rachmanyinov-románc inkább az egyszerűséget emelte ki. Baskirov meggyőzött mindenkit: nagy koncertet hallunk, kit érdekel egy-egy félig sikerült futam. Mert itt és a ráadásokban egyszerre hallottuk a bölcs tanárt, akit már nem érdekelnek a világi hívságok; a világpolgárt, aki – épp ellenkezőleg – ma is elcsábít bárkit; a diákot, aki akár Mozartból is csúfot űz; a bárzongoristát, aki épp csak megmozgatja ujjait, el ne gémberedjenek; az indulataival alig bíró őserőt, akit megtanítottak társaságban viselkedni. Nincs ezen mit ragozni: Baskirov koncertje zeneileg és emberileg is izgalmas volt. Az ötödik ráadás után is arra gondoltam: elhallgatnék még egy félidőt vele. Tudnék mondani számos tökéletesebb koncertet, a közelmúltból is. Baskirové nem tökéletes volt – hanem megismételhetetlenül izgalmas. Én ezért járok hangversenyre.

(2007. március 26. 19:30 MTA Díszterem (Budapest) - Dmitrij Baskirov (zongora) koncertje; Mozart: c-moll fantázia, K 396; Haydn: Esz-dúr szonáta, Hob XVI:49; Beethoven: cisz-moll "Holdfény" szonáta, op. 27 No. 2; Chopin: c-moll rondó, op. 1; Öt mazurka; Schubert-Liszt: Dalok (Wanderer, Ihr Bild, Doppelgänger, Ständchen, Atlas); Rahmanyinov: Két románc (Inselchen, Fühlingströhme)

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Klasszikus

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Magyar Valentin: „Minél szélesebb repertoár kiépítése a célom”

Az ifjú zongoraművész neve nemcsak a szakmabeliek, de a zenerajongók körében is egyre ismerősebben cseng. Rendszeres szereplője a hazai és külföldi koncertéletnek, feltűnt a Virtuózok televíziós tehetségkutatóban is, nemrég pedig weimari versenyeredményétől volt hangos a sajtó. Most az MVM Zrt. jóvoltából frissen átadott Junior Prima díja kapcsán beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Koncerttel és parfümmel ünnepli 210 éves jubileumát a Pannon Filharmonikusok

A december 9-én a Kodály Központban és december 10-én a Müpában elhangzó est programján a zenekar alapítójának, Lickl Györgynek egy ősbemutatója is szerepel.
Klasszikus hír

Próbaéneklést hirdet a Magyar Rádió Énekkara

A Magyar Rádió Énekkara próbaéneklést hirdet határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott tenor és basszus énekművész állásra. Jelentkezési határidő: 2022. január 6.
Klasszikus magazin

Muzsika a vizek felett – séta a hamburgi Elbphilharmonie-ban

Januárban lesz öt éve, hogy megnyitotta kapuit Európa egyik legkülönlegesebb koncertterme, a hamburgi Elbphilharmonie. A hullámokat formázó épület egy pompás akusztikájú, nagy koncerttermet és egy kisebb kamaratermet rejt magában.
Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.