Klasszikus

Izzó vulkánok Budapesten

2016.01.06. 08:20
Ajánlom
Bár a hallgatóság számára kívülről könnyednek tűnik, Dvořák a-moll hegedűversenye intenzíven igénybe veszi az előadóját. Nincs bérelt helye a klasszikus repertoárban, Christian Tetzlaff német hegedűművésznek mégis ez az egyik nagy kedvence. Január 14-16 között a Fesztiválzenekarral Jukka-Pekka Saraste vezényletével játssza Budapesten.

- Biztosan sokat tud erről a darabról, s talán arra is van válasza, vajon a magyar származású hegedűművész, Joachim József, akinek Dvořák ezt a művet dedikálta, miért nem fogadta igazi lelkesedéssel?

- Hogyne! Sokat tudok róla, hiszen ez igazán érdekes epizódja az európai zenetörténetnek. Joachim kiváló tolmácsolója volt a kor legjelentősebb zeneszerzőinek. Sok komponista a saját alkotását maga adta elő, s csak ritkán kért fel más előadóművészt. Ha mégis, akkor az legtöbbször a rendkívül nagyra értékelt magyar származású Joachim József volt. Dvořák is így tett, de az ő darabját Joachim valóban nem volt hajlandó eljátszani. Abban viszont nem vagyok biztos, hogy ezzel tényleg csak a nemtetszését akarta kifejezni.

Christian Tetzlaff

Christian Tetzlaff (Fotó/Forrás: Giorgia Bertazzi)

Azt feltételezik, hogy ebben a Dvořákkal szembeni féltékenysége is szerepet játszhatott. Joachim Brahmsot rendkívül nagyra tartotta és ennek több helyen is hangot adott. Épp azokban a hetekben játszotta el Brahms új hegedűversenyét, amelyet nyilvánosan is méltatott. Dvořák épp ekkor készült el az a-mollal, amit Brahms az egekbe magasztalt. Ez Joachimnak nem esett jól. Különösen az a könnyedség fájt neki, amellyel Dvořák komponált, s amellyel ő, mint előadóművész, nem mindig tudott mit kezdeni. Ráadásul ezt a hegedűversenyt - bármilyen gyönyörű is - bizony nem könnyű előadnia a szólistának.

- Mi teszi nehézzé a darabot?

- Furcsa módon, az említett könnyedség ellenére technikailag igen komoly nehézségeket okoz. Az első tétel két nagyon kellemetlen betéttel indul. Nem indul el igazából a zene, csak a virtuóz kézmozdulatok dominálnak, amelyek a testnek és nem a fülnek szólnak. Ezt követően aztán az egész hosszú tétel egyetlen szünet, vagy fellélegzés nélkül megy végig. A második és harmadik tétel hasonlóképpen intenzíven veszi igénybe a szólistát. Miközben sok olyan trükköt alkalmaz a szerző a darabban, amelyeket hihetetlenül óvatosan, óriási figyelemmel kell játszani, hogy megfelelően lehessen őket értelmezni. De ha jól belegondolunk, ilyesmivel sok más szerzőt is szembesíthetünk, tehát a felsorolt problémák egyike sem kardinális. Joachim mégis végigszálazta a darabot és számtalan hibás részt talált. Így aztán kettejük között megrendült a viszony.

- Ön mennyire érzi játék közben a Joachim által az 1870-es évek végén említett kellemetlenségeket?

- Nézze, én 30 éve játszom ezt a darabot, úgyhogy gondolhatja, ennyi idő alatt mennyire magamévá tettem. Hozzászoktam minden nehézségéhez. Nemrég játszottam másodszor is lemezre, s nyugodtan mondhatom, hogy a hozzám legközelebb álló zeneművek egyike. Talán azért is szeretem ennyire, mert nem szerepel gyakran a nagy klasszikus repertoárokon. A hegedűművészek legtöbbje ma is fél tőle egy kicsit. Velem ellentétben.

Christian Tetzlaff

Christian Tetzlaff (Fotó/Forrás: Giorgia Bertazzi)

- A budapesti koncerten Jukka-Pekka Saraste vezényli a Fesztiválzenekart. Önök jól ismerik egymást. Milyen vele játszani?

- Sarastéval harminckét évvel ezelőtt játszottam először: egy londoni turnén Mozartot adtunk elő. Azóta rendszeresen találkozunk különböző zenekarokban, a világ legkülönbözőbb pontjain. Amikor a Torontói Szimfonikusok élén volt, többször is felléptem velük, most pedig a WDR Szimfonikus Zenekar hívott meg mindkettőnket egy turnéra. Nagyon szeretek újra és újra találkozni azokkal a régről ismert muzsikus barátaimmal, akikkel bárhol futunk össze és játszunk együtt, többnyire jól értjük egymás gondolatait. Őt is, engem is, mint a muzsikusokat általában, hasonló módon vet a sorsunk számtalan irányba, és ha összefutunk, egy kicsit úgy érezzük, otthon vagyunk. Ráadásul véletlenül mindketten nagyjából azonos időben éltünk át súlyos kríziseket, s amikor nemrég egy gyönyörű Beethoven-sorozatot csináltunk együtt, úgy éreztük, ez átsegített bennünket a nehézségeken.

- Ha jellemeznie kéne Saraste személyiségét, mi lenne a legfontosabb, amit említene?

- Hogy a felszín alatt egy vulkán izzik benne.

- Érdekes, szinte ugyanezt mondják Önről!

- Na, látja, hát talán épp ezért állunk olyan közel egymáshoz. Ő is és én is hasonló viszonyban vagyunk a zenével, ami azt jelenti, hogy mindketten úgy érezzük, saját magunkat, egész lényünket kell beleadnunk egy-egy előadásba. Csak akkor jut el a közönséghez az, ami a zenemű lényege, az igazán fontos érzések átélésének lehetősége. Szeretnénk megmozgatni, megindítani, felrázni a közönséget a zene segítségével. Nekünk az a dolgunk, hogy a zeneszerző és a hallgató szívét egymáséhoz olyan közel hozzuk, amennyire csak lehet.

- A Budapesti Fesztiválzenekart igazán jól ismeri. Mit gondol róluk?

- Most fogok nyolcadszor föllépni velük. Nagyon sokra tartom őket. Épp azért, amit az előbb mondtam. Nagyon-nagyon komolyan veszik, amit csinálnak és minden erejükkel azon vannak, hogy a közönséget a lehető legközelebb hozzák a zenéhez.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.