Klasszikus

Jan Garbarek: Selected Recordings

2003.06.02. 00:00
Ajánlom
Érdekes dolog, hogy is van ez az őstehetségekkel! Jan Garbarek például tizennégy éves korában teljesen önállóan kezdett el szaxofonozni – mint annyian, ő is John Coltrane hatására. Egy évvel később saját zenekarával már amatőr versenyt nyert, nyolc évre rá pedig norvég állami ösztöndíjasként Amerikában tanulmányozta a jazzt.

23 éves korára a modern európai jazz nagy hatású német kiadójának, az ECM-nek vezető művésze lett; jeles európai és amerikai zenészek partnereként pedig hamarosan világhírnévre tett szert. Ez idáig a művész akármilyen formációban, bármilyen stílusú zenét játszott is, idestova harminc éves pályafutását lépten-nyomon óriási sikerek szegélyezték. Életművének fontosabb állomásaiból válogat az idén megjelent „Selected Recordings”, melynek két korongján összesen 24 darab, jellemzően „garbarekes” felvétel kapott helyet. A közreműködő zenészbarátok gárdája természetesen igen népes: Keith Jarrett, John Abercrombie, Bill Frisell, Eberhard Weber, John Potter, hogy csak néhányat említsünk a 32 nevet tartalmazó listáról.

A kompozíciók kronologikus sorrendben mutatják be a szaxofonista alkotói korszakait. Az első cédén Garbarek saját szerzeményei szerepelnek, melyeken keresztül bepillantást nyerhetünk a művész jellemzően tonális, érzelmi töltésű zenei világába. Dallamos, mélyen átélt, helyenként levegős, szinte szférikus játékstílusa nagyban merít a líd kromatikus rendszerből, a norvég és az indiai népzenékből, így egészen különleges, szinte lebilincselő hangon szólítja meg a hallgatót. Olyan kiváló albumokról hangzanak el számok, mint a „Twelve Moons”, a „Legend Of The Seven Dreams” vagy az „I Took Up The Runes”. A második lemezen folytatódik az élvezetes barangolás, melynek során már a muzsikustársak szerepéből is ízelítőt kapunk. Egyik pillanatban például még Indiában hallgatunk egy hamisítatlan raga-t (Ustad Fateh Ali Khan hangján), majd egy egészen misztikus atmoszférába, a szél birodalmába csöppenünk („Windsong”), ahol Garbarek szoprán szaxofon szólamát a stuttgarti Südfunk Szimfonikus Zenekar vonósai kísérik. Egy kis klasszikus zongora-szaxofon-bőgő-dob kvartett-hangzás erejéig elidőzünk Keith Jarrett „Sunshine Song” című számánál, majd Egberto Gismonti spanyol népi taktusai következnek 8-húros gitáron („Cego Aderaldo”). Ezt követően ellátogatunk a művész hazájába, hogy a „Rosensfole” tradicionális dallamával némi norvég kultúrát szívjunk magunkba (Agnes Buen Garnas norvég nyelvű énekével tolmácsolva).

A duplaalbum Jan Garbarek és a Hilliard Ensemble férfi énektársulat közös, középkori egyházi énekeket életre keltő produkciójának egyik gyöngyszemével, a „Parce Mihi Domine”-val zárul. A debreceni közönség számára már ismerősnek tűnhet a darab, hiszen az együttes tavaly októberben a Református Nagytemplomba is ellátogatott műsorával. Az emelkedett, himnikus hangulat szép lezárása annak a mindvégig igen változatos érzelmi skálának, melyen Garbarek játéka a hallgatót mozgatja. A lemezzel csak egy baj van: akinek tetszik, rögtön a teljes Jan Garbarek életművet meg akarja majd szerezni.

Jan Garbarek: Selected Recordings
ECM Records, 2002

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Vizuál

A nap, amikor Picasso fénnyel festett

A spanyol zseni soha nem hagyta magát keretek közé szorítani, így gyakran a képkeretet is elhagyta és különböző izgalmas matériákra alkotott, üvegre, vagy éppen levegőbe.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.