Klasszikus

Jan Garbarek: Selected Recordings

2003.06.02. 00:00
Ajánlom
Érdekes dolog, hogy is van ez az őstehetségekkel! Jan Garbarek például tizennégy éves korában teljesen önállóan kezdett el szaxofonozni – mint annyian, ő is John Coltrane hatására. Egy évvel később saját zenekarával már amatőr versenyt nyert, nyolc évre rá pedig norvég állami ösztöndíjasként Amerikában tanulmányozta a jazzt.

23 éves korára a modern európai jazz nagy hatású német kiadójának, az ECM-nek vezető művésze lett; jeles európai és amerikai zenészek partnereként pedig hamarosan világhírnévre tett szert. Ez idáig a művész akármilyen formációban, bármilyen stílusú zenét játszott is, idestova harminc éves pályafutását lépten-nyomon óriási sikerek szegélyezték. Életművének fontosabb állomásaiból válogat az idén megjelent „Selected Recordings”, melynek két korongján összesen 24 darab, jellemzően „garbarekes” felvétel kapott helyet. A közreműködő zenészbarátok gárdája természetesen igen népes: Keith Jarrett, John Abercrombie, Bill Frisell, Eberhard Weber, John Potter, hogy csak néhányat említsünk a 32 nevet tartalmazó listáról.

A kompozíciók kronologikus sorrendben mutatják be a szaxofonista alkotói korszakait. Az első cédén Garbarek saját szerzeményei szerepelnek, melyeken keresztül bepillantást nyerhetünk a művész jellemzően tonális, érzelmi töltésű zenei világába. Dallamos, mélyen átélt, helyenként levegős, szinte szférikus játékstílusa nagyban merít a líd kromatikus rendszerből, a norvég és az indiai népzenékből, így egészen különleges, szinte lebilincselő hangon szólítja meg a hallgatót. Olyan kiváló albumokról hangzanak el számok, mint a „Twelve Moons”, a „Legend Of The Seven Dreams” vagy az „I Took Up The Runes”. A második lemezen folytatódik az élvezetes barangolás, melynek során már a muzsikustársak szerepéből is ízelítőt kapunk. Egyik pillanatban például még Indiában hallgatunk egy hamisítatlan raga-t (Ustad Fateh Ali Khan hangján), majd egy egészen misztikus atmoszférába, a szél birodalmába csöppenünk („Windsong”), ahol Garbarek szoprán szaxofon szólamát a stuttgarti Südfunk Szimfonikus Zenekar vonósai kísérik. Egy kis klasszikus zongora-szaxofon-bőgő-dob kvartett-hangzás erejéig elidőzünk Keith Jarrett „Sunshine Song” című számánál, majd Egberto Gismonti spanyol népi taktusai következnek 8-húros gitáron („Cego Aderaldo”). Ezt követően ellátogatunk a művész hazájába, hogy a „Rosensfole” tradicionális dallamával némi norvég kultúrát szívjunk magunkba (Agnes Buen Garnas norvég nyelvű énekével tolmácsolva).

A duplaalbum Jan Garbarek és a Hilliard Ensemble férfi énektársulat közös, középkori egyházi énekeket életre keltő produkciójának egyik gyöngyszemével, a „Parce Mihi Domine”-val zárul. A debreceni közönség számára már ismerősnek tűnhet a darab, hiszen az együttes tavaly októberben a Református Nagytemplomba is ellátogatott műsorával. Az emelkedett, himnikus hangulat szép lezárása annak a mindvégig igen változatos érzelmi skálának, melyen Garbarek játéka a hallgatót mozgatja. A lemezzel csak egy baj van: akinek tetszik, rögtön a teljes Jan Garbarek életművet meg akarja majd szerezni.

Jan Garbarek: Selected Recordings
ECM Records, 2002

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.