Klasszikus

Janáček alig ismert hegedűversenyét mutatja be Ábrahám Márta

2020.02.01. 14:15
Ajánlom
Hatvan évig fiókban pihent, három fennmaradt változatból rekonstruálták. A cseh zeneszerző versenymű-töredékét Ábrahám Márta szólójával mutatják be Miskolcon.

Leoš Janáček 1926-ban, angliai utazása közben kezdett dolgozni hegedűversenyén, amelyet végül elvetett. A zenei anyag egy részét felhasználta a Holtak háza című operájában, illetve egy kísérőzenében is. 1928-ban Janáček elhunyt, és a hegedűverseny három kéziratváltozatát hagyta maga után, egyiken sem szerepelt dátum. Több mint hatvan évnek kellett eltelnie, hogy a fennmaradt anyagokból Miloš Štědroň és Leoš Faltus zenetudósok elkészítsék azt a 12-15 perces tételt, amelyet végül 1988-ban mutattak be Brnóban, Jan Stanovský szólójával.

janacek-163443.jpg

Leos Janacek

Nevezhetjük concertinónak vagy koncertdarabnak, de valójában egy megkezdett hegedűversenyről van szó

– mondja Ábrahám Márta hegedűművész, aki február 6-án a Miskolci Szimfonikus Zenekarral, Ronald Zollman vezényletével mutatja be a darabot. A hegedűverseny befejezetlen voltában is magán viseli a zeneszerző páratlanul egyéni stílusát. „Szeretem azokat a 20. századi szerzőket felfedezni, akiket általában kevesebbet játszanak” – mondja a szólista. Egy brnói kollégája révén figyelt fel erre a hegedűversenyre. „Azóta kerestem az alkalmat, hogy eljátszhassam.”

A hegedűverseny alcímét – „Egy kis lélek vándorlása” – részint Janacek egy személyes élménye magyarázhatja: londoni tartózkodása idején látott egy embert az utcán meghalni. Az elmúlás gondolata, úgy tűnik, foglalkoztatta a hetvenes éveiben járó zeneszerzőt. Az egyik kéziratban a lélekről, testet öltésről és a halálról szóló bejegyzések olvashatók. A mű kezdetének hegedűszólója kétségkívül a lélek szimbóluma. A műben újfajta hangszerelési ötletek, érdekes hangszínkombinációk vannak, illetve népi ihletésű melódiák. „Janáček kutatta a morva népzenét, de a prozódiát, a beszédet, az apró gesztusokat is.”

Ábrahám Márta nevéhez több magyar és külföldi kortárs mű bemutatója fűződik. Felvette – többek között – Viski János, Balassa Sándor, Király László és Dirk Brossé hegedűversenyét, Dukay Barnabás és Sári József szóló hegedűre írt műveit, legutóbb, A magyar kultúra napján pedig Lajtha László II. vonóstrióját a Magyar Rádióban.

A miskolci koncertet a Bartók Rádió február 6-án 19 órától élőben közvetíti. A Janáček-mű magyarországi bemutatója mellett elhangzik Bartók Táncszvitje, Sarasate Carmen-fantáziája (szintén Ábrahám Mártával) és Dvořák VI. szimfóniája.

Az alábbi felvételen Ábrahám Márta Bartók Hegedűversenyének I. tételéből játszik. (Km.: MR Szimfonikus Zenekara, vez. Vásáry Tamás)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.