Klasszikus

Jandó Jenő: "A kottában hiszek, nem a hagyományban"

2012.02.14. 07:05
Ajánlom
Jandó Jenő, az 1950-es években született magyar zongoristageneráció kiemelkedő képviselője február 1-jén ünnepelte hatvanadik születésnapját. Interjúnkkal a Zeneakadémián kerestük meg, tanítás után.

- Zongoristának lenni csábító, de kockázatos pálya, sok esetben majdnem reménytelen. Elismert művészként és tanárként milyen tapasztalatai vannak, miért legyen vagy éppen miért ne legyen valaki zongorista?

- Senki helyett nem dönthetek, mindenkinek magának kell felmérni a lehetőségeit. Persze tehetség kell hozzá, és sokat kell dolgozni. Bár ez így, önmagában nem biztosíték semmire, nem nagyon tudok mást mondani. Nekem egyszerűen így alakult a pályám.

- Annak idején könnyebb volt a pályakezdés?

- Hogyne. A menedzseléshez híresen tehetségtelen vagyok, és nem is érdekel - ha ezen múlt volna, sosem jutok sehová. De amikor fiatal voltam, nemcsak versenyeken lehetett nevet szerezni, működött az Országos Filharmónia is, és ők számos koncertet biztosítottak a művészek számára. Most minden nagyon nehéz. Pesszimista vagyok az egész kultúra jövőjét illetően.

- Sajnos kevesen vagyunk, akiket érdekel. Ráadásul az oktatás is drága, és pillanatnyilag, úgy tűnik, ez sokat nyom a latban.

- De nem számíthat ennyire az ár! Minket a híres, magyar származású tudósok és feltalálók mellett jelentős részben Lisztről, Bartókról és a nagy karmesterekről ismernek, akik a 20. században külföldi zenekarok vezetői voltak. Ennek fontosnak kellene lennie. Néhány évtizede még volt énekoktatás az iskolákban, mára lényegében az sincs, pedig kimutatták és a gyakorlatban be is bizonyosodott, hogy a zenét tanuló gyerekek általában jobban teljesítenek más tantárgyakból is.

- Akármennyire veszít is a jelentőségéből a kulturális élet, szerencsére hangversenyek azért még vannak. Mit gondol az interpretációról, az egyéniség, a kotta és a szerző viszonyáról, előadói hagyományokról vagy épp a historizmusról?

- Nem szoktam mesélgetni az óráimon és nem használok metaforákat sem, nem vagyok az a típus. Egyszerűen csak rámutatok a kottában olvasható utasításokra. Szerintem a kottát feltétlenül tisztelni kell, mert csak az maradt a szerző után. Ez az alap, a tehetség és az egyéniség csak utána következik. Egyre több olyan előadó bukkan fel, akinek a célja az, hogy direkt más legyen, mint a megszokott. Szinte mindegy, miféle ez a más, a lényeg, hogy eltérő legyen, egyedi. Ezt ki nem állhatom. Az én dolgom megpróbálni bemutatni, hogy mit akart a szerző közölni. A kottában hiszek, nem a hagyományokban vagy az egyénieskedésben.

- De kérdés, melyik kottában. Sőt, a historikusok óta az is kérdés, hogy értjük-e azt, ami le van írva?

-  Számomra az urtext az elsődleges, illetve, ha van, még fontosabb a szerzői facsimile. Ezek döbbenetesen sokat elárulnak a műről. Ebben a tekintetben érdemes levonni tanulságokat a historizmus törekvéseiből, de nekem egyébként nem szívügyem. Nem adnám oda a kedvükért sem Klemperert, sem Furtwänglert, sem Toscaninit. Aztán nagyon érdekes még az, ahogyan egy másik komponista ad közre valamit, például Bartók Mozartot. Tanulságos látni az ő közelítésmódját is.

- Széleskörű repertoárja tükrözi a személyes érdeklődését vagy inkább konkrét helyzetek következménye?

- Részben mindkettő. A specializálódás rendszerint már diákkorban kialakul, de az ember mégis a bécsi klasszikán és Bachon nevelkedik elsősorban, és ez mintegy természetes következményként hozza magával a későbbi korszakokat is. Bachra ráépül Haydn, Mozart és Beethoven, rájuk Schubert, Schumann és a többiek. Ami a repertoárt illeti, nekem szerencsém volt annak idején, hogy megtalált a Naxos. A klasszikus gyűjteményük akkoriban elég hiányos volt, így - eleinte a Hungarotonon keresztül - felkértek egy-két mű rögzítésére. Néhány Beethoven-szonátára például. Aztán, mivel tetszett nekik az eredmény, egyre többször kerestek, végül előálltak az összes Beethoven-szonáta, majd az összes Mozart-zongoraverseny ötletével. Kicsit ijesztő volt, mert én sem játszottam ezek közül mindet, úgyhogy meg is kellett tanulni, de közben egészen átalakult a szerzőkre való rálátásom.

- Következetességét és fegyelmezettségét mennyire tudja átadni a növendékeinek? Fel lehet készíteni őket a pálya nehézségeire?

- Az élethez én nem értek. Nem szeretek rivaldafényben lenni, és a magam részéről úgy gondolom, a véleményem az enyém. Már csak ezért sem akarnék soha kis-jandókat nevelni. De szeretek tanítani és igyekszem segíteni a növendékeimnek abban, hogyan érdemes a kottát olvasni. Úgy gondolom, be kell tartani a játékszabályokat, a többit pedig majd meglátjuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Színház

Székely Krisztát, Kováts Adélt és a kolozsvári társulatot is díjazta a POSZT

A XVIII. Pécsi Országos Színházi Találkozó szakmai, színész- és közönségzsűrije idén is döntött a fesztivál díjairól. A Kolozsvári Állami Magyar Színházé a legjobb előadásnak járó elismerés, a Fidelio támogatásával átadott legjobb 30 év alatti színésznőnek járó díjat Szakács Hajnalka vehette át. Íme a díjazottak listája!
Zenés színház

DaCapo: lehet kétszer is érdekes ugyanaz a produkció?

Ismerik azt a keserédes érzést, amikor felvirrad egy várva várt esemény utolsó napja? Ezzel ébredtünk ma Miskolcon immár túl operabáron, régi keresztény hagyományokat idéző felvonuláson, és a RockGiovanni második előadásán is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.