Klasszikus

Játék határok nélkül

2014.07.07. 09:27
Ajánlom
Jazzének, fuvola, klarinét, fagott, hárfa, gitár, cimbalom, cselló, zongora. Eszébe jut valakinek is olyan zenemű, amely efféle apparátusra íródott? A Musiciens Libres június 29-én a FUGÁban adott koncertet. KRITIKA

Szerzőt is nehéz mondani, aki a fenti összeállításra írt volna darabot, de nem lehetetlen. A Musiciens Libres csapatának Ávéd János, Laczkó Bálint, Fenyvesi Márton és Környei Miklós Pál ír, illetve ír át műveket. Az ML tagjai is kiveszik részüket az áthangszerelésből: Razvalyaeva Anasztázia, Bán Máté, Környei Miklós, Pregun Tamás, illetve - a próbákon történő rögzített rögtönzéseknek köszönhetően - csaknem az egész együttes hozzányúlt a klasszikusok szólamaihoz. Valamennyien tehát nemcsak hangszeres előadóként, hanem hangszerelőként is megmutatták tehetségüket. Igazi Szabad Zenészek - hangszerelési határok nélkül.

De nem csak sajátos összeállításuk miatt Libre ez a sok Musicien. Elképzelésük szerint nincs minőségi különbség jazz, népzene, régi- és modernzene közt. Így kaphatott helyet a klasszikus muzsikusokból álló csapatban a népi cimbalmos Szabó Dániel, és a jazzénekes Karosi Júlia; zeneszerzők közül pedig Bach mellett Sosztakovics, Milhaud, Gershwin és Ginastera. Az ML korszaktól függetlenül minden zenei stílusra nyitott. Igazi Szabad Zenészek - repertoárbeli határok nélkül.

Adott tehát egy fiatal zenészekből álló együttes, mely sok szempontból szabad, nyitott s nem utolsó sorban bátor. Bátor, hiszen sokat kockáztat. Egy szokatlan felállást kell megszerettetnie a közönséggel. Sok múlik az előadókon, de talán még több a hangszerelőkön. Elbírja Bach ugyanazt az apparátust, mint Gershwin? Tud érvényesülni a gitár ugyanabban a darabban, ahol zongora, cselló és fuvola dübörög mellette? Az ML június 29-i koncertje, a márciusi bemutatkozó hangversennyel egyetemben, számomra inkább a hangszerelők megoldásairól szólt, mintsem az előadók képességeinek bizonyításáról. Az említett megoldásoknak pedig megvannak a maga határai. Igazi Szabad Zenészek - hangszerelési határokkal.

Annál is inkább a hangszerelésre terelődött a figyelem, hiszen a prelúdiumok végeláthatatlan sorát nem igazán követte a fúga szerepét betöltő "főétel". A műsor kizárólag előjátékokból, rövidebb tételekből és dalokból (ha cinikusan fogalmazok: önmagát bevezető prelúdium-előjátékokból) állt. Az apró darabok zeneileg nem terhelték le az agyat, így több figyelem jutott a hangzásra... Leszögezhetem, hogy az ML tagjai kifogástalanul játszottak. Néhány közös gitár-hárfa belépés ugyan pontatlanra sikerült, a csapat Gershwin Fascinating Rhythm című dalának Sáry Lászlónak dedikált Ávéd János-átiratában bizonyította, hogy a kamaramuzsikálás legfelső fokán áll. A folyamatos ritmuseltolásokat flottul, érthetően tolmácsolták.

Ha a zenészek kiválóságát alapállapotnak tekintem, úgy nincs más dolgom, mint elmélkedni egy keveset a hangszerelésekről. Azonnal ki kell emelnem: szerencsére az együttes nem ragaszkodott ahhoz, hogy minden darabban felvonultassa a teljes apparátust. A fuvolista Bán Máté Bach-átdolgozásai okosan 3-4 hangszerre íródtak. Hangszerelési prelúdiumnak nevezhető Bach h-moll prelúdiuma, melyet fuvola, klarinét (Szűcs Péter) és fagott (Fábry Bálint) szólaltatott meg. A Musikalisches Opferből kiválasztott tételek már merészebbek voltak. A hatszólamú ricercarban csaknem minden zenész részt vett. Ekkor jelentkeztek először a hangzásbeli aránytalanságok. A gitár (Környei Miklós) - még ha kissé csalva, erősítővel is szólalt meg - nem mindig tudott érvényesülni a dúsabb szakaszokban. A cimbalom (Gódor Erzsébet) és a hárfa (Papp Tímea) jobban kiszólt a hangtömegből, ám olykor ők is alulmaradtak. Előbbi hangszíne bármennyire is erőltetettnek tűnt az első pillanatokban, a hangverseny egyik legjobban sikerült húzásává vált. Egyedi tónusával a cimbalom képviselte leginkább azt a szabadságot, melyet az ML céljának tűzött ki. Csavart egyet a klasszikusokon úgy, hogy nem helyezte át őket teljesen idegen közegbe.

Épp az ellenkezőjét éreztem a cselló több belépésénél. Pintér Balázs hangszere olyannyira a klasszikus hangzás tősgyökeres tagja, hogy szokatlanul hatott az aznap esti audio-unikumban. Ráadásul egyedüli vonósként megszólalása még nagyobb feltűnést keltett. Viszont felettébb jól használták ki a fuvolát mint effekt-hangszer. A Pregun Tamás (zongora) és Környei Miklós által átdolgozott Ginastera: Amerikai prelúdiumok (kilenc a tizenkettőből) felfelé törő glissandói, illetve a Bán Máté hangszerelte Milhaud: Tango des Fratellini magas fekvésű repetíciói ordítottak a fuvoláért, és remekül szóltak rajta. Szűcs Péter különös színt vitt a játékba, mikor klarinétját basszusklarinétra cserélte, kitágítva ezzel az ML hangterjedelmét.

A Ginastera-prelúdiumok némelyikével - talán rövidségük miatt - nem tudtam azonnal megbarátkozni. A frappáns, gyakran egyetlen zenei gagre épülő tételek nem voltak jó táptalaj a hangszerelési kísérletezésnek. Máskor (pl. no. 3, Creole Dance) az ötletes felrakás kifejezetten erősítette az eredetileg szóló zongorára írt prelúdium hatásosságát. A Bach-, illetve Sosztakovics-opusoknál tapasztalt bizonytalanság eltűnt; több lett az előnyös, sikeres átdolgozás. Úgy tűnik, a szigorúan európai zene kevésbé tűr efféle változtatásokat. Az amerikai Gershwin, a dél-amerikai Ginastera, illetve a sokáig Dél-Amerikában élő Milhaud hangzásvilága sokkal fogékonyabb, sokkal kötetlenebb.

Záró produkcióként Gershwin dalait hallottuk. Karosi Júlia jazzénekesnő - a maga mikrofonjával - újabb aránybeli problémákat okozott. Az arányok ott álltak helyre igazán, ahol Karosi hangszerként használva hangját improvizált, és kíséret helyett valódi kamarapartnerként tekintett a mögötte helyet foglaló muzsikusokra. Összeértek, még inkább megértek a hangszínek, és magabiztosan előadott, harmonikus zene született.

A Musiciens Libres mindenképp valami új, nem csak a szó „fiatal" értelmében. S majd ha ebben az értelemben öregebbek és tapasztaltabbak lesznek, úgy majd az „innovatív" jelentőségük is jobban előtérbe kerül. Addig is sok felMLő zenét hallhatunk tőlük - természetesen határok nélkül...

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Jazz/World

Gyönyörű örmény népdalfeldolgozással jelentkezik az Antal Gábor Trió

Nem sokkal a megalakulásuk után máris nemzetközi versenyről hozta el a fődíjat a trió, akiknek örmény népzenéből ihletett új szerzeménye most a Fidelión debütál. Cikkünkben a zenekar történetéről és terveikről is mesélnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.