Klasszikus

Játék határok nélkül

2014.07.07. 09:27
Ajánlom
Jazzének, fuvola, klarinét, fagott, hárfa, gitár, cimbalom, cselló, zongora. Eszébe jut valakinek is olyan zenemű, amely efféle apparátusra íródott? A Musiciens Libres június 29-én a FUGÁban adott koncertet. KRITIKA

Szerzőt is nehéz mondani, aki a fenti összeállításra írt volna darabot, de nem lehetetlen. A Musiciens Libres csapatának Ávéd János, Laczkó Bálint, Fenyvesi Márton és Környei Miklós Pál ír, illetve ír át műveket. Az ML tagjai is kiveszik részüket az áthangszerelésből: Razvalyaeva Anasztázia, Bán Máté, Környei Miklós, Pregun Tamás, illetve - a próbákon történő rögzített rögtönzéseknek köszönhetően - csaknem az egész együttes hozzányúlt a klasszikusok szólamaihoz. Valamennyien tehát nemcsak hangszeres előadóként, hanem hangszerelőként is megmutatták tehetségüket. Igazi Szabad Zenészek - hangszerelési határok nélkül.

De nem csak sajátos összeállításuk miatt Libre ez a sok Musicien. Elképzelésük szerint nincs minőségi különbség jazz, népzene, régi- és modernzene közt. Így kaphatott helyet a klasszikus muzsikusokból álló csapatban a népi cimbalmos Szabó Dániel, és a jazzénekes Karosi Júlia; zeneszerzők közül pedig Bach mellett Sosztakovics, Milhaud, Gershwin és Ginastera. Az ML korszaktól függetlenül minden zenei stílusra nyitott. Igazi Szabad Zenészek - repertoárbeli határok nélkül.

Adott tehát egy fiatal zenészekből álló együttes, mely sok szempontból szabad, nyitott s nem utolsó sorban bátor. Bátor, hiszen sokat kockáztat. Egy szokatlan felállást kell megszerettetnie a közönséggel. Sok múlik az előadókon, de talán még több a hangszerelőkön. Elbírja Bach ugyanazt az apparátust, mint Gershwin? Tud érvényesülni a gitár ugyanabban a darabban, ahol zongora, cselló és fuvola dübörög mellette? Az ML június 29-i koncertje, a márciusi bemutatkozó hangversennyel egyetemben, számomra inkább a hangszerelők megoldásairól szólt, mintsem az előadók képességeinek bizonyításáról. Az említett megoldásoknak pedig megvannak a maga határai. Igazi Szabad Zenészek - hangszerelési határokkal.

Annál is inkább a hangszerelésre terelődött a figyelem, hiszen a prelúdiumok végeláthatatlan sorát nem igazán követte a fúga szerepét betöltő "főétel". A műsor kizárólag előjátékokból, rövidebb tételekből és dalokból (ha cinikusan fogalmazok: önmagát bevezető prelúdium-előjátékokból) állt. Az apró darabok zeneileg nem terhelték le az agyat, így több figyelem jutott a hangzásra... Leszögezhetem, hogy az ML tagjai kifogástalanul játszottak. Néhány közös gitár-hárfa belépés ugyan pontatlanra sikerült, a csapat Gershwin Fascinating Rhythm című dalának Sáry Lászlónak dedikált Ávéd János-átiratában bizonyította, hogy a kamaramuzsikálás legfelső fokán áll. A folyamatos ritmuseltolásokat flottul, érthetően tolmácsolták.

Ha a zenészek kiválóságát alapállapotnak tekintem, úgy nincs más dolgom, mint elmélkedni egy keveset a hangszerelésekről. Azonnal ki kell emelnem: szerencsére az együttes nem ragaszkodott ahhoz, hogy minden darabban felvonultassa a teljes apparátust. A fuvolista Bán Máté Bach-átdolgozásai okosan 3-4 hangszerre íródtak. Hangszerelési prelúdiumnak nevezhető Bach h-moll prelúdiuma, melyet fuvola, klarinét (Szűcs Péter) és fagott (Fábry Bálint) szólaltatott meg. A Musikalisches Opferből kiválasztott tételek már merészebbek voltak. A hatszólamú ricercarban csaknem minden zenész részt vett. Ekkor jelentkeztek először a hangzásbeli aránytalanságok. A gitár (Környei Miklós) - még ha kissé csalva, erősítővel is szólalt meg - nem mindig tudott érvényesülni a dúsabb szakaszokban. A cimbalom (Gódor Erzsébet) és a hárfa (Papp Tímea) jobban kiszólt a hangtömegből, ám olykor ők is alulmaradtak. Előbbi hangszíne bármennyire is erőltetettnek tűnt az első pillanatokban, a hangverseny egyik legjobban sikerült húzásává vált. Egyedi tónusával a cimbalom képviselte leginkább azt a szabadságot, melyet az ML céljának tűzött ki. Csavart egyet a klasszikusokon úgy, hogy nem helyezte át őket teljesen idegen közegbe.

Épp az ellenkezőjét éreztem a cselló több belépésénél. Pintér Balázs hangszere olyannyira a klasszikus hangzás tősgyökeres tagja, hogy szokatlanul hatott az aznap esti audio-unikumban. Ráadásul egyedüli vonósként megszólalása még nagyobb feltűnést keltett. Viszont felettébb jól használták ki a fuvolát mint effekt-hangszer. A Pregun Tamás (zongora) és Környei Miklós által átdolgozott Ginastera: Amerikai prelúdiumok (kilenc a tizenkettőből) felfelé törő glissandói, illetve a Bán Máté hangszerelte Milhaud: Tango des Fratellini magas fekvésű repetíciói ordítottak a fuvoláért, és remekül szóltak rajta. Szűcs Péter különös színt vitt a játékba, mikor klarinétját basszusklarinétra cserélte, kitágítva ezzel az ML hangterjedelmét.

A Ginastera-prelúdiumok némelyikével - talán rövidségük miatt - nem tudtam azonnal megbarátkozni. A frappáns, gyakran egyetlen zenei gagre épülő tételek nem voltak jó táptalaj a hangszerelési kísérletezésnek. Máskor (pl. no. 3, Creole Dance) az ötletes felrakás kifejezetten erősítette az eredetileg szóló zongorára írt prelúdium hatásosságát. A Bach-, illetve Sosztakovics-opusoknál tapasztalt bizonytalanság eltűnt; több lett az előnyös, sikeres átdolgozás. Úgy tűnik, a szigorúan európai zene kevésbé tűr efféle változtatásokat. Az amerikai Gershwin, a dél-amerikai Ginastera, illetve a sokáig Dél-Amerikában élő Milhaud hangzásvilága sokkal fogékonyabb, sokkal kötetlenebb.

Záró produkcióként Gershwin dalait hallottuk. Karosi Júlia jazzénekesnő - a maga mikrofonjával - újabb aránybeli problémákat okozott. Az arányok ott álltak helyre igazán, ahol Karosi hangszerként használva hangját improvizált, és kíséret helyett valódi kamarapartnerként tekintett a mögötte helyet foglaló muzsikusokra. Összeértek, még inkább megértek a hangszínek, és magabiztosan előadott, harmonikus zene született.

A Musiciens Libres mindenképp valami új, nem csak a szó „fiatal" értelmében. S majd ha ebben az értelemben öregebbek és tapasztaltabbak lesznek, úgy majd az „innovatív" jelentőségük is jobban előtérbe kerül. Addig is sok felMLő zenét hallhatunk tőlük - természetesen határok nélkül...

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Vizuál

A színész, akinek Oscar-jelölést hozott, hogy összebilincselték Tony Curtis-szel

Sidney Poitier bahamai földművesek gyerekéből lett az első afroamerikai, aki Oscar-díjat kapott a legjobb férfi színész kategóriában. Kitaposta az utat a fehérek uralta Hollywoodban, mégis számos kritika érte az alakításait. Idén ünnepli 93. születésnapját.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sulyok Tamás karmester

Életének 90. évében elhunyt Sulyok Tamás magyar karmester, tanár. A Győri Filharmonikus Zenekar egykori igazgatóját otthonában érte utol a halál február 4-én – tudatta a szomorú hírt a társulat vezetőségével a karmester lánya, Sulyok Márta.
Klasszikus videó

Hegedűn játszott az agyműtétje közben, a sebész elveszett Mahlernél

Egy 53 éves brit muzsikus agyműtéten esett át. A hangszerét is vinnie kellett az operációra, hogy az orvosok ellenőrizni tudják, ne sérüljenek az agy más részei a beavatkozás közben.
Klasszikus bűnügy

Börtönbe megy a nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatott komolyzenét

A liverpooli nyugdíjas, aki túl hangosan hallgatta a ClassicFM-et, azt mondta a bírónak, verjék csak láncra. Huszonnégy hétre tették hűvösre.
Klasszikus mozart

Egész nap Mozart zenéje szól a tavasz első napján

Egy nap, tíz koncert a Concerto Budapesttel! Március 1. vasárnap délelőtt 11-től este 10-ig kizárólag Mozart zenéje tölti meg a Zeneakadémia koncerttermeit.