Klasszikus

Jazz a sörfesztiválon

2005.07.06. 00:00
Ajánlom
Mint arról már többször beszámoltam a Fidelio lapjain, a szlovákiai Ipolyságon minden nyáron és kora ősszel több jazz-világnagyság ad koncertet – hála a hangversenyeket szervező Ipolyság város pecsétje (Sigillum oppidi Saag) alapítványnak, illetve Makovínyi Pálnak, aki bámulatos energiával organizálja a programokat. A legjobb értelemben vett jazzdiplomata ő, aki az e sorok írójához hasonlóan kényelmes emberek számára szinte érthetetlen munkabírással és lelkesedéssel fáradozik egy-egy koncert létrehozásán, egy személyben látva el egy egész fesztiválszervező iroda munkáját.

Május 20-án, több évi előkészítés után Ipolyság végre vendégül láthatta a svéd Carl Orrje trióját (erről a koncertről ld. a Gyorsfénykép egy svéd jazztrióról című cikkünket), július 1-jén pedig az izraeli származású, de jónéhány éve már Amerikában élő Eldad Tarmu vibrafonos látogatott el a szlovák kisvárosba. Tarmu, aki különleges ütőhangszerén ma az egyik legígéretesebb rising star Amerikában, de talán az egész világon, pályájának kezdetén Bobby Hutcherson nyomdokain indult el, vagyis a vibrafon szabad improvizációs alkalmazási lehetőségeit kutatta. Ipolysági koncertjének hallgatósága is érzékelhette, hogy a kísérletezés ma sem idegen a négy verővel játszott harmóniák fiatal mesterétől. Mint Tarmu elmondta, életének nagy fordulópontja mégis akkor következett be, amikor megismerkedett Dave Pike művészetével. Tarmu úgy véli, ma szinte senki nem játszik olyan igénnyel vibrafonon, mint a jelenleg az USA nyugati partján élő, 1938-ban született mester, aki harminc éves korában Európába költözött, úgyhogy leghíresebb felvételeinek egy részét európai kísérőkkel készítette. A ma hatvanhét éves és már nem nagyon aktív Pike atyai barátja Tarmunak, aki viszont fáradhatatlanul utazik a világban, és mindenhol szívesen játszik a helyi tehetségekkel. A vibrafonos már többször fellépett a budapesti Jazz Gardenben és a Gödörben, játszott Erdélyben és a Vajdaságban, ahol Tóth Viktorral és Szandai Mátyással, valamint egy izraeli dobossal kvartettezett.

Ipolyságon is hamar otthonosan érezte magát, hiszen a hagyományos jazzt igen magas fokon művelő Nothing But Swing szlovák jazztrióval lépett színpadra. A szlovák hármas (Klaudius Kováč – zongora, Róbert Ragan – bőgő és Peter Solárik – dob) már több lemezen, például a vendégszólista nélkül felvett Soul Station-ön bizonyította, hogy swingelésben nem ismer lehetetlent, de a Tarmu-féle tört harmóniák, váratlan ritmikai fordulatok se hozták zavarba a rutinos besztercebányai zenekart. A nemzetközi kvartett főleg Tarmu–szerzeményeket adott elő, de a műsor végére egy-két standardet is tartogattak. Miután a műsorukat befejezték, egy tizenhét éves, de máris nagy tehetségnek mutatkozó helybéli kislány Klaudius Kováč kíséretében elénekelte Abhez Nature Boy című örökzöldjét. Maga a vibrafonos is, mint később elmondta, olyan tehetségesnek látja az előadót, hogy szeretné, ha jövőre részt vehetne a vibrafonos temesvári jazzkurzusán.

Úgy alakult, hogy Eldad Tarmu és a Nothing But Swing koncertje egybeesett az ipolysági sörfesztivállal, amelynek magyar sztárvendége a Bikini együttes volt. A hatalmas sörsátorban felállított színpadon először egy kicsit furcsán mutattak a jazzhangszerek, illetve a rövid hangpróbát tartó jazz-zenészek, de néhány perccel a koncert kezdete után megnyugodhattak a Tarmuék miatt a helyszínre látogató jazzrajongók, ugyanis a sör és a rockzene iránt érdeklődő vendégek példás türelemmel, sőt: figyelemmel hallgatták végig a kvartett hangversenyét, a Nature Boy-t éneklő Krisztinát pedig vastaps köszöntötte. Ipolyságon tehát muzsikusok és zenehallgatók – immár sokadszor – jelesre vizsgáztak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Vizuál

A Ruben Brandt és a Napszállta tarolt Sevillában

Milorad Krstic akció-thrillere a legjobb forgatókönyv, a legjobb elsőfilm és az andalúz forgatókönyvíró szövetség díját is elnyerte a sevillai filmfesztiválon, Nemes Jeles László filmjét pedig a legjobb európai koprodukciót megillető Eurimages-díjjal tüntették ki.
Klasszikus

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Tánc

Az arcukkal is táncolnak

Anton Lachky szlovák koregoráfus paradigmát váltott a Közép-Európa Táncszínházzal közös munkafolyamatban. Bebizonyította, hogy a táncos test nem ér véget a végtagok és a törzs mozgásánál. Arcot, hangot, konkrét gesztusokat adott nekik.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hegedű

„Szeretettel…” – Joachim József tanácsai hegedűsöknek

Brahms jóbarátja és műveinek tolmácsolója, Európa egyik legrangosabb hegedűművésze volt a 19. században Joachim József. Az idős mester Vecsey Ferencnek gyűjtött össze hat szabályt.
Klasszikus gyereknap

A 8 éves Máté vezényelhette a Budapesti Fesztiválzenekart

A Gyermekek Világnapján Fischer Iván átadta a pulpitust egy kisfiúnak: Máté Dvorák VI. szimfóniájából vezényelhetett az együttes élén.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Tíz fiatal tehetség vehette át a 2018-as Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában kedden a Müpában Budapesten.
Klasszikus ajánló

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.