Klasszikus

Jenufa – a rendező szemével

2004.03.08. 00:00
Ajánlom
Leoš Janáček operája egy különleges, valahol a realista ábrázolás és a görög sorstragédiák szimbolizmusának határán egyensúlyozó mű, amely egy zárt, archaikus közösségben zajló történetet mesél el.

Az elemelt megformálás kettősségét a rendezés során tudatosan vállaltam: a realista, pszichológiailag indokolt szerepábrázolásból kiindulva igyekeztem követni a zene expresszivitásából eredő érzelmi felfokozottságot, ami a darab folyamán Jenufa személyes történetét szinte mitológiai szintre emeli. Mindemellett tematikájában és esztétikájában az előadás egyfajta tisztelgés is a vizuális művészetek egyik legnagyobb mestere, Szergej Paradzsanov filmrendező előtt, aki az „Elfelejtett ősök árnyai” c. filmjében gyönyörűséges példáját adta a balladisztikus hangvételű, az egyszerre konkrét, ám ugyanakkor általánosabb érvényű történetmesélésnek. Ezt a megközelítést határozottan erősíti a díszletek és a jelmezek stilizáltsága, kortalansága is, így a 19. századi cseh-morva faluban játszódó események, tragédiák egyetemes emberi problémákká teljesednek ki.

Az alapkérdés jelen esetben is, mint minden klasszikus tragédiában, a sors, végzet determináltságában keresendő. Elkerülhetjük-e sorsunkat, megmásítható, megváltoztatható-e a végzet? Jenufa csupán báb a lét nagy játékában vagy beleszólhat ő is az események alakulásába? Megadatott-e egyáltalán az ember számára a választás, a döntés lehetősége jó és rossz között, vagy csupán sodródunk a közösség törvényeinek és a megfékezhetetlen szenvedélyek Szküllája és Kharübdisze között? És ha már elkövettük a bűnt, van-e lehetőségünk a megtisztulásra, a megújult élet katarzisára, vagy életünk végéig cipelnünk kell tetteink súlyát, a megváltás minden reménye nélkül?

Talán az egyik legfontosabb és legnehezebb kérdés, hogy a szereplők közül ki az, aki képes vállalni a sorsát, aki vállára veszi a keresztjét, és felemelt fejjel, de alázattal elfogadja az élet kihívását. Például Števa nem azáltal lett-e közvetve maga is gyilkos, hogy nem vállalta gyermekét, és ezzel kétségbeesett bűntett elkövetésébe sodorta Koštelnickát, a sekrestyés asszonyt? A szereplők viselkedése, tettei sajátos példázatként szolgálhatnak számunkra, amelynek során tanúi leszünk a főhősök belső vívódásának, egyfajta kitörési kísérletének a törvényszerűségek hálójából, ám a kimondatlanság, az elhallgatás, a bűn titka mindaddig béklyóként nehezedik rájuk, amíg az egyetlen valódi, ártatlan áldozat, a gyermek halálára fény nem derül.

Úgy gondolom, hogy a kisgyermek halála jelenti azt a húsba vágó jelet, ami mindannyiunk számára megrendítő felismerést hozhat, már amennyiben a szívünk nyitva áll az effajta jelzésekre: téves cselekedeteink, bűneink áldozatai legtöbbször nem mi vagyunk, hanem a legártatlanabbak. Úgy érzem, hogy – bár magát a tettet a sekrestyés asszony követi el – ebben a közösségben szinte mindenki részesévé lesz a bűnnek az elhallgatás cinkossága révén. A II. felvonás végére mintha a titok sírkamrájává válna az egész falu, és talán – a már eddig felgyülemlett bűnök következtében – ez az élet már nem élhető így tovább, szükség van egy ártatlan áldozatra, amely alapjaiban rengeti meg a darabban ábrázolt társadalom világrendjét.

Ugyanakkor mégsem ítélhetem el egyik szereplőt sem egyértelműen. Már csak azért sem, hogy én se ítéltessek, mivel különös, de talán szintén törvényszerű módon a darab megrendezése előtt és alatt az én személyes életem is hasonlóan embertpróbáló fordulatokat hozott, amelyekre talán éppen az előadás megrendezésén keresztül, a szerepek rendkívül érzékeny megformálóival, illetve munkatársaimmal közös alkotófolyamat révén találok válaszokat, értelmezési lehetőségeket. És talán éppen ez a művészet lényege: az alkotó személyiség tulajdon történetét igyekszik a mítosz szintjére emelni, hogy mindazt, ami a profán valóságban megoldhatatlannak tűnik, egy magasabb, ideálisabb valóságban élje át újra, de ott már ne elszenvedője, hanem teremtője legyen a történetnek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Színház

Ezekre az előadásokra küldenék el a politikusokat a színészek

Szégyen, Hamlet, A bajnok, Az ember tragédiája – többek között ezeket a produkciókat ajánlották azok a színházi alkotók, akiket a december 9-i tüntetésen kérdeztünk meg arról, mire hívnák el a politikai döntéshozókat.
Klasszikus

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Színház

Megszavazta a Parlament az új színháztörvényt

115 igen szavazattal elfogadta az Országgyűlés a kulturális törvénycsomagról szóló törvényjavaslatot, amely miatt hétfőn ezrek tüntettek a Madách téren.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus konferencia

Mi a helyzet a nőkkel a zenében?

Január 8-án és 9-én, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében szimpóziumot rendeznek a fenti kérdés megvitatására.
Klasszikus zongora

A 13 éves Rozsonits Ildikó sikere a grazi ifjúsági zongoraversenyen

Rozsonits Ildikó megnyerte a 13-15 évesek korosztályát, de a többi csoportban is akadnak magyar befutók a VI. Nemzetközi Ifjúsági Bartók Zongoraversenyen.
Klasszikus hír

Itt követheti élőben Martha Argerich koncertjét, ha már nem kapott jegyet!

December 12-én este fél 8-kor a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lép fel Martha Argerich. A hangverseny teltházas, de a Medici TV közvetíti. Mutatjuk, hol.
Klasszikus advent

Mozart átiratában hallható Händel Messiása

Az átirat Anger Ferenc rendezésében, Nádasdy Ádám új magyar fordításával csendül fel december 21-én az Erkel Színházban. A karácsonyi négy előadás szólistái Rácz Rita, Schöck Atala, Horváth István és Cser Krisztián, az Opera Zenekart és az Énekkart Kesselyák Gergely vezényli.
Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.