Klasszikus

Jessye Norman

2005.09.12. 00:00
Ajánlom
Az amerikai énekesnő, aki az 1980-as évek egyik legünnepeltebb drámai szopránja volt, 1945. szeptember 15-én, zenész családban született a Georgia állam-beli Augustában. Négy éves korában kezdett el spirituálékat énekelni a Mount Calvary Baptist Church-ben. Egy rádiós operaközvetítésnek köszönhetően lett operarajongó; Marian Anderson, Leontyne Price, illetve Nat Cole felvételei nagy hatással voltak rá.

Tizenhat éves korától a washingtoni Howard Universityn tanult énekelni, tanára Carolyn Grant volt. Ez időben az egyetemi kórusban énekelt, valamint a Lincoln Temple United Church of Christ szólistájaként is működött. 1965-ben megnyerte a „National Society of Arts and Letters” énekversenyt. 1967-ben diplomázott, majd tanulmányait Baltimoreban a Peabody Conservatory of Music-on, majd Ann Arborban a University of Michigan-en folytatta Elizabeth Mannion és Pierre Bernac irányításával. 1968-ban megnyerte a Bajor Rádió Nemzetközi Zenei Versenyét. Ez volt a közvetlen előzménye nyilvános bemutatkozásának: Berlinben a Tannhäuser Elisabeth-jeként debütált 1969-ben.

Hamar megnyílt az út számára Európa nagyvárosaiba: 1971-ben Firenzében debütált, 1972-ben a milánói Scalában Verdi Aida című operájában mutatkozott be, majd a londoni Covent Gardenben is fellépett. Koncerténekesnőként szerepelt New Yorkban (1973) és Észak-Amerika más városaiban is (1976-77), de az Egyesült Államokban operaszínpadra először csak 1982-ben lépett (Philadelphia, Dido és Aeneas). A Metropolitan-ben az operaház 1983-as szezonnyitó előadásán debütált. 1997-ben vonult vissza. Ugyanebben az évben humanitárius erőfeszítéseiért és művészi tevékenységéért elnyerte az „United States Kennedy Center Honor” kitüntetést.

Jessye Norman opera- és koncerténekesként, kamaraprodukciók fellépőjeként, szimfonikus zenekarok partnereként és jazz-előadóként egyaránt ismertté vált. Szólóestjein Schubert, Mahler, Wagner és Brahms dalait éppúgy sikerrel énekelte, mint Satie, Messiaen és kortárs amerikai szerzők kompozícióit. Igen nagy operaszerep-repertoárt tudhatott magáénak Rameau-tól Berliozon át Schoenberg és Bartók műveiig. Leghíresebb alakításait többek között Verdi Aidájában (címszerep), Berlioz A trójaiak című operájában (Cassandra), illetve Schoenberg Várakozás című művében nyújtotta. A világ leghíresebb operaházaiban és fesztiváljain lépett fel (Covent Garden, Scala, Bécsi Állami Opera, Berlini Német Opera, Chicagói Opera, Aix-en-Provence-i és Salzburgi Fesztivál). Felvételei számos nemzetközi díjat nyertek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Lemondja tervezett bemutatóját a Rózsavölgyi Szalon a kultúr-tao körüli bizonytalanság miatt

A magánszínház közleményt adott ki, amelyben azt írják, színházakat is érintő finanszírozási bizonytalanság miatt kényszerülnek erre a lépésre.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.