Klasszikus

Jó zenészek egy jó zenekarból

2005.12.20. 00:00
Ajánlom
Nem tudnám megmondani, mióta vannak kamarakoncertek a Fesztiválzenekar próbatermében, de egy évtizede biztosan. Igaz, régi hagyománya van annak is, hogy a világ vezető zenekarainak (rendszerint) első pultjaiból vonósnégyes alakul. A december 18-ai hangverseny e kettős hagyományra épült, az est főszereplője az Eckhardt Vonósnégyes volt.

De mielőtt Sosztakovics és Mendelssohn egy-egy kvartettjét megszólaltatták volna, meghallgathattunk Brahms op. 40-es Kürttrióját is. A műsorválasztás és az est ilyen felemás összeállítása talán vitathatónak tűnhetett a koncert előtt. De a puding próbája az, hogy megeszik.

Brahms op. 40-es műve egyáltalán nem látványos, inkább izgalmas mű, mely mindhárom szólamot komoly feladat elé állítja. Különösen a kürtszólam igen érzékeny. De talán épp Bereczky Dávid miatt volt érdemes elővenni ezt a darabot. Igen árnyalt, bakik és gikszerek nélküli előadásához méltó partner volt a hegedűs, Rácz József. A zongorista, Réti Balázs eleinte talán kívül rekedt a produkción, különösen az első tételben éreztem úgy, hogy sem az arányok, sem az együttrezdülés nem tökéletes – később sokkal egységesebbé vált a trió. A harmadik tétel világvége-hangulatú sivársága pedig Brahmsnak azt a schumanni arcát mutatta tökéletes értelmezésben, amelyet nem könnyű szeretni, de amely modernségével mindig meglep. A negyedik tétel sokkal látványosabb játékossága oldotta a feszültséget.

Ezután következett az est fő műsorszáma, Sosztakovics Drezdai vonósnégyese. Az Eckhardt-vonósnégyes (Eckhardt Violetta, Sipos Gábor, Bodolai Cecília, Markó György) az első taktusban megadták a mű és az előadás alaptónusát. A szekund, a brácsa és a cselló visszafogott, matt tónusa felett a prímszólamot előadó koncertmester fényesebb, energikusabb játékmódja tökéletesen illik a műhöz: elég arra gondolnunk, hány sokütemes tartott hang hallható a kísérőszólamokban. A négy zenész összeszokott együttesként zenélt, hol kegyetlenül, erőszakosan, a vadabb hangzástól sem riadva vissza, a harmadik tételben keserű humorral – a két szélső tételben pedig épp fájdalmas szépségű, meleg, vibrált hangokkal érzékeltetve a mű depressziós, a legmélyén mégis életigenlő, legalábbis az életet visszasíró világát. Komoly, nagy előadást hallhattunk, mely bármely jelentős hangversenyteremben nagy tapsot érdemelne.

A szünet utánra maradt a Beethoven-utánérzésektől nem mentes Mendelssohn-mű, az a-moll vonósnégyes. A darabban nemcsak a hangnemileg rokon op. 132-es Beethoven-műre találhatunk utalást, de pl. a zárótétel eleje az op. 135-ös F-dúrra emlékeztet – Mendelssohn tanulóévei ezek, kicsit mindenütt több a hang, kevésbé transzparens a hangzás, mint a mintául szolgáló szerző bármely vonósnégyesében, így is kimondottan szép zene ez. Különösen, ha az Eckhardt-vonósnégyes játssza. Bodolai Cecília brácsajátéka – különösen a szólisztikus részeknél – talán nem tűnt annyira határozottnak, mint a többieké, de ő is nagyszerű kamarajátékos, kísérőként hallatlanul precíz. Az együttes vezetője nagyszerűen irányít, hegedülése pedig éneklő, az íveket csodálatosan rajzolja meg. A szekund markánsan eltérő hangja szándékosnak is mondható, Markó György csellóhangja pedig nagyon szép, meleg, játéka pontos és határozott. Így egyetlen hiányérzet maradt bennem a mű elhangzása után: hogy miért nem hallhattunk ráadást.

A jó zenekar jó zenészekből áll. Ezt bizonyította a vasárnapi koraesti koncert.

(2005. december 18. 17:00 BFZ Próbaterme; A Budapesti Fesztiválzenekar művészeinek koncertje; Brahms: Esz-dúr trió, op. 40; Sosztakovics: 8. c-moll vonósnégyes, op. 11; Mendelssohn: a-moll vonósnégyes, op. 13; km.: Bereczky Dávid (kürt), Rácz József (hegedű), Réti Balázs (zongora), Eckhardt Vonósnégyes (Eckhardt Violetta, Sipos Gábor - hegedű, Bodolai Cecília - brácsa, Markó György - cselló)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.
Vizuál

Amit ne hagyjon ki a Múzeumok Éjszakáján

Hasznos tudnivalók és szerkesztőségünk tagjainak tippjei.
Színház

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Zenés színház

Lőrinczy György: Ezen az úton mennék tovább

Az Operettszínház főigazgatója büszke arra, hogy sokszínű intézményt vezethet és újfajta közönséget vonz a színházuk. A kultura.hu-nak adott interjúban azt is bejelentette, újra pályázik a vezetői pozícióra.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.
Klasszikus hír

Senki nem akart négyoldalas Mozart-kéziratot venni 163 millióért

A Figaro házassága utolsó felvonásának egyik zenei vázlata az előzetes becslések szerint 500 ezer euróért kelhetett volna el egy árverésen. Nem vette meg senki.
Klasszikus ajánló

„A kezdetekben minden zene kamarazene volt”

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás világhírű hegedűművészek által alapított Fesztiválakadémiát június 23-29-ig rendezik a Liszt Ferenc Zeneakadémián.