Klasszikus

Johann Pachelbel

2004.08.30. 00:00
Ajánlom
Német orgonista és zeneszerző. 1653. szeptember 1-jén keresztelték meg Nürnbergben; ugyanitt halt meg 1706. március 3-án. Zenei képzése is ebben a városban folyt Heinrich Schwemmer és Georg Kaspar Wecker irányítása alatt.

20 évesen segédorgonista lett Bécsben a Stephanskirche-ben J. K. von Kerll mellett. 1677-ben Eisenachban töltött be orgonista állást, ahol személyes ismeretséget kötött J. S. Bach apjával, illetve Johann Sebastian testvérét, Johann Christophot tanította. A következő évtől Pachelbel az erfurti Predigerkirche orgonistája volt. Itt jelentek meg korálvariációi 1683-ban Musicalische Sterbens-Gedancken címmel. Ugyanitt látott napvilágot a két scordaturált hegedűre és basso continuora írt 6 partita, a Musicalische Ergötzung 1691-ben. 1690-től Pachelbel Stuttgartban udvari, 1692-től Gothában városi orgonista volt. 1695-ben visszatért szülővárosába, Nürnbergbe, ahol a Sebalduskirche orgonistája lett. 1699-ben itt adták ki nyomtatásban Hexachordum Apollinis című áriavariációját. Kéziratban 70 további vokális kompozíció, 70 korálfeldolgozás, kamarazene és számos egyéb mű maradt fenn tőle.

Pachelbel kora egyik legnagyobb orgonistája volt. Zeneszerzőként is elsősorban a billentyűs zenét preferálta, amelybe a variációs technika és a cantus firmushoz kötött ellenpont, a középnémet stílus dominanciája mellett olasz elemeket is beépített (ária, virtuóz jelleg). Ennek a két stílusnak az egyesítése a legnagyobb zeneszerzői vívmány Pachelbel életművében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Zenés színház

Feladat sosem találja készületlenül – Misura Zsuzsa születésnapjára

A Liszt Ferenc-díjas szoprán, Misura Zsuzsa 1973-ban kezdte pályafutását a Magyar Állami Operaházban, amelynek örökös tagja. A napokban ünnepelte 75. születésnapját, ennek alkalmából köszöntjük őt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.
Klasszikus ajánló

Könnyed kortárs kalandok az Óbudai Társaskörben

A Budapest Saxophone Quartet szaxofonosaival folytatódik a kortárszenei sorozat, először ad magyar nyelvű sanzonestet Szilágyi Enikő, lesz filmvetítés, visszatérnek Seress Rezső-slágerei, nem maradnak el az operarészletek, lesz medley és mashup – az Óbudai Társaskör februári kínálatából szemezgettünk.
Klasszikus ajánló

Berlioz ritkán hallható brácsaversenyét adja elő Szűcs Máté

A Harold Itáliában is elhangzik a Nemzeti Filharmonikusok koncertjén, amelyet a Müpa után a Pesti Vigadóban is megismétel az együttes.
Klasszikus nagybőgő

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Klasszikus macska

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.