Klasszikus

John Cage csendje tartalmasabb, mint gondolnánk

2018.06.09. 09:15
Ajánlom
A zeneszerző leghíresebb műve, a 4'33 nem csupán üres, konceptualista performansz. A mű kézirata rengeteget elárul John Cage zenefelfogásáról, amiben a Zen tanításai is megjelennek.

A 4'33" legtöbb előadásában a zongorista csendben ül a hangszere előtt, és szuggesztíven néz maga elé, a kottára. Biztosan sokaknak megfordult már a fejében, vajon mi lehet írva a titokzatos lapokra – és biztos arra a megoldásra jutottak, hogy valószínűleg semmi. Ez nagy tévedés. Ahogy az itt látható, a kotta egyáltalán nem hasonlít semmilyen más kottára. Gondosan, kézzel megrajzolt függőleges vonalakat tartalmaz, amik az idő egységeit térbeli egységekként ábrázolják. Ez John Cage időarányos jelölése, ahogy az a 4. oldalból ki is derül, ahol azt írja: 1 page=7 inches=56 seconds (1 oldal=1 inch=56 másodperc). Irwin Kremen, akinek Cage dedikálta a darabot, így magyarázta a rejtélyes képletet: 

A kottában Cage nem relatívvá, hanem egzakttá tette az időtartamot, a darab egyetlen zenei komponensét. Gyakorlatilag a valós idő a mű egyetlen és alapvető dimenziója. És ahol az idő az elsődleges dolog, maga a változás, a folyamat aktusa határozza meg a dolgok természetét. Így lehetne találóan leírni ezt a csendes művet, amelyben meghatározatlan hangok szűrődnek át az időn. És ezek a hangok előadásról előadásra változnak.

Cage433-120813.jpg

John Cage: 4133 című művének előlapja (Fotó/Forrás: Wikipedia)


Sokan gondolták úgy, hogy a 4'33" nem több egy fricskánál. Vagy ha több is, mint fricska, hát egy játékos performansz. Julian Dodd filozófus szerint a 4'33" nem zene, hanem egy darab a zenéről. De ha úgy véljük, Cage műve csupán valamiféle metaanalízis, elvétjük annak lényegét. Cage is elutasította azt az elgondolást, miszerint darabja konceptuális ujjgyakorlat volna. Egy interjúban éles különbséget tett a music (zene) és sound (fordítsuk ezt hangzásnak) között. Utóbbit személytelen minőségnek gondolja, ami ugyanakkor egy nagyon pozitív, szükséges tulajdonsága is, mivel az sem nem érzelmes, sem nem analitikus. „A hangzás (sound) nem kritizál, nem interpretál, nem bonyolít: nem beszél hozzánk. Egyszerű”. Szerinte a zene és a nem-zene között hamarosan eltűnik a különbség és – ahogy Cage Kantot idézi – „a zenének nem kell jelentenie semmi konkrétat”, semmivel sem többet, mint a hangok véletlenszerű egymásutánját – önmagát.

John Cage-re köztudottan hatott a zen buddhizmus, de ahelyett, hogy a hosszas némasággal járó zazent gyakorolta volna, az általa „illendő fegyelemre” keresztelt magaviseletre szorítkozott. Ez nála természetesen a zeneszerzésben nyilvánult meg. Ahogy Kay Larsen a róla írt biográfiájában idézi őt:

Ahelyett, hogy a Zen Buddhizmus formális előírásainak útját gyakorolnám, úgymint keresztbe tett lábbakkal ülve meditálni hosszú percekig, úgy döntöttem, az »illendő fegyelmet« én arra a területre alkalmazom, ami iránt elköteleződtem, tehát a zenére. És ezt ugyanolyan komolysággal fogom végezni, mint a keresztbe tett lábakkal való ülést, nevezetesen a kockázatvállalást, vagyis, hogy döntések, állítások megtétele helyett kérdéseket fogok feltenni a zenémmel”.

GettyImages-89116365-120919.jpg

John Cage 1966-ban Washington Dc-ben adott koncertje közben (Fotó/Forrás: Getty Images / Rowland Scherman)


Cage nagyon szerette a Zen példabeszédeket, és Suzuki mester története az igaz sárkányról megihlette őt az alkotásban.

Az igazi sárkány története

Dógen Zendzsi azt mondja, hogy ne legyünk olyanok, mint a vak ember, aki megpróbálja kitalálni, milyen egy elefánt. Ha ez a vak megérint egyet, azt hiheti, az olyan, mint egy fal, egy köpeny vagy egy darab deszka. De az igazi elefánt semmiben sem hasonlít ahhoz. És ne legyetek olyanok sem, mint Seiko.

Élt Kínában egy Seiko nevű férfi, akit elbűvöltek a sárkányok. Állandóan sárkányokat készített, a háza is sárkány alakú volt, és sárkányfigurák díszítették. Szóval egy nap megjelent nála egy valódi sárkány, mivel azt gondolta, hogy ha ez a férfi ennyire szereti a sárkányokat, biztos neki is örül majd. Seiko viszont halálra rémült, és kardot rántott. A valódi sárkány elfutott. „Ne legyetek olyanok, mint Seiko” – int Dógen. Ha fából akarod kifaragni a saját sárkányodat, sohasem látod meg az igazit.

Suzuki értelmezésében azok számára, akik csupán a formában és színben hisznek, az igazi sárkány csupán egy képzeletbeli állat, ami nem létezik. De a buddhisták számára a valóság kétféle módon értelmezhető: formával és színnel, vagy forma és szín nélkül. Ennek fényében Cage „csendes” darabja legalább annyira a valóság megértésének egy speciális útja, mint amennyire egy expresszív eszközökkel operáló zenemű. Cage maga írja azt a Silence című írásában, hogy „soha nem lesz csend”.

Ennek tudatában tehát joggal gondolhatjuk, hogy a 4'33 egy felhívás arra, hogy halljuk meg az igazi sárkány hangját.

(forrás: Open Culture)

John Cage, a szabadulóművész

Kapcsolódó

John Cage, a szabadulóművész

Az avantgárd zene egyik legnagyobb alakjának performanszai, előadásai, írásai és képzőművészeti alkotásai is legalább annyira jelentősek mint zeneművei. A Ludwig Múzeum november 23-án megnyílt tárlata épp erre a sokoldalúságra mutat rá. A kiállítás február 17-ig tart nyitva.

Bírod a csöndet 4 perc 33 másodpercig?

Bírod a csöndet 4 perc 33 másodpercig?

Egy csapat fiatal táncos akciózik, készít filmet és mutat be egy John Cage szellemiségéből inspirálódó előadást június 10-én és 11-én a Trafóban.

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

Ilyenek a Jancsó-filmek 2 és fél percben!

Jancsó Miklós születésének 100. évfordulója alkalmából a Jancsó-filmek ikonikus jeleneteiből készült montázsfilmet tett közzé a Nemzeti Filmintézet videómegosztó csatornáján.
Jazz/World

Elhunyt Baksa-Soós János "beat"-legenda, képzőművész

A Kex együttes egykori énekese, Január Herceg Tova ICY hosszú betegség után, 73 éves korában hunyt el - adta hírül a Magyar Narancs.
Klasszikus

Elhunyt Szilvágyi Sándor gitárművész

Életének 57. évében elhunyt Szilvágyi Sándor Artisjus- és Liszt Ferenc-díjas gitárművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára – tudatta a Zeneakadémia.
Zenés színház

Akit a hivatásszeretet éltet – 10 érdekesség Lehoczky Zsuzsáról

Idén júliusban ünnepelte 85. születésnapját Lehoczky Zsuzsa. A Nemzet Színésze, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, a Budapesti Operettszínház örökös tagja hét évtizedes pályafutása alatt szinte minden fontosabb szubrett-szerepet eljátszott, neve összeforrt az operettjátszás nagy korszakával és a magyar musical születésével. Szeptember 27-én jubileumi gálát rendeznek a tiszteletére a Budapesti Operettszínházban, ahol pályatársai, barátai köszöntik.
Plusz

Több száz éve kortárs – Beszélgetés Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával

Kultúrával telik meg a tér, az utca, a kirakat: a Budapesti Őszi Fesztivál a hagyományos művészeti terek mellett a hétköznapjainkba is táncot, színházat, irodalmat, képzőművészetet hoz. Gáspár Mátéval, a Budapesti Őszi Fesztivál programigazgatójával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Fűben-fában muzsika – Vadászati gálakoncert a Müpában

Ember és természet viszonyának zenetörténeti áttekintését hallgathatták végig, akik ellátogattak az „Egy a Természettel” – Vadászati és Természeti Világkiállítás gálakoncertjére, mely a barokktól a 21. századig vonultatott fel természeti és vadászati témájú zeneműveket.
Klasszikus ajánló

Szerelmi ajándék, haláltánc és géphangok – Sorvezető egy Sosztakovics-kamaraesthez

Baráti Kristóf, Várdai István és Fejérvári Zoltán koncertjét hallgathatja meg a közönség szeptember 29-én a Zeneakadémián, a műsoron Dmitrij Sosztakovics 20. századon átívelő életművének három markánsan elkülönülő darabja szerepel.
Klasszikus gyász

Elhunyt Szilvágyi Sándor gitárművész

Életének 57. évében elhunyt Szilvágyi Sándor Artisjus- és Liszt Ferenc-díjas gitárművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára – tudatta a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Európai körutazás a tánc nyelvén: Erdélytől Örményországon át Spanyolországig a Liszt Ünnepen

Az első Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál nevéhez méltóan a kontinens különböző szegleteit hozza el a magyar fővárosba október 8. és október 24. között, mégpedig nem is akármilyen előadások formájában! A tánc- és mozgásművészet legkülönfélébb műfajai invitálják kulturális utazásra a nézőket: flamenco, néptánc, balett és fizikai színház várja a közönséget.
Klasszikus ajánló

Brahms, magyar zene és kortárs darabok a Concerto Budapest évadában

A Bartók, Liszt és Josef Suk műveinek szentelt évadnyitó dupla koncert után az ősz folyamán több rövid fesztivál is megvalósul a zenekar szervezésében, elsőként októberben a Magyar Kincsek Ünnepe.