Klasszikus

John Cage csendje tartalmasabb, mint gondolnánk

2018.06.09. 09:15
Ajánlom
A zeneszerző leghíresebb műve, a 4'33 nem csupán üres, konceptualista performansz. A mű kézirata rengeteget elárul John Cage zenefelfogásáról, amiben a Zen tanításai is megjelennek.

A 4'33" legtöbb előadásában a zongorista csendben ül a hangszere előtt, és szuggesztíven néz maga elé, a kottára. Biztosan sokaknak megfordult már a fejében, vajon mi lehet írva a titokzatos lapokra – és biztos arra a megoldásra jutottak, hogy valószínűleg semmi. Ez nagy tévedés. Ahogy az itt látható, a kotta egyáltalán nem hasonlít semmilyen más kottára. Gondosan, kézzel megrajzolt függőleges vonalakat tartalmaz, amik az idő egységeit térbeli egységekként ábrázolják. Ez John Cage időarányos jelölése, ahogy az a 4. oldalból ki is derül, ahol azt írja: 1 page=7 inches=56 seconds (1 oldal=1 inch=56 másodperc). Irwin Kremen, akinek Cage dedikálta a darabot, így magyarázta a rejtélyes képletet: 

A kottában Cage nem relatívvá, hanem egzakttá tette az időtartamot, a darab egyetlen zenei komponensét. Gyakorlatilag a valós idő a mű egyetlen és alapvető dimenziója. És ahol az idő az elsődleges dolog, maga a változás, a folyamat aktusa határozza meg a dolgok természetét. Így lehetne találóan leírni ezt a csendes művet, amelyben meghatározatlan hangok szűrődnek át az időn. És ezek a hangok előadásról előadásra változnak.

Cage433-120813.jpg

John Cage: 4133 című művének előlapja (Fotó/Forrás: Wikipedia)


Sokan gondolták úgy, hogy a 4'33" nem több egy fricskánál. Vagy ha több is, mint fricska, hát egy játékos performansz. Julian Dodd filozófus szerint a 4'33" nem zene, hanem egy darab a zenéről. De ha úgy véljük, Cage műve csupán valamiféle metaanalízis, elvétjük annak lényegét. Cage is elutasította azt az elgondolást, miszerint darabja konceptuális ujjgyakorlat volna. Egy interjúban éles különbséget tett a music (zene) és sound (fordítsuk ezt hangzásnak) között. Utóbbit személytelen minőségnek gondolja, ami ugyanakkor egy nagyon pozitív, szükséges tulajdonsága is, mivel az sem nem érzelmes, sem nem analitikus. „A hangzás (sound) nem kritizál, nem interpretál, nem bonyolít: nem beszél hozzánk. Egyszerű”. Szerinte a zene és a nem-zene között hamarosan eltűnik a különbség és – ahogy Cage Kantot idézi – „a zenének nem kell jelentenie semmi konkrétat”, semmivel sem többet, mint a hangok véletlenszerű egymásutánját – önmagát.

John Cage-re köztudottan hatott a zen buddhizmus, de ahelyett, hogy a hosszas némasággal járó zazent gyakorolta volna, az általa „illendő fegyelemre” keresztelt magaviseletre szorítkozott. Ez nála természetesen a zeneszerzésben nyilvánult meg. Ahogy Kay Larsen a róla írt biográfiájában idézi őt:

Ahelyett, hogy a Zen Buddhizmus formális előírásainak útját gyakorolnám, úgymint keresztbe tett lábbakkal ülve meditálni hosszú percekig, úgy döntöttem, az »illendő fegyelmet« én arra a területre alkalmazom, ami iránt elköteleződtem, tehát a zenére. És ezt ugyanolyan komolysággal fogom végezni, mint a keresztbe tett lábakkal való ülést, nevezetesen a kockázatvállalást, vagyis, hogy döntések, állítások megtétele helyett kérdéseket fogok feltenni a zenémmel”.

GettyImages-89116365-120919.jpg

John Cage 1966-ban Washington Dc-ben adott koncertje közben (Fotó/Forrás: Getty Images / Rowland Scherman)


Cage nagyon szerette a Zen példabeszédeket, és Suzuki mester története az igaz sárkányról megihlette őt az alkotásban.

Az igazi sárkány története

Dógen Zendzsi azt mondja, hogy ne legyünk olyanok, mint a vak ember, aki megpróbálja kitalálni, milyen egy elefánt. Ha ez a vak megérint egyet, azt hiheti, az olyan, mint egy fal, egy köpeny vagy egy darab deszka. De az igazi elefánt semmiben sem hasonlít ahhoz. És ne legyetek olyanok sem, mint Seiko.

Élt Kínában egy Seiko nevű férfi, akit elbűvöltek a sárkányok. Állandóan sárkányokat készített, a háza is sárkány alakú volt, és sárkányfigurák díszítették. Szóval egy nap megjelent nála egy valódi sárkány, mivel azt gondolta, hogy ha ez a férfi ennyire szereti a sárkányokat, biztos neki is örül majd. Seiko viszont halálra rémült, és kardot rántott. A valódi sárkány elfutott. „Ne legyetek olyanok, mint Seiko” – int Dógen. Ha fából akarod kifaragni a saját sárkányodat, sohasem látod meg az igazit.

Suzuki értelmezésében azok számára, akik csupán a formában és színben hisznek, az igazi sárkány csupán egy képzeletbeli állat, ami nem létezik. De a buddhisták számára a valóság kétféle módon értelmezhető: formával és színnel, vagy forma és szín nélkül. Ennek fényében Cage „csendes” darabja legalább annyira a valóság megértésének egy speciális útja, mint amennyire egy expresszív eszközökkel operáló zenemű. Cage maga írja azt a Silence című írásában, hogy „soha nem lesz csend”.

Ennek tudatában tehát joggal gondolhatjuk, hogy a 4'33 egy felhívás arra, hogy halljuk meg az igazi sárkány hangját.

(forrás: Open Culture)

John Cage, a szabadulóművész

Kapcsolódó

John Cage, a szabadulóművész

Az avantgárd zene egyik legnagyobb alakjának performanszai, előadásai, írásai és képzőművészeti alkotásai is legalább annyira jelentősek mint zeneművei. A Ludwig Múzeum november 23-án megnyílt tárlata épp erre a sokoldalúságra mutat rá. A kiállítás február 17-ig tart nyitva.

Bírod a csöndet 4 perc 33 másodpercig?

Bírod a csöndet 4 perc 33 másodpercig?

Egy csapat fiatal táncos akciózik, készít filmet és mutat be egy John Cage szellemiségéből inspirálódó előadást június 10-én és 11-én a Trafóban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

HVG: Kiszivárgott az SZFE huszonhat új oktatójának neve

Eljuttatták a hvg.hu-hoz az összes olyan főállású oktató nevét, akik újonnan kerültek a Színház- és Filmművészeti Egyetem állományába.
Színház

Szarka Gábor az SZFE-ről: „Egészen megdöbbentő állapotokat találtunk”

Péntek este Szarka Gábor a Hír TV Magyarország élőben című műsorában reagált az elmúlt napok SZFE-vel kapcsolatos híreire és vádjaira, hangsúlyozva, hogy minden intézkedés a hallgatók érdekeit szolgálja.
Zenés színház

„Nessun dorma” – Minek köszönheti rendkívüli népszerűségét Puccini operaáriája?

„Vincerò! Vincerò-ò-ò!!!” – És a fejünkben máris megszólal Pavarotti hangja, amint elnyújtva a magas H hangot, üdvrivalgásra készteti a stadionok közönségét. Kerülőúton vált Puccini áriája mindenki kedvencévé, és egy futball-világbajnoksággal indult az egész.
Vizuál

Tiziano-kiállítással ünnepli fennállásának 130. évfordulóját a bécsi Szépművészeti

Az évforduló alkalmából ingyenjeggyel és Tiziano-kiállítással kedveskedik látogatóinak a Kunsthistorisches Museum.
Zenés színház

„Ez egy olyan történelmi pillanat, amelyben nagyon komoly döntéseket kell hozni” – Szabó Magda klasszikusa az Operett Online-on

Decemberben nagy sikerrel debütált az Operett Online képernyőjén az Abigél, Szabó Magda kultikus regényének musical-változata. A megújult szereposztással közvetített előadás egy csodálatos történet szeretetről, lemondásról, küzdelemről és persze a szerelemről. De mit adhat nekünk ma Abigél?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Koncertfelvételek – Hegedűs Endre – Chopin: Esz-dúr noktürn

A Koncertfelvételek a Pesti Vigadóban sorozat első részében Hegedűs Endre Liszt- és Kossuth-díjas zongoraművész Chopin Esz-dúr noktürnjét adja elő a Déli teremben.
Klasszikus gyász

Elhunyt Pejtsik Árpád gordonkaművész, pedagógus

Szűk családi körben vesznek búcsút Pejtsik Árpád György zenepedagógus, gordonkaművész, zeneszerzőtől január 29-én a Kispesti temetőben.
Klasszikus ajánló

Budapest, Amszterdam és Berlin együtt ünnepli Fischer Iván 70. születésnapját

Január 20-án ünnepli hetvenedik születésnapját Fischer Iván. A jeles alkalomból az általa is alapított Budapesti Fesztiválzenekar az amszterdami Concertgebouworkest és a Konzerthausorchester Berlin együttesekkel közös, az interneten közvetített koncertösszeállítással készül.
Klasszikus hír

Megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar

Egy december 23-i hivatalos értesítést szerint legkésőbb 2021. május 31-én megszűnhet a Duna Szimfonikus Zenekar – tudta meg a Zene-Kar.hu. A levél szerint az ügy mögött Kásler Miklós, az emberi erőforrások miniszterének döntése áll, aki Alapítói Határozatában ezt a dátumot jelölte meg.
Klasszikus zenehallgatás

VIDEÓ: Baráth Emőke korai Mozart-áriát énekel

Szerelemi riválisáról énekel és csendben szenved Mozart operahőse, Sifare. A „Soffre il mio cor con pace” című áriát Baráth Emőke előadásában halljuk egy tavalyi, pécsi koncertről.