Klasszikus

Jön a Kelemen-Kokas házaspár nyári fesztiválja, a Fesztiválakadémia

2019.05.07. 15:50
Ajánlom
A július 20-28. között megrendezett Fesztiválakadémia Budapest fellépői között van Joshua Bell és José Gallardo is.

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás házaspár művészeti vezetésével megvalósuló Fesztiválakadémia Budapest ötlete még 2002-ben merült fel, amikor Kelemen Barnabás a Zeneakadémia hegedűtanári állására nyújtotta be pályázatát. Ebben fogalmazódott meg először a gondolat, hogy szerencsés volna Budapest számára, ha nyaranta egy kamarazenei fesztiválnak adna otthont a Zeneakadémia, és a patinás épület élettel, a főváros szíve pedig zenével telne meg.

Az elmúlt években káprázatos művészek léptek fel a hangversenyein: Vilde Frang, Nicolas Altstaedt, Shlomo Mintz, Maxim Rysanov, Kocsis Zoltán, Fenyő László, Alina Ibragimova, Shai Wosner, és a sor hosszan folytatható. Az alapgondolat viszont kezdettől fogva az volt, hogy a Fesztiválakadémia ne „egyszerű” kamarazenei fesztivál legyen.

Nevének és az otthonául szolgáló legendás intézménynek megfelelően a Fesztiválakadémia Budapest a jövő muzsikusainak nevelését is elsődleges céljának tekinti.

Kezdettől fogva központi szerepet kaptak tehát a fesztivál életében az előadások és a mesterkurzusok (utóbbiak muzsikus növendékeknek éppúgy szólnak, mint műkedvelőknek), 2017 óta pedig része a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny is, amelyet tizenkilenc év alatti hegedűsöknek hirdetnek meg. A zsűri elnöki tisztét Shlomo Mintz tölti be, a zsűritagok között pedig a világ legjelentősebb hegedűtanárai kapnak helyet.

Miként a megelőző években, idén is három „pilléren” áll a fesztivál. A világ legkeresettebb és legjelentősebb művészei adnak kamarazenei hangversenyeket, amelyeken a zeneirodalom slágerei (Vivaldi Négy évszak, vagy Schubert Pisztrángötöse) éppúgy elhangoznak, mint valódi ritkaságok (például Pierre Boulez Messagesquisse című hétcsellós darabja, illetve két ősbemutató fiatal magyar zeneszerzőktől).

A legrangosabb nemzetközi professzorok tartanak mesterkurzusokat, amelyre szerte a világból érkeznek zeneakadémista növendékek. És újra megrendezik a hegedűversenyt, amelyre több mint hatvan diák jelentkezett három földrészről.

Évekre előre lekötött komolyzenei világsztárok, Joshua Bell, Vilde Frang, Alina Ibragimova, Maxim Rysanov, Dejan Lazič, Ránki Dezső, José Gallardo és sokan mások úgy érkeznek a Budapestre, mintha hazatérnének. A gondolatiság és tartalom tekintetében, a múlt évhez hasonlóan, Fazekas Gergely zenetörténész erősíti a művészeti vezetés csapatát.

FBAFelvegiAndrea6-154737.jpg

Kelemen Barnabás, Kokas Katalin, Szabó Stein Imre és Fazekas Gergely (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

Ehhez a három pillérhez kapcsolódnak különböző kísérőprogramok.

Dobos Tamás fotókiállítása, esti koncert a Széchenyi fürdőben, zenés séta Budapest legszebb könyvtárai között, privát koncertek a történelmi Hubay-szalonban, színészek felolvasásai, élőzenés zenetörténeti előadások, kerekasztal-beszélgetések, és éjszakába nyúló, autentikus kávéházi cigányzenével kísért vacsorák. Az Országház kupolacsarnokában Liszt Ferenc Koronázási miséjéből adnak elő két tételt államiságunk legfőbb jelképe, a Szent Korona tiszteletére.

Az idei fesztivál

A görög mitológiában Khaosz a sötétség, a tátongó űr, a rendezetlenség istene. „Elsőnek jött létre Khaosz, majd Gaia követte, szélesmellű Föld, mindennek biztos alapja” – ekként írja le a világ teremtésének első fázisát a görög költő, Hésziodosz. Hasonlóképpen, az ürességből indul a bibliai teremtéstörténet is: „Kezdetben teremté Isten az eget és a földet. / A föld pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén.”

A káosz volna tehát valamennyi teremtő aktus kiindulópontja: a semmi, amelyből bármi, ami létrejön, formát ölt.

Ha akarjuk tehát, valamennyi zene a káoszból születik: a rendezetlen ürességből, a csendből bukkannak elő a hangok, rendezett formát öltenek, s létrejön a harmónia. Harmonia a görög mitológiában a szerelem és a háború istenének (Aphroditének és Arésznek) gyermeke, s éppúgy felelős az emberi kapcsolatok békéjéért, a háborúba menetelő seregekben uralkodó rendért, mint a kozmikus harmóniáért. A Fesztivál Akadémia programsorozata 2019-ben a francia barokk zeneszerző, Jean-Féry Rebel (1666–1747) Káosz című kompozíciójával kezdődik, s bő egy héttel később az ugyancsak francia barokk Jean-Marie Leclair (1697–1764) harmonikus g-moll hegedűversenyével fejeződik be. De a káoszból létrejövő harmónia nemcsak egy hét távlatában, hanem nap mint nap is átélhető lesz a fesztiválon, különösen, ha elfogadjuk a görög mitológia alapvetését, hogy a teremtés aktusa szorosan összekapcsolódik a szeretettel: Khaosz és Gaia után mindjárt Erosz, a szeretet jött létre, mert a teremtő erő a szeretetben rejlik. A Fesztiválakadémia példát kínál erre az ősi, görög bölcsességre, amennyiben a zene szeretete, a tanítás és a zenélés szeretete, és ami talán ennél is fontosabb, a kamarapartnerek és a közönség szeretete, végső soron a másik ember szeretete a fesztivál hajtóereje.

Teljes program

 

2019. július 20. (szombat), Zeneakadémia, Nagyterem

NYITÓKONCERT

Rebel: Káosz

A Fesztivál Akadémia művészei és növendékei, Vecsei H. Miklós (színművész), vezeti: Kokas Katalin

Schubert: A-dúr zongoraötös (D. 667, „A pisztráng”)

Alina Ibragimova (hegedű), Kokas Katalin (brácsa), Enrico Bronzi (cselló), Knut-Erik Sundquist (nagybőgő), Dejan Lazic (zongora)

Alan Ridout: Ferdinánd, a bika

Vilde Frang (hegedű), Vecsei H. Miklós (színművész)

Vivaldi: „A négy évszak” hegedűversenyek, op. 8/1–4

Alina Ibragimova, Vilde Frang, Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű), Lars Anders Tomter (brácsa), Maximilian Hornung (cselló), Knut-Erik Sundquist (nagybőgő), Davidovics Igor (lant), Dinyés Soma (csembaló)

Narrátor: Tompos Kátya

 

2019. július 21. (vasárnap), Zeneakadémia, Nagyterem

2. KONCERT

Balogh Máté: Új mű (a Fesztivál Akadémia megrendelésére)

Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)

Brahms: a-moll trió, op. 114

Maxim Rysanov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), José Gallardo (zongora)

Közös éneklés

Mozart: Esz-dúr zongoranégyes (K. 493)

Kokas Katalin (hegedű), Lars Anders Tomter (brácsa), Maximilian Hornung (cselló), Dejan Lazić (zongora)

 

2019. július 22. (hétfő), Zeneakadémia, Solti Terem

3. KONCERT

J. S. Bach: c-moll triószonáta a Musikalisches Opferből (BWV 1079)

Dimitry Smirnov (hegedű), Kokas Dóra (cselló), Csalog Benedek (fuvola), Dinyés Soma (csembaló), Davidovics Igor (lant)

Bartók: 1. hegedű-zongora szonáta (BB 84)

Kokas Katalin (hegedű), José Gallardo (zongora)

Sosztakovics: g-moll zongoraötös, op. 57

Kelemen Barnabás, Sarah Christian (hegedű), Razvan Popovici (brácsa), Maximilian Hornung (cselló), Dejan Lazić (zongora)

 

2019. július 23. (kedd), Zeneakadémia, Nagyterem

4. KONCERT

Beethoven: F-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 24 („Tavaszi”)

Joshua Bell (hegedű), Dejan Lazić (zongora)

Bartók: 5. vonósnégyes (BB 110)

Kelemen Barnabás, Dimitry Smirnov (hegedű), Kokas Katalin (brácsa), Kokas Dóra (cselló)

Bartók: Magyar népdalok

Horti Lilla (szoprán), Balog József (zongora)

Dvořák: A-dúr vonóshatos, op. 48

Joshua Bell, Kelemen Barnabás (hegedű), Lars Anders Tomter, Maxim Rysanov (brácsa), Maximilian Hornung, Enrico Bronzi (cselló)

 

2019. július 26. (péntek), Zeneakadémia, Solti Terem

III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny Ünnepélyes díjkiosztója és Gálahangversenye

Beethoven: D-dúr zongoratrió, op. 70/1 („Szellem”)

Augustin Dumay (hegedű), David Geringas (cselló), José Gallardo (zongora)

Mozart, Bach, Vivaldi hegedűversenyei

A III. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny győztesei

Anima Musicae Kamarazenekar

 

2019. július 27. (szombat), Zeneakadémia, Nagyterem

5. KONCERT

Tornyai Péter: Új mű a Fesztivál Akadémia megrendelésére

Dimitry Smirnov (hegedű), Szabó Balázs (orgona)

Bach: E-dúr hegedű-csembaló szonáta (BWV 1016)

Dimitry Smirnov (hegedű), Szabó Balázs (orgona)

Liszt: Via crucis

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)

Blow, Händel és Bach áriái

Kovács Ágnes (szoprán), Katalin Kokas (hegedű), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics Igor (lant), Szilágyi Attila (nagybőgő)

Beethoven: A-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 47 („Kreutzer”)

Kelemen Barnabás (hegedű), Dejan Lazić (zongora)

 

2019. július 28. (vasárnap), Zeneakadémia, Nagyterem

ZÁRÓKONCERT

Schubert: e-moll fúga (D. 952)

Dejan Lazić, José Gallardo (zongora)

Mendelssohn: Esz-dúr vonósoktett op. 20

Shlomo Mintz (hegedű), Razvan Popovici (brácsa), Mon Puo Lee (cselló), a Fesztivál Akadémia növendékei

Boulez: Messagesquisse

Jonathan Cohen, Maximilian Hornung, Kokas Dóra, Mon Puo Lee, a Fesztivál Akadémia növendékei, vezényel: David Geringas

Barokk ária

Kovács Ágnes (szoprán), Tóth Mónika (hegedű), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics Igor (lant)

Leclair: g-moll hegedűverseny, op. 10/6

Kelemen Barnabás, Tóth Mónika, Kokas Katalin (hegedű), Dimitry Smirnov (brácsa), Kokas Dóra (cselló), Szilágyi Attila (bőgő), Jonathan Cohen (csembaló), Davidovics Igor (lant)

 

További információk a Fesztiválakadémia honlapján.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.