Klasszikus

Jörg Widmann: A magyar közönségnél nincs odaadóbb

2018.05.25. 11:56
Ajánlom
Kurtág György még 92 évesen is darabot írna neki, nemrég Schiff Andrással vett fel közös lemezt, Várjon Dénes az egyik legkedvesebb kamarapartnere, a magyar közönséget pedig egyszerűen imádja. Június 1-én Budapesten koncertezik Jörg Widmann.

Jörg Widmann világ egyik legjelentősebb klarinétművésze, aki sokak szerint egyszerre modern és reneszánsz ember. Ha zenéről van szó, nem tud hibázni. Legalább olyan jó karmester, mint amilyen szólista, miközben zeneszerzőként is aktív és sikeres. A Budapesti Fesztiválzenekarral közös koncertjén saját szerzeményeit játssza és vezényli, és egy Mozart-művet is hallhatunk az előadásában.

Jörg Widmann

Jörg Widmann (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

A budapesti koncertje előtt Kurtág György arról mesélt, milyen nagyra tartja Önt. Amikor először hallotta játszani, úgy érezte, ennek az embernek szívesen írna egy darabot. 92 évesen sem tett le erről a tervéről, miután Ön egyszer már megerősítette, mennyire örülne neki.

Mit gondol, mi ragadhatta meg ennyire Kurtágot?

Meg kell mondanom, hogy ez a történet mélyen meghatott. Számunkra, muzsikusok számára Kurtág egy élő legenda.

Épp a múlt héten vettük fel Schiff Andrással Brahms klarinétszonátáját CD-re, és sokszor szóba került köztünk Kurtág György. Hihetetlenül nagyra tartom, tartjuk őt. Az, hogy 2004-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon együtt szerepelhettünk, számomra a legnagyobb ajándékot jelentette. Többször játszottam az Homage to Robert Schumann című darabját, több muzsikussal is, többek között Várjon Dénessel, úgyhogy minden hangjegyét ismerem és becsülöm. Az, hogy a 92 éves mester emlékszik rám és a kérésemre, hogy írjon nekem – ilyet nem szoktam kérni más szerzőktől, talán ő volt az egyetlen – ezt alig merem elhinni. Csodálatos!

Várjon Dénes szerint – aki 15 éve a legkedvesebb kamarapartnere – Ön minden stílusban otthon van. Ezért aztán akár karmesterként, akár zeneszerzőként, akár klarinétosként lép fel, mindenből a legjobbat hozza ki.

Elhiheti, milyen jó ezt hallani! Az az érdekes, hogy én nem tudom magamban elválasztani ezeket a tevékenységeket. Ha például ott állok a karmesteri pulpituson, nem hagyom a ruhatárban a zeneszerzői énemet, az pedig a legtermészetesebb, hogy komponistaként muzsikálok a hangszeremen. Tehát ez nem nagy újdonság, de örülök, hogy ezt ő jónak tartja. Azt hiszem, nem fogom elfelejteni, amikor Várjon Dénessel Budapesten a felújított Zeneakadémián, abban a csodálatos teremben léptünk fel a Mendelssohn zongoraversennyel, tökéletesen egymásra hangolódva. Micsoda hely, micsoda zene!

De még egy dolgot szeretnék megemlíteni, ami miatt olyan szívesen jövök Magyarországra, ez pedig a csodálatos magyar közönség.

Azt hiszem, nem játszottam még ennél odaadóbban figyelő és befogadó hallgatóság előtt, mint amilyen a magyar. Talán még Japánban éreztem hasonló együttműködést a hallgatóság részéről, de ott másképpen fejezték ki az örömöt. Biztosan túl szentimentálisan fog hangozni, de érzem, hogy szeretet árad a magyar közönségből. Ez pedig engem tökéletesen feltölt.

Jörg Widmann

Jörg Widmann (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

Ács Ákos, a BFZ klarinétszólamának vezetője azt mondta, Ön úgy bánik a hangszerével, ahogy senki. Mindent ki tud hozni a klarinétból. Igaza van?

Ennek a véleménynek azért örülök nagyon, mert éppen emiatt imádok zenélni, ezért találom ki a különböző zenei programjaimat, mert lubickolhatok az általam kedvelt zenében a hangszeremmel a kezemben. Egyébként egy-egy koncert programjának összeállítása számomra olyan, mint a komponálás. Az is óriási élvezet, ha valaki új darabbal kínál meg, olyankor minden egyes előadást ősbemutatóként élek át. Ugyanakkor ne gondolja, hogy mindig simán el tudok játszani egy-egy új művet. Áh, nem egyszer megesik, hogy egyszerűen nem tudok megbirkózni egy darabbal. Olyankor szenvedek és kínlódom, de nem adom fel! A saját darabjaimmal is gyakran nagyon sokáig dolgozom, mire úgy tudom eljátszani őket, ahogy igazán szeretném.

Szintén fontos erőssége, hogy remekül össze tudja egyeztetni a kortárs és a klasszikus zenét. Most például Mozartot és saját darabokat is játszik a Fesztiválzenekarral. Nem nagy a kontraszt?

Számomra nem jelent különbséget egy modern és egy régi darab, amikor játszom. A zene, még ha a szakemberek pontosan el is helyezik a zeneszerzőket a történelmi skálán, igazából ugyanolyan mélyen tudhatni mind a muzsikusra, mind a hallgatóságra, ha tényleg mélyről jövő, ha szívvel, odaadással játsszák.

Amikor két Widmann-darab között felcsendül egy Mozart-fúga, mást élünk át, mintha egy klasszikus koncerten ülnénk? Más Mozarttal találkozunk?

Nem, azt semmiképpen nem szeretném, ha azt gondolná bárki is, hogy én most majd „megbolondítom” a gyönyörű Mozart-darabot. Szó sincsen ilyesmiről, nem is próbálkozom azzal, hogy másként hangozzék a hozzám oly közel álló csodálatos Mozart zenemű. Az egyetlen, amit talán észlelni lehet, hogy olyan nagyon ismerem a Mozart muzsika partitúrájának minden pici részletét, hogy szinte olyan, mintha ott és akkor születne újra a zene, amit oly sok évszázaddal ezelőtt írt a nagy mester.

Jörg Widmann és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje június 1-én 19:45-kor lesz a Budapest Music Centerben. További információ és jegyvásárlás a linkre kattintva!

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Vizuál

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig a függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.
Klasszikus ajánló

Korszakok Zenéje – A MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye

A MÁV Szimfonikus Zenekar 2022. október 13-i hangversenyén a Zeneakadémián, Farkas Róbert vezényletével Mozart remekművei ölelik körbe két neves, kortárs magyar zeneszerző – Eötvös Péter és Dubrovay László – szerzeményeit.
Klasszikus gyász

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.