Klasszikus

Jörg Widmann: A magyar közönségnél nincs odaadóbb

2018.05.25. 11:56
Ajánlom
Kurtág György még 92 évesen is darabot írna neki, nemrég Schiff Andrással vett fel közös lemezt, Várjon Dénes az egyik legkedvesebb kamarapartnere, a magyar közönséget pedig egyszerűen imádja. Június 1-én Budapesten koncertezik Jörg Widmann.

Jörg Widmann világ egyik legjelentősebb klarinétművésze, aki sokak szerint egyszerre modern és reneszánsz ember. Ha zenéről van szó, nem tud hibázni. Legalább olyan jó karmester, mint amilyen szólista, miközben zeneszerzőként is aktív és sikeres. A Budapesti Fesztiválzenekarral közös koncertjén saját szerzeményeit játssza és vezényli, és egy Mozart-művet is hallhatunk az előadásában.

Jörg Widmann

Jörg Widmann (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

A budapesti koncertje előtt Kurtág György arról mesélt, milyen nagyra tartja Önt. Amikor először hallotta játszani, úgy érezte, ennek az embernek szívesen írna egy darabot. 92 évesen sem tett le erről a tervéről, miután Ön egyszer már megerősítette, mennyire örülne neki.

Mit gondol, mi ragadhatta meg ennyire Kurtágot?

Meg kell mondanom, hogy ez a történet mélyen meghatott. Számunkra, muzsikusok számára Kurtág egy élő legenda.

Épp a múlt héten vettük fel Schiff Andrással Brahms klarinétszonátáját CD-re, és sokszor szóba került köztünk Kurtág György. Hihetetlenül nagyra tartom, tartjuk őt. Az, hogy 2004-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon együtt szerepelhettünk, számomra a legnagyobb ajándékot jelentette. Többször játszottam az Homage to Robert Schumann című darabját, több muzsikussal is, többek között Várjon Dénessel, úgyhogy minden hangjegyét ismerem és becsülöm. Az, hogy a 92 éves mester emlékszik rám és a kérésemre, hogy írjon nekem – ilyet nem szoktam kérni más szerzőktől, talán ő volt az egyetlen – ezt alig merem elhinni. Csodálatos!

Várjon Dénes szerint – aki 15 éve a legkedvesebb kamarapartnere – Ön minden stílusban otthon van. Ezért aztán akár karmesterként, akár zeneszerzőként, akár klarinétosként lép fel, mindenből a legjobbat hozza ki.

Elhiheti, milyen jó ezt hallani! Az az érdekes, hogy én nem tudom magamban elválasztani ezeket a tevékenységeket. Ha például ott állok a karmesteri pulpituson, nem hagyom a ruhatárban a zeneszerzői énemet, az pedig a legtermészetesebb, hogy komponistaként muzsikálok a hangszeremen. Tehát ez nem nagy újdonság, de örülök, hogy ezt ő jónak tartja. Azt hiszem, nem fogom elfelejteni, amikor Várjon Dénessel Budapesten a felújított Zeneakadémián, abban a csodálatos teremben léptünk fel a Mendelssohn zongoraversennyel, tökéletesen egymásra hangolódva. Micsoda hely, micsoda zene!

De még egy dolgot szeretnék megemlíteni, ami miatt olyan szívesen jövök Magyarországra, ez pedig a csodálatos magyar közönség.

Azt hiszem, nem játszottam még ennél odaadóbban figyelő és befogadó hallgatóság előtt, mint amilyen a magyar. Talán még Japánban éreztem hasonló együttműködést a hallgatóság részéről, de ott másképpen fejezték ki az örömöt. Biztosan túl szentimentálisan fog hangozni, de érzem, hogy szeretet árad a magyar közönségből. Ez pedig engem tökéletesen feltölt.

Jörg Widmann

Jörg Widmann (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

Ács Ákos, a BFZ klarinétszólamának vezetője azt mondta, Ön úgy bánik a hangszerével, ahogy senki. Mindent ki tud hozni a klarinétból. Igaza van?

Ennek a véleménynek azért örülök nagyon, mert éppen emiatt imádok zenélni, ezért találom ki a különböző zenei programjaimat, mert lubickolhatok az általam kedvelt zenében a hangszeremmel a kezemben. Egyébként egy-egy koncert programjának összeállítása számomra olyan, mint a komponálás. Az is óriási élvezet, ha valaki új darabbal kínál meg, olyankor minden egyes előadást ősbemutatóként élek át. Ugyanakkor ne gondolja, hogy mindig simán el tudok játszani egy-egy új művet. Áh, nem egyszer megesik, hogy egyszerűen nem tudok megbirkózni egy darabbal. Olyankor szenvedek és kínlódom, de nem adom fel! A saját darabjaimmal is gyakran nagyon sokáig dolgozom, mire úgy tudom eljátszani őket, ahogy igazán szeretném.

Szintén fontos erőssége, hogy remekül össze tudja egyeztetni a kortárs és a klasszikus zenét. Most például Mozartot és saját darabokat is játszik a Fesztiválzenekarral. Nem nagy a kontraszt?

Számomra nem jelent különbséget egy modern és egy régi darab, amikor játszom. A zene, még ha a szakemberek pontosan el is helyezik a zeneszerzőket a történelmi skálán, igazából ugyanolyan mélyen tudhatni mind a muzsikusra, mind a hallgatóságra, ha tényleg mélyről jövő, ha szívvel, odaadással játsszák.

Amikor két Widmann-darab között felcsendül egy Mozart-fúga, mást élünk át, mintha egy klasszikus koncerten ülnénk? Más Mozarttal találkozunk?

Nem, azt semmiképpen nem szeretném, ha azt gondolná bárki is, hogy én most majd „megbolondítom” a gyönyörű Mozart-darabot. Szó sincsen ilyesmiről, nem is próbálkozom azzal, hogy másként hangozzék a hozzám oly közel álló csodálatos Mozart zenemű. Az egyetlen, amit talán észlelni lehet, hogy olyan nagyon ismerem a Mozart muzsika partitúrájának minden pici részletét, hogy szinte olyan, mintha ott és akkor születne újra a zene, amit oly sok évszázaddal ezelőtt írt a nagy mester.

Jörg Widmann és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje június 1-én 19:45-kor lesz a Budapest Music Centerben. További információ és jegyvásárlás a linkre kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Örökre megjegyzem ezt a két szót Lantos Zoltán új lemezéről

Lantos Zoltán új lemeze nagyszerű, felemelő és profi, mégsem ez az, ami elsősorban megragadott benne. Hanem két szó: Nada Brahma. A hang Isten. Mit jelent ez?
Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Remény és Győzelem

A világsztárokkal is dolgozó Ács János karmester december 15-én az Olasz Kultúrintézetben ezúttal a Nemzeti Énekkart fogja dirigálni.
Klasszikus lemez

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Klasszikus cselló

Yo-Yo Ma követte Joshua Bell példáját, és egy montreali metróban adott koncertet

Egy Bach-darab mellett Leonard Cohen Hallelujah című dalát is eljátszotta, a közönség vele énekelt.
Klasszikus koncert

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.