Klasszikus

Jörg Widmann: A magyar közönségnél nincs odaadóbb

2018.05.25. 11:56
Ajánlom
Kurtág György még 92 évesen is darabot írna neki, nemrég Schiff Andrással vett fel közös lemezt, Várjon Dénes az egyik legkedvesebb kamarapartnere, a magyar közönséget pedig egyszerűen imádja. Június 1-én Budapesten koncertezik Jörg Widmann.

Jörg Widmann világ egyik legjelentősebb klarinétművésze, aki sokak szerint egyszerre modern és reneszánsz ember. Ha zenéről van szó, nem tud hibázni. Legalább olyan jó karmester, mint amilyen szólista, miközben zeneszerzőként is aktív és sikeres. A Budapesti Fesztiválzenekarral közös koncertjén saját szerzeményeit játssza és vezényli, és egy Mozart-művet is hallhatunk az előadásában.

Jörg Widmann

Jörg Widmann (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

A budapesti koncertje előtt Kurtág György arról mesélt, milyen nagyra tartja Önt. Amikor először hallotta játszani, úgy érezte, ennek az embernek szívesen írna egy darabot. 92 évesen sem tett le erről a tervéről, miután Ön egyszer már megerősítette, mennyire örülne neki.

Mit gondol, mi ragadhatta meg ennyire Kurtágot?

Meg kell mondanom, hogy ez a történet mélyen meghatott. Számunkra, muzsikusok számára Kurtág egy élő legenda.

Épp a múlt héten vettük fel Schiff Andrással Brahms klarinétszonátáját CD-re, és sokszor szóba került köztünk Kurtág György. Hihetetlenül nagyra tartom, tartjuk őt. Az, hogy 2004-ben a Salzburgi Ünnepi Játékokon együtt szerepelhettünk, számomra a legnagyobb ajándékot jelentette. Többször játszottam az Homage to Robert Schumann című darabját, több muzsikussal is, többek között Várjon Dénessel, úgyhogy minden hangjegyét ismerem és becsülöm. Az, hogy a 92 éves mester emlékszik rám és a kérésemre, hogy írjon nekem – ilyet nem szoktam kérni más szerzőktől, talán ő volt az egyetlen – ezt alig merem elhinni. Csodálatos!

Várjon Dénes szerint – aki 15 éve a legkedvesebb kamarapartnere – Ön minden stílusban otthon van. Ezért aztán akár karmesterként, akár zeneszerzőként, akár klarinétosként lép fel, mindenből a legjobbat hozza ki.

Elhiheti, milyen jó ezt hallani! Az az érdekes, hogy én nem tudom magamban elválasztani ezeket a tevékenységeket. Ha például ott állok a karmesteri pulpituson, nem hagyom a ruhatárban a zeneszerzői énemet, az pedig a legtermészetesebb, hogy komponistaként muzsikálok a hangszeremen. Tehát ez nem nagy újdonság, de örülök, hogy ezt ő jónak tartja. Azt hiszem, nem fogom elfelejteni, amikor Várjon Dénessel Budapesten a felújított Zeneakadémián, abban a csodálatos teremben léptünk fel a Mendelssohn zongoraversennyel, tökéletesen egymásra hangolódva. Micsoda hely, micsoda zene!

De még egy dolgot szeretnék megemlíteni, ami miatt olyan szívesen jövök Magyarországra, ez pedig a csodálatos magyar közönség.

Azt hiszem, nem játszottam még ennél odaadóbban figyelő és befogadó hallgatóság előtt, mint amilyen a magyar. Talán még Japánban éreztem hasonló együttműködést a hallgatóság részéről, de ott másképpen fejezték ki az örömöt. Biztosan túl szentimentálisan fog hangozni, de érzem, hogy szeretet árad a magyar közönségből. Ez pedig engem tökéletesen feltölt.

Jörg Widmann

Jörg Widmann (Fotó/Forrás: Marco Borggreve)

Ács Ákos, a BFZ klarinétszólamának vezetője azt mondta, Ön úgy bánik a hangszerével, ahogy senki. Mindent ki tud hozni a klarinétból. Igaza van?

Ennek a véleménynek azért örülök nagyon, mert éppen emiatt imádok zenélni, ezért találom ki a különböző zenei programjaimat, mert lubickolhatok az általam kedvelt zenében a hangszeremmel a kezemben. Egyébként egy-egy koncert programjának összeállítása számomra olyan, mint a komponálás. Az is óriási élvezet, ha valaki új darabbal kínál meg, olyankor minden egyes előadást ősbemutatóként élek át. Ugyanakkor ne gondolja, hogy mindig simán el tudok játszani egy-egy új művet. Áh, nem egyszer megesik, hogy egyszerűen nem tudok megbirkózni egy darabbal. Olyankor szenvedek és kínlódom, de nem adom fel! A saját darabjaimmal is gyakran nagyon sokáig dolgozom, mire úgy tudom eljátszani őket, ahogy igazán szeretném.

Szintén fontos erőssége, hogy remekül össze tudja egyeztetni a kortárs és a klasszikus zenét. Most például Mozartot és saját darabokat is játszik a Fesztiválzenekarral. Nem nagy a kontraszt?

Számomra nem jelent különbséget egy modern és egy régi darab, amikor játszom. A zene, még ha a szakemberek pontosan el is helyezik a zeneszerzőket a történelmi skálán, igazából ugyanolyan mélyen tudhatni mind a muzsikusra, mind a hallgatóságra, ha tényleg mélyről jövő, ha szívvel, odaadással játsszák.

Amikor két Widmann-darab között felcsendül egy Mozart-fúga, mást élünk át, mintha egy klasszikus koncerten ülnénk? Más Mozarttal találkozunk?

Nem, azt semmiképpen nem szeretném, ha azt gondolná bárki is, hogy én most majd „megbolondítom” a gyönyörű Mozart-darabot. Szó sincsen ilyesmiről, nem is próbálkozom azzal, hogy másként hangozzék a hozzám oly közel álló csodálatos Mozart zenemű. Az egyetlen, amit talán észlelni lehet, hogy olyan nagyon ismerem a Mozart muzsika partitúrájának minden pici részletét, hogy szinte olyan, mintha ott és akkor születne újra a zene, amit oly sok évszázaddal ezelőtt írt a nagy mester.

Jörg Widmann és a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje június 1-én 19:45-kor lesz a Budapest Music Centerben. További információ és jegyvásárlás a linkre kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Könyv

Gergely Ágnes: „Egyszer csak újra eszméletéhez tér a világ”

A napokban jelentették be: a Tiszatáj folyóirat 2019-es díját Gergely Ágnesnek ítélték oda. A 87 éves Kossuth-díjas költőt, írót, műfordítót Karácsony Ágnes hívta föl telefonon.
Vizuál

A világ leghíresebb angyalai csak mellékszereplők Raffaello Sixtusi Madonnáján

A két kis kerub nagy karriert futott be, ahhoz képest, hogy épp csak ráfértek az 1512-ben festett műre. Alakjukhoz több anekdota is fűződik, festőjük ma 500 éve hunyt el.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus portré

A japán, akit szívébe zárt Magyarország: 80 éves Kobajasi Kenicsiró

Április 9-én ünnepli 80. születésnapját Kobajasi Kenicsiró japán karmester, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar örökös elnök-karnagya, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének győztese.
Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.