Klasszikus

Joshua Bell nem unja a Mendelssohn-hegedűversenyt, így hát mi sem

2017.03.14. 09:40
Ajánlom
Joshua Bell eljött a Zeneakadémiára, eljátszotta az e-moll hegedűversenyt, és gyönyörűen játszotta. Persze, hiszen mindig gyönyörűen játssza. Mahler V. szimfóniája meg alig fért be a Zeneakadémia nagytermébe.

Ez a concerto „a szív ékszere”, ahogy Joachim József nevezte, kérdés, hogy valóban megunhatatlan-e. Joshua nem unja, pedig rengetegszer játszotta már, készített belőle két felvételt is (1988-ban és 2002-ben), a másodikban már a saját kadenciájával. Most elhozta hozzánk is, és hiába hangzik el hetente egyszer a fővárosban ez a versenymű, özönlöttek az emberek. (A szünetben aláírást is osztott az okostelefonnal hadonászóknak, vagy annak, aki készült fényképpel.)

„A szív ékszere” – Minden idők talán leghíresebb hegedűversenye

Kapcsolódó

„A szív ékszere” – Minden idők talán leghíresebb hegedűversenye

„A következő télen szeretnék írni Önnek egy hegedűversenyt. Egy e-moll mű jár a fejemben, amelynek az eleje nem hagy nyugodni."

Ahogy belekezd a versenymű híres nyitótémájába

– szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik –,

érezni, hogy ez egy egyszemélyes produkció Belltől. Nem azért, mert a zenekar nem csinál semmi érdemlegeset, ellenkezőleg, nagyon szépen játszanak. De ez a versenymű nála már kész van, nem kell „újrafelfedezni”, meg „újdonságokat keresni benne”, meg „közös kirándulásra indulni a zenekarral együtt a mű rejtelmeiben” – satöbbi és egyebek. Bell a concertóval a fejében érkezett, a közönségsikert a zsebében érezve lépett színpadra, és egyikünk sem csalódott.

Ez a világ legtökéletesebb hegedűversenye az egyik legjobb szólistától, a hegedű hangja szenvedélyes, éneklő, Joshua gyönyörűen frazeál. És az eredeti helyett egy olyan kadenciát játszik, ami elég jó, hogy leváltsa a Mendelssohn által írtat. (Bell több anyagból dolgozik a kadenciában, mint a zeneszerző, zenekari részleteket is felhasznál, és tényleg üdítő élmény az ő változatát hallani a szokásos hangok helyett.) Szóval a Frankfurti Rádió Szimfonikus Zenekarának nem volt más dolga, csak megadni magát Joshuának, aki aztán elvezette őket a Kánaánba – nevezetesen a csillogó, színpompás Allegro molto vivace záróakkordjáig. Aztán Bach Gavotte-ját játszotta ráadásként a III. partitából, illetve Ysaÿe egy művét.

Andrés Orozco-Estrada kiváló karmester, ezt nem látom, csak sejtem. Sejtem, mert a zenekar fenomenálisan játszott, tehát valódi munka a próbákon zajlott – és micsoda minőségben! –, a dirigens a koncerten már ünnepelt, láthatóan élvezte a zenét. És ahogy hallottam, a jól végzett munkának örült, mert Mahler Ötödikje fantasztikusan szólt. Rendkívül sokrétű mű ez,

olyan, mint az élet

– ahogy Mahler a szimfóniát meghatározta, egyszerre alantas és magasztos, groteszk és monumentális, szerelmes és gyászos. A frankfurti zenekar karakterekben és hangzásokban gazdag, és iszonyú energiával játszanak. Amikor azt hisszük, már nem lehet tovább fokozni – akár hangerőben, akár dinamikában –, rögtön rácáfolnak. Az előadás nagy erénye, hogy a hetven perces művet képes egy konzisztens egészként megszólaltatni. Az utolsó tétel jóval erőteljesebbnek tűnnek, mint a Gyászinduló és az a-moll második tétel, az egész szimfónián érezhető egyfajta fejlődés, ha úgy tetszik regényesség. Egyébként is regény ez a mű, mely a gyásztól a groteszken és a szerelmen át a győzelemig viszi a hallgatót.

Hát ilyen volt. A frankfurti együttest meg visszavárjuk, és az sem baj, ha hozzák magukkal Joshua Bellt is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Könyv

Feleannyian olvasnak rendszeresen könyvet, mint 15 éve

A Tárki kutatása szerint 2005 óta majdnem megfeleződött a rendszeres könyolvasók száma. Átlagosan 37 könyvet olvasnak évente azok, akik olvasnak.
Vizuál

Október 1-jén indul a Szemrevaló Filmfesztivál

A nyitófilm Burhan Qurbani társadalmi kérdéseket feszegető mozija, az idei Berlinale egyik versenyfilmje, a Berlin, Alexanderplatz lesz.
Vizuál

100 millió dollárért is elkelhet Botticelli portréja a Sotheby's árverésén

Az alkotás egyike az itáliai reneszánsz mester mindössze tucatnyi portréjának, amelyek fennmaradtak.
Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.