Klasszikus

Jótékonysági operagála világsztárokkal

2004.02.09. 00:00
Ajánlom
Love, Blood and Fire (Szerelem, vér és tűz) címmel ad ma este jótékonysági gálát a kanadai fellépéssorozatáról nemrégiben hazatért Sümegi Eszter az Erkel Színházban. A gálaest bevételét a Semmelweis Egyetem I. sz. Gyermekklinika Trajcs András Olivér Alapítványa kapja, amely leukémiás gyermekek gyógykezelését segíti. Az énekesnő társaságában Giuseppe Giacomini és Lukács László lép pódiumra, a koncerten a MÁV Szimfonikus Zenekar Dénes István vezényletével működik közre.

Az est egyben lemezbemutató hangverseny is, hiszen a koncert programjában az énekesnő azonos című, nemrégiben megjelent CD-jéről számos operarészlet kapott helyet, s az érdeklődők Puccini: Tosca, Verdi: Aida és Trubadúr, valamint Wagner: Tannhauser és A bolygó hollandi című operáinak áriáit, duettjeit hallgathatják meg. Sümegi Eszter 1992-ben nyerte meg a philadelphiai Pavarotti Énekversenyt, s azóta rendszeresen szerepel külföldön is. A Magyar Állami Operaház egyik vezető szoprán énekese, repertoárján például olyan főhősnők szerepelnek, mint Aida, Tosca, Desdemona, Nedda, Leonora vagy Mimi. 2003. szeptemberében Kanadában a Tosca főszerepét énekelte, idén májustól pedig Budapesten, a Katharina Wagner által rendezendő Lohengrinben alakítja Elzát.

Már az elmúlt hét folyamán Budapestre érkezett Giuseppe Giacomini - a legjelentősebb dalszínházak (a Scala, a Metropolitan, a Covent Garden, a Staatsoper és a veronai Aréna) ünnepelt sztárja, aki egyike a világ legjobb tenoristáinak. Óriási sikert aratott Bellini, Puccini, Verdi, Donizetti, Giordano és Mascagni műveinek tolmácsolásával, de a kritikusok szerint ő a legjobb Radames, Kalaf, Cavaradossi és Sámson is. A mester nem először lép színpadra magyar közönség előtt: első ízben 1986-ban, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon rendezett Aida-előadásban énekelte Radames áriáit. Később még további két alkalommal utazott Budapestre, akkor a Toscában és a Manon Lescaut-ban lépett színre, és - mint mondja - különleges tisztelettel gondol a magyar operisták két kiemelkedő tehetségű dívájára, Marton Évára és Tokody Ilonára.

Giacomini énekesi tanulmányait Elena Fava Ceriati irányításával kezdte Padovában, első szerepe Pinkerton volt Puccini Pillangókisasszony című operájában, amelyet 1966-ban, Vercelliben hallhatott tőle a közönség. A következő években Turidduként Pármában, Des Grieux szerepében pedig Modenában aratott sikert. Külföldön elsőként Berlinben mutatkozott be, majd Lisszabon, Bécs és München közönségét is meghódította. Az olasz opera fellegvárába, Milánóba 1974-ben kapott meghívást, ahol A végzet hatalma Alvaróját alakította. A sikert igazolja, hogy Giacomini azóta is a Scala egyik állandó vendégművésze, de a nápolyi Teatro San Carlóban, a torinói Teatro Reggióban, valamint a pármai Teatro Reggióban szintén rendszeresen színpadra lép. A Scala után aztán sorra következtek a világ legnagyobb dalszínházai: a Metropolitan-ben szintén A végzet hatalmában, Alvaro szerepét énekelte, a londoni Covent Gardenban, 1980-ban Puccini egyik ritkábban játszott művében, A nyugat lányában mutatkozott be, 1987-ben pedig Houstonban, Cherubini Médeájában lépett színpadra. Egyik leghíresebb szerepét, az Otellót szintén a tengerentúlon, New Orleansban énekelte először. A veronai Arénában 1978 és 1996 között minden nyáron elénekelhette Radames szerepét Verdi Aidájában.

Giacomini énekművészetét kritikusai szerint többek között hangja sötét színezete és drámai ereje teszi különlegessé, ezért megtalálható repertoárján Bellini, Puccini, Verdi, Donizetti és Mascagni szinte valamennyi jelentős tenor-szerepe, miközben egyike az utolsó nagy olasz tenoristáknak, akik Wagner Lohengrinjét is elénekelték. Bár számos díj és elismerés fémjelzi hosszú pályafutását, ennek ellenére Giuseppe Giacomini a nagyközönség előtt még mindig nem annyira ismert, mint ahogyan azt tehetsége és alakításainak kivételesen magas színvonala indokolná. Vasárnap este sajtóbeszélgetésen fogadta a mester a magyar újságírókat, ez alkalommal fejtette ki az opera műfajához fűződő, különlegesen mély viszonyát, de még szívesebben beszélt az évtizedekre visszanyúló tapasztalatáról. "A művészetnek szentelt hosszú idő, a gyakorlás, az örökös tanulás a titka mindennek. Ezek nélkül lehetetlen lenne mind különlegesebb színekkel, érzésekkel, érzelmekkel gazdagítani az örökbecsű operák dallamait." Giacomini az elmúlt évtizedekben közel negyven szerepet énekelt el, ám nem minden művet tartott repertoárján - folyamatosan körülbelül tizenöt zenedráma egy-egy szerepéből naprakész a mester. Elmesélte, nem könnyen azonosul a kortárs operák világával. "A modern művek teljesen más világot jelentenek számomra, szinte idegenek nekem. Azonban nagyon izgalmas kihívásnak találom, ha operaritkaságokat szólaltathatok meg." A művész 1981-ben például Donizetti Fausta című operájában énekelt Bruson partnereként, 1993-ban pedig Frankfurtban Leoncavallo A mediciek című művének tenor főszerepét hallhatták előadásában. Manapság inkább gálaesteken, koncerteken lép fel szívesen, dalszínházi rendezésekben egyre ritkábban vállal szerepet.

Mint mondja, a koncertek közül is csak a szívéhez igazán közel álló felkérésekre válaszol igennel. "Egyre megfontoltabban gondolkodom az éneklésről: bár igazán szerencsések a génjeim, vigyáznom kell a hangomra. Az operisták karrierjét elsősorban a vokális adottságok határozzák meg, a fizikai készenlét és az ember mentális állapota azonban már az énekesen múlik. Ha e három tényezőről egyszerre gondoskodom, esélyt adok magamnak arra, hogy még jó néhány évig azt a teljesítményt nyújtsam a színpadon, amit a közönség elvár tőlem."

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

A néző bosszantása és kényeztetése – jegyzetek az idei POSZT-ról

Ha valaki valóban egy fesztiválra kíváncsi, arról szeretne összbenyomást kapni, leküzdhetetlen akadályokba ütközik. Csak látszólag egyszerű megoldás, hogy módszeresen végignézi valamennyi előadást.
Zenés színház

Mi történik, ha Don Giovanniból RockGiovanni lesz?

Ütős napunk volt tegnap Miskolcon. Délután stand-up, este pedig a várva várt idei népopera: a RockGiovanni. Nevettünk, izgultunk, elámultunk, ünnepeltünk, kutyagoltunk, fáztunk... És persze jól el is fáradtunk. De megérte.
Zenés színház

Bartók Plusz Operafesztivál: Rohanok koncertről koncertre

Milyen jó is azoknak, akik nem szeretik a klasszikus zenét! Jaj nem, persze nem úgy értem, szóval milyen könnyű is azoknak... Hm, nem, nem könnyű, sőt... Akkor meg milyen jó azoknak, akik két-három helyen is tudnak lenni egyszerre! Olyan meg nincs...
Klasszikus

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.
Klasszikus virtuózok

Daganatos betegségből gyógyuló sorstársainak gyűjt a Virtuózok döntőse

Lukács Gergely tavaly a döntőig jutott a Virtuózok tehetségkutató műsorban. A tubaművész most egy fontos ügy érdekében kéri közönségének támogatását. A rákból felépült művész a Démétér ház daganatos betegségből gyógyuló lakóinak szeretne segíteni, akik ugyanazt a nehéz utat járják végig, amit egykor ő.
Klasszikus klassz a parton

Íme, a Klassz a pARTon! fesztivál teljes programja

Ötvenkét ingyenes koncerttel várja látogatóit a Balaton, a Duna és az Adriai-tenger partján Érdi Tamás fesztiválja július 8. és szeptember 22. között. Mutatjuk, hol hallgasson klasszikus zenét, ha nyaral.
Klasszikus hír

Magyar taggal bővült az Európai Zenei Tanács elnöksége

Az európai zenei ernyőszervezet vezetésének Zsoldos Dávid személyében 13 év után újra magyar tagja van.
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.