Klasszikus

Jótett helyébe

2005.12.28. 00:00
Ajánlom
Kiszúrtak a Nemzeti Filharmonikusok azokkal, akik az Unicef-et egy koncertjegy formájában próbálták meg támogatni, elég strapás hangverseny volt ez a jótékony célú. Pedig a program szép, Eroica a vége, Richard Strauss Metamorfózisok című műve az eleje, és a két művet a gyászinduló kapcsolja össze. Amit Beethoven második tételként írt, azt Strauss idézetként használja a csak vonósokra írott, nehéz, hömpölygő darabban.

A Metamorfózisok előadásával nem is lett volna semmi baj, csak a szokásos: nincs eladva a mű. Nincs belefojtva a szép zenekari hangzásba, nem lehet komoly arcot vágva merengeni fölötte, hogy hát igen, egy egész világ, egy egész kultúra romjain ül a kopasz bajor, és hogy tud sírni. Tud sírni, de ez az előadókat nem nagyon érdekelte, ők inkább a téma fejlődését, változásait próbálták megfogalmazni, azt, ahogy végül tényleg eljutunk az Eroicához, és logikus lépésként szólalhat meg a csellókon az ismert dallam. Túl nagy ez a kaland a legtöbbünknek, mintha szent karácsony éjjel egy igen érdekfeszítő előadást kellene hallgatnunk az elméleti matematika legújabb vívmányairól.

A letargikus értetlenségbe érkezett Mocsári Károly, hogy Bartók 2. zongoraversenyével javítson a közhangulaton. Mocsári sokunk számára titkos favorit, nem megfelelően értékelt tehetség, ezt is figyelembe véve azt mondom, az vesse rá az első követ, aki a dögnehéz szólamot jobban le tudja játszani, de hát csak a teremben volt két lehetséges kődobáló, a karmester Kocsis Zoltán és a néző Ránki Dezső. Nehéz helyzet. A szólam azért el lett játszva, ha nem is mindig jól hallhatóan, mert meglehetősen nagy ricsajt csaptak a rezek, de ennyivel az egyébként is leült koncertet fölrázni már képtelenség lett volna.

A bosszús karmester aztán egy boszszús Eroicával válaszolt, a zenekar vonósai és kürtjei ezúttal káprázatosan száguldoztak a szokatlanul gyors, de mégis pontos és indokolt tempóban, csak valahogy az igazi erő helyett az erőszak dominált, mintha a szimfónia olyan vén csatalóvá vált volna, amelyiknek már csak emlékműveken van méltó helye. Van ilyen, nem jól álltak aznap a csillagok - bár az is tény, osztályon felüli zenekar ilyesmit nem engedhetne meg magának.

A történet akkor lenne kerek, ha úgy folytatódna, hogy másnap bezzeg, a megismételt koncerten, de ekkora szerencsénk nincsen. Másnap a Metamorfózisok is elevenebb volt, a Bartók-mű is kiegyensúlyozottabb hangzással, magabiztosabb szólistával, egy emelettel feljebb, bár még mindig nem a ritka levegőjű magaslatokban hangzott el. Ami viszont fontos: az Eroica megszólalt, nem előadták, hanem volt, természetesen szólalt meg, de teljes nagyszerűségében. L. v. B. üzeni az aggódóknak, hogy köszöni, jól van, és velünk marad jövőre is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Elkápráztatnak új Rameau-lemezükkel Vashegyi György együttesei

Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar lemezre vették Rameau ma már ritkaságnak számító operáját, a Naïst, és a kritika elismerését is kivívták.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hangfelvétel

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus beszámoló

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.