Klasszikus

Jurij Tyemirkanov: Varázsló, pálca nélkül

2012.12.04. 07:08
Ajánlom
A Szentpétervári Filharmonikus Zenekar pesti vendégjátéka egyszerre volt a lehető leghagyományosabb és a tökéletessége révén egészen rendhagyó koncert. MÉLTATÁS

Ne tagadjuk, vannak pillanatok, amikor már-már a komolyzenei koncertélet rákfenéjének tűnik a kiismerhetőség, a repertoár slágerdarabjainak unásig való összepárosítgatása. A romantika uralma, a nyitány-versenymű-szimfónia sablon, a program-összeállítások olykori kóros óvatossága, amely persze korántsem csupán hazai jelenség. A kelet felé turnézó angol együttesek elmaradhatatlan Ruszlán és Ludmilla-nyitánya, a pesti vendégszereplések ugyancsak szinte elhagyhatatlan ráadásszáma, az V. Magyar tánc, vagy éppenséggel az a felismerhető mintázat, hogy az orosz zenekarok és karmesterek előszeretettel nyitják hangversenyeiket Prokofjev Klasszikus szimfóniájával.

Épp így tett most Jurij Tyemirkanov és együttese, a Szentpétervári Filharmonikus Zenekar is, hogy aztán Schumann a-moll zongoraversenyével, majd Dvořák VIII. szimfóniájával végig következetesen belül maradjon a repertoár legeslegbelsőbb körén. S emiatt, amint az a fentiekből már kitetszhetett, lett is volna néhány halk panaszszavunk, ha egy magasabb igazság nem helyezi hatályon kívül teoretikus zsörtölődésünket. Az igazság, miszerint minden nagy koncert önálló és önmagában teljes univerzum, amit oktalanság a hangversenyélet általános gyakorlatán belül értelmezni-értelmezgetni. Merthogy nagy koncert lesz a november 30-i este, az jószerint már Prokofjev szimfóniájának első tételében bizonyosnak ígérkezett. Nem csak a játékos lendület megnyerő elővezetése, de az a jóízűen fanyar humor is ezt előlegezte, amely a hegedűk által vissza-visszahozott melléktémában egyszersmind a zenekar vonósainak „kollektív személyiségét" is élményszerűen kirajzolta. A harmadik tétel Gavotte-ja ezúttal valóban táncnak, méghozzá kecses és épp csak egy árnyalatnyit frivol táncnak hallatszott, hogy az Allegro vivace finálé egylélegzetű, könnyed futásáról már magunk is csak futólag szóljunk.

S mindeközben annak is bizonyságát vehettük, hogy a világhírű, ám világsztárként sosem ajnározott 74 éves dirigens, Jurij Tyemirkanov bátran a nagy karmesterek legszűkebb elitjéhez sorolható művész. Pedig Tyemirkanov nem csak a pálcát mellőzi (akárcsak fiatalabb honfi- és pályatársa, Valerij Gergiev), de egyszersmind minden hókuszpókusz nélkül vezényel: pontos és elegáns, az ütemezést korrekten megadó mozdulatai ugyan a hangulati és emocionális mozzanatokat is kirajzolják, csakhogy takarékosan, és döntően nem a közönség, hanem a zenészek számára. S mégis, hála a zenekarral fennálló több évtizedes munkakapcsolatának (elvégre 1988 óta irányítja a szentpéterváriakat), a karmester gesztusai kifelé is jól érzékelhetően alakítják a pillanatnyi hangzásképet és dinamikát, s ez a finoman reagáló játék, az összhang folyamatos újjáteremtése különleges tapasztalatot kínált a közönség számára.

Mindez a program második száma kapcsán is bátran elmondható lenne, ha e részben nem kellene egy másik művész számára fenntartanunk lelkesedés-potenciálunkat. A grúz zongoraművésznő, Eliszo Virszaladze ugyanis igazolta Szvjatoszlav Richter egykori méltató formuláját, mely szerint ő lenne a világ legjobb Schumann-játékosa. A komolyzene persze nem sport, errefelé legjobb előadóból egyszerre több is számba vehető, s ezt a banalitást annál is indokoltabb itt elmondani, hiszen alig pár hete, a Budapesti Fesztiválzenekar koncertjein Richard Goode úgyszintén emlékezetes, a legmagasabb mércéhez igazodó a-moll zongoraversenyekkel örvendeztette meg a magyar közönséget. Virszaladze most legalábbis elérte ezt a szintet, s játékával, úgy lehet, Fischer Annie emlékét idézhette fel az idősebb koncertlátogatók számára. Csodálatosan elmélyült, tartottan szenvedélyes, s a vulgárszexizmus értelmében egy pillanatra sem „nőies" volt Virszaladze zongorajátéka, s így aztán tartós bánatunk marad, hogy a zongorista, dacára az ovációnak, pillanatnyi tétovázás után végül ráadás nélkül hagyta el a pódiumot.

A meghirdetett program második felét kitöltő Dvořák-szimfónia ismét egy slágerdarab újrafelfedezését kínálta. A recenzens ezúttal is egy közeli fesztiválzenekari emlékkel, továbbá a Concerto Budapest ugyancsak párhetes produkciójának ismeretével közeledhetett Tyemirkanovék interpretációjához, amely kitelt szépségével és gazdagságával valósággal diadalmasnak bizonyult. A második tétel építkezésének érzéki felmutatása, a harmadik tétel indulásának gyönyörködtető öröme, s egyáltalán, a mindvégig csodálatos tisztasággal játszó rezesek és fafúvósok teljesítménye nem hagyott egy szikra fanyalognivalót sem a koncertkritika számára.

A két ráadásszámmal megtoldott koncert végül aztán csak kitört a szűk repertoárból, hogy Stravinsky Pulcinella-szvitjének Vivo tétele révén a szentpéterváriak rezes és nagybőgős jutalomjátékkal szegjék be az estét.

Közelednek az ünnepek - hangzik mostanában a kötelező idényjellegű fordulat, ám egy ünnep múlt péntek óta éppenséggel távolodik tőlünk az időben. De ha igaz, csakis az időben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Színház

A színházvezető, aki jegesember lett – Szentiványi Béla

Szentiványi Béla színész, rendező és felesége, Zimonyi Márta primadonna a két világháború közötti hazai színjátszás sztárjai voltak. A férj megalapította az Országos Művész Színházat: stagione-típusú vándortársulatával járták a vidéket. A Trianon utáni Magyarországon a magyar színművészet életben tartása volt a cél. Ám Szentiványi anyagilag belebukott vállalkozásába. Aztán 1944-ben félreállította a szélsőjobboldali vezetésű Színészkamara. 1945-ben az új politikai rendszer is eltiltotta a pályától. Feleségével együtt segédmunkákból éltek. Színházi múltjukról soha többé nem beszéltek. Még lányuknak, Mártának sem, aki nemrég átadta szülei színházi albumát – fotókkal, dokumentumokkal – az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézetnek. Szentiványi Mártát felkereste a Fidelio.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Várjon Dénes szólóestjével folytatódik az MVM Koncertek

A Kossuth-díjas zongoraművész live-streaming módon közvetített koncertjét április 20-án tartják Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus nekrológ

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.
Klasszikus hír

Kamara a karmesterrel - Új online sorozatot indít az Óbudai Danubia Zenekar

Vasárnap este 18 órakor debütál a zenekar Facebook-oldalán az ÓDZ legújabb sorozata. Hámori Máté vezetésével kötetlen beszélgetések és kamarazenélés során ismerkedhetünk meg a muzsikusok zenéhez fűződő viszonyával és az újrakezdés terveivel.  
Klasszikus hír

Fiatalítást ígér Gustavo Dudamel, a Párizsi Opera új zeneigazgatója

A venezuelai karmestert nevezték ki a Párizsi Opera zeneigazgatójának, aki hat évre szóló szerződést kötött az intézménnyel – írta meg a Papageno, a Slipped Disc zenei portálra hivatkozva.
Klasszikus hír

Idén is tehetségek után kutat a Virtuózok

2021-ben is várja a fiatal előadóművészek jelentkezését a legnépszerűbb hazai komolyzenei tehetségkutató. A felhívás már elérhető a műsor oldalán.