Klasszikus

Jutalomjáték

2007.02.15. 00:00
Ajánlom
Jó társaságban kamarázni: jutalomjáték a jó zenésznek. Mikor jó zenészek kamaráznak: jutalom hallgatni, és jutalomjáték róla írni.

Nem vitás: Keller András és Perényi Miklós a legkiválóbb kamarajátékosok közé tartozik. De ma már azt is kevesen vitatják, hogy e társaság tagjának számít Várjon Dénes is. Aki a fülének nem hisz, az higgyen a zenészeknek, Pauk Györgytől Perényi Miklósig. Akinek pedig füle is van hozzá, az február 8-án ismét hallhatta: igazuk van.

A „Dunának, Oltnak egy a hangja”-sorozat második előadásában a Duna mellett inkább a Moldva, sőt a Hudson szólalt meg, hiszen a műsor Bartók és Dvorák műveiből állt. A két szerző zenéjében számos közös vonást lehet felfedezni, ha ez a cél, és ha nagyon erőlködünk (pl. mindketten érzékenyen reagáltak az amerikai könnyebb műfajokra). Az igazi összefüggés köztük azonban az, hogy Amerikában is komponáltak, de még inkább az, hogy jó zenéket írtak.

A koncert nyitó száma rögtön a legkeményebb falat: a 2. hegedű-zongoraszonáta a bartóki életműben is a rejtélyes művek közé tartozik: el-elkezdődnek a dallamok, de minden töredékes, inkább mozaikszerűen áll össze az egész. Keller András finom, szokatlanul áttört és hibátlanul tiszta hegedűjátéka, Várjon Dénes remek, stílusos zongorázása igazi párbeszéddé emelte a szonátát – már ekkor érezhettük: jó esténk lesz.

Ezután Perényi Miklós lett Várjon partnere, Dvorák tüneményes Rondóját a tőle megszokott könnyedséggel adta elő – a záróakkordok előtti mélyebb állások hangi szépségétől a hátunk borzongott. Perényi – ezt nem először vagyok kénytelen leírni – igazi alkimista, aki bármiből képes aranyat varázsolni. E szépség méltó módon készítette elő az est fénypontját: Klenyán Csaba, Keller András és Várjon Dénes interpretációjában a Kontrasztok egyszerre tűnt nemes jazz-zenének (ma talán úgy fogalmaznánk: ethno-jazznek) és a 3. zongoraverseny párdarabjának. Klenyán játékának elsősorban külsőségeit kölcsönözte a jazz világából, például ahogy átadta a szólamot a hegedűnek. Nekem klarinétjának színgazdagsága tetszett igazán. Ahogy a mély, felvételeken alig hallható kísérőszólama átviláglott a szöveten, helyenként ütőhangszerként hatva, az megint csak a zongoraversenyek világára engedett asszociálni. A három muzsikus nemcsak a zenének ezt a stiláris sokrétűségét érezte, hanem egymás gondolatait is – így egészen rendkívüli produkciónak lehettünk tanúi.

Szünet után ezúttal a Bartók-mű, az 1. rapszódia jelentette a „lazítást”, a komolyabb „falat” Dvorák f-moll triója volt. A zenészek itt is nagyszerűen muzsikáltak együtt, egy-egy pianissimo, a meg-meglendülő tánc vagy épp a fergeteges zárlatok mellett az előadás egészébe feledkezhettünk bele. Ha a Kontrasztok rendkívüli, ismételhetetlen izgalmát nem is éreztem, mindvégig az volt a benyomásom, hogy örülhet, aki ilyen koncertet hallhat – csak azt az egyet nem értem, hogy maradhat egyetlen szék is üresen egy ilyen pompás koncerten.

(2007. február 8. 19:30, Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) - Végh Sándor Zenei Estek/2; Bartók: 2. hegedű-zongoraszonáta; Dvorák: Rondó, op. 94; Bartók: Kontrasztok; 1. rapszódia; Dvorák: f-moll trió, op. 65; km.: Keller András (hegedű), Várjon Dénes (zongora), Perényi Miklós (gordonka), Klenyán Csaba (klarinét)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.