Klasszikus

Kalapács, zongora

2006.01.09. 00:00
Ajánlom
Ambivalens koncerten voltam január 4-én este a Zeneakadémián. A Zongora című hangversenysorozat részeként Jean-Efflam Bavouzet játszott Beethovent és Ravelt a Nagyteremben. De mintha a szünetben kicserélték volna a zongorát. Vagy a zongoristát?

A Hammerklavier-szonátában Bavouzet dübörögve és hatalmas, teátrális mozdulatokkal söpört végig a hangszeren. Az első tétel feszültnek, akaratosnak, néhol szinte görcsösnek tűnt. A művész harcolt a zongorával, csatázott a darabbal. Nem a szerzemény ellen, hanem érte küzdött, a győzelemhez azonban nem lett volna feltétlenül szüksége a pörölycsapás-szerű akkordok kemény hangzására, és az egyébként is útkereső, csapongó motívumok végletes széttagolására. Beethoven nagyszabású műve nem tartozik a leggördülékenyebb, legközérthetőbb szonáták közé; nem is adta meg magát egykönnyen.

Az improvizatív jelleg, ami az első tételben túlzásnak bizonyult, meglepő és izgalmas fordulatokhoz vezetett az Adagio sostenutóban. A motívumok mintha éppen január 4-én este szerveződtek volna lassú tétellé Jean-Efflam Bavouzet kezei alatt. Ha maguk a hangok nem is voltak rögtönzöttek, a szeszélyes effektusok és az érzelmi szélsőségek mindenképpen egyszerivé és megismételhetetlenné tették a művész játékát. A negyedik tétel sűrű szövésű matériájának előadása sajnos sokban emlékeztetett az első tétel agresszivitására, bár kevésbé volt ideges és heves. A szonátában a színpadias mozdulatokkal nem is esztétikai értékük/értéktelenségük miatt nem voltam kibékülve, hanem mert sokszor a zenei kifejezést próbálták pótolni.

Ilyen előzmények után hihetetlen volt a Miroirs nyitótétele, a Noctuelles varázslatos első pár hangja: a vészjósló éjjeli lepkék a szervezettség és a ráérzés ideális egyvelegével árasztották el a billentyűket, finom, fényes, de egyáltalán nem erőszakos hangszínen. Hátborzongató volt a ciklus második tétele. A Szomorú madarak jellegzetes repetált hangpárjából a második annyira halk és ijedt volt, hogy sokszor attól tartottam, nem is fog megszólalni. Ez természetesen nem következett be, viszont egy olyan feszültségre-ernyedtségre alapuló izgalmi állapotot hozott létre a hangversenyteremben, amely alól senki sem tudta magát kivonni.

Jean-Efflam Bavouzetnek egyetlenegy felesleges gesztusa sem volt többé, csak ült a zongora mellett egyenes derékkal, és megfagyasztotta – felizzította maga körül a levegőt. Magával ragadó volt a harmadik tétel bárkájának ringatózása, és színes, mint a napfény játéka az óceánon. Az Alborada del Gracioso szerepéhez illően kihívó volt és büszke. A Harangok völgye lassan távolodott, majd mély, meleg, pedáldús homályba veszett az ötödik tétel végén.

Nem csak a Miroirs negyedik tételének spanyol szívtiprója, de Ondine sellő is igencsak értett a csábításhoz a Gaspard de la nuit kezdetén. Kecses volt, áttetszően karcsú és hajlékony. Egy leheletnyit talán kimértebb, mint más hableányok, de ez mit sem változtatott vonzerején. Mindezt annak köszönhette, hogy Bavouzet a legkifejezőbb fortéban sem ragadtatta magát olyan kalapácsoló vagy durva hangszínre, mint néha a Beethoven-műben. A szomorú madarak énekéből már ismerős könyörtelen, repetált hangok hervasztó hangulattal vonták be a második tétel akasztófáját a fiatal francia zongoraművész interpretációjában. Az ördögi Scarbo, a törpe félelmetes egységét képezte vadságnak és számító értelemnek: egy vérfagylalóan horrorisztikus és szánnivalóan szerencsétlen figura elevenedett meg a Zeneakadémia színpadán.

Jean-Efflam Bavouzet ráadásként Ravel Prélude-jét és a Jeux d’Eau-t játszotta fergetegesen és felszabadultan a részben állva tapsoló közönségnek. Sajnos a hangverseny második feléről volt, aki hazament. Pedig ami a szünet után történt, az önmagában is felért egy teljes koncerttel.

(„A Zongora” – Jean-Efflam Bavouzet koncertje; 2006. január 4. 19:30 Zeneakadémia; Beethoven: B-dúr „Hammerklavier” szonáta, op. 106; Ravel: Miroirs (Tükrök); Gaspard de la Nuit)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Tánc

Februárban megnyit a Nemzeti Táncszínház várva várt új épülete

Négy év bizonytalan helyzet után február 15-én a Budapest Táncfesztivállal egybekötve adják át a nagyközönségnek az intézmény új épületét a Millenáris Parkban.
Színház

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Jazz/World

Írók, akiknek szövegeiben ott lüktet a jazz

A jazz és az irodalom keveredéséből igazi varázsital jön létre, ha avatott kezek keverik. Olyan prózaírókat gyűjtöttünk össze, akik a jazz és az irodalom iránti szenvedélyüket igazi esszenciába oltották.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus icma

Rangos nemzetközi díjat kapott Várjon Dénesék lemeze

Várjon Dénesé mellett Bartók-művek felvételeit is díjazta a rangos ICMA zsűrije.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo koncertjén álló tapsot kaptak a Virtuózok

A legendás tenor Gertler Teóval, Abouzahra Amirával és Abouzahra Mariammal lépett fel Dániában. A kis virtuózok álló ovációt kaptak, és hatalmas motivációt az előttük álló feladatokhoz.
Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.