Klasszikus

Kalapács, zongora

2006.01.09. 00:00
Ajánlom
Ambivalens koncerten voltam január 4-én este a Zeneakadémián. A Zongora című hangversenysorozat részeként Jean-Efflam Bavouzet játszott Beethovent és Ravelt a Nagyteremben. De mintha a szünetben kicserélték volna a zongorát. Vagy a zongoristát?

A Hammerklavier-szonátában Bavouzet dübörögve és hatalmas, teátrális mozdulatokkal söpört végig a hangszeren. Az első tétel feszültnek, akaratosnak, néhol szinte görcsösnek tűnt. A művész harcolt a zongorával, csatázott a darabbal. Nem a szerzemény ellen, hanem érte küzdött, a győzelemhez azonban nem lett volna feltétlenül szüksége a pörölycsapás-szerű akkordok kemény hangzására, és az egyébként is útkereső, csapongó motívumok végletes széttagolására. Beethoven nagyszabású műve nem tartozik a leggördülékenyebb, legközérthetőbb szonáták közé; nem is adta meg magát egykönnyen.

Az improvizatív jelleg, ami az első tételben túlzásnak bizonyult, meglepő és izgalmas fordulatokhoz vezetett az Adagio sostenutóban. A motívumok mintha éppen január 4-én este szerveződtek volna lassú tétellé Jean-Efflam Bavouzet kezei alatt. Ha maguk a hangok nem is voltak rögtönzöttek, a szeszélyes effektusok és az érzelmi szélsőségek mindenképpen egyszerivé és megismételhetetlenné tették a művész játékát. A negyedik tétel sűrű szövésű matériájának előadása sajnos sokban emlékeztetett az első tétel agresszivitására, bár kevésbé volt ideges és heves. A szonátában a színpadias mozdulatokkal nem is esztétikai értékük/értéktelenségük miatt nem voltam kibékülve, hanem mert sokszor a zenei kifejezést próbálták pótolni.

Ilyen előzmények után hihetetlen volt a Miroirs nyitótétele, a Noctuelles varázslatos első pár hangja: a vészjósló éjjeli lepkék a szervezettség és a ráérzés ideális egyvelegével árasztották el a billentyűket, finom, fényes, de egyáltalán nem erőszakos hangszínen. Hátborzongató volt a ciklus második tétele. A Szomorú madarak jellegzetes repetált hangpárjából a második annyira halk és ijedt volt, hogy sokszor attól tartottam, nem is fog megszólalni. Ez természetesen nem következett be, viszont egy olyan feszültségre-ernyedtségre alapuló izgalmi állapotot hozott létre a hangversenyteremben, amely alól senki sem tudta magát kivonni.

Jean-Efflam Bavouzetnek egyetlenegy felesleges gesztusa sem volt többé, csak ült a zongora mellett egyenes derékkal, és megfagyasztotta – felizzította maga körül a levegőt. Magával ragadó volt a harmadik tétel bárkájának ringatózása, és színes, mint a napfény játéka az óceánon. Az Alborada del Gracioso szerepéhez illően kihívó volt és büszke. A Harangok völgye lassan távolodott, majd mély, meleg, pedáldús homályba veszett az ötödik tétel végén.

Nem csak a Miroirs negyedik tételének spanyol szívtiprója, de Ondine sellő is igencsak értett a csábításhoz a Gaspard de la nuit kezdetén. Kecses volt, áttetszően karcsú és hajlékony. Egy leheletnyit talán kimértebb, mint más hableányok, de ez mit sem változtatott vonzerején. Mindezt annak köszönhette, hogy Bavouzet a legkifejezőbb fortéban sem ragadtatta magát olyan kalapácsoló vagy durva hangszínre, mint néha a Beethoven-műben. A szomorú madarak énekéből már ismerős könyörtelen, repetált hangok hervasztó hangulattal vonták be a második tétel akasztófáját a fiatal francia zongoraművész interpretációjában. Az ördögi Scarbo, a törpe félelmetes egységét képezte vadságnak és számító értelemnek: egy vérfagylalóan horrorisztikus és szánnivalóan szerencsétlen figura elevenedett meg a Zeneakadémia színpadán.

Jean-Efflam Bavouzet ráadásként Ravel Prélude-jét és a Jeux d’Eau-t játszotta fergetegesen és felszabadultan a részben állva tapsoló közönségnek. Sajnos a hangverseny második feléről volt, aki hazament. Pedig ami a szünet után történt, az önmagában is felért egy teljes koncerttel.

(„A Zongora” – Jean-Efflam Bavouzet koncertje; 2006. január 4. 19:30 Zeneakadémia; Beethoven: B-dúr „Hammerklavier” szonáta, op. 106; Ravel: Miroirs (Tükrök); Gaspard de la Nuit)

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Innentől nem a gyerek hibája lesz, ha nem olvas

Az irodalom a szabadságról szól. Ha ezt a szabadságot nem adjuk meg az oktatással, ha nem mutatjuk meg a gyerekeknek, hogy talán éppen az olvasás az, amire ebben a számára is megterhelő, felgyorsult világban szüksége van, akkor tényleg nem az ő hibája lesz, hogy nem olvas. VÉLEMÉNY.
Könyv

Tóth Krisztina és Az arany ember: Hogyan jutottunk idáig?

Be akarja tiltani Jókait? Ki a felelős azért, hogy most mindenki irodalom kapcsán „anyázik” az interneten? Megválaszolunk mindent, amit tudni akar, de eddig nem mert megkérdezni Tóth Krisztina és a Jókai-rajongók összecsapásáról.
Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Klasszikus

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Tánc

Mozdulatba zárt pillanatok

Ma már a modern tánc előfutáraként tekintünk rá, a 20. század elején azonban a mozdulatművészet még nem volt több egy lázadó gesztusnál, amely a klasszikus táncformák – különösképpen a balett – szigorú szabályrendszeréből kitörve a korlátlanságot hirdette. Börcsök Boglárka dokumentumfilmjében arra vállalkozott, hogy rekonstruálja a mozgásnak azt a fajta konvenciókon túli szabadságát, amely az irányzat lényegét adta.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Klasszikus hír

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Klasszikus ajánló

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Klasszikus ajánló

Feltörekvő magyar karmester a Müpa színpadán

A közelmúltban rangos karmesterversenyt nyert Hontvári Gábor, aki most a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli február 25-én a Müpában. Az online esemény igazi zenei csemegének ígérkezik.
Klasszikus gyász

Elhunyt Magyar Gábor gordonkaművész

Életének 60. évében, 2021. február 23-án súlyos betegség után elhunyt Magyar Gábor, az Opera Zenekar gordonkaművésze.