Klasszikus

Káli Gábor: "A karmesterség boszorkánykonyha"

2018.01.16. 15:38
Ajánlom
A Hongkongi Nemzetközi Karmesterverseny győztese, Káli Gábor éppen a jetlaget és a versenyt pihente ki, amikor elértük telefonon. A fiatal dirigenssel a karmesterversenyről, az opera és a hangverseny közötti különbségről és a nagy mesterekről beszélgettünk.

Névjegy

A budapesti Bartók Béla Konzervatórium szóló-zongora szakán végzett 2001-ben, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen zongora- és karmestertanulmányokat folytatott. 2004-ben Erasmus Ösztöndíjat nyert a berlini Universität der Künste karmester osztályába, ahol 2008-ban szerzett diplomát. Tanára és korrepetítora lett Prof. Julie Kaufmann énekosztályának, és beválasztották ösztöndíjasnak a Német Zenei Tanács karmesterfórumába (Dirigentenforum). Olyan világhírű tanároktól és dirigensektől tanulhatott, mint Eötvös Péter, Kurt Masur, Bernard Haitink, Colin Metters, és Sian Edwards. Az Aacheni Színházban többek között rábízták Puccini Pillangókisasszonyának, Csajkovszkij Mazeppájának, valamint Mozart Don Giovannijának és Varázsfuvolájának dirigálását. Ebben az évben hívta meghallgatásra Maestro Daniel Barenboim, ahol a Staatskapelle Berlin zenekarát irányította.
2011-ben második dirigens és a főzeneigazgató zenei asszisztense lett Nürnbergi Állami Operában. A 2015/16-os évadtól  a Nürnbergi Állami Opera első dirigense és helyettes főzeneigazgatója. 2015 márciusában debütált a Magyar Állami Operaházban Mozart Don Giovannijával. A debreceni Kodály Filharmónia 2017-re meghívta egy bemutatkozó koncertre. A 2017/18-as évben Fischer Iván mellett asszisztál.

Ha jól tudom, épp Münchenben csíplek el. Átutazóban, esetleg munka?

– Én itt élek, tehát már hazaérkeztem Hongkongból. Végre nyugalomban.

Káli Gábor nyerte a Hongkongi Nemzetközi Karmesterversenyt

Kapcsolódó

Káli Gábor nyerte a Hongkongi Nemzetközi Karmesterversenyt

A harmincöt éves magyar karmester 49 ország 310 jelentkezőjéből bizonyult a legjobbnak a hongkongi zsűri és a zenekar szerint.

A repertoárodat végignézve inkább zenés színházi karmester vagy. Ez „így alakult”, vagy tudatos választás?

– Inkább azt mondanám, hogy így alakult, a pályám eddigi szakasza szinte teljes egészében a színházhoz kötődik. Ez az utóbbi időben kezdett lazulni. Újabban egyre inkább vonz, hogy a koncertrepertoárt ennél is jobban megismerhessem és csinálhassam.

Miben más operát és hangversenyt vezényelni szerinted?

– Természetesen vannak hasonló elemei, de egészen más a kettő. Az opera egy hihetetlenül izgalmas világ, hiszen rengeteg minden zajlik egyszerre, annyi dolog van a kezed alatt a kórustól a zenekaron át a szólistákig, és mindenkinek van egyéni elképzelése. Ez a hatalmas figyelem, amit az opera kíván, engem mindig is lenyűgözött, és szerettem volna megtanulni. Lenyűgöz a spontaneitása: a színpadon bármi történhet.

Ezzel szemben egy koncert?

– Egy koncerten a karmester csak a zenekarra figyel, máshogy kell erre felkészülni, máshogy kell irányítani az eseményeket.

Egészen más energiák szabadulnak fel a színpadon, mint a zenekari árokban.

A hongkongi karmesterversenyen elnyerted a zenekari díjat, tehát a zenekar tagjai téged szavaztak a legjobb karmesternek. Én látok összefüggést: ahogy az operában figyelned kell a sok részletre, ott kell lenned a pillanatban, úgy figyelsz a szimfonikus zenekari muzsikusokra is.

– Ez így van! Végül egyetlen alkalom volt az egész verseny folyamán, amikor egy egész darabot dirigálhattam, mégpedig a döntőben Beethoven V. szimfóniáját. Korábban a zsűri megmondta, hogy mennyi időm van, 10 perc, 20 perc, most viszont elereszthettem magam, egy egész szimfóniát eljátszottunk. Nagyon izgatott, hogy egy ázsiai zenekart vezényelek. Egészen más kultúra, és rá kellett vennem őket, hogy figyeljenek rám, nézzenek fel – igazad van, ez a pillanat művészete. Egyébként ez a zenétől független dolog: a pillanat megélése és az egymás közötti energiaáramlás. Ez elég keletiesen hangzik, de nem véletlen, épp most jöttem Hongkongból (nevet).

Káli Gábor

Káli Gábor (Fotó/Forrás: www.gaborkali.com)

Nekem mindig megfoghatatlan dolog a karmesterverseny mint olyan. Hiszen legalább annyira függ a zenekartól, hogy mi szólal meg, mégis a karmestert értékelik. Lehet különleges dolgot művelni egy zenekarral ilyen rövid idő alatt?

– Azt kell mondanom, hogy lehet, és ez a verseny csak megerősített ebben. Ez alkalommal éreztem, hogy a zenészek nagyon figyelnek rám, a kezemben vannak, azt csinálják, amit szeretnék, veszik a jelzéseimet és élvezik a zenét.

A vezénylés igazi boszorkánykonyha.

Káli Gábor Hacsaturján Kardtáncát és Beethoven V. szimfóniájának részletét vezényli ezen a felvételen.

Olyan világhírű dirigensekkel dolgoztál együtt, mint Ashkenazy, Haiting, Masur. Mit tanultál tőlük?

– Nem csak technikai segítséget kaptam tőlük, hanem fontos pillanatokat, fontos emberi gesztusokat is. Kurt Masurt említetted, akiről már csak azért is beszélnem kell, mert a verseny döntőjében Beethovent vezényeltem. Masurnál egy Beethoven-kurzust végeztem Bonnban, a Dirigentenforum rendezésében. Már akkor is idős volt, és keveset beszélt, de amit mondott, az nagyon-nagyon fontos volt, és mindig a zenére reflektált. „Ezt a ritmust egy pillanatra se engedd el, mert ha ezt az ismétlődő ritmust elengeded, akkor baj van” – mondta. Megragadott két-három olyan dolgot, és ez

ajtót nyitott nekem Beethoven felé.

Masurnak hála ez a zeneszerző egy közeli barátommá vált.

Vladimir Ashkenazyból csordult kifelé a zene, egy eszméletlenül kedves ember. Az ő titkát nehéz kifejezni – talán a személyiségének a varázsa, a zene őszinte szeretete hat így a zenészekre. Van, hogy nem is tudja megmutatni pontosan a kezével, hogy mit szeretne, de a jelenléte folytán, azért, mert ő ott van, és ahogy bejön a próbára, mégis úgy játszol, hogy csak... Persze emögött hatalmas tudás van. És kit is említettél még?

Káli Gábor

Káli Gábor (Fotó/Forrás: www.gaborkali.com)

– Bernard Haitink karmestert.

– Haitink nagyon visszafogott ember, de amikor vezényel, ez meg sem látszik. Ő azt mondja, hogy nála a dirigálás egy másik állapot. Egyébként alig szól két szót, nagyon visszafogott, de amikor odaáll a zenekar elé, akkor megteremtődik az állapot. Egyszer Bruckner Negyedikjét vettük, úgy dirigáltuk a darabot, hogy fogta a kezemet. „Nézzél rájuk, kommunikálj, kommunikálj” – ezt mondta végig.

Mikor láthatunk-hallhatunk téged legközelebb itthon?

– Idén az Operában voltam a Szerelmi bájitalt vezényeltem. Ebben az évben még egy hazai koncertem lesz, február végén egy szimfonikus hangverseny Debrecenben.

Így vezényelt Káli Gábor a döntőben

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.