Klasszikus

Káli Gábor: "A karmesterség boszorkánykonyha"

2018.01.16. 15:38
Ajánlom
A Hongkongi Nemzetközi Karmesterverseny győztese, Káli Gábor éppen a jetlaget és a versenyt pihente ki, amikor elértük telefonon. A fiatal dirigenssel a karmesterversenyről, az opera és a hangverseny közötti különbségről és a nagy mesterekről beszélgettünk.

Névjegy

A budapesti Bartók Béla Konzervatórium szóló-zongora szakán végzett 2001-ben, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen zongora- és karmestertanulmányokat folytatott. 2004-ben Erasmus Ösztöndíjat nyert a berlini Universität der Künste karmester osztályába, ahol 2008-ban szerzett diplomát. Tanára és korrepetítora lett Prof. Julie Kaufmann énekosztályának, és beválasztották ösztöndíjasnak a Német Zenei Tanács karmesterfórumába (Dirigentenforum). Olyan világhírű tanároktól és dirigensektől tanulhatott, mint Eötvös Péter, Kurt Masur, Bernard Haitink, Colin Metters, és Sian Edwards. Az Aacheni Színházban többek között rábízták Puccini Pillangókisasszonyának, Csajkovszkij Mazeppájának, valamint Mozart Don Giovannijának és Varázsfuvolájának dirigálását. Ebben az évben hívta meghallgatásra Maestro Daniel Barenboim, ahol a Staatskapelle Berlin zenekarát irányította.
2011-ben második dirigens és a főzeneigazgató zenei asszisztense lett Nürnbergi Állami Operában. A 2015/16-os évadtól  a Nürnbergi Állami Opera első dirigense és helyettes főzeneigazgatója. 2015 márciusában debütált a Magyar Állami Operaházban Mozart Don Giovannijával. A debreceni Kodály Filharmónia 2017-re meghívta egy bemutatkozó koncertre. A 2017/18-as évben Fischer Iván mellett asszisztál.

Ha jól tudom, épp Münchenben csíplek el. Átutazóban, esetleg munka?

– Én itt élek, tehát már hazaérkeztem Hongkongból. Végre nyugalomban.

Káli Gábor nyerte a Hongkongi Nemzetközi Karmesterversenyt

Kapcsolódó

Káli Gábor nyerte a Hongkongi Nemzetközi Karmesterversenyt

A harmincöt éves magyar karmester 49 ország 310 jelentkezőjéből bizonyult a legjobbnak a hongkongi zsűri és a zenekar szerint.

A repertoárodat végignézve inkább zenés színházi karmester vagy. Ez „így alakult”, vagy tudatos választás?

– Inkább azt mondanám, hogy így alakult, a pályám eddigi szakasza szinte teljes egészében a színházhoz kötődik. Ez az utóbbi időben kezdett lazulni. Újabban egyre inkább vonz, hogy a koncertrepertoárt ennél is jobban megismerhessem és csinálhassam.

Miben más operát és hangversenyt vezényelni szerinted?

– Természetesen vannak hasonló elemei, de egészen más a kettő. Az opera egy hihetetlenül izgalmas világ, hiszen rengeteg minden zajlik egyszerre, annyi dolog van a kezed alatt a kórustól a zenekaron át a szólistákig, és mindenkinek van egyéni elképzelése. Ez a hatalmas figyelem, amit az opera kíván, engem mindig is lenyűgözött, és szerettem volna megtanulni. Lenyűgöz a spontaneitása: a színpadon bármi történhet.

Ezzel szemben egy koncert?

– Egy koncerten a karmester csak a zenekarra figyel, máshogy kell erre felkészülni, máshogy kell irányítani az eseményeket.

Egészen más energiák szabadulnak fel a színpadon, mint a zenekari árokban.

A hongkongi karmesterversenyen elnyerted a zenekari díjat, tehát a zenekar tagjai téged szavaztak a legjobb karmesternek. Én látok összefüggést: ahogy az operában figyelned kell a sok részletre, ott kell lenned a pillanatban, úgy figyelsz a szimfonikus zenekari muzsikusokra is.

– Ez így van! Végül egyetlen alkalom volt az egész verseny folyamán, amikor egy egész darabot dirigálhattam, mégpedig a döntőben Beethoven V. szimfóniáját. Korábban a zsűri megmondta, hogy mennyi időm van, 10 perc, 20 perc, most viszont elereszthettem magam, egy egész szimfóniát eljátszottunk. Nagyon izgatott, hogy egy ázsiai zenekart vezényelek. Egészen más kultúra, és rá kellett vennem őket, hogy figyeljenek rám, nézzenek fel – igazad van, ez a pillanat művészete. Egyébként ez a zenétől független dolog: a pillanat megélése és az egymás közötti energiaáramlás. Ez elég keletiesen hangzik, de nem véletlen, épp most jöttem Hongkongból (nevet).

Káli Gábor

Káli Gábor (Fotó/Forrás: www.gaborkali.com)

Nekem mindig megfoghatatlan dolog a karmesterverseny mint olyan. Hiszen legalább annyira függ a zenekartól, hogy mi szólal meg, mégis a karmestert értékelik. Lehet különleges dolgot művelni egy zenekarral ilyen rövid idő alatt?

– Azt kell mondanom, hogy lehet, és ez a verseny csak megerősített ebben. Ez alkalommal éreztem, hogy a zenészek nagyon figyelnek rám, a kezemben vannak, azt csinálják, amit szeretnék, veszik a jelzéseimet és élvezik a zenét.

A vezénylés igazi boszorkánykonyha.

Káli Gábor Hacsaturján Kardtáncát és Beethoven V. szimfóniájának részletét vezényli ezen a felvételen.

Olyan világhírű dirigensekkel dolgoztál együtt, mint Ashkenazy, Haiting, Masur. Mit tanultál tőlük?

– Nem csak technikai segítséget kaptam tőlük, hanem fontos pillanatokat, fontos emberi gesztusokat is. Kurt Masurt említetted, akiről már csak azért is beszélnem kell, mert a verseny döntőjében Beethovent vezényeltem. Masurnál egy Beethoven-kurzust végeztem Bonnban, a Dirigentenforum rendezésében. Már akkor is idős volt, és keveset beszélt, de amit mondott, az nagyon-nagyon fontos volt, és mindig a zenére reflektált. „Ezt a ritmust egy pillanatra se engedd el, mert ha ezt az ismétlődő ritmust elengeded, akkor baj van” – mondta. Megragadott két-három olyan dolgot, és ez

ajtót nyitott nekem Beethoven felé.

Masurnak hála ez a zeneszerző egy közeli barátommá vált.

Vladimir Ashkenazyból csordult kifelé a zene, egy eszméletlenül kedves ember. Az ő titkát nehéz kifejezni – talán a személyiségének a varázsa, a zene őszinte szeretete hat így a zenészekre. Van, hogy nem is tudja megmutatni pontosan a kezével, hogy mit szeretne, de a jelenléte folytán, azért, mert ő ott van, és ahogy bejön a próbára, mégis úgy játszol, hogy csak... Persze emögött hatalmas tudás van. És kit is említettél még?

Káli Gábor

Káli Gábor (Fotó/Forrás: www.gaborkali.com)

– Bernard Haitink karmestert.

– Haitink nagyon visszafogott ember, de amikor vezényel, ez meg sem látszik. Ő azt mondja, hogy nála a dirigálás egy másik állapot. Egyébként alig szól két szót, nagyon visszafogott, de amikor odaáll a zenekar elé, akkor megteremtődik az állapot. Egyszer Bruckner Negyedikjét vettük, úgy dirigáltuk a darabot, hogy fogta a kezemet. „Nézzél rájuk, kommunikálj, kommunikálj” – ezt mondta végig.

Mikor láthatunk-hallhatunk téged legközelebb itthon?

– Idén az Operában voltam a Szerelmi bájitalt vezényeltem. Ebben az évben még egy hazai koncertem lesz, február végén egy szimfonikus hangverseny Debrecenben.

Így vezényelt Káli Gábor a döntőben

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Filmek, amelyek megtisztítanak minket

CIkkünkben 5+1 filmeket ajánlunk, amelyek úgy hatnak ránk, mint egy őszinte beszélgetés, vagy mint egy hosszú aszály után érkező eső, amely megtisztítja a levegőt és teljes bensőnket.
Plusz

Látogatás a csokoládé birodalmában – a Lindt svájci múzeumában jártunk

Svájc nem csupán a síelők és a sajtrajongók paradicsoma, kiváló tejtermelési lehetőségei miatt az ország a csokoládé történetébe is beírta magát. A Lindt csokoládé gyártása Zürich mellett zajlik, az üzem mellett azonban 2020 óta egy interaktív múzeum is működik.
Zenés színház

Már elérhető a 2025-ös Budapesti Wagner-napok programja

A nürnbergi mesterdalnokokkal, a Tannhäuserrel és Bryn Terfel estjével várja a közönséget a Müpa Wagner-fesztiválja, amelyet a jövő évadban június 6. és 29. között rendeznek meg.
Zöldhullám

KÉP-regény: Viharos idők

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal arról ír, miért komolyan kell venni a Balaton jelzéseit vihar idején, és mi volt élete leghosszabb háromnegyed órája.
Vizuál

Amerikai thriller nyerte az Arany Pálmát

Sean Baker amerikai független rendező Anora című filmjével érdemelte ki a világ legrangosabb filmfesztiváljának a fődíját. Mutatjuk a gála legnagyobb nyerteseit.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Száz év muzsikája szólal meg a magyar klasszikus zene napján

A Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok a magyar klasszikus zene napján Kocsis Zoltán emléke, valamint a hazai komolyzene és annak alkotói előtt tisztelegnek.
Klasszikus interjú

„Fújj szabadon!” – interjú Hőna Gusztáv harsonaművésszel

Miért értékelődött fel a harsona szerepe a 20. század második felében? Hogyan jelent meg a hangszer új funkciókban: szóló- és kamaraművekben segítve a komponistákat egy új zenei nyelv megalkotásában? Hőna Gusztáv Liszt Ferenc-díjas harsonaművészt az MMA kérdezte.
Klasszikus ajánló

Remekművek és újrafelfedezett különlegességek – jön a III. Haydneum Egyházzenei Fesztivál

A hazai régizenejáték legnagyobbjait hallhatja a közönség a Haydneum immár harmadik alkalommal megrendezett Egyházzenei Fesztiválján, július 7. és 15. között, az Egyetemi templomban.
Klasszikus hír

Faültetéssel ünnepelte pályafutásának ötvenedik évfordulóját Kobayashi Ken-Ichiro

Egy japán cseresznyefát ültetett el a MÁV Szimfonikus Zenekar székházának kertjében nemzetközi karrierje ötvenedik évfordulója alkalmából a világhírű karmester, Kobayashi Ken-Ichiro.
Klasszikus hír

Balázs Jánost, Harcsa Veronikát és Fischer Ivánt is elismerték az első alkalommal átadott Bartók Rádió Zenei Díjjal

A Bartók Rádió a tavalyi év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseképpen először adta át díjait. A nagyszabású díjkiosztót a Bartók Rádió és a Duna május 25-én, az M5 kulturális csatorna május 26-án tűzi műsorra.