Klasszikus

Kállay Gábor: "A furulyára érdemes rátenni egy egész életet"

2010.10.24. 07:44
Ajánlom
Kállay Gábor ének- és furulyaművésszel, zenetanárral annak apropóján beszélgettünk, hogy november elején két fontos koncertnek is közreműködője.

Az első hangversenyre november 5-én kerül sor a Magyar Furulyás Alapítvány szervezésében, a második a rá következő napon, ezt a Camerata Hungarica együttes az alapító Czidra László emlékére adja.

Kállay Gábor, Klembala Géza és sok más ma is jeleskedő régizenés tanár, muzsikus a 2001-ben elhunyt Czidra László tanítványa volt. Kállay Gáborral az őrmezői - igen kiváló - Weiner Leó Zeneművészeti Szakközépiskolában találkoztam, ahol egyébként Czidra László is tanított, és ahol jelenleg a lánya, Katalin is oktat.

- Ha jól tudom, Önt a barátai, kollégái Grófnak szólítják.

- Igen, e megszólítás is Czidra László leleménye, aki az együttes tagjainak beceneveket adott. Még ma is ezeken a neveken szólítjuk egymást.

- Mikor került kapcsolatba a régizenés mozgalommal és Czidra Lászlóval?

- Eredetileg Műegyetemet végeztem, villamosmérnökként diplomáztam 1976-ban. Gyerekkoromtól tanultam különféle hangszereken játszani, furulyán, hegedűn, így bekerültem a Műegyetemi Zenekarba. Ott értek olyan hatások, amelyek miatt arra az elhatározásra jutottam, megpróbálok zenei pályán maradni. Egy darabig két irányba haladtam: intenzíven tanultam énekelni és a hegedűről átálltam brácsára. Az utolsó pillanatban az ének szakra jelentkeztem és a Zeneakadémián Simándy József első osztályába kerültem. Akkoriban már számos barátom járt az intézménybe, ennek köszönhető, hogy amint felvettek, Klembala Géza meghívott a Régi Zene Stúdió nevű együttesébe. Az első hónap végén bementünk Czidra tanár úrhoz, aki odahívott magához és arra kért, játsszak velük a Camerata Hungaricában. Együttese akkor volt a csúcsponton, akkor virágzott igazán.

- Énekelt és hangszereken is játszott?

- Engem régebben is nagyon érdekelt a blockflöte, de két évig dolgoztam mérnökként, angolt tanítottam a zenélés mellett, és már megszületett a két lányom, amikor a zenélésbe belevágtam. Szerencsére a Camerata annyira ismert és elismert volt akkor, hogy valójában a megélhetésem is két-három hónap alatt megoldódott. A mérnöki fizetésem többszörösét kereshettem meg. Magam 1978-tól vagyok tag. Az alapító társaságból már csak egy ember maradt meg az együttesben, a Bartók Rádiós - hangmérnöki - tevékenysége miatt is ismert Ujházy László: ő maradt mutatóba az eredeti csapatból. Mandel Róbert 1981-ben hívott meg, ahogy viccesen mesélte, elkezdtek hárman játszani, de rájöttek, hogy nincs igazán dallam - ezért keresett meg.

- Kik voltak akkor a példák? Kapcsolatban álltak az - akkor még a határon túl is úttörőknek számító - nyugati régizenés együttesekkel?

- Csüngtünk azon a néhány felvételen, amihez hozzá lehetett jutni. Természetesen Harnoncourt lemezei nagyon sokat jelentettek nekünk, de nem lemásolni próbáltuk a bécsiek játékát. Czidra tanár úr kapcsolatban állt Hans-Martin Lindével és Hervé Piquettel is, de ezzel együtt mindig meg tudta tartani a saját egyéniségét, és kialakította a senki máséhoz sem hasonlítható játékstílusát.

- A furulya volt az a hangszer, amit nemcsak a zeneiskolákban, de az általános iskolákban is oktattak. Talán annak is köszönhetően, hogy könnyű vele eredményeket elérni.

- Arányaiban még nőtt is a furulyát tanulók száma, mert ezen a hangszeren egy bizonyos szintig könnyű eljutni, de a Magyar Furulyás Alapítvány célja is az, hogy elfogadtassa, bemutassa mint nem másodrangú vagy csupán kezdő hangszert. A furulya egykor az oboások, fuvolisták váltóinstrumentuma volt, voltak speciális szituációk, amiket a barokkban tipikusan furulyával ábrázoltak, szerelmes jelenetekben, halálábrázolásoknál mindig szerepet kapott. Néhány barokk műhelyben pedig - például Telemann-nál és környezeténél - egy furulyásnak a mű lejátszásához igazán magas képzettségre volt szüksége. E hangszeren nincsenek billentyűk, így minden alterált hangot bonyolult keresztfogásokkal lehet megszólaltatni. Erre a szintre csak sok tanulással és gyakorlással lehet eljutni, de úgy vélem, ez egy olyan instrumentum, amelyet magas művészi szinten lehet kezelni, és amire érdemes akár egy életet is rátenni.

- Czidra Lászlónak elévülhetetlen érdemei vannak a régi magyar zene kutatásában is... szólistaként felvett lemezei is kiválóak.

- A régi magyar zenét igazán ő hozta emberközelbe, feldolgozásait a mai napig sokan játsszák, Vietorisz-lemeze pedig elnyerte a Párizsi Akadémia nagydíját. Amikor szólólemezeit hallgatom, azonnal tudom, hogy ő játszik... Ötvözte a klasszikus előadásmódot az új régi-enés előadásmóddal: utánozhatatlanul. Gyönyörű díszítéseket írt számunkra is, a Liszt Ferenc Kamarazenekarnak is. Nem volt hagyományos értelemben tanár, azt mondta, „a növendéket nem tanítani kell, hanem hagyni kell tanulni". Az Óbudai Társaskörben lesz a Camerata megalakulásnak negyvenedik évfordulójára rendezett koncert (negyven éve adta az együttes első professzionális koncertjét) ott, ahol számtalanszor lépett fel, rengeteg meghitt órát töltött el „Lisztékkel", és ahol igazán otthon érezte magát, hiszen óbudai lakos volt. Mindenki, aki régizenével foglalkozik ma Magyarországon, köthető valahogyan hozzá. Ez a koncert mindannyiunk számára kiváló alkalom arra, hogy szeretettel emlékezzünk a kiváló muzsikusra és emberre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Könyv

Könyvek selejtezése miatt támadják a rendrakási szakértőt

Marie Kondo itthon is ismert módszere „forradalmasította a rendrakást”, a könyvekkel kapcsolatos tanácsai miatt azonban világszerte felháborodtak a könyvmolyok. Valóban csak azok a könyvek kellenek, amelyek örömöt hoznak az életünkbe? Vagy az irodalom ennél összetettebben működik? Tekinthető a könyv pusztán tárgynak? Kell-e selejtezni a könyveket?
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.
Klasszikus virtuózok

Már lehet jelentkezni a Virtuózok ötödik évadába

A Virtuózok következő, Kamara Virtuózok elnevezésű ötödik évadába február 15-től jelentkezhetnek olyan muzsikáló csoportok, amelyekben családtagok és iskolatársak, barátok, tanár-diák kapcsolatok mutatkoznak meg a klasszikus zenén keresztül.