Klasszikus

Kaltenecker Zsolt triója Balatonfüreden

2005.06.16. 00:00
Ajánlom
Páratlan élményben lehetett része azoknak, akik június 10-én ellátogattak a Balatonfürerdi Jazz fesztivál egyik fő atrakciójára, a Kaltenecker Trió koncertjére.

A zenekar már évek óta Magyarország egyik legelismertebb formációja a fúziós jazz terén. Hogy ez így is maradjon, arról nem csak a három ifjú tehetsége gondoskodik, hanem az alázat és a figyelem, amelyet a közös zenélés során egymás irányába tanusítanak. Olyan erény ez, melyet rajtuk kívül kevesen tudnak megvalósítani a mai magyar jazzéletben.

A billentyűs Kalteneckert a jazz rajongók hosszú éveken át zongorajátéka közben csodálhatták. Fiatal kora ellenére teljesen egyedi zongorajátékot sajátított el, amely mélyen táplálkozik virtuózitásából. Mostanában az elektronikus hangzás felé terelődött figyelme: ezen a koncerten is a legkülönfélébb hangszíneken kápráztatta el a hallgatóságot.

Korábban és most is a basszusgitáros Papesch Péter és a dobos Borlai Gergő voltak triójának tagjai, akik szintén bravúros technikájú zenészek. De régebben előfordult, hogy a virtuozitás nem a magasabb zenei gondolatok megvalósításának szolgálatában állt. Olykor a zenekar egyik legnagyobb erénye vált kárára a muzsikának. Mint egy megvadult elefánt, aki mindent lerombol. Ám ha ezt az elefántot valaki kordában tudja tartani, mérhetetlen nagy munkát végezhet el.

Június 10-én ez történt. Kaltenecker Zsolt elefántidomárként vezette a roppant nagy zenei erőket, így gyönyörű pillanatok születtek a publikum legnagyobb örömére. Azonban nem is kellett ostort csattogtatnia és vezényszavakat kiáltania, mert elefántjai pontosan tudták, mi a dolguk.

Borlai Gergő lenyűgöző, ötletes, színes, eredeti, emellett óriási figyelemmel kíséri a partnerek játékát. Dobolása átgondolt és mégis szívből jövö. Ha alázatos marad s nem vakul meg saját fényétől, még számára is elképzelhetetlen mélységeit ismerheti meg a zenének. Ráadásul Borlai egyik kompozíciója is elhangzott, amelyből arra következtethetünk, hogy ő nem csupán dobosként képes átélni a zenét, hanem bele tud helyezkedni a dallam- és harmóniahangszereken játszó társak helyzetébe, így olyan alapot tud biztosítani a többi zenésznek, melyben igazi öröm a játék.

Papesch Péter a zenébe belesimulva szinte észrevehetetlenül basszusgitározott. Ez a legnagyobb bók, amit adhattam, hiszen a levegőt sem vesszük észre, és mégsem tudnánk élni nélküle. A koncert végén azonban ő is megmutatta, hogy képes felhevíteneni a közönséget. Szólóját nagy ovációval jutalmazták. Bár személy szerint éreztem némi egyensúlyzavart a dob és a basszusgitár között a koncert elején, később úgy működtek együtt, hogy a zene szép, egészséges egységet alkotott.

Kaltenecker Zsolt játéka teljesen kiforrott. Roppant muzikális és teljesen átlátja a zenét. Az igazán nagy zenei tudás nem csak a szólókban nyilvánul meg, hanem a kíséretekben is. A billentyűs ennek megfelelően játszott. Szólóiban olyan erényeket villantott meg, amelyekkel elképzelhető, hogy rajta kívül senki sem rendelkezik. Olykor olyan dallamcsokrokkal köszöntötte a közönséget, hogy azok még Anyák napján is megállták volna a helyüket. Bár én szólóit kissé hasonló felépítésűnek vélem, s jól esne, ha olykor más nézőpont szerint bontaná ki zenei gondolatait, azért tényleg lenyűgözött a játéka. A repertoárt főként az ő szerzeményei alkotják, melyek nagyrészt egyszerű harmónia menetű s dallamvilágú kompozíciók. Azonban ez is a zenekar előnyére válik, hisz bonyolultabb hangszerelésű számok esetében mindig fennáll az a veszély, hogy a zenészek szabadságérzete csökken, amely általában a szólók romlásához vezet. De itt szó sincs erről, a zenészek lubickolnak az örömtől játék közben.

Ez különösen nagy boldogság nekem, hiszen olyan ritka manapság, ha profi zenészek gyermeki örömmel játszanak. A Kaltenecker Trió azonban ezt tette. Nem vágták fejszéjüket nagyobb fába, mint amekkorát ki tudnak dönteni, s nem fárasztották egymást és a közönséget művészet címszóval ellátott depressziós torzszüleményekkel. Amit viszont adtak, arra tényleg szüksége van bármelyikünknek. Örömet, őszinteséget, felszabadultságot. Remélem, példájuk ragadós lesz.

(2005. június 10. Balatonfüred – A Kaltenecker Trió koncertje; tagjai: Kaltenecker Zsolt (zongora), Papesch Péter (gitár), Borlai Gergő (ütőhangszerek)

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Jazz/World

Magyarországon lép fel a norvég jazzdíva, Rebekka Bakken

November 2-án pótolja tavaly elmaradt koncertjét a Müpában Rebekka Bakken, aki zenéjével előszeretettel távolodik el a hagyományos műfaji kategóriáktól és otthonosan mozog a pop, illetve blues világában is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

Ahol a diákok szombaton is iskolába akarnak járni - Erős István rektor a Képzőművészeti Egyetem jubileumi évéről

A jubileumi, 150. tanév gazdag programsorozatáról, a képzőművészet újrapozicionálásáról, pedagógiai módszerekről és új tanszékek indításáról beszélgettünk a Magyar Képzőművészeti Egyetem nemrég kinevezett rektorával, Erős Istvánnal, aki azt is elárulta, hogy mitől tart a legjobban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.