Klasszikus

Kamara

2005.11.29. 00:00
Ajánlom
Rohmann Dittát eddig Kelemen Barnabás és Kokas Katalin kamarapartnereként ismertem, legutóbb november 14-én kápráztattak el a Zeneakadémián – akkor nem a csellista állt a figyelem középpontjában. Egy napra rá még rosszabbul járt mostani kamarapartnere, Mali Emese zongoraművész, aki egy díjátadás kapcsán tartott rövid koncerten hiába kísérte hibátlanul Seres Dórát, még virágot se kapott. November 25-én este végre főszereplőként is láthattam őket az MTA Dísztermében.

Beethoven A-dúr szonátájával kapcsolatban a szép csellóhangot kell megemlítenünk elsősorban – zeneileg talán ez volt az egész este legkevésbé egyértelmű produkciója. A két muzsikus ugyan eszményien figyelt egymásra, mégis úgy éreztem, mintha mindketten a másiktól várták volna, hogy irányítson. Az előadás egyetlen szokatlan mozzanata a scherzo tétel eleji fortissimo zongora-felütés volt – ezt viszont elhibázottnak, erőszakoltnak érzem: a tétel sokkal inkább a töredékességtől halad az egész felé, ennek ellentmond az efféle brutális kezdés.

Sokkal érdekesebbnek tűnt Martinu II. szonátája – itt mindent végiggondoltak az előadók, a kidolgozottság érződött azon is, ahogy reagáltak egymásra, s Rohmann Ditta olykor a kevésbé finom hangtól sem ijedt meg.

Szünet után Chopin g-moll csellószonátája következett. Itt ismét nem éreztem az átütő erőt, a nagy formák kissé elsikkadtak a részletek között (ennek lehetősége egyébként bőven benne van Chopin művében). Minden szempontból igazán meggyőzően Sosztakovics d-moll szonátája szólalt meg. Igaz, az első tétel közepi pizzicatók közt leengedett a G-húr, de ha nem láttuk volna, ahogy Rohmann Ditta menet közben felhangolja a hangszert, alig vettük volna észre. Gondolom, a jelenet sokáig fog még kísérteni a csellista rémálmaiban, mégis imponáló, amilyen nyugalommal és zenei fegyelemmel megoldotta a helyzetet.

Mali Emesének is fontos szerepe volt abban, hogy Sosztakovics művének stiláris és technikai összetettsége nem zavarónak, hanem érdekesnek hatott. Rohmann Ditta telt vonóshangja és pizzicatói mellett itt a határozottságát is ki kell emelnünk – végre mert vezetni, zenélni, és a ráadásban megismételt első tétellel megmutatta, hogy kell a félelmet legyőzni.

Igen színvonalas koncertet hallhattunk, két tehetséges, fiatal művész előadásában. Mindkettejüknek van még hova fejlődniük szólistaként – kamarazenészként, úgy tűnik, sokkal előrébb tartanak karrierjükben. A virág és a figyelem így is, úgy is mindkettejüknek kijár.

Az előadást Strém Kálmán rendezte. Péntek este láttam utoljára mosolygós ráncait. Péntek este volt, melegfront, havas eső, az MTA Díszterme mégis megtelt. Bár kétség nem fér a fiatal csellóművésznő tehetségéhez, a tele terem nemcsak az ő érdeme. Strém Kálmán biztosan megérezte és felkarolta – sokszor elmondhatjuk: befuttatta – a fiatal tehetségeket. Természetesen nemcsak ezért fog hiányozni, de ha néhány évtized múlva elmegyünk Vashegyi György, Várjon Dénes vagy épp Rohmann Ditta koncertjére, egy kicsit Kálmán is köztünk lesz.

(2005. november 25. 19:30 MTA Díszterme; Rohmann Ditta (cselló) és Mali Emese (zongora) koncertje; Beethoven: A-dúr szonáta, op. 69; Martinu: II. szonáta; Chopin: g-moll gordonkaszonáta, op. 65; Sosztakovics: d-moll szonáta gordonkára és zongorára, op. 40)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ősbemutató

Az édeni konfliktusról szól Szentpáli Roland új ősbemutatója

Különleges estére várja a zenerajongókat a Budapesti Vonósok Zenekar 2018. november 17-én a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermébe.
Klasszikus ajánló

Klasszikus zenei minikoncertek nyolc budapesti szórakozóhelyen

Szombaton késő délutántól éjfélig A zene éjszakája - csak klasszikusan címmel ünneplik Pest, Buda és Óbuda egyesülését.
Klasszikus bűnügy

A klasszikus zenétől a marihuána is jobban növekszik

Öt embert tartóztattak le Spanyolországban, akik a nap 24 órájában klasszikus zenét játszottak mintegy 2000 tőből álló kenderültetvényüknek. Nem a zenével volt a baj.
Klasszikus hangfelvétel

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus beszámoló

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.