Klasszikus

Kánon

2006.06.28. 00:00
Ajánlom
Az Orfeo Zenekar – vezetőjüktől, Vashegyi Györgytől megszokott módon – nem „csak úgy” válogatta össze a programot a Budapesti Régi Zene Fórumon adott hangversenyre.

A műsorban megadott három Mozart-mű közös vonása, hogy a szólamok meghatározó helyeken kánonban imitálják egymást. Ez alól kivétel a műsorban nem, csak a koncerten szereplő C-dúr andante (K 315) – a hangverseny nem is ettől a tételtől volt emlékezetes.

Kertész Ildikó barokk fuvolája persze itt is ugyanolyan szépen szólt, mint a D-dúr fuvolaversenyben. Számomra talán egy kicsit túl szépen. Mert miközben sehol egyetlen technikai megbicsaklást nem hallhattunk, és miközben a szólista példásan figyelt a zenekarra (mely példásan kísérte őt), igazán nem mert kinyílni. Csak a kadenciákban jött elő egyénisége, játékának bája. A hiányt a fuvolaversenyben ellensúlyozta a zenekar játékossága, az alighanem műnek sem annyira invenciózus C-dúr tételben erre kevesebb lehetőség adódott. Az MTA Dísztermében nem rég hallhattuk a D-dúr fuvolaversenyt a Wiener Konzertverein hangversenyén – a mostani előadás természetesen nemcsak annál a csapnivaló koncertnél volt klasszisokkal jobb. De az est igazi élményét a két fuvola-zenekari mű között elhangzó C-dúr zongoraverseny nyújtotta.

Komlós Katalin ritkán hallható színpadon – aki nem hallotta szólóestjét 21-én, az a zongoraversennyel kárpótolhatta magát. A fortepiano hangja eleinte elveszett a mű hangszerelésének megfelelően vastag zenekari bevezetés után. E hangerőbeli kontraszt mindvégig megmaradt, ám egyáltalán nem mondott ellent a mű logikájának. Ha a fuvolaversenyben a zenekart emeltem ki, itt mindenképp a szólistát illeti a nagyobb dicséret: Komlós Katalin két keze helyenként igazi bachi invenciókat csalt elő, a fortepiano szólam belső arányai oly tökéletes és logikus rendben szólaltak meg, ahogy még sose hallottam, sem korabeli, sem modern hangszeren. Az első tétel szólisztikus részei különösen elokvensen, de cseppet sem szájbarágósan adták a közönség tudtára, hogy Mozart ezekben a „kisebb” versenyművekben is leképzi a világ harmóniáját – és bonyolultságát. A kedves második tétel és a furcsa szerkezetű harmadik e sokarcú és könnyedségében sem felszínes életszemléletet mutatja – az Orfeo Zenekar és Komlós Katalin tolmácsolása után úgy érezhettük, nincs nagyobb baj a teremtéssel.

Szünet után következett a fentebb említett lassú tétel, és csak ezután hallhattuk a Linzi szimfóniát. A zenekar ebben a pompázatosan életigenlő darabban mutathatta meg igazán, mit tud. De mintha kissé elfáradtak volna (különösen a menüett triójában az első oboa – vagy csak a nádja?). A dús hangszerelés így helyenként „effektekbe” torkollott, különösen a rézfúvósok megszólalásai. Ehhez képest a vonóskar nem tűnt sem elég soknak, sem elég áttetszőnek.

Mindez csak a kritikus maximalista elvárásaihoz képest értendő. Az Orfeo Zenekar évek óta része a hazai zenei kánonnak. Hangversenyei akkor is eseményszámba mennek, ha egyik-másik produkció nem mindenben felel meg a hozzá fűzött elvárásainknak. A június 22-ei hangverseny első fele azonban a legmagasabb mércével mérve is világszínvonalú volt.

2006. június 22. 19:30 MTA Díszterme – Az Orfeo Zenekar koncertje; Mozart: D-dúr fuvolaverseny, K 314; C-dúr zongoraverseny, K 415; C-dúr „Linzi” szimfónia, K 425; km.: Kertész Ildikó (fuvola), Komlós Katalin (fortepiano); vez.: Vashegyi György)

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Elhunyt Balázs Fecó

Életének 70. évében elhunyt Balázs Fecó énekes, zenész, zeneszerző – közölte a hírt a család nevében Várkonyi Attila, a Retro Rádió műsorvezetője.
Klasszikus

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Színház

Jogsértő lett volna a félév semmissé tétele, de segít Vidnyánszkynak az éj leple alatt kiadott kormányrendelet

Hiába állítják az SZFE hallgatói, hogy az egyeztetés nélkül kinevezett kuratóriumnak nem áll jogában felfüggeszteni az oktatást, Vidnyánszkyék könnyedén megtehetik ezt a kormány friss rendeletének segítségével.
Színház

Birtoksértő magatartás miatt tett feljelentést Novák Emil és Szarka Gábor

Eljárást kezdeményezett Novák Emil, az SZFE rektorhelyettese és Szarka Gábor kancellár az egyetem Hallgatói Önkormányzatának elnöke ellen – ezt maga Csernai Mihály osztotta meg Facebookon, hozzátéve, hogy „a dolog több szempontból pikáns”.
Színház

Csak akkor tanítanak, ha orvoslatot kap az egyetem autonómiája

Nem az egyetem hivatalos honlapján, hanem a Független Szabad Egyetem közösségi oldalon tették közzé az SZFE tanárai, kik indítanának osztályt a következő tanévben.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus online közvetítés

Online koncertek a Filharmónia Magyarországtól

A 17 éves zongorista Bach, Beethoven és Schumann műveit adja elő a pécsi Kodály Központban. A Filharmónia Magyarország közvetítéseit ajánljuk.
Klasszikus hír

Japán zeneszerző nyerte idén a Zeneakadémia Bartók Világversenyét

Sinszuke Okamoto nyerte el idén a komponistáknak meghirdetett Bartók Világverseny első díját. A győztes mű szerepel majd a 2021-es, vonósnégyes formációknak szóló megmérettetésen is.
Klasszikus gyász

Elhunyt Terényi Ede erdélyi magyar zeneszerző

Elhunyt 85 éves korában Terényi Ede Erkel Ferenc-díjas romániai magyar zeneszerző, zenetudós, aki az egyik legjátszottabb alkotónak számít az erdélyi magyar zeneszerzők között.
Klasszikus Live

Egy nap Beethovennel – Élő közvetítés a Concerto Budapesttel

Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából a zeneszerző művei szólalnak meg a Concerto Budapest előadásában szombaton a Zeneakadémián, a három hangversenyt online követheti a közönség.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Idén is tíz fiatal tehetség vehette át a Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában csütörtökön, a járvány miatt online közvetített díjátadón.