Klasszikus

Kánon

2006.06.28. 00:00
Ajánlom
Az Orfeo Zenekar – vezetőjüktől, Vashegyi Györgytől megszokott módon – nem „csak úgy” válogatta össze a programot a Budapesti Régi Zene Fórumon adott hangversenyre.

A műsorban megadott három Mozart-mű közös vonása, hogy a szólamok meghatározó helyeken kánonban imitálják egymást. Ez alól kivétel a műsorban nem, csak a koncerten szereplő C-dúr andante (K 315) – a hangverseny nem is ettől a tételtől volt emlékezetes.

Kertész Ildikó barokk fuvolája persze itt is ugyanolyan szépen szólt, mint a D-dúr fuvolaversenyben. Számomra talán egy kicsit túl szépen. Mert miközben sehol egyetlen technikai megbicsaklást nem hallhattunk, és miközben a szólista példásan figyelt a zenekarra (mely példásan kísérte őt), igazán nem mert kinyílni. Csak a kadenciákban jött elő egyénisége, játékának bája. A hiányt a fuvolaversenyben ellensúlyozta a zenekar játékossága, az alighanem műnek sem annyira invenciózus C-dúr tételben erre kevesebb lehetőség adódott. Az MTA Dísztermében nem rég hallhattuk a D-dúr fuvolaversenyt a Wiener Konzertverein hangversenyén – a mostani előadás természetesen nemcsak annál a csapnivaló koncertnél volt klasszisokkal jobb. De az est igazi élményét a két fuvola-zenekari mű között elhangzó C-dúr zongoraverseny nyújtotta.

Komlós Katalin ritkán hallható színpadon – aki nem hallotta szólóestjét 21-én, az a zongoraversennyel kárpótolhatta magát. A fortepiano hangja eleinte elveszett a mű hangszerelésének megfelelően vastag zenekari bevezetés után. E hangerőbeli kontraszt mindvégig megmaradt, ám egyáltalán nem mondott ellent a mű logikájának. Ha a fuvolaversenyben a zenekart emeltem ki, itt mindenképp a szólistát illeti a nagyobb dicséret: Komlós Katalin két keze helyenként igazi bachi invenciókat csalt elő, a fortepiano szólam belső arányai oly tökéletes és logikus rendben szólaltak meg, ahogy még sose hallottam, sem korabeli, sem modern hangszeren. Az első tétel szólisztikus részei különösen elokvensen, de cseppet sem szájbarágósan adták a közönség tudtára, hogy Mozart ezekben a „kisebb” versenyművekben is leképzi a világ harmóniáját – és bonyolultságát. A kedves második tétel és a furcsa szerkezetű harmadik e sokarcú és könnyedségében sem felszínes életszemléletet mutatja – az Orfeo Zenekar és Komlós Katalin tolmácsolása után úgy érezhettük, nincs nagyobb baj a teremtéssel.

Szünet után következett a fentebb említett lassú tétel, és csak ezután hallhattuk a Linzi szimfóniát. A zenekar ebben a pompázatosan életigenlő darabban mutathatta meg igazán, mit tud. De mintha kissé elfáradtak volna (különösen a menüett triójában az első oboa – vagy csak a nádja?). A dús hangszerelés így helyenként „effektekbe” torkollott, különösen a rézfúvósok megszólalásai. Ehhez képest a vonóskar nem tűnt sem elég soknak, sem elég áttetszőnek.

Mindez csak a kritikus maximalista elvárásaihoz képest értendő. Az Orfeo Zenekar évek óta része a hazai zenei kánonnak. Hangversenyei akkor is eseményszámba mennek, ha egyik-másik produkció nem mindenben felel meg a hozzá fűzött elvárásainknak. A június 22-ei hangverseny első fele azonban a legmagasabb mércével mérve is világszínvonalú volt.

2006. június 22. 19:30 MTA Díszterme – Az Orfeo Zenekar koncertje; Mozart: D-dúr fuvolaverseny, K 314; C-dúr zongoraverseny, K 415; C-dúr „Linzi” szimfónia, K 425; km.: Kertész Ildikó (fuvola), Komlós Katalin (fortepiano); vez.: Vashegyi György)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Öt fiatal művészt ismertek el Junior Prima Díjjal színház-, film- és táncművészet kategóriában

2024-ben tizenhatodik alkalommal adták át a Junior Prima Díjat színház-, film- és táncművészet kategóriában, a mostani jutalmazottakkal együtt eddig már 116 fiatal magyar tehetségnek ítélték oda az elismerést.
Vizuál

Kiúttalanság és anyagfáradás – kritika a Fekete pont című filmről

Bár a képi világ és a témaválasztás nem erre utal, Szimler Bálint új filmje valójában egy remek szatíra egy átlagos magyar iskola életéről. A rendező ugyanakkor megkísérel időnként átlépni a szociális drámák világába is, ám kérdéses, hogy ehhez megvannak-e a megfelelő eszközei.
Klasszikus

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Plusz

Ahol a hazai és a nemzetközi művészet találkozik – közeleg a Liszt Ünnep

Október 9-én kezdődik, és egészen 22-éig várja az érdeklődőket a negyedik Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál. Az eseménysorozat névadójának szellemiségében összeállított programon a klasszikus és kortárs zene nemzetközi sztárjai érkeznek Budapestre.
Vizuál

Irodalmi adaptációk és a női rendezők kerülnek fókuszba az idei Szemrevaló Filmfesztiválon

Október 10. és 20. között rendezik meg a 13. Szemrevaló Filmfesztivált a budapesti Művész moziban. A szemle a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, eredeti nyelven, magyar felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A nagybőgő szépségei – két fiatal művész koncertje a BMC-ben

Elsősorban 20-21. századi művekre épül Devich Benedek nagybőgő- és Gorka Plada zongoraművész koncertjének műsora. A kamaraestet az előadók Kurtág Györgynek ajánlják.
Klasszikus ajánló

Nagyszabású koncerttel köszöntik a hetvenéves Hollerung Gábort

A szeptember 15-i Hollerung 70 című koncerten két olyan együttes lép fel a Budafoki Dohnányi Zenekar és a Budapesti Akadémiai Kórustársaság személyében, amelyeket Hollerung Gábor több mint harminc éve vezet.
Klasszikus hír

Magyar Nemzeti Férfikar néven folytatja a Honvéd Férfikar

Az idei évadtól a 75. jubileumát ünneplő, Prima Primissima-díjas Honvéd Együttes tagjaként működő Honvéd Férfikar új néven, Magyar Nemzeti Férfikarként jelenik meg. Az új szezonban is sokszínű programmal készülnek, köztük bécsi vendégszerepléssel, jubileumi ajándékkoncerttel és tematikus hangversenyekkel.
Klasszikus ajánló

Fülbemászó 20. századi remekművek és örök kedvencek a Pannon Filharmonikusok új évadában

Titok címmel hirdette meg 2024/2025-ös évadát a Pannon Filharmonikusok, amely szeptember 12-én kezdődik Kesselyák Gergely Isteni költemény című bérletnyitó koncertjével a Kodály Központban.
Klasszikus beszámoló

Visszatérő vendégek – benyomások a 6. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Tíz év nagy idő – mondta Marton Éva, amikor az Operaházban tartott zárógálán értékelte az idei énekversenyt, és valóban: sok száz énekest hallhattunk már a 2014-es indulás óta a világhírű művész nevét viselő, kétévente rendezett megmérettetésen.