Gratulálok a Junior Prima Díjhoz, hatalmas elismerés ez egy fiatal komponista számára! Mikor és hogyan döntötted el, hogy zeneszerzői pályára lépsz?
Abban az évben, amikor negyedikes voltam a Bartók Béla Konzervatóriumban hegedű szakon,
beadtam egy darabot egy országos zeneszerzőversenyre, akkor még a nem zeneszerző kategóriában, és legnagyobb meglepetésemre a zeneszerzők között lettem második.
Akkor vált nyilvánvalóvá számomra, hogy foglalkoznom kell a zeneszerzéssel. A következő évben felvételiztem a Zeneakadémiára, még mindig a hegedű szakra készültem, de a felvételi előtt nem sokkal eldöntöttem, hogy inkább zeneszerzésre szeretnék menni.
A művészetedben fontos szerepet játszik az autentikus cigányzene. Mit jelent ez pontosan, és hogyan építed be a darabjaidba?
Nem válogatok, mindent szeretnék beépíteni, ami cigányzenével kapcsolatos. Érdekel az a csárdás-sirató típusú zene, amit a 20. század előtt gondoltak cigányzenének, és a kávéházi cigányzenével is szívesen foglalkoznék. Már írtam többek között egy misét lovári nyelven és egy olyan hegedű-zongora darabot, amiben a hegedűs mint prímás jelenik meg, a zongora pedig mint az őt kísérő cigányzenekar.
De mindezen felül szeretnék Bartókék módszeréhez hasonló gyűjtőutat is szervezni. Elmenni olyan roma családokhoz, falvakba, ahol még él a hagyomány,
hogy a családok a szabadidejükben együtt zenélnek.
És él még a hagyomány? A magyar parasztzene gyűjtésének az utolsó utáni percei peregnek.
Igen, sajnos minél később kezdjük el, annál kevesebb lesz az összegyűjthető zenei anyag, de úgy gondolom, hogy még nem áldozott le teljesen ennek a kultúrának.
Többes számot használtál, többen is terveztek kutatni?
Majd szeretnék magam köré gyűjteni olyanokat, akiket ez érdekel. De egyelőre még egyedül vagyok.
Az említett lovári nyelvű miséd első a maga nemében. Liturgikus keretek között is működik a mű?
Kifejezetten cél volt, hogy mint koncertmise és mint liturgikus kereteken belül megszólaló mise is funkcionáljon.
A Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus keretein belül a bemutató után liturgikus keretek között is elhangzott, és szerintem ott is megállta a helyét.
Rendkívül pozitív visszhangot keltett, legalábbis ami hozzám eljutott. Maga a bemutató szerintem igazán meghitt volt, és annak ellenére, hogy a Szent István Bazilika sajátos akusztikájában nehéz kihallani a finom zenei megoldásokat, nagy tetszést aratott. A kritikusok is kedvezően fogadták.
Elsősorban felkérésre vagy szerelemből komponálsz?
Felkérésre. Amit csak azért kezdek el, mert kedvem támad hozzá, azt soha nem fejezem be. Rendkívül nehezemre esik úgy komponálni, hogy nem látom magam előtt a bemutatót. Régebben, amikor még hegedűs voltam, nagyrészt így komponáltam, de amióta zeneszerző vagyok, szerencsére mindig adódott valamilyen felkérés vagy lehetőség, amire írnom kellett, és ami célt adott.
Ha nincs ihleted, hol keresed?
Mivel még a pályám elején vagyok, nem kristályosodott ki a számomra hatékony munkamódszer. Arra a kérdésre, hogy hogyan írok darabot, sokszor azt válaszolom, hogy nem tudom, mert még én is ismerkedem ezzel a folyamattal. Szerintem a zeneszerző pályájának első évtizedeiben folyamatosan tapasztalja ki, hogyan fog darabot írni.
Mostanában az a gondolat segített sokat, hogy nem szerzőként tekintek magamra, hanem csatornaként.
Úgy képzelem el a kompozíciós folyamatot, hogy egyfajta felsőbb energiát kell saját magamon keresztülvezetni és lekottázni. Kapcsolatot kell létrehoznom a fentiekkel, és ők segítenek.
Van kedvenc műfajod, netán apparátusod, amit különösen inspirálónak találsz?
Hegedűre szeretek írni; mivel hegedűs voltam, a vonós hangszerek világában otthon érzem magam. Így például a vonósnégyes is közel áll hozzám. De igazából bármilyen együttesre szívesen írok. Azt is élveztem, amikor a diplomaévemben a Taigetos című zenekari darabomat írtam.
Vokális zenét a misén felül nem igazán komponáltam még, de éppen most készültem el egy operajelenettel.
Egy zeneakadémiai projekt keretében Czakó Zsigmond Leona című drámájából nyolc zeneszerző kapott egy-egy jelenetet, amihez zenét kellett írnia. Én kaptam az utolsó, nyolcadik jelenetet.
Talán az a legnehezebb.
Igen. Nehezen tudtam belehelyezkedni, mert féltem, hogy majd egy kicsit leválik az első hét jelenetről, és hát nem könnyű úgy befejezni egy operát, hogy nem tudom, mi van előtte, hiszen az előzmények is éppen akkor íródtak, amikor én a saját jelenetemet komponáltam… De aztán meglepően könnyen ment. A darab már elkészült, január 15-én fogják bemutatni a Zeneakadémia operavizsgáján a Solti teremben.
Szeptember óta tanítasz is a Zeneakadémián. Mit és milyen formában?
A zeneszerzés szakon demonstrátori pozícióban transzponálást és partitúrajátékot tanítok, emellett zeneszerzést olyan hallgatóknak, akik korábban nem tanultak – muzikológusoknak, karvezetőknek… Ebben a félévben Palestrina-ellenponttal foglalkozunk, aztán Bach koráljaival megyünk tovább.
Mennyire áll közel hozzád a tanítás?
Nagyon szeretem, bár a Palestrina-anyag elég nehéz. Matek az egész, logika és kombinatorika… Próbálok mindent átadni, amit tudok. Szerencsére lelkesek a diákok, ahogy észrevettem – még házit is csinálnak!
Mivel töltöd szívesen az idődet, amikor nem zenével foglalkozol?
Pihenéssel, barátokkal, emellett régóta érdekel az építészet. Ha egyszer abbahagynám a zeneszerzést, akkor biztosan építészmérnöki képzést kezdenék el.
Visszakanyarodtunk a matekhoz.
Igen! Amúgy is mindig szerettem a matekot, első osztályos koromban még matektanár akartam lenni.
Van ennek köze a műveidben fel-feltűnő szerialitáshoz?
Persze! Elég sokszor tetten érhető a darabjaimban a szerialitás.
A diplomámra írt zenekari művemet például számos képlet segítségével írtam. Ezek meghatározzák a zenei folyamatokat, de akár magát az akkordfelépítést is.
Ezt még megfűszereztem akusztikai egyenletekkel és összefüggésekkel, amik után nagyon sokat kutattam. Rengeteg munka van benne. De a zenében is szívesen játszom a számokkal.
Az MVM Csoport számára kiemelkedő fontosságú a fiatal tehetségek támogatása, valamint a kulturális értékek ápolása és erősítése. November 22-én tizenötödik alkalommal vehették át a hazai zeneművészet legkiemelkedőbb fiatal tehetségei a Junior Prima Díj magyar zeneművészet kategória elismeréseit.
További információ: mvmjuniorprima.hu
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Oláh Patrik (forrás: MVM Zrt.)