Klasszikus

Kaposfest: Kezdődik!

2015.08.15. 15:32
Ajánlom
Ismét eltelt egy év, és a megszokottnál nagyobb a változás, hiszen új művészeti vezetők állítják össze a műsort: Baráti Kristóf és Várdai István, akiket igazán nem is kell bemutatnunk, de mivel a Kaposfesten újak, mégiscsak illik bemutatkozniuk, és ezt elegánsan megtették a nyitókoncerten.

Az elegáns azonban itt nem a megfelelő, mondhatni vérszegény kifejezés. Az új kezdetet szimbolikusan is érzékeltetik, mivel két – előjegyzésében béktől és keresztektől mentes – C-dúr darabot hallhattunk, ráadásul attól a szerzőtől, akivel kapcsolatban mindig rájövök, hogy nem lehet elégszer hallgatni: Joseph Haydntől, a legletisztultabbnak tartott zenetörténeti korszaknak, a bécsi klasszikának első jelentős nagymesterétől.

Végül is nemcsak koncert kezdődik, hanem egy új fesztivál, egy új időszámítás.

Az is új, hogy versenyművet hallhatunk a kamarazenei fesztiválon, de ez nem megvetendő, hiszen színesíti a repertoárt, pláne ha a szólistákat olyan remek együttes kíséri, mint a Lesták Bedő Eszter hangversenymesterségével fémjelzett Erkel Ferenc Kamarazenekar.

Hiszen amint megszólaltak az első hangok a tökéletes akusztikájúnak továbbra sem nevezhető Szivárvány Kultúrpalotában, rögtön éreztem, hogy itt baj nem lehet. Haydn C-dúr hegedűversenyének precíz összjátékát csak erősítette a derűs, kedélyes hangvétel, amihez Baráti Kristóf határozott, de hajlékony szólója párosult. Színgazdag tónusai szinte improvizatív módon szólaltak meg, létrejött az a sokszor áhított érzés, hogy előttünk szülessék meg a darab. A pizzicatós lassú tétel éneklő szólóját szinte lélegzetvisszafojtva hallgattuk, amely után a lendületes finale hatásos befejezésbe torkollott. A tapsvihar nem maradt el.

Barátit Várdai bemutatkozása követte a C-dúr gordonkaversennyel. A csellista, akiről tudhatjuk az előző napi Kaposfest Times-ban megjelent interjúból, hogy éppencsak beesett a koncertterembe pécsi lemezfelvételéről, hatalmas energiákat szabadított fel játékával, amelynek alázatossága már abban is megnyilatkozott, hogy a tutti szakaszokat is játszotta a kamarazenekar csellistáival együtt. Az alázat mellett muzsikálásáról még egy másik jelző ötlött fel bennem: életteli. Az élet pedig nemhogy fáradtabb lett volna az idő haladtával, hanem épp ellenkezőleg: a dalszerű, bensőséges második tételt virtuóz, tüzes zárótétel követte, amely után szinte tombolt a közönség.

Joggal merült fel bennem a kérdés, lehet-e még ezt fokozni?

Lehetett. A második félidő ugyanis – ahogyan Várdai István is fogalmazott az előző rész végén – ráadásszámokból állt össze, ami egyrészt éles kontrasztként szolgált a nemes, de sziporkázó Haydn-művek után, másrészt pedig mégis ötletes kiegészítésnek bizonyult. Előbb Várdai játszotta Massenet Thais című operájából a híres Meditációt, majd Paganini ugyancsak kedvelt Mózes-fantáziáját, líraiság és virtuozitás különleges elegyét hozva létre, majd pedig Baráti Kristóf tolmácsolásában hallhattunk egy álmodozó, szintén Meditáció címet viselő Csajkovszkij-darabot (Souvenir d'un lieu cher), utána spanyol táncokat Sarasate tollából (Malaguena, op. 21 no. 1, Andalúz románc, op. 22 no. 1, Zapateado op. 23), amelyeknél a spanyolos koloriton és a táncos karakteren kívül Baráti hegedülésének humora is előtérbe került. A félidő zongoristája, a fölényes technikájú Farkas Gábor mindig érzékenyen, színesen, de néha már túl szerényen kísérte a művészeti vezetőket, akik a hangverseny végén együtt játszották el Halvorsen átiratában Händel Passacagliáját, amely szintén a kettősség jegyében telt, hiszen a fiúk humora is érvényre jutott a helyenként szívbemarkoló drámaiság mellett.

Baráti Kristóf és Várdai István

Baráti Kristóf és Várdai István (Fotó/Forrás: Mozsi Gabor)

Arra pedig tényleg nincs szó, ahogyan a nyitókoncert végére a közönség szinte szétverte a házat, akár egy rock koncerten.

Ki is mondta azt, hogy minden kezdet nehéz?

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Vizuál

Kern András előtt tiszteleg a FILMIO

A Nemzeti Filmintézet streaming platformján négy napig ingyenesen láthatunk három, Kern András főszereplésével készült magyar filmet.
Színház

Játszani kell, nem belehalni – Esztergályos Cecília 80

A Kossuth-díjas színésznő január 26-án ünnepli a 80. születésnapját. Noha legtöbben a Família Kft. című tévéfilmsorozatból ismerik, mindmáig aktív színészi pályáján szép számmal fordultak elő jelentős filmes és színházi alakítások is.
Színház

Csiby Gergely egy keményen eldurvuló válást állít színpadra az Art-Színtérben

A Rózsák háborúja című előadás lesz az első produkció, amely kifejezetten az Art-Színtér idén birtokba vett terébe készül. Az előadást február 20-án mutatják be. A rendezőt társulati létről, szabadúszásról és a készülő előadásról kérdeztük.
Klasszikus

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Improvizáció, ütősök és ősbemutatók az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál zárókoncertjein

Végéhez közeledik az év elejének izgalmas kortárs zenei programsorozata, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, ám február elején még a tőlük megszokottan sokszínű koncertekkel várják a közönséget.
Klasszikus ajánló

Korcsolán Orsolya modern és kortárs műveket játszik a Zeneakadémián

A ragyogó külföldi sikereket elérő hegedűművész Eötvös Péter, Richard Strauss és Kurt Weill műveiből ad hangversenyt, amely egyben doktori képzésének zárókoncertje is lesz.
Klasszikus ajánló

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.
Klasszikus interjú

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Schubert-sorozattal indítja az évet a Concerto Budapest

A Hallgassunk Schubertet! tematikus nap január 28-án a schuberti életmű változatos műfaji kínálatával és sztárvendégekkel várja közönségét három koncertre a Zeneakadémiára.