Klasszikus

Kaposvár és a farkas

2011.08.13. 09:49
Ajánlom
Merész, eklektikus, különleges. Péntek este kezdetét vette a II. Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál, és már a nyitóhangversenyen ízelítőt kaphattunk abból, hogy valóban a „varietas delectat” a szervezők kedvenc sententiája.

A nyár újabban a fesztiválok jegyében telik, bármerre is járunk, bizton számíthatunk arra, hogy egy nekünk való fesztiválba botlunk, olyanba, melyre példa eddig még nem volt,  már csak rá kell hangolódnunk a nyárra, és a szervezők hangzatos szólamaik tanúsága szerint a szórakozás garantált.

Aki nem hallott még a tavaly első ízben megrendezett kaposvári eseménysorozatról, első hallásra könnyedén legyinthet a fesztiváldömpingben, mondván minek még egy, ám ha mégis kicsit elidőzik a fellépők névsorán, el kell gondolkodnia azon, hogy talán ez mégsem egy újabb szappanbuborék. Ha meghallgatunk egy-két nyilatkozatot a szervezőktől, kiderül, a fesztivál tulajdonképp nem más, mint egy tágabb baráti kör együtt zenélése, ismert és megismerésre váró tehetségek felsorakozása itthonról és külföldről egyaránt. 

Ennek megfelelően kitüntetett figyelemben részesült a nyitóhangverseny, mely telt ház előtt zajlott, a nemrégiben felújított Szivárvány Zeneház hangulatos színháztermében.  A merész műsor összeállítás első pillanatra szembetűnő, rögvest demonstrálni kívánja a fesztivál filozófiáját, egyúttal egyfajta fesztelenséget kíván bemutatni, tehát egyszerre akar nyári fesztivál lenni, ahol azonban a legkomolyabb műélvezet, akár jó ideig emlékezetes találkozás is megvalósulhat zenemű és hallgatója között. 

Elsőként három Kreisler művet hallgathattunk meg Kelemen Barnabás és Kocsis Zoltán előadásában. Fritz Kreisler, korának egyik leghíresebb hegedűvirtuóza több különböző zeneművet jegyez, legtöbbjük valamely általa kedvelt zeneszerző stílusában íródott, és bennük egyértelműen a hegedű játssza a főszerepet. Kevésbé ismert darabbal kezdődött az este, XIII. Lajos dala és Pavane című kompozíció Louis Couperin stílusát idézi, leginkább bemelegítésként szolgált Kelemennek és Kocsisnak, ám felfigyelhettünk a dal elmélázó hegedű hangjára, majd a Pavane vidámabb, erőteljesebb taktusaira. A Kínai dobos ezek után igen energikusan szólalt meg, itt érezhettük először igazán a két művész nagyszerű összhangját. Bár a zongora feladata nem könnyű, mégis végig kísérő szerepet tölt be. Végezetül egy ír népdal feldolgozás következett, mely néhány ütem erejéig ugyan engedte a zongora egyedüli játékát, ám csupán felvezetésként a hegedű virtuóz szólamához. Kelemen Barnabás nagy átéléssel, rendkívül szuggesztív játékkal örvendeztette meg a hallgatót, már-már túlment a zenélés határain, egy ízben  szabályos tánclépéseket is láthattunk tőle. A siker nem maradt el. 

A továbbiakban nagyobb együttes töltötte meg a színpadot, Szergej Prokofjev Péter és a farkas című zenés meséjét hallhatta a közönség. A jól ismert mű méltó előadásban szólalt meg, ha nem is teljesen hibátlanul, ám minden szólista és hangszercsoport hihetően jelenítette meg a rábízott karaktereket.  Panaszként hozható fel, hogy a kis létszámú vonós együttes nem tudta túlszárnyalni a rézfúvósok és ütősök hangerejét, de ez pusztán a befejezés néhány taktusát érintette, így nem csorbította az előadás érdemeit. Kulka János a tőle elvárható színvonalon töltötte be a mesélő hálás szerepét. 

A szünet után a műsor a pusztán szórakoztató művek világából fajsúlyosabb zene felé vette az irányt. Johannes Brahms 1. B-dúr vonós szextettje a zeneszerző első igazán érett kompozíciója, az életmű ismeretében sok jellemzően brahmsi vonás eredetére találhatunk a négy tételben, melyek természetesen magukon viselik Beethoven hatását, mégis oly módon, hogy az egyedi hang egyértelműen megszólal. 

Energikus játék, mély átélés jellemezte az előadást, helyenként letaglózóan jelent meg a nem is annyira kontrollált szenvedély és mély érzelmek, melyek olyannyira jellemzik Brahms műveit. Rögtön az első tételben felfigyelhettünk ezen erényekre, de az előadás érzelmi tetőpontját a lassú tétel jelentette, a későbbi szimfóniákra emlékeztető Andante ma moderato igen ihletetten szólt. A Scherzo és a Rondo-finálé jó alkalmat adott az együttes képességeinek bemutatására. Az összjáték nem minden esetben valósult meg tökéletesen, mégis az átszellemült játék kárpótolt az apróbb hiányosságokért. Külön kiemelendő Nicolas Altstaedt igazán szép és nemes csellójátéka.  Nagyszerű előadás volt, méltán aratott sikert, ráadásként a Scherzo-t hallhattuk még egyszer, egy fokkal felszabadultabban, mint a teljes mű előadásakor. 

A kezdet igazán örvendetes. Kaposvár klasszikus zenei fesztiválja felveszi a harcot a tartalom nélküli szórakozás farkasával, programok garmadájával várja az összes korosztályt, felhőtlen zenei élményeket kínálva a nyárra. Érdemes ellátogatni ebbe a szép, jó hangulatú városba.

Kíváncsian várjuk a folytatást (melyről a Fidelio.hu napi blogjában is olvashatnak - a szerk.)

Nyitókoncert
2011. augusztus 12. 19:00

Szivárvány Kultúrpalota

Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál

Meglepetés Kreisler-művek  

Km.: Kelemen Barnabás (hegedű), Kocsis Zoltán (zongora)

 

Szergej Prokofjev: Péter és a farkas, op. 67

Km.: Alina Pogostkina (első hegedű), Lesták-Bedő Eszter (második hegedű) Amihai Grosz (brácsa), Nicolas Altsaedt (csellő), Fejérvári Zsolt (bőgő) Reto Bieri (klarinét) Szabó Anita (fuvola) Horváth Béla (oboa) Lakatos György (fagott)Chezy Nir, Borbély Balázs, Kutas Dávid (kürtök), Horváth Bence (trombita) Káip Róbert (harsona) Colin Currie, Rácz Zoltán (ütőhangszerek)

Vez.: Kocsis Zoltán

Narrátor:  Kulka János

  

Johannes Brahms: 1. B-dúr vonós szextett, op. 18  

Kelemen Barnabás (hegedű)
Homoki Gábor (második hegedű)
Kokas Katalin  (első brácsa)
Amihai Grosz (második brácsa)
Nicolas Altstaedt (első cselló)
Kokas Dóra  (második cselló)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Zenés színház

Az Operett új vezetése bemutatta új évadát

A 2019/20-as évad legfontosabb bemutatója a Csárdáskirálynő lesz, de Mohács tragédiája is megjelenik egy új rockmusicalben.
Színház

“Kasszasiker” az Átriumban!

Új bemutatóra készül az Átrium, a Kasszasiker című vígjátékát június 17-én mutatja be színház.
Vizuál

Hosszú taps fogadta az Egy férfi és egy nő újabb folytatását Cannes-ban

Hatalmas sikerrel vetítette Claude Lelouch több mint fél évszázados Oscar-díjas filmjének újabb folytatását a Cannes-i filmfesztivál. Az Egy élet legszebb évei című film főszereplői ezúttal is Jean-Louis Trintignant és Anouk Aimée. 
Tánc

A kiégett szerelemmel szembesít az izraeliek könyörtelen táncelőadása

Sharon Eyal legújabb koreográfiájában, a Love Chapter 2-ban azt az élményt foglalja táncba, amikor a szerelem már csak egy „utóbetegség, miután már minden elveszett”. Az előadás három alkalommal látható a Trafóban május 24. és 26. között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.