Klasszikus

Karácsony szeptemberben

2004.09.24. 00:00
Ajánlom
Szeptember 17-én, pénteken este 8 órakor a Mátyás-templomban adott hangversenyt a Debreceni Filharmonikus Zenekar, valamint a Debreceni Kodály Kórus, Erdei Péter vezényletével. A koncert folyamán két oratórikus mű csendült fel: Ottorino Respighi nálunk szinte teljesen ismeretlen ”Lauda per la nativitá del Signore” című karácsonyi kantátája, majd ezt követően Kodály Zoltán e helyen 1936-ban bemutatott nagyszabású oratóriuma, a „Budavári Te Deum”.

Először is köszönet illeti az előadókat, illetve a koncert egyéb szervezőit (az est a Filharmónia Budapest Kht. és a Debreceni Filharmonikus Zenekar közös rendezése) a magas színvonalú előadásért, de mindenek előtt azon nemes tettükért, mellyel ráirányították a zenehallgató közönség figyelmét –a szintén nem túl gyakran előadott Te Deum mellett – az elsősorban zenekari művek alkotójaként ismert olasz mester e remekművére, sőt, mi több, magára a szerzőre. Hiszen ebben az esztendőben ünnepelhettük Respighi születésének 125. évfordulóját, a darabválasztást így alighanem ez a tényező is indokolhatta. Ez az évforduló alkalmat kínált a komponista műveinek szélesebb körű megismertetésére, hiszen ha valahol, akkor Magyarországon van előadói hagyománya a Respighi-játszásnak, köszönhetően többek között a sok olasz karmesternek, akik megfordultak hazánkban Failonitól Morandiig, vagy Gardellitől Saccaniig. Sajnos a magyar zenei élet ezzel adós maradt, pedig nem kellene mást tenni, mint ápolni tovább ezt a hagyományt.

Ennek a szellemiségnek adott új lendületet az Erdei Péter vezette Debreceni Kodály Kórus, mely magas színvonalon, egységes hangzásképpel énekelt, alkalmazkodva a legkülönfélébb zenei karakterekhez és könnyedén győzve a technikai és intonációs nehézségeket, valamint a zenekar, mely ez esetben a szerző által zseniálisan összeállított, 9 főből álló kamaraegyüttes volt és melynek angolkürt, de főként oboa szólistája felejthetetlenül szépen érvényre juttatta a mű pasztorális alaphangulatát, a Respighi-zene nemesen naiv atmoszféráját. (Kár, hogy az akusztika néha összemosta a mívesen megrajzolt fafúvós szólamokat.)

E naivitást, egyszerűséget, illetve bensőségességet hiányoltam kissé Timothy Bentch tenorszólójából, úgy érzem, egy kicsit túl hősiesre, patetikusra gondolta a pásztor alakját és mindehhez intonációs problémák is járultak. Ugyancsak az intonáció volt labilis az altot éneklő Lax Éva magasabb állásainál, ő viszont megrázó drámai erővel és mélységgel jelenítette meg az örvendező, ugyanakkor fia sorsát előre sejtő, aggódó Máriát. Legjobban Szabóki Tünde tetszett, aki érett hangon, kulturáltan és problémamentesen énekelte el az örömhírt hozó angyal szerepét. A jó előadás ellenére a mű inkább udvarias, mint lelkes fogadtatásra talált, talán érdemes lenne újból elővenni karácsony táján, sőt, ezentúl minden év karácsonyán…

Kodály művével mint általánosan ismert és sokszor előadott kompozícióval könnyebb dolga volt az előadóknak és a közönségnek is. Számomra kiegyensúlyozottnak, lekerekítettnek tűnt az interpretáció, a karmester puritán, mégis szuggesztív, erőt sugárzó mozdulatai szinte Ferencsik Jánost idézték. Mind a kórus, mind a zenekar felkészülten, árnyaltan muzsikált (leszámítva egy kis intonációs zavart a hegedűknél a mű legvégén), a szólisták is magabiztosan, markánsan énekelték szólamaikat. A darabot záró szopránszóló pedig méltó folytatása volt a Respighi-műben nyújtottaknak és egyben szép summázása az egész koncertnek.

A Respighi-kantáta szoprán, alt és tenor szólistát igényelt, Kodály művében az együttes még egy basszussal egészült ki. Az énekesek: Szabóki Tünde, Lax Éva, Timothy Bentch és Berczelly István voltak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Vizuál

Elzavarták a Szent Márk térről a festményeit áruló Banksy-t

A Biennále miatt május eleje óta az egész művészvilág Velencére figyel, mégis mindenki elsiklott az ismert street artist felbukkanása felett. Pontosabban elsétált mellette, ahogy ez a most posztolt videójából kiderül.
Tánc

A videó, ami után soha többé nem mondod azt, hogy a balett unalmas

A Hongkong Balett alapításának 40. évfordulójára készült videó minden balettal kapcsolatos negatív sztereotípiával leszámol.
Vizuál

13 éves magyar fiú nyert díjat Cannes-ban

Százados Ábel mobiltelefonnal forgatott kisfilmjéért nyerte el a Legígéretesebb Fiatal Filmes díját a rangos francia filmfesztiválon.
Színház

Tiltakozik a Kritikus Céh az állami támogatások elosztása miatt, veszélyben az Átrium

A Katona és az Örkény Színház nem ad be pályázatot idén az NKA-hoz új produkció létrehozására, hogy ezzel segítse a független és befogadó színházak pénzhez jutását. Közben a Színházi Kritikusok Céhe arról ír, mind a szakma, mind a közönség lehetőségei kárt szenved a pénzosztók döntése nyomán. - CIKKÜNK FRISSÜLT!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.
Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!