Klasszikus

Karácsony szeptemberben

2004.09.24. 00:00
Ajánlom
Szeptember 17-én, pénteken este 8 órakor a Mátyás-templomban adott hangversenyt a Debreceni Filharmonikus Zenekar, valamint a Debreceni Kodály Kórus, Erdei Péter vezényletével. A koncert folyamán két oratórikus mű csendült fel: Ottorino Respighi nálunk szinte teljesen ismeretlen ”Lauda per la nativitá del Signore” című karácsonyi kantátája, majd ezt követően Kodály Zoltán e helyen 1936-ban bemutatott nagyszabású oratóriuma, a „Budavári Te Deum”.

Először is köszönet illeti az előadókat, illetve a koncert egyéb szervezőit (az est a Filharmónia Budapest Kht. és a Debreceni Filharmonikus Zenekar közös rendezése) a magas színvonalú előadásért, de mindenek előtt azon nemes tettükért, mellyel ráirányították a zenehallgató közönség figyelmét –a szintén nem túl gyakran előadott Te Deum mellett – az elsősorban zenekari művek alkotójaként ismert olasz mester e remekművére, sőt, mi több, magára a szerzőre. Hiszen ebben az esztendőben ünnepelhettük Respighi születésének 125. évfordulóját, a darabválasztást így alighanem ez a tényező is indokolhatta. Ez az évforduló alkalmat kínált a komponista műveinek szélesebb körű megismertetésére, hiszen ha valahol, akkor Magyarországon van előadói hagyománya a Respighi-játszásnak, köszönhetően többek között a sok olasz karmesternek, akik megfordultak hazánkban Failonitól Morandiig, vagy Gardellitől Saccaniig. Sajnos a magyar zenei élet ezzel adós maradt, pedig nem kellene mást tenni, mint ápolni tovább ezt a hagyományt.

Ennek a szellemiségnek adott új lendületet az Erdei Péter vezette Debreceni Kodály Kórus, mely magas színvonalon, egységes hangzásképpel énekelt, alkalmazkodva a legkülönfélébb zenei karakterekhez és könnyedén győzve a technikai és intonációs nehézségeket, valamint a zenekar, mely ez esetben a szerző által zseniálisan összeállított, 9 főből álló kamaraegyüttes volt és melynek angolkürt, de főként oboa szólistája felejthetetlenül szépen érvényre juttatta a mű pasztorális alaphangulatát, a Respighi-zene nemesen naiv atmoszféráját. (Kár, hogy az akusztika néha összemosta a mívesen megrajzolt fafúvós szólamokat.)

E naivitást, egyszerűséget, illetve bensőségességet hiányoltam kissé Timothy Bentch tenorszólójából, úgy érzem, egy kicsit túl hősiesre, patetikusra gondolta a pásztor alakját és mindehhez intonációs problémák is járultak. Ugyancsak az intonáció volt labilis az altot éneklő Lax Éva magasabb állásainál, ő viszont megrázó drámai erővel és mélységgel jelenítette meg az örvendező, ugyanakkor fia sorsát előre sejtő, aggódó Máriát. Legjobban Szabóki Tünde tetszett, aki érett hangon, kulturáltan és problémamentesen énekelte el az örömhírt hozó angyal szerepét. A jó előadás ellenére a mű inkább udvarias, mint lelkes fogadtatásra talált, talán érdemes lenne újból elővenni karácsony táján, sőt, ezentúl minden év karácsonyán…

Kodály művével mint általánosan ismert és sokszor előadott kompozícióval könnyebb dolga volt az előadóknak és a közönségnek is. Számomra kiegyensúlyozottnak, lekerekítettnek tűnt az interpretáció, a karmester puritán, mégis szuggesztív, erőt sugárzó mozdulatai szinte Ferencsik Jánost idézték. Mind a kórus, mind a zenekar felkészülten, árnyaltan muzsikált (leszámítva egy kis intonációs zavart a hegedűknél a mű legvégén), a szólisták is magabiztosan, markánsan énekelték szólamaikat. A darabot záró szopránszóló pedig méltó folytatása volt a Respighi-műben nyújtottaknak és egyben szép summázása az egész koncertnek.

A Respighi-kantáta szoprán, alt és tenor szólistát igényelt, Kodály művében az együttes még egy basszussal egészült ki. Az énekesek: Szabóki Tünde, Lax Éva, Timothy Bentch és Berczelly István voltak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Vizuál

A nap, amikor Picasso fénnyel festett

A spanyol zseni soha nem hagyta magát keretek közé szorítani, így gyakran a képkeretet is elhagyta és különböző izgalmas matériákra alkotott, üvegre, vagy éppen levegőbe.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.