Klasszikus

Karácsonyi fesztivál Lipcsében

2010.12.08. 07:52
Ajánlom
A karácsony előtti időszak, miként a húsvét előtti, Bach számára a viszonylagos nyugalom heteit jelentette Lipcsében.

Az egyházi év két legjelentősebb ünnepét megelőzően ugyanis az istentiszteleten nem adtak elő kantátákat, hogy aztán az ünnepet annál nagyobb pompával köszöntsék. 1734 karácsonya előtt Bach nagyszabású terv megvalósításába fogott: hat kantátából álló ciklust állított össze.

A Karácsonyi oratóriumként ismert mű valójában nem más, mint hat kantáta gyűjteménye, amelyeket 1734. december 25. és 1735. január 6. között, külön-külön napokon adtak elő. Hogy miként tekinthető mégis egyetlen oratóriumnak egy olyan kompozíció, amelyet nem egyben adnak elő, az a 18. századi gondolkodásban nem jelentett problémát. Ahogy az a kantáták esetében megszokott volt, Bach már napokkal korábban megjelentette nyomtatásban a hat mű szövegkönyvét, amelynek címlapja a következőképpen szól: "Oratórium, amelyet a szent karácsony ünnepe folyamán Lipcse mindkét templomában játszanak". A város lutheránus gyülekezete ugyanis egyetlen kéthetes egységként tekintett karácsony ünnepére, amely az egyházi év zenei szempontból is legjelentősebb szakasza volt: napjainkban minden bizonnyal fesztiválnak neveznénk ezt az időszakot. Bach már lipcsei beiktatásának évében is rendkívül gazdag programot állított össze a "karácsonyi fesztivál" számára: két hét leforgása alatt hat új kantátát tanított és mutatott be (BWV 40, 64, 190, 153, 65, 154), továbbá ekkor került sor addigi legnagyobb szabású műve, az Esz-dúr Magnificat (BWV 243a) első előadására is.

Az 1730-as években Bach érdeklődése a világi zene felé fordult. Lipcsei tartózkodásának megelőző éveiben létrehozott egy nagyjából ötszáz kantátát számláló repertoárt - öt évfolyamnyi kantátát -, amit élete hátralevő részében alig bővített. Ezekből, illetve fiainak darabjaiból válogatott a lipcsei istentiszteletek számára az 1730-40-es években. 1729-ben átvette az egyetemista zeneegylet, a Collegium Musicum vezetését, amely heti rendszerességgel adott koncerteket a főtéren található Zimmermann kávéházban - a koncertek műsorán hangszeres darabok és világi kantáták szerepeltek -, s ugyanebben az évben lépett a kottakereskedelem színpadára is, mivel nyomtatásban megjelentette első billentyűs partitáját.

Az 1730-as évek egyházi művei átdolgozások, korábban írott egyházi és világ darabok rendkívül invenciózus újraértelmezései. Ebbe a sorba tartozik az 1733-ban keletkezett Kyrie és Gloria (a h-moll mise első két része), illetve a Karácsonyi oratórium, amelyet 1733-ban és 1734-ben írott világi kantátáinak tételeiből állított össze. Nem pusztán az egyszerűség kedvéért, kényelmi okból választotta az újrahasznosítás elvét, hanem azért is, hogy az egyszeri alkalomra - Frigyes választófejedelmi hercegnek, illetve édesanyjának, a lengyel királynő születésnapjára - írott darabok zenei anyagát maradandóbb formában őrizze meg. Világi és egyházi zene között a 18. században pusztán a funkció tekintetében volt különbség, s a korabeli gondolkodás szerint teljes mértékben logikus volt a királyi családnak szánt születésnapi zenével Krisztus, a mennyei király születését ünnepelni.

2010. december 19. 19:30 - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar karácsonyi hangversenye

Km.: Zádori Mária (szoprán), Németh Judit (mezzoszoprán), Megyesi Zoltán (tenor), Kovács István (basszus)
Vez.: Vashegyi György

J. S. Bach: „Nun komm, der Heiden Heiland" - kantáta, BWV 62; Karácsonyi oratórium, BWV 248, 1-3. kantáta

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Shadows in the Forest, avagy milyen törékeny az élet – ALBUMPREMIER

Shadows in the Forest címmel jelent meg az MZK Publishingnál Palotás Gábor ütőhangszeres művész új marimba-albuma, amelynek a címadó dalból készült videóklipje is most a Fidelión debütál.
Klasszikus

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Plusz

Kapszulák – Patti Smith Nap a Csokonaiban

Október 1-jén, a Patti Smith Napon a Csokonai Művelődési és Rendezvény Ház tereiben a zenét és a szabadságot körbejáró eseménysorozat veszi kezdetét, melynek keretében izgalmas performanszon, felolvasáson, beszélgetésen vehetünk részt és egy különleges, zenehallgató kapszulákból álló installációt is megtekinthetünk.
Vizuál

Idén sem lett jobb hely a világ – megnyílt a World Press Photo kiállítás – Galéria

Megnyitott a World Press Photo kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban. A nemzetközi zsűri idén 130 ország 4066 fotóriporterének 64 823 fotójából válogatta össze a tárlat anyagát, amelyet világszerte százhúsz helyszínen mutatnak be.
Könyv

„Irodalom nélkül nem volna civilizáció sem” – exkluzív interjú Sjónnal

„Bármikor, ha a világ jelentősen változik, azt legelőször az irodalomban lehet észrevenni” – fejtette ki lapunknak adott interjújában Sjón. A PesText Fesztiválon vendégeskedő író-költővel az irodalom jelentőségén túl az izlandi nyelv történetéről, a jó regény ismérveiről és filmes munkáiról beszélgettünk, de elárulta azt is, mire a legbüszkébb.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.
Klasszikus ajánló

Szórakoztató és addiktív – a Janoska Ensemble Budapesten

Világsztárok unszolására alapították meg az együttest, a The Beatles lábnyomát taposva újítanak, Bachot és Bartókot vegyítik jazzel és poppal – a Janoska Ensemble pimasz virtuozitásában a Zeneakadémia közönsége is megmártózhat októberben.
Klasszikus videó

„A fiatal énekeseknek bizonyos szerepekre gondolniuk sem lenne szabad” – Elīna Garanča a pálya buktatóiról

A cseh Opera+ oldalnak nyilatkozott Elīna Garanča opera-énekesnő, a videóban arról mesélt Jan Bubák karmesternek, hogyan építette fel a karrierjét, és milyen veszélyek leselkednek egy pályakezdő művészre.
Klasszikus beszámoló

Mély hangok bűvöletében – Beszámoló az 5. Marton Éva Nemzetközi Énekversenyről

Idén ismét megrendezték a Marton Éva Nemzetközi Énekversenyt, az ötödik megmérettetés egy hete alatt a fiatal művészek zongora, majd zenekar kíséretével bizonyíthatták tehetségüket. Végignéztük a verseny szeptember 5-től 11-ig tartó élő fordulóit.
Klasszikus interjú

„Minden mű önmagában kerek egész” – Interjú Ránki Dezsővel

Bach azon zeneszerzők közé tartozik, akiknek a zenéjét különösen szívesen adja elő – mondja Ránki Dezső, aki a Concerto Budapest szeptember 24-i koncertjén a komponista két versenyművét játssza majd. A Kossuth-díjas zongoraművésszel ebből az alkalomból beszélgettünk.