Klasszikus

Karl Marx a náciknak írt zenét

2018.03.05. 13:06
Ajánlom
Vannak groteszk fordulatai a történelemnek. Az egyik például az, hogy majdnem száz évvel a kommunista kiáltvány után Karl Marx névrokona a Hitlerjugend számára komponált mozgalmi dalokat.

Karl Marx, vagy Marx Károly, ahogy itthon emlegették negyvenöt éven át, a legjelentősebb 19. századi a 20. században, az a filozófus, akinek kicsavart, torzított gondolatai emberek millióinak haláláért felel. A 20. századi Karl Marx, aki Münchenben született 1897-ben sokkal jelentéktelenebb A kommunista kiáltvány és A tőke szerzőjénél. De miközben Marxot legfeljebb egy kivitelezhetetlen konstrukció megalkotásával vádolhatjuk, a másik Karl Marx náci ünnepségek és a Hitlerjugend számára írt zenét. És hiába adta fel erkölcsi és morális aggályait az opportunizmus érdekében, a II. világháború után még negyven évig professor emeritus lehetett egy stuttgarti akadémián.

Ez a Karl Marx éppen elég idős volt ahhoz, hogy besorozzák, amikor az I. világháború kitört. Természettudományokkal szeretett volna foglalkozni, de miután 1917-ben katona lett, és egy századba került Carl Orff-fal, a Carmina Burana későbbi szerzőjének hatására megváltoztatta elképzeléseit. A két fiatalember útjai elváltak a háború alatt, Marx Ypres mellett brit hadifogságba került. Majdnem egy évvel a békekötés után szabadult, és visszatért Münchenbe, ahol egy szerencsés véletlen folytán, Verdi Requiemjének egyik előadásán újra összetalálkozott Orff-fal, és tanítványa lett a két évvel idősebb kollégának.

Hitlerjugend-tagok egy 1945-ös fotón

Hitlerjugend-tagok egy 1945-ös fotón (Fotó/Forrás: Bundesarchiv)

Orff óráinak hála Marx felkészült arra, hogy felvételizzen a városi zeneakadémiára, néhány év múlva pedig oktatójává vált az intézménynek. 1928-tól a Müncheni Bach Társaság karnagyaként dolgozott a Carmina Burana szerzője mellett, azonban ezt pozícióját nem őrizte meg a nácik hatalomra kerülése után. A Kampfbund fur deutsche Kultur (KfdK) mindkettejüket lecserélte, pedig Marx 1939-től, a háború kitörésével állami ünnepségekhez írott kompozíciókkal bizonyította hűségét a náci rezsimhez. Kantátát írt a germán „vér és föld”-tanhoz kapcsolódó pártnapi rendezvényekhez (Reichserntedankfest), és orgonistaként és karnagyként rutint szerezve a kórusirodalomban, a Hitlerjugend daloskönyveinek is rendszeres szerzője volt.

„Harmónia, stílusbeli kellem, illetve a kamaszos lendület és a magasztos politikai célok házasítása” – így fejezte ki a kor egyik ideológusa a náci mozgalmi zenék ideálját. Hitler rezsimje pedig bővelkedett az ilyen komponistákban: egy Hitlerjugend-daloskönyv egyetlen kötetében 90-100 darab szerepelt, a fiatalok közelében működő zeneszerzők – így az egyetemi tanárként dolgozó Karl Marx pedig különösen elfoglaltak voltak ezeknek a komponálásában.

A zeneszerző háború utáni életéről keveset tudunk. Stuttgartban kezdett tanítani, ahol 1946-ban professor emeritusi címet kapott, és itt hunyt el 1985-ben. Művei között találunk kórusmotettákat, brácsaversenyt, kettősversenyt hegedűkre, zenekari Passacagliát, fúvósdivertimentót és vonósnégyest, kórusműveket, motettákat és kantátákat. Műveit a Bajor Állami Könyvtár őrzi, viszont ma már nem található felvétel a műveiről. Egy náci zeneszerzőtől vörösen villogó névvel? Nem is meglepő.

Források:
Michael H. Kater: The Twisted Muse: Musicians and Their Music in the Third Reich. New York: Oxford U. P., 1997
Michael H. Kater: Composers of the Nazi Era: Eight Portraits. New York: Oxford U. P., 2000
RISM.info

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Zenés színház

Hiánypótló szláv műveket mutat be jövő évadában a Magyar Állami Operaház

Meghirdette 2023/24-es évadát a Magyar Állami Operaház, melynek a Szláv Szezon címet adták. Színre kerül Dvořák Ruszalkája és Muszorgszkij Borisz Godunovja, valamint megismerheti a közönség Eötvös Péter első, magyar szövegre készült operáját is.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Mindig is furcsának találtam, miért nincs magyar szín Az ember tragédiájában” – beszélgetés Gyöngyösi Leventével

Gyöngyösi Levente Tragoedia Temporis című alkotásáról beszélgettünk, mely a Müpa 2020-as Zeneműpályázatán díjat is nyert. A darab első felvonása április 12-én hallható a Müpában, a Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek kereteiben.
Klasszikus ajánló

A mozdulatok költészete – kezdődik a Pastorale-sorozat

A Pastorale családi előadás-sorozat a 2023-as évadban is a Pesti Vigadó Dísztermében, a Szent István Filharmonikusok és a Magyar Művészeti Akadémia közös rendezésében valósul meg. A 2023-as sorozat nyitókoncertje A mozdulatok költészete címmel, a Táncművészeti Egyetem közreműködésével mutat be egy különleges zenei világot.
Klasszikus gyász

95. életévében elhunyt Párkai István kóruskarnagy

A Kossuth- és Liszt-díjas kóruskarnagy, a nemzet művésze, a Zeneakadémia karmester és karvezető tanszékének egykori tanszékvezető tanára 1963-ban alapította meg a Liszt Ferenc Kamarakórust, amelynek harminc évig vezető karnagya volt.
Klasszikus hír

Fesztivállal és versennyel emlékeznek Tallér Zsófia zeneszerzőre

Tallér Zsófia elismert zeneszerző, tanár 2021-ben hunyt el, nagy űrt hagyva maga után a magyar kulturális életben. Emlékére idén tavasszal először szervezik meg hagyományteremtő céllal a Sofianetta Fesztivált.
Klasszikus interjú

„Ha csinálsz valamit, csináld jól!” – interjú Varga Gilberttel

Varga Gilbert március 24-én a Müpában, 25-én a pécsi Kodály Központban vezényli a Pannon Filharmonikusokat. A világhírű dirigenst Franciaországban értük utol.