Klasszikus

Károly és Károlyi

2003.05.06. 00:00
Ajánlom
Károlyi Katalin volt a Nemzeti Filharmonikusok legutóbbi hangversenyén a gyenge láncszem, ami elsősorban azért meglepő, mert a közönség általában jobban reagál azokra a hangversenydarabokra, amelyekben énekhang is van. A zenekar koncertje egyébként is csupa ritkaságból állt, Sztravinszkij, alig ismert Bartók (a Négy zenekari darab), Rahmanyinov Respighi hangszerelésében, csupa közönségriogatás, igyekszem pontosan idézni egy koncert előtti költői kérdést: „nem lehetne hozni egy szabályt, hogy egy koncerten csak egy darab lehet kitolás a fizető nézőkkel?” És ebben az ismeretlenségben ismeretlen Ravel dalciklusa, a Seherezádé.

Szöveggel és fordítással a kézben itt kellene jönnie a ráismerésnek, a hallgatói önigazolásnak, hogy szeretjük ám a zenét, még ha nem is ismerjük, de nem jön. Pedig az énekesnő szép látvány és szép hang. Csak éppen nem jön át a zenekaron. A kíséret hiába visszafogott, színes, de udvarias, a kellemes mezzoszoprán elvész valahogy a szólamok között, és nem süt a kifejezés, kulturált untatás zajlik, egyszerűen azért, mert a hang nem arra való, amire használják.

Kár, mert egyébként a koncertévad egyik jelentős estéje zajlott, csupa váratlan élménnyel. A nyitószám Sztravinszkijtól a Scherzo a la Russe, és azt hiszem, először láttam azt, hogy Kocsis vezénylete alatt egy zenei poén nemcsak hangzó élmény, hanem meg is van mutatva a közönségnek: az a mozdulat, ahogy az örök visszatérő zenei folyamat egyszer csak egy „és így tovább”-gesztussal megszakad, és a karmester ugyanazzal a lendülettel fordul is kifelé meghajolni, tökéletesen ül, nevetni kell rajta.

A második részben Rahmanyinov művei, öt études-tableaux Respighi hangszerelésében néha ugyan kicsit lágy filmzeneként, néha viszont nagyon határozott Respighi-zeneként hatottak, csörgődobokkal és olasz temperamentummal, de Respighi kikezdhetetlen hangszerelői tudásának diadala, hogy a hallgatónak egy másodpercre sem juthat eszébe: ezek eredetileg zongorára írott darabok. A zárószám ismét Sztravinszkij, a Szimfónia három tételben. Elképesztően jó formában játszó vonóskar, a hegedűsök karcsú, mégis intenzív tömbje, a többéves munka megérett gyümölcse, és rögtön jön hozzá valami szokatlan elégedetlenség. Mert egy koncertet általában hibáival és nagy pillanataival együtt az igazol, hogy egyestés élmény, elmúlik, emlékké válik, ez a dolga. Itt viszont éppen fordított a helyzet: miért nem marad meg, hogy újra és újra át lehessen élni?

Két napra rá a Kapisztrán téri Városházán adta francia barokk sorozatának utolsó részét a Hortus Musicus. Az élmény – bár itt is a szélesebb közönség előtt ismeretlen műveket játszanak, Marais-t, Bernier-t, Leclairt – éppen a fordítottja a zeneakadémiainak. A barokk együttesben csak az alap, a csembaló és a gamba érződik szilárdnak, a fuvolista hölgy kissé el is vész köztük akusztikailag, a hegedűs pedig bárcsak elveszne, mert időnként fülcibálás, amit tesz, de van egy állandó énekes vendég, Károly Edit. Nem nagy, de szép hang, és több is ennél. Amikor pódiumra lép, kis veréb, látszik, hogy izgul, de amint elkezd énekelni, megnyugszik, és él a zene. Jeremiás siralmaiból részletek franciául. Nem az a muzsika, amitől feltétlenül megszólítva érzi magát egy tavaszi estén a hallgató. De ha a keretek maradéktalanul ki vannak töltve, ha a kifejezés a maga szűkebb határai között elmegy a végsőkig, oda, ahol még stílusos, ízléses és mégis személyes, akkor ez a néhány perc nagyobbat szól, mint a Mahler-összes bőrbe kötve.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Könyv

Depressziós? Olvasson krimit!

Természetesen senkit nem arra buzdítunk, hogy a szakember segítsége vagy esetleg a gyógyszeres kezelés helyett essen neki az Agatha Christie-összesnek, mert mire a végére ér, kutya baj. Annyit azonban kutatások nélkül is állíthatunk, hogy egy jó könyv fel tudja dobni az ember napját.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.
Vizuál

Már biztos: mozifilm lesz a Downton Abbey-ből

Hosszú találgatás után most megerősítették, hogy filmváltozat készül az angol sorozatból. A hírek szerint az eredeti szereplőgárda tagjai is visszatérnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus vicces

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.
Klasszikus vagyim holodenko

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.