Klasszikus

Kedvencek

2004.03.29. 00:00
Ajánlom
Egyes darabok kedvesebbek számunkra ketteseknél. Ezeket a műveket önmagukért szeretjük, esetleg játszottuk, valami kellemes emlék kapcsolódik hozzájuk vagy egy olyan felvételünk van belőle otthon, amit etalonnak tartunk. Azt hiszem, ilyenkor is érdemes kísérletezni; meghallgatni más előadókkal, más helyen, más körülmények között. Csak nyitott füllel és szívvel kell az előadásra figyelnünk, félretenni a darab iránt érzett szenvedélyes szeretet szülte pozitív előítéleteinket.

Nem vagyok biztos benne, hogy ez sikerült nekem március 26-án, pénteken az ELTE Jogi Karának Dísztermében az Arpeggione Szonáta hallgatása közben. Nagy Péter és Peter Bruns kamaraestje Schumann Öt népies darabjával kezdődött. Nyitánynak pont megfelelő ez az öt nagyon különböző karakterdarab. A művészek megvillanthatták erényeiket, nagyon kellemes estét ígérve a közönségnek. Másodikként hangzott el Schubert műve, amelyet a kérészéletű hathúrú hangszer helyett manapság elsősorban csellón vagy brácsán szoktak előadni. Nagy Péter neve – őszinte csodálkozásomra – nem szerepel a kedvenc zongoristák között a fórumon. Egyáltalán: nagyon kevés magyar művészt választottak a honlap látogatói. De ha a „Magyarország legempatikusabb zongoristája” címmel indítanánk új fórumtémát, biztosan a legelsők között kerülne fel. Hogy a pénteki szonáta nem volt igazán meggyőző, nem az ő sara.

Azt mondják, kamarazenélésnél nehéz megállapítani, nem is kell firtatni, mi kin múlik; „közös előadásnak túrós a háta”. Ez szerintem ebben a formában nem igaz, bár tény, hogy akármelyik közreműködő jó vagy rossz teljesítménye az összhatást is befolyásolja, nem csak az illető egyéni megítélését. Péntek este az Arpeggione közben úgy éreztem, Peter Bruns zaklatott. Túl rövid íveket fogott csak össze, hirtelen hangulatváltozásai, váratlan ötletei nem tettek jót a darab bensőségességének. Előadása azt a benyomást keltette, hogy nem belülről építkezik, hanem megreked a darab kottafejekkel jelölhető felszínén. Nagy Péter persze zökkenőmentesen követte, még az ad hoc jellegű beintésekre sem volt szüksége. A szonáta élvezhető volt – csak éppen nem Schubert. A bennem élő hangzáskép legalábbis ennél kevésbé hektikus, derűsebb és valahol mégis fájdalmasabb, érzékenyebb.

Mindent megbocsátottam azonban Brahms F-dúr szonátáját hallgatva. A szünet után már Bartók I. Rapszódiájánál is hangról hangra engedett bennem az ellenállás, s Brahms darabját immáron teljes, megújult bizalommal fogadtam. Ez való igazán Peter Brunsnak, nem a vihar egy pohár vízben! Végletek, nagy vibrátók, szárnyaló hangok, szenvedély. Az F-dúr szonátában a hosszú ívek összefogásával sem volt semmi baj, sőt! Az 1730-ban készült velencei Carlo Tonini mestercselló hangját egyre magasabbra vetették a Fazioli zongora keltette hullámok az első tételben. A másodikban a gordonka meditatív pizzicatói és a zongora akkordjai megállították az időt, hogy aztán a harmadikban ismét elindulhasson, méghozzá viharos tempóban. A zárótétel angyali derűje mosolyt csalt a hallgatók arcára. A kezdőmotívum szinkópáját nagyon szerette mindkét előadó, játékukban könnyedség és komolyság egyesült.

A ráadásként elhangzó két Ernest Bloch darab nem hagyott mély nyomokat bennem, a ruhatári sorban inkább az F-dúr szonáta zárótételének főtémáját dúdolgattam. Amennyire sok a hang Brahms mindkét cselló-zongora szonátájában, annyira ritka az olyan előadás, amelyben a billentyűs hangszer legalább néha-néha nem nyomja el a vonóst. A két Péter esetében ez fel sem merült. A hangzás egyensúlyára nagy biztonsággal építhették a fortékat is. Akár kősziklára templomot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Péterfy Gergely: A Dunakanyarban van valami grandiózus

A Partitúra harmadik szériájának következő adása, most szombaton, szeptember 19-én 14.30-tól Visegrádon és környékén kalandozik a Duna tévén. A műsorvezetők, Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós – többek között – a Péterfy-családnál is vendégségben jártak. Péterfy László Kossuth-díjas szobrászművésznél, és lányánál, Péterfy Bori színész-énekesnél. Bori testvére, Péterfy Gergely író azonban a nyári forgatás idején épp külföldön volt, így kimaradt a Partitúrából, de a Fidelio.hu most pótolta a beszélgetést.
Klasszikus

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

Patti Smith Kosztolányit olvas a teája mellé

Az amerikai költő/énekes nem most ismerkedik a magyar irodalommal: korábban egy Krasznahorkai kötettel töltötte az éjszakáját.
Zenés színház

Létkérdés az opera – Interjú Almási-Tóth Andrással

A kortárs amerikai darab, Jake Heggie Ments meg, Uram! (Dead Man Walking) című alkotásának magyarországi bemutatójára szeptemberben kerül sor. A színpadra állítás koncepciójáról Almási-Tóth András rendezőt kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Klasszikus ajánló

Komolyzenei piknikkel búcsúztatja a nyarat a MÁV Szimfonikus Zenekar

Szeptember 17-én 18:30-kor ismét részt vehetünk a Music ül a fűben komolyzenei pikniken, mely a Millenáris Park és a MÁV Szimfonikus Zenekar közös rendezésében valósul meg. 
Klasszikus hír

A nyolcvanas évek óta először előzte meg a vinyl lemezeladás a CD-t Amerikában

A nyolcvanas évek óta először előzte meg a vinyl (bakelit) lemezeladás a CD-t Amerikában - adta hírül hétfőn a The Guardian brit napilap honlapja.
Klasszikus ajánló

Startol a Bach Mindenkinek Fesztivál

Idén szeptember 16. és december 31. között élvezhetjük Johann Sebastian Bach zenéjének sokszínűségét.