Klasszikus

Kedves Zenekar! Felkérhetem egy táncra?

2007.10.29. 00:00
Ajánlom
Gyerekműsorok előadói szokták azt kérni a gyerekektől, hogy a zenéhez mozdulatot is társítsanak. Szerintem valami hasonló, Schønwandt-féle mozgásra gondolhatnak, aki forog, inog, mosolyog, pisszeg, legyint, puhán rajzol a levegőbe, és a legtöbb karmesterrel ellentétben, minden mozdulata hallatszik: a Fesztiválzenekar árnyékként követte őt a sotto vocetól a legnagyobb hangorgiáig.

Michael Schonwandt már "végigtáncolta" a világot, jelenleg a Dán Királyi Operaház zeneigazgatója, de korábban a brüsszeli La Monnaie Operaházhoz és a Berlini Szimfonikus Zenekarhoz is szerződés kötötte. Rendszeres vendég a világ nagy operaházaiban, a Chandos lemezcég vezető művésze, és szinte minden rangos zenekarral dolgozott már. Most a Fesztiválzenekaron volt a sor. Egy-egy vendégkarmester jelenléte mindig frissítően hat nemcsak az adott együttesre, hanem a dirigensre is. Mindkét oldalon új helyzettel, új emberekkel szembesülnek, és ez a kihívás lendületet ad a munkának, és új "szemüveget" a résztvevőknek. Nem történt ez másképp a Fesztiválzenekarral és a dán karmesterrel sem. Richard Strauss Halál és megdicsőülés című szimfonikus költeménye igazi, az életén végigtekintő halálos beteg látomásává változott előadásukban.

Az est szólistája Lendvay József volt, aki Goldmark hegedűversenyével kezdett el gyürkőzni a színpadon a koncert második műsorszámaként. A kezdet nehéz volt, hiszen a szóló széles ívű, lágy dallamai úgy szólaltak meg, mintha kivasalták volna őket: egyenesek, tagolatlanok, már-már érzéketlenek voltak. Persze számítottam arra, hogy a lírai részek gyengébben sikerülnek majd, hiszen Lendvay elsősorban hibátlan technikájáról és géppuskaszerű staccatóiról és spiccatójáról nevezetes. Aztán ahogy teltek a hangok, múltak a kottafejek, úgy lett egyre jobb és jobb. Úgy hegedült, mintha ez lenne világ legtermészetesebb dolga, és olyan szemtelenül jól peregtek keze alól a tizenhatodok az első tételben, hogy nagyra kellett nyitni a fülemet, hiszen ezeket a futamokat ritkán hallhajuk így, gyöngyözően tisztán, egész egyszerűen azért, mert nem lehet őket rendesen eljátszani: hegedűszerűtlenek – legalábbis eddig így gondoltam.

A második tételben csak a nyávogós fekvésváltások, csúszások zavartak, de az 1777-ben, Giovanni Testore által készített mesterhegedű, és Lendvay sűrű, testes, áradó hangja, tökéletes vonóváltása, ihletett játéka meggyőzött arról, hogy Lendvaynak a technikai tudása mellett a szíve is nagy. A harmadik tétel döbbenetes volt. Bal keze flegmán, lezseren szaladgált a fogólapon, a szeme meg se rebbent, vonóját mintha mágnes vonzaná a húrokhoz, és minden hang kristály tisztán kivehető volt. Őrületes tapsvihar tört ki a darab végén, aminek egy Paganini Caprice lett a következménye. Azt hittem leesek a székről, mert az előadás fergeteges volt: teli humorral, poénnal, huncutsággal, lezser könnyedséggel, a fizikai határoknak fittyet hányva – egy zseniális játékos játszotta pokoli ügyességgel az ördög hegedűsének nyakatekert hangjegyeit. A közönség őrjöngése tovább folytatódott, amit Lendvay Bach d-moll Partitájának Corrente tételével csendesített le.

A koncertet záró Enigma-variációk előadása felzárkózott ehhez a felfokozott hangulathoz. A 14 variáció során megtapasztalhattuk a legnagyobb drámát, a legszívszorítóbb érzelmeket, a legmélyebb titkokat, a legmulatságosabb poénokat, láthattuk a legprecízebb mozdulatokat, és a táncoló karmesteri hátat. Legközelebb Schonwandt az arcát is megnézem koncert közben, hátha engem is felkér egy variáció erejéig.

(2007. október 26. 19:45 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Budapesti Fesztiválzenekar koncertje; R. Strauss: Halál és megdicsőülés - szimfonikus költemény, op. 24; Goldmark: a-moll hegedűverseny, op. 28; Elgar: Enigma-variációk, op. 36; Vez.: Michael Schonwandt; Km.: Lendvay József (hegedű)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.
Zenés színház

Csuha Lajos: „Még meg tudok mozdulni a színpadon”

Szíve a rockhoz, a musicalhez húzza, de magát és a közönséget is meg fogja lepni Csuha Lajos a Budavári Palotakoncereken augusztus elején. Rövid interjúnkban az előkészületekről kérdeztük, de az is kiderült, milyen új feladatok találták meg az Operettszínház záruló évadában a hetvenéves művészt.
Jazz/World

Egy életmű megünneplésének kihívásai

Az idén 85 éves Quincy Jones prominens társasággal ünnepelte a születésnapját a Papp László Budapest Sportarénában, az ő esetében azonban egy életműkoncert kivitelezése eleve problémás, a megvalósítás viszont a kényszerből leszállított elvárásokat is képes volt helyenként alulról súrolni.
Vizuál

Így látják a madarak az osztrák fővárost - VIDEÓ

Négy sas segítségével készítettek 360 fokos videót Bécsről. A madarak a Duna-toronyból és egy hőlégballonból indulva filmezték a várost.
Zenés színház

Fischl Mónika: „Vidám, színes kavalkád, sok humorral fűszerezve”

„A hazai operettjátszás koronázatlan királynője” – így mutatja be a Kult50 című kiadvány Fischl Mónikát – az emlékezetes Szilviát, Marica grófnőt, Glavári Hannát. Igazi primadonna alkat: hűvös, elérhetetlen és gyönyörűen énekel – a Palotakoncerteken is.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Videó: Kelemen Barnabásék totyogó kisbabája már az apját kíséri zongorán!

Ma este kezdődik a Fesztiválakadémia. "Elkezdődtek a próbák!" - írta Kokas Katalin, és közzétett egy videót, amelyen a férje a kislányukkal zenél.
Klasszikus magazin

Nem csak Ravel álmodta zenekarra az Egy kiállítás képeit

Sőt, még csak nem a századforduló zenéjének zenekari virtuóza volt az első, hanem egy orosz Rimszkij-Korszakov tanítvány.
Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.