Klasszikus

"Kell ez a zene bárkinek is?"

2013.03.27. 16:30
Ajánlom
A címben szereplő megejgyzést a rendszerint bizonytalan igazságtartalmú, de frappáns voltuknál fogva mindig csábító anekdoták szerint Lev Tolsztoj engedte meg magának egy alkalommal, amikor a nála vendégeskedő Rahmanyinov éppen saját művei közül játszott el néhányat.

Hogy az író valóban ilyen keresetlen modorban adott-e hangot a fiatal komponista és a saját vélekedése közti ízlésbeli különbségnek, legalábbis kérdéses, az azonban bizonyos, hogy az időközben eltelt száz év könnyed természetességgel cáfolt rá Tolsztoj némiképp epésen megfogalmazott fenntartásaira. Rahmanyinov zenéjét ugyanis, bár a szakmai állásfoglalás jó darabig nem nélküzte az életművével kapcsolatos fanyalgó véleményeket, feltűnően sokan kedvelik, alighanem többen, mint akár Richard Strauss hasonlóan nosztalgikus felhangokkal dúsított stílusát.

Bár a depresszióra és önmarcangolásra hajlamos lelki alkatú komponista valószínűleg nem tekintette volna magát sikerre és népszerűségre termett személyiségnek, melankolikus dallamívekkel, dús harmóniákkal, változatos színekkel teli zenei fogalmazásmódja, klasszikusan mértéktartó formaérzéke, az avantgarde-törekvésektől tartózkodó fantáziája legalább olyan jó ajánlólevélnek számított a formatöredékek és disszonancia-fürtök útvesztőjében tévelygő 20. századi közönség számára, mint ahány rajongót hagyományosan, Lisztre emlékeztető módon nagyvonalú, lenyűgöző pianista képességei szereztek. Ráadásul annak ellenére, hogy stílusában a konzervatív vonások túlsúlya érvényesült, Rahmanyinov nem élt a múltban: az 1917-es forradalom következtében hazáját elhagyni kényszerülő művész rendkívül naprakésznek mutatkozott karrierjének nyugat-európai, főképp pedig amerikai építését illetően. 1919-től kezdve harmincöt gépzongora-tekercs került ki a keze alól - ennél a rögzítési technikánál voltaképpen épp csak a hangot nem rögzítik: a játék agogikája, dinamikája, lendülete többé-kevésbé megőrződik a tekercseken, hallani azonban mindig azt a hangszert lehet, amin a felvételt lejátsszák -, de már a húszas évektől készített lemezeket is. Valamennyi zongoraversenyét rögzítette többek között a Philadelphia Zenekarral, sőt a másodikból két változatot is felvett Leopold Stokowski irányításával. 1928-ban ismerkedett meg Horowitz-cal, akit művei kongeniális előadójának tartott, és gyakran fellépett vele közös koncerteken.

Az új médiumok nyilvánvaló sikere ellenére azonban hangversenyeit sosem tekintette üzleti vállalkozásnak. Az előadóművészetet is az alkotás felől közelítette meg, úgy tekintett rá, mint olyan tevékenységre, ami összeköti a komponista és az előadó személyiségét, képzelőerejét, kreatív fantáziáját. Úgy vélte, az intepretáció feladata, hogy színeket kölcsönözzön a kompozícióknak, és ezáltal életre keltse őket, éppen ezért aprólékos gonddal tervezte meg minden fellépését.

Az 1943. március 28-án elhunyt zeneszerző emlékét Budapesten a Szent Efrém Kórus idézi meg: a művész halálának pontos évfordulóján, csütörtökön a Vesperást, április 1-jén, a nyugati naptár szerinti születésnapon pedig (amely ebben az évben húsvét hétfőjével esik egybe)Aranyszájú Szent János Liturgiáját szólaltatják meg a Budapesti Tavaszi Fesztivál rendezvényeinek sorában, bizonyítva, hogy bármit gondolt is annak idején Tolsztoj a fiatal komponista stílusáról, Rahmanyinov zenéjére igenis szükség van.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Vizuál

„Attilának isteni tehetsége volt” – Henrik Irén a Csongor és Tündéről

Április 17-én mutatják be a Csongor és Tünde egész estés rajzfilmverzióját: Vörösmarty Mihály klasszikusából Dargay Attila eredeti figuratervei alapján készült feldolgozás. A magyar animáció legendás alakjának özvegyével, Henrik Irénnel beszélgettünk.
Vizuál

Mindenki bűnhődik, de nem a saját bűnei miatt

Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje megdöbbentően érett rendezői debütálás, amely bonyolult morális kérdéseket vet fel, célja mégsem az, hogy moralizáljon. A rendkívül feszült és jól megírt történetet a bravúros technikai megoldások teszik igazán teljessé.
Könyv

Vámos Miklós: Kegyetlen állat az ember

Vámos Miklós állandó rovatában hónapról hónapra megmondja, mit érdemes elolvasni. Ezúttal az osztrák Christoph Ransmayr Egy félénk férfi atlasza című könyvét ajánlja. Gondolataira a Kalligram gondozásában megjelent kötet fordítója, Adamik Lajos reagál.
Klasszikus

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mendelssohn-variációk – először hallható zongoraest az Óbudai Zsinagógában

Villányi Dániel zongoraművész koncertjének műsora a romantika-késő romantika világát olyan zeneszerzők remekművein keresztül járja be, akiket Felix Mendelssohn szelleme mélyen érintett – személyesen vagy művészetén át.
Klasszikus hír

Schiff András nem lép fel többé az Egyesült Államokban

A világhírű zongoraművész, aki korábban már Magyarországgal és Oroszországgal kapcsolatban is hasonló döntést hozott, a New York Timesnak adott interjúban fejtette ki, milyen politikai tényezők vezettek az elhatározásához.
Klasszikus ajánló

Megértés és tolerancia a középpontban – évadot hirdetett a Fesztiválzenekar

Don Giovanni-minifesztivál, A kékszakállú herceg vára, Wagner, Mahler, Mozart, világhírű énekes szólisták és hegedűművészek sora várja a BFZ közönségét a 2025–26-os évadban.
Klasszikus ajánló

Tavaszi tobzódás a romantikában – Farkas Gábor lép fel a Budapesti Vonósokkal

A koncerten egy korai, de meglepően érett Mendelssohn-darab mellett Anton Arenszkij és Anton Webern romantikus ihletésű művei hangoznak el, április 4-én a Zeneakadémia Solti Termében.
Klasszikus beszámoló

15 sor klasszikus: Tenor-Passió

A Fidelio 15 sor címmel futó rovatát azért indítottuk el, hogy szubjektív módon mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás Orosz Balázs énekművész diplomahangversenyéről szól. 15 sor klasszikus zene.